Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor har norske damer blitt så narsissistiske?


Gjest d806a...536

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, leticia said:

Høres ut som fullstendig bullshit. Lykkelig på hvilken måte? Hvordan ble undersøkelsen gjort? Tok de alle aldersgrupper? Hvor mye kan man stole på selvrapportering? Bare fordi det kalles en forskningsartikkel har det vel ingen reel betydning.  Det er jo kun en mann sin egen mening. Finnes jo eksempler på kvinner som bruker mye anti-deprisiva, og mer også. At en kvinne som sitter helt alene med kattene sine, vistnok er mye lykkeligere enn ei som har barn og mann som elsker henne høres på et generelt basis helt på jordet ut. 

Endret av Quakecry
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 time siden):

Høres ut som fullstendig bullshit. Lykkelig på hvilken måte? Hvordan ble undersøkelsen gjort? Tok de alle aldersgrupper? Hvor mye kan man stole på selvrapportering? Bare fordi det kalles en forskningsartikkel har det vel ingen reel betydning.  Det er jo kun en mann sin egen mening. Finnes jo eksempler på kvinner som bruker mye anti-deprisiva, og mer også. At en kvinne som sitter helt alene med kattene sine, vistnok er mye lykkeligere enn ei som har barn og mann som elsker henne høres på et generelt basis helt på jordet ut. 

Her stiller du en del premisser som er hentet ut ifra et eller annet rumpehull: For det første så har jeg aldri hørt en kvinne si hun er så lykkelig fordi hun har mann og barn som elsker henne så innmari mye. Grunnen er enkel; samme grunn som at en lottopremie eller karriereopprykk ikke gir varig glede. Gleden går over etter en stund fordi det man har blir til den nye normalen. Partnere er 'høy' på kjærlighet den første tiden, så går det over til en normaltilstand, og med det sitter man fort igjen med kompromisser i alt man skal tenke og gjøre.

Det jeg hører fra kvinner med menn og barn, er om barn som tar sine mødre som en selvfølge etterfulgt av en vanvittig liste med krav, og menn de knapt nok ser, og når de ser han så er han lat og 'ikke med'. Klart, de legger ut fine poster på insta om hvor fint alt er, men det er ikke historiene hvis du faktisk snakker med de. Da er livet med mann og barn like problemfult, om ikke flere problemer, enn et liv uten mann og barn. Forøvrig, helt uten å ha sett noen statistikker på det, våger jeg å garantere at kvinner i familier spiser mer antidepresiva enn de uten. Rett og slett fordi de har fler å være redd og bekymret for.

Og videre, kvinner uten mann og barn sitter ikke med katter. Det er en måte å snakke ned en gruppe på, hvor utrykket i seg selv viser at man ikke ser på problemstillingen med vurderende øyne i det hele tatt, men har noen forutinntatte holdninger fra ett eller annet incelsmiljø. Kvinner som lever alene jobber og har familie og venner, på lik linje med andre. De har bare mer fred inne i sin egen bolig. 

Jeg skal faktisk være enig i at den forskningen som ligger bak 'lykke' påstanden er noe diskuterbar, det blir rett og slett for subjektivt til å komme med påstanden, men snakker man med venninner og folk så får man faktisk dette inntrykket. Ikke bare det, men vi blir jo sjekket opp av alle disse gifte mennene hvis vi drar på byen, så hvor lykkelig er de?

Endret av Neffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (51 minutter siden):

Høres ut som fullstendig bullshit. Lykkelig på hvilken måte? Hvordan ble undersøkelsen gjort? Tok de alle aldersgrupper? Hvor mye kan man stole på selvrapportering? Bare fordi det kalles en forskningsartikkel har det vel ingen reel betydning.  Det er jo kun en mann sin egen mening. Finnes jo eksempler på kvinner som bruker mye anti-deprisiva, og mer også. At en kvinne som sitter helt alene med kattene sine, vistnok er mye lykkeligere enn ei som har barn og mann som elsker henne høres på et generelt basis helt på jordet ut. 

Det som er greia er at kvinner sliter seg ut med mann og familie, kanskje fordi mannen ikke trår til nok på hjemmebane? Trenden er annerledes for gifte menn enn gifte kvinner. 

