Gå til innhold

Boligmarked nedfrysning - Hvor lenge?


xrays

Anbefalte innlegg

Enkelt å greit så skjer det ikke noe særlig forbedring før Støre er ute av regjeringskontorene. 

De som ikke har råd til å eie, må leie, og de som har mulighet å eie for å leie ut blir skattet ihjel, slik at de som må leie får det enda dyrere.

Og når de har laget så rigide regler på hvordan man skal bygge i f.eks. Oslo, så blir det ekstremt dyrt å bo i området der fremover siden det ikke bygges nok nytt, og den delen av bransjen nok stopper opp fremover, da de ikke får solgt. Samtidig som kommunen må skaffe steder å bo til alle som flytter til byen som de må betale bosted for, slik at kommunen hjelper å presse prisene opp. Dessverre inne i en vond sirkel som nok blir fæl i flere år fremover.

Det hjelper heller ikke at altfor mange har fått lov å låne langt over evne, og samtidig ikke greier å legge om forbruket sitt. Var nyhetssak om at de som låner ut med 10% rente hadde gode tider om dagen. Folk må nok lære seg at de kanskje ikke har råd til sin normale ferie, og nok heller ikke kaffe til 40,- på vei til jobb om morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Når en har god egenkapital men ikke får nok lån til å dekke det siste fordi man er alene så hjelper det absolutt. Man trenger da lite lån og da er ikke renta så kritisk.

Er redd det er ren ønsketenkning, en boligkollaps i disse dager blir være utrolig ødeleggende for økonomien, det vil ramme alle, kanskje spesielt de som leier/førstegangskjøpere. Du vil nok ikke kunne knuse sparegrisen og shoppe rundt som en gladlaks hvis noe slikt skulle skje.
Prisene vil kanskje falle litt fremover, men boligbyggingen har så og si stoppet, så når det etterhvert blir mer mangel på boliger så vil bare prisen gå opp, da spesielt i pressområdene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja hele poenget er jo at prisene må opp. Boliger er jo tross alt først og fremst for investering.

Og jo. Jeg kan faktisk "shoppe rundt" når boligene blir tvangssolgt til under millionen. Jeg har faktisk vurdert et par hus nå som jeg kunne ha kjøpt uten å ta opplån i det hele tatt. Men venter på ytterligere rentehevinger og håper på enda flere tvangssalg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (17 minutter siden):

Enkelt å greit så skjer det ikke noe særlig forbedring før Støre er ute av regjeringskontorene. 

De som ikke har råd til å eie, må leie, og de som har mulighet å eie for å leie ut blir skattet ihjel, slik at de som må leie får det enda dyrere.

Og når de har laget så rigide regler på hvordan man skal bygge i f.eks. Oslo, så blir det ekstremt dyrt å bo i området der fremover siden det ikke bygges nok nytt, og den delen av bransjen nok stopper opp fremover, da de ikke får solgt. Samtidig som kommunen må skaffe steder å bo til alle som flytter til byen som de må betale bosted for, slik at kommunen hjelper å presse prisene opp. Dessverre inne i en vond sirkel som nok blir fæl i flere år fremover.

Det hjelper heller ikke at altfor mange har fått lov å låne langt over evne, og samtidig ikke greier å legge om forbruket sitt. Var nyhetssak om at de som låner ut med 10% rente hadde gode tider om dagen. Folk må nok lære seg at de kanskje ikke har råd til sin normale ferie, og nok heller ikke kaffe til 40,- på vei til jobb om morgenen.

Oh god 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De har vært latterlig høy prisøkning på bolig i mange, mange år nå. Hovedsaklig pga kunstig lav rente (gjennomsnitt de siste 200 år er på ca 4-5%, så dagens rente er helt grei). Boligkræsjet etter jappe-tiden er for lengst glemt. Mange andre land hadde boligkrakk i 2008, det slapp vi (mye flaks og litt dyktighet), så nå går masse folk rundt og tror at boligpriser aldri krakker. 

