Gå til innhold

Har sortering av avfall gått for langt ?


Anbefalte innlegg

Sortering av avfall har virkelig tatt av. Greit nok på storbrukernivå hvor volumer og enhetlig avfall gir gevinster.

Men gårdsplassen er nå fylt opp av x antall containere for forskjellig søppel og benkeskapet/kjøkkenbenken likeså.
Hvor skal jeg kaste potteplanta, den mugne brødskalken,den sure melka eller syltetøyglasset med metall-lokk ?
Ulemper som rotter, lukt og bakterier er tydeligvis utelatt i tankegangen hos beslutningstagerne.

Henting og transport av illeluktende metangass-produserende avfall har også en pris:
https://www.vg.no/nyheter/i/abR1xL/tankbil-revnet-i-raade-e6-stengt

Dette har blitt så komplisert og detaljert at flesteparten av oss på individnivå kommer til å gi f*** og hive alt i restavfallet……

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deg om det.

Hos meg hadde vi i en periode spesialposer for plastavfall. Dette ble det slutt på siden de fant ut at dagens sortering av restavfallet hos avfallsselskapene gir bedre resultater når folk likevel kaster feil ting i denne posen.

Når pantegods havner i restavfallet så er det jo ingen stor sak å gjøre noe med det også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig å skjønne dette.  Gjennomskuet dette i flere år.

Det «kreves» at VI kildesorterer slik at det ikke skal bli så mye å gjøre for de ansatte på slike anlegg, det er frekt som faen.

Jeg kildesorterer, men gir mye FAEN også. Driter egentlig i det. Føltes digg.

Endret av opensky
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
opensky skrev (19 minutter siden):

Jeg kildesorterer, men gir mye FAEN også. Driter egentlig i det. Føltes digg.

For en rebell 🤭

Jeg skulle gjerne ha kildesortert mer, men jeg produserer såpass lite søppel da jeg er bare en person i husholdningen, og jeg har ikke allverden med plass, så det meste går i restavfall, med unntak av papp og glass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (32 minutter siden):

For en rebell 🤭

Jeg skulle gjerne ha kildesortert mer, men jeg produserer såpass lite søppel da jeg er bare en person i husholdningen, og jeg har ikke allverden med plass, så det meste går i restavfall, med unntak av papp og glass.

Støttes

De fleste oppegående mennesker med et bevisst forhold til rester, innkjøp, rullering i kjøleskapet og mengde mat har det på samme måte med svært lite matavfall. At matavfall skal ha en egen ordning på individnivå er derfor «overkill»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
opensky skrev (1 time siden):

Det «kreves» at VI kildesorterer slik at det ikke skal bli så mye å gjøre for de ansatte på slike anlegg, det er frekt som faen.

Hvorfor er det frekt?
Husk at de ansatte på gjennvinningsstasjonen får lønn via renovasjonsgebyret under kommunale avgifter, du kan jo gjette hva som skjer om de må ha 10-20 ekstra ansatte for å sortere..

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Inspector said:

Støttes

De fleste oppegående mennesker med et bevisst forhold til rester, innkjøp, rullering i kjøleskapet og mengde mat har det på samme måte med svært lite matavfall. At matavfall skal ha en egen ordning på individnivå er derfor «overkill»

Tja, det folk glemmer eller er ikke klar over er at matavfall kanskje er det avfallet med høyest forurensingspotensiale, av det normale avfallet våres. Denne forurensingen kommer av at det blir blandet inn i vanlig avfall. Organisk materiale blandet med klor/metaller/hudpleieprodukter har en tendens til å reagere og skaper noen vanvittig kjipe og farlige avrenningsstoffer som du absolutt ikke vil ha i miljøet. Det har lenge vært et stort problem.

At vi skal ha en separering av matavfall fra resten av avfallet for å hindre den verste forurensingen vanlig avfall kan gi, synes jeg ikke er overkill.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, shockorshot said:

Tja, det folk glemmer eller er ikke klar over er at matavfall kanskje er det avfallet med høyest forurensingspotensiale, av det normale avfallet våres. Denne forurensingen kommer av at det blir blandet inn i vanlig avfall. Organisk materiale blandet med klor/metaller/hudpleieprodukter har en tendens til å reagere og skaper noen vanvittig kjipe og farlige avrenningsstoffer som du absolutt ikke vil ha i miljøet. Det har lenge vært et stort problem.

At vi skal ha en separering av matavfall fra resten av avfallet for å hindre den verste forurensingen vanlig avfall kan gi, synes jeg ikke er overkill.

Men dette skjer vel ikke hvis man bare er en person?

Alle grunnene til kildesortering bortfaller vel for enslige?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (10 minutter siden):

Tja, det folk glemmer eller er ikke klar over er at matavfall kanskje er det avfallet med høyest forurensingspotensiale, av det normale avfallet våres. Denne forurensingen kommer av at det blir blandet inn i vanlig avfall. Organisk materiale blandet med klor/metaller/hudpleieprodukter har en tendens til å reagere og skaper noen vanvittig kjipe og farlige avrenningsstoffer som du absolutt ikke vil ha i miljøet. Det har lenge vært et stort problem.

At vi skal ha en separering av matavfall fra resten av avfallet for å hindre den verste forurensingen vanlig avfall kan gi, synes jeg ikke er overkill.

Hvilke farlige avrenningsstoffer er det du tenker på ?
En kilde for denne spenstige påstanden hadde vært på sin plass….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Inspector said:

De fleste oppegående mennesker med et bevisst forhold til rester, innkjøp, rullering i kjøleskapet og mengde mat har det på samme måte med svært lite matavfall. 

https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/M1016/M1016.pdf - vi kastar i snitt over 40kg per snute. Det stemmer ikkje med påstanden din om at dei fleste oppegåande mennesker har svært lite matavfall. For all del, det er ikkje all verden, ein snau kilo i uka i snitt. I tillegg kjem alt som faktisk er avfall, t.d. stilken på grønnsaker, kaffigrut også viare. I sum vert det ein del.

Ved å ta det ut i ei separat linje kan vi bruke ressursen til t.d. biodrivstoff. Korleis er det negativt? Du framstiller det som om betre ressursbruk er negativt, og det er for meg totalt uforståeleg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Inspector said:

Hvilke farlige avrenningsstoffer er det du tenker på ?
En kilde for denne spenstige påstanden hadde vært på sin plass….

Dette er ikke en veldig spenstig påstand for enhver person som har vært så vidt borti organisk kjemi på universitetet.

Sjekk ut halogenerte hydrokarboner og så kan vi ta det derfra.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det koster mer energi å sortere og gjenvinne enn å bare kaste det...

Så jeg forstår ikke hvorfor vi har gjenvinning, annet enn på el utstyr osv.

Forstår ikke da det ikke hjelper miljøet men koster skattepenger.

Finn opp noe annet enn plast som er miljøvennlig...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...