Gå til innhold

Har sortering av avfall gått for langt ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Der jeg bor, er det ingen separat dunk for plast, nettopp fordi sorteringsanlegget er i stand til å sortere plasten ut fra restavfallet, slik du ønsker ☺️
Vi må allikevel fortsatt sortere papp/papir for seg, organisk avfall for seg, og glass/metall for seg - men slipper noe eget for plasten.

Det høres bra ut. Min erfaring er at de fleste steder i Norge har et ganske godt system for sortering av avfall.

Men i mange andre land som Danmark, og sikkert i noen norske kommuner, har de 10+ ulike kategorier som må forklares gjennom informasjonsbrosjyrer sånn at folk kan forstå regler og unntak. De skryter ofte av hvor mange kategorier de har og skaper en falsk sammenheng mellom antall kategorier og miljøvennlighet.

Dette er meningsløst tidsfordriv, hjelper ikke miljøet, fører til feilsortering og tar oppmerksomheten bort fra andre miljøkampanjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Det er jo på ingen måte komplisert å kildesortere, dette blir som disse folka som visstnok ikke forstår nynorsk, gjør seg mye dummere enn det er mulig å være. 

Problemet er ikke sorteringen, men alle dunkene.

Det er heller ikke miljøvennlig at en dieselbil skal hente nesten tomme dunker.
Matavfallet hentes hver 2. uke, ligger kanskje 1 pose i dunken. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dubious said:

Det er heller ikke miljøvennlig at en dieselbil skal hente nesten tomme dunker.
Matavfallet hentes hver 2. uke, ligger kanskje 1 pose i dunken. 

Så lenge du skyller matavfall ned i dassen som du nevnte et annet sted, så kan du ikke klandre kommunens planlegging. De fleste dunker på din rute er antageligvis ganske fulle. 😉

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Man skal ha ekstremt stor husstand om man fyller 100-150 liter matavfall per 2 uker. SÅ mye rester og skall blir det ikke. Mengden dunker er også et problem, en avis skrev om "søppelstampforsøpling" og jeg kan si meg enig i det. 

Enig når jeg leser om igjen.

Trodde det var som hos meg siden det også er snakk om en pose: Restavfall og matavfall går i samme dunk, men matavfalls-posene er hel-grønn.

Lenke til kommentar
trikola skrev (31 minutter siden):

Så lenge du skyller matavfall ned i dassen som du nevnte et annet sted, så kan du ikke klandre kommunens planlegging. De fleste dunker på din rute er antageligvis ganske fulle. 😉

Det er en familie på 5 som bruker dunken.
Det blir en pose på 2 uker. 
Alle i nabolaget har samme størrelse på dunken, og jeg tviler på at de har noe mer avfall. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (13 timer siden):

Er det ikke 5? Rest, Mat, Plast, Papir/papp og Glass/metall.

Dette varierer mykje frå kommune til kommune. Til dømes vart det ikkje nasjonalt krav til å sorterte ut matavfall før i år. I min kommune er papir og plast den same dunken. 

Smule8o skrev (7 minutter siden):

Men finnes det noen skikkelig sannsynliggjøring av at uendelig kildesortering faktisk gir noen miljøgevinst i forhold til å bare brenne ting å benytte seg av varmen?

Uendelig kildesortering har nok lite for seg, å bruke tid på å pirke ut plastvindauget frå papirkonvoluttar eller rive av papiretiketten frå syltetøyglaset er ikkje verdt det ettersom det lett kan sorterast ut maskinelt. 

Å utnytte varmen ved forbrenning er den dårlegaste måten å utnytte avfallet på sidan du då berre får tilbake litt av ressursane, der ein kan gjenvinne så gir det mykje større energiutnytting ettersom det er så energikrevjande å lage til dømes plast frå grunnen av. 

 

 

Når det gjeld resirkulering generelt så er det ein god ting, det som er problemet er at det i alt for liten grad er tatt omsyn til innbyggarane. Som nemt tidlegare i tråden så er det dei færraste husholdningene som treng ein eigen 120 liters dunk til matavfall som blir henta kvar 14 dag. Feilen her er bpde at innbyggaren må ha nok ein stor dunk som ein ikkje har plass til, og at henting anna kvar veke ikkje er ofte nok til å kvitte seg med matavfallet før det startar å lukte. Her burde det være mogleg å få til ein mindre dunk som blir henta ofte, for då hadde ein heller ikkje trengt å hente restavfallet like ofte sidan det som lagar lukt blir kasta som matavfall. 

Det burde også i mykje større grad være ordningar for å spesialtilpasse renovasjonen etter behov og livssituasjon. Om ein produserer mest papir-, plast- eller matavfall varierer veldig etter personlege forbrukarvaner og burde være lett å tilpasse slik at ein ikkje må ha ein stor dunk som ein nesten ikkje brukar. 

Det er også mykje som burde sorterast i husholdninga som det i dag ikkje er gode løysingar for. Til dømes elektrisk avfall burde nok ha ein eigen dunk som blir henta med jamne mellomrom. Tilsvarande for skrapmetall, dei fleste stadar så har ein dunk for glass- og metallemballasje, altså er det eigentleg ikkje lov å kaste spiker i den dunken. Har du to gamle spiker liggande så skal du eigentleg køyre til miljøstasjonen for å kaste dei der (eller bruke restavfallet), men reint stål burde det være både god miljø- og økonomisk gevinst på sidan det er så lett å resirkulere utan kvalitetstap. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Elektrisk avfall kan leveres ulike steder:

  • batterier, lyskilder, småelektrisk tas imot i nesten hvert eneste supermarked
  • elektroforhandlerne er også forpliktet til å ta imot hvitevarer og alt annet de selv selger

Stål og metaller kan i prinsippet lett sorteres fra restavfallet og til og med slagg etter forbrenningen fordi materialet har elektriske og tildels magnetiske egenskaper som gjør de lett å detektere. Dette er standard.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

men alle dunkene.

Det er heller ikke miljøvennlig at en dieselbil skal hente nesten tomme dunker.
Matavfallet hentes hver 2. uke, ligger kanskje 1 pose i dunken. 

Virker som om problemet er kommunen din som forventer langt mer søppel av deg, her er dunkene stort sett stappfulle når de blir hentet, de er felles, kanskje noe å nevne for ditt lokale lederskap ? Søppelbilene går vel stort sett på enten strøm eller biogass får jeg inntrykket av.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 15.11.2023 den 4:05 PM):

 

Matavfall havner i naturen (Brødskalker) eller i dass. 

 

Bør ikke kaste matavfall i do, det tiltrekker rotter (som er fullt i stand til å svømme opp fra kloakken og hoppe ut av toalettet ditt 🐀🐀🐀🐀🐀🐀😱)

Det advares derfor mot dette ikke bare i Oslo men mange steder (første sted jeg så en advarselsplakat mot å kaste mat i do pga rotter var på Hamar).

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Virker som om problemet er kommunen din som forventer langt mer søppel av deg, her er dunkene stort sett stappfulle når de blir hentet, de er felles, kanskje noe å nevne for ditt lokale lederskap ? Søppelbilene går vel stort sett på enten strøm eller biogass får jeg inntrykket av.

Her er det kun snakk om matavfall.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (24 minutter siden):

Restavfallet var full når de tømte hver 2 uke, men når de nå tømmer hver 4. uke så måtte vi ha dobbelt så stor.

Restavfallet blir vel fult hos de fleste pga. dårlig sortering i utgangspunktet. 

Selv deler jeg dunker med flere husstander, og det aller mest irriterende, og langt mer irriterende enn at man faktisk må sortere, er jo de brød-huene som ikke klarer å sortere, men kaster alt i restavfallet, eller ikke bretter pappen, sånn at de dunkene alltid er fulle. 

Disse menneskene burde fått inndratt statsborgerskapet sitt. Hvor vanskelig kan det være å brette papp? Hvor kort må man være for å ikke klare det? Hva verre er, hva er poenget med å gjøre seg til kjendis i et nabolag som komplett idiot? Hva oppnår man?

Endret av Neffi
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...