Ser også at det mases på "etterspørsel", akkurat som om pris ikke virker inn på etterspørsel. Det er elementær øknomisk teori at pris har innvirkning på etterspørsel, dette kalles priselasisitet. Hvis boliger hadde kostet 100 mill NOK her i landet, så hadde etterspørselen vært tilnærmet lik 0, fordi ingen har råd til det, selv om aldri så mange skulle ønske at de kunne kjøpe. Da hadde man måtte emigrert til et land der forholdene ligger bedre til rette. 

Eiendomsutviklerne later som om det er etterspørsel uansett pris, og at det bare er å gi folk enda mer lån, så går alt bra. Det er rent løgn og bedrag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 16.11.2023 den 11:18 AM):

 

Og jo. Jeg kan faktisk "shoppe rundt" når boligene blir tvangssolgt til under millionen. Jeg har faktisk vurdert et par hus nå som jeg kunne ha kjøpt uten å ta opplån i det hele tatt. Men venter på ytterligere rentehevinger og håper på enda flere tvangssalg.

Jeg sliter med å ta dette alvorlig, det er ikke mange boliger som selges til under en million, hvis ikke du vil bo veldig usentralt eller kjøpe en bolig som du må bruke mye penger på å sette i stand. 

At du ønsker at andre skal gå dukken for at du skal få kjøpt bolig synes jeg er et usympatisk trekk. Mange på slutten av 1980-tallet satt igjen med flere hundre tusen kroner i gjeld, men ingen bolig eller verdier.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Gufi said:

At du ønsker at andre skal gå dukken for at du skal få kjøpt bolig synes jeg er et usympatisk trekk. Mange på slutten av 1980-tallet satt igjen med flere hundre tusen kroner i gjeld, men ingen bolig eller verdier.

De er like usympatiske selv! De vaser om "dakars lille deg som ikke har peiling på økonomi og ikke vet at du bare kan TA deg en bedre jobb også kjøpe bolig akkurat som meg. For hvis JEG kan så kan alle!"

Og når man nevner hvor vanskelig det er å få lån nå selv om man har god råd så får man den gode gamle "jammenn det er bare oss boligeiere som vet hvor mye det koster å ha bolig! Det vet ikke sånne stakarer som deg vet du!"

De kan bare følge sine egne råd og heller TA seg bedre jobber som "alle andre". De har ingen andre enn seg selv å skylde på. De eneste jeg virkelig synes synd på er barna som lider pga. foreldrenes overlegenhet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

De er like usympatiske selv! De vaser om "dakars lille deg som ikke har peiling på økonomi og ikke vet at du bare kan TA deg en bedre jobb også kjøpe bolig akkurat som meg. For hvis JEG kan så kan alle!"

Og når man nevner hvor vanskelig det er å få lån nå selv om man har god råd så får man den gode gamle "jammenn det er bare oss boligeiere som vet hvor mye det koster å ha bolig! Det vet ikke sånne stakarer som deg vet du!"

De kan bare følge sine egne råd og heller TA seg bedre jobber som "alle andre". De har ingen andre enn seg selv å skylde på. De eneste jeg virkelig synes synd på er barna som lider pga. foreldrenes overlegenhet.

Svir det virkelig så mye bak? Ja det blir vanskeligere å vanskeligere å få lån når rentene øker og inflasjonen raser. Men en trenger ikke legge alle 'boligeiere' for hat av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det blir vanskeligere fordi det blir dyrere. Ikke fordi man får mindre råd. Og der har vi akkurat den holdningen jeg sikter til. "Svir det virkelig så mye bak?"

Ja, jeg har råd til bolig nå, men det er fordi jeg har spart. Ikke lånt til langt over pipa og sutrer over "uff det er så dyyrt!" Grunnen til at jeg venter er for å se om prisene faller enda mer.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (37 minutter siden):

Ja, det blir vanskeligere fordi det blir dyrere. Ikke fordi man får mindre råd. Og der har vi akkurat den holdningen jeg sikter til. "Svir det virkelig så mye bak?"