Det er forøvrig ikke bare en mann som mening. Men forskningen som har kommet frem til dette. Jeg tenker at jeg er mer kildekritisk til deg som sier dette er bullshit enn til folk som faktisk er utdannet til å forske på emnet. 

men... forskning kan gå i forskjellige retninger, man kan finne ut noe via en undersøkelse, og noe annet i neste, så man bør ikke ta alt som fakta. Å være i et forhold er heller ikke ensbetydende med at man føler seg elsket, så jeg forstår godt at man kan ha kommet fram til at ugifte kvinner er lykkeligere enn de som må "ofre seg" for mann og barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Generelt sett sliter kvinner med mer negative følelser enn det menn gjør p.g.a biologien, og det sies jo at "misery loves company". Godt mulig disse foretrekker venninner fremfor menn og et barn krever jo i starten veldig mye, men de gir vanligvis kvinner veldig mye mer over tid så lenge de blir behandlet riktig.

Når det kommer til studier så finner du som som regel noe som understøtter akkurat det du leter etter fordi premisset og studiekvaliteten varierer enormt og en gjerne lar være å publisere resultatene om det ikke er det man forventer slik ekte vitenskap ville gjort så lenge kvaliteten var god nok.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men se hva jeg fant 😩

Ugifte dør langt tidligere enn gifte (forskning.no)

Tror dere dette gjelder for nødvendigvis alle? Altså, jeg ser jo selv en del mennesker som er en smule dysfunksjonell i sitt alene-univers, men ser også det motsatte. Når man tar slike gjennomsnitt, så vil man jo få haler på normalfordelingen som avviker fra normalen. 

Kan man si at én løsning er den beste for absolutt alle?

Lenke til kommentar
Neffi skrev (33 minutter siden):

 

Interessant lesning! De stiller jo gode spørsmål til hva som kan være årsaken. Jeg tror det å ha et støtteapparat rundt hjelper mye på både det mentale, fysiske og økonomiske gitt at ting går bra. Som artikkelen nevner er jo kvaliteten på forholdet like viktig. Skulle likt å se tall på om det skilles stort på de som er frivillig single eller ufrivillig single. Det kan jo være noe korrelasjon der også.

Og for oss mannfolk så er vi jo kronisk dårlige til å gå til legen. Flere ganger jeg kun har dratt dit fordi kjærester tvinger meg til å faktisk gjøre noe med det og ikke bare "se det an" 😅, og da har de som oftest rett til slutt. Skal ikke se bort i fra at det også påvirker statistikken noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (25 minutter siden):

Men se hva jeg fant 😩

Ugifte dør langt tidligere enn gifte (forskning.no)

Tror dere dette gjelder for nødvendigvis alle? Altså, jeg ser jo selv en del mennesker som er en smule dysfunksjonell i sitt alene-univers, men ser også det motsatte. Når man tar slike gjennomsnitt, så vil man jo få haler på normalfordelingen som avviker fra normalen. 

Kan man si at én løsning er den beste for absolutt alle?

Nei. Til spørsmålet ditt altså, ikke artikkelen 😋

Det er så mange forutsetninger som man ikke praktisk kan ta høyde for i slike undersøkelser. Hvor mange er f.eks. i forhold og/eller får barn fordi det er det som er "normalt" og man dermed tror det er svaret på livet? Og hvor mange trives egentlig best som singel og/eller barnløse men så sier bygdedyrets stigma noe annet, og selv om valgene de har tatt er riktige for dem, så blir de allikevel sett ned på? Noen kan heller ikke få barn og er glade for at de har den "unnskyldningen", mens for andre betyr det såpass mye at selv om de er i et godt forhold, så er de ulykkelige.

Man må egentlig bare akseptere at folk er forskjellige og må få lov til å leve livene til vil. Er det narsissistisk?

Det er dessverre noen som er ufrivillig "evig-single". Men andre mennesker skal ikke ofre seg selv for å mette det behovet, man er ikke narsissistisk av den grunn.

Det er mye jeg også skulle ha hatt annerledes i livet mitt, men man kommer så utrolig mye lenger ved å innfinne seg med det. Da endrer man fokus og plutselig en dag endrer ting seg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (11 timer siden):

Det som er greia er at kvinner sliter seg ut med mann og familie, kanskje fordi mannen ikke trår til nok på hjemmebane?

Dette er også en myte, når man teller med alle aktiviteter som må gjøres i hjemmet, så havner mannen på topp, skal man telle bare innendørs aktiviteter, så seirer kvinnen, men det er jo ikke særlig ærlig. Det er mye vedlikehold som kreves, selvfølgelig skal det telles med. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Føler for å ha det sagt, så jeg sier det;

Jeg hadde ikke klart mitt alene-univers, om det ikke var for de trygge sterke mennene rundt meg (altså ikke 20 katter).

De som lærer meg å mekke bil, hvordan jeg kan forstå komplekse modeller og teