Gå til innhold

Jul i november?


Anbefalte innlegg

Jeg tilhører den gruppen nordmenn som syntes jul er skikkelig hyggelig og som smått begynner med jula i november. Jeg handler inn julebrus og juleøl, begynner å tenke på gaver til familie og hører på julesanger. For meg en det en god avslutning på høsten at man begynner å ruste opp til jul, særlig siden november ofte er våt og mørk.

 

Men hva syntes dere andre? Er det "for tidlig" å starte jula i november? Himler du med øynene over de i nabolaget som drar frem lysene allerede nå eller syntes du det er fint?

 

Jeg spør bare for moro skyld 🎅

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som jeg syntes er så synd med at alt starter tidlig er at når jula endelig kommer så er folk allerede så møkkadrittlei av hele styret at alt går på dør andre juledag. Dette syntes jeg er litt synd. Romjula er liksom også fortsatt jul for meg.

Tradisjonelt sett så har aldri "førjulstida" starta for meg før rundt 1. desember. Som regel da jeg henger opp utelys, prøvesmaker juleølet osv osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For meg er førjulstida i desember. Hugsar då det var tenning av julegran og julegater fyrste sundagen i advent. Då pluggar eg i dei 7-arma lysestakane, som etter kvart har blitt utstyrt med LED-pærer. Hos meg pleier juletreet å komme i hus i siste liten rundt julafta, og blir ståande i stova til ut i januar etter gammal tradisjon.

Eg meiner at julevarer i butikkane i november må vere "innanfor". Eg tykkjer elles at lyslekkjer og julepynt i det offentlege rom kunne vente til desember, men til gjengjeld få bli ståande til ut i januar. Det er mørketid også når kvardagen startar att på nyåret, og det kan vere kjekt med litt lys og oppmuntring då også. Var det ikkje slik at jula varer heilt til påske? 😉

Lenke til kommentar
Deechon skrev (40 minutter siden):

Er det "for tidlig" å starte jula i november?

startet allerede i oktober, er vel 2,5 uke siden så de første hyllene/reolene begynte å fylles enkelte steder.

det blir veldig lang "forberedelse", folk blir vel mer eller mindre mettet lenge før julaften?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Neffi said:

Julelys lyser opp i mørket sånn at man ser snøen man skal måke. Det er ikke noe kommersialiering i det? Det er kos og praktisk. 

"Vinterlys" som lyser opp i mørket er helt innenfor.. kommer rudolf, "god jul" på veggen og lignende lys, så himles det kraftig på øynene her.. 

Husk at ditt valg om å "vanne" ut julen, påvirker alle rundt deg.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Me har kun 5 dager snø i året sånn i snitt :nei:

Hey, vær glad det ikke var året som var kun 5 dager! 😁 Kom igjen dah...julelys som får alt til å glittre litt, tenk på det som lys som kiler omgivelsene. Jeg tror du hadde hatt godt av å bli litt kilt! :lol:🎄

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Hey, vær glad det ikke var året som var kun 5 dager! 😁 Kom igjen dah...julelys som får alt til å glittre litt, tenk på det som lys som kiler omgivelsene. Jeg tror du hadde hatt godt av å bli litt kilt! :lol:🎄

Jeg har ikke noe imot folk som setter opp lys tidlig (om de da ikke lyslegger hele soverommet mitt da). Skulle bare ønske vi hadde fått litt mer snø enn regn. Men skal en tur innom Alpene i januar, så der er det sikkert nok av snø. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke noe imot folk som setter opp lys tidlig (om de da ikke lyslegger hele soverommet mitt da). Skulle bare ønske vi hadde fått litt mer snø enn regn. Men skal en tur innom Alpene i januar, så der er det sikkert nok av snø. 

Jeg skal fortelle til nissen at du ønsker deg mer snø. Nissen hører på meg, for jeg er så snill :yes:🤞

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...