Ja, jeg har råd til bolig nå, men det er fordi jeg har spart. Ikke lånt til langt over pipa og sutrer over "uff det er så dyyrt!" Grunnen til at jeg venter er for å se om prisene faller enda mer.

Når ting blir dyrere, så har en mindre råd? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

At en har mindre råd betyr ikke automatisk at en ikke har råd.

Nei, tror ikke jeg sa det heller?

Men mindre folk har råd nå pga de økte rentene samt justering av SIFO ift inflasjonen. Da faller dessverre flere å flere utenfor muligheten til å kjøpe bolig pga reglene vi har her hjemme.

Forhåpentligvis vill lønnen ta seg opp over tid slik at dette blir bedre på sikt. Rentene tror jeg en bare må bli vant til, historisk er de egentlig ikke så høye.

Lenke til kommentar

Uten en storstilt utbygging av kommunistblokker i offentlig regi så kan mange av dagens unge rett å slett bare glemme å få tak over hodet.

Det gis 85 000 oppholdstillatelse i året, 45 000 statsborgerskap, kronen som er halvert i verdi med tilhørende økte materialkostnader, stadig strengere byggetekniske krav, økt rente med en svekket ordning for rentefradrag.

Politikernes interesser for å ivareta noe som helst form for velferd her i landet er på minussiden av skalaen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 timer siden):

Ja, det blir vanskeligere fordi det blir dyrere. Ikke fordi man får mindre råd. Og der har vi akkurat den holdningen jeg sikter til. "Svir det virkelig så mye bak?"

Ja, jeg har råd til bolig nå, men det er fordi jeg har spart. Ikke lånt til langt over pipa og sutrer over "uff det er så dyyrt!" Grunnen til at jeg venter er for å se om prisene faller enda mer.

Vi fleste har spart og jobbet hardt for egenkapitalen vår slik at vi skal kunne få råd til å kjøpe bolig. Jeg jobbet i et lavtlønnet yrke for 5år siden(kundeservice). Jeg hadde ingen utdanning og var på leiemarkedet. Jeg sa opp jobben, tok opp alle vgs fag (jeg skulka hele vgs når jeg gikk der i 2012), jobba deltid og oppdro barn samtidig som jeg tok høyere utdannelse. I dag jobber jeg i et godt betalt yrke. Jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er. I tillegg har jeg pådratt meg studiegjeld. Nå kan jeg tildels shoppe litt rundt og trolig kunne få en bedre betalt jobb. Men det var langt ifra gratis å komme dit. Du får det til å virke som man bare får kastet penger etter seg, og at «alle» bare kan låne langt over evne, og digger å pådra seg mange milioner i gjeld for å ha en plass å bo. 
 

Jeg tror rentehevingen i desember allerede er priset inn i dagens marked. Alle vet det kommer - kan muligens få en liten oppsving om renta ikke blir satt opp i desember. Januar er tradisjonelt en bra måned å selge i. 
 

Det som bekymrer meg mest er den svake krona. Inflasjonen er på vei ned, og vil fortsette å synke (varslet lavere forventninger til lønnsøkninger i 24 også, enn antatt). Men når man ser på renta i US/EU så er den langt over vårt nivå, så jeg ser ikke at krona kommer til å styrke seg nevnverdig før norsk styringsrente > EU/US styringsrente. Jeg tror derfor vi kan se et par .25 hevinger til før vi når toppen på kort/mellomlang-sikt (5-8år ish). 

Når det begynner å varsles/antydes om rentekutt, så vil boligprisene skyte til værs grunnet manglende bygging. Det vil ta lang tid å få i gang boligbyggingen (mange har gått konk, og tiden det tar å få rammegodkjenning -> ferdig bygg). Så prisene på eksisterende boliger vil bare presses oppover og oppover. Samtidig som lønnsøkningene vil ta innpå årene med høy inflasjon. Som resulterere i bedre låneevne. 

 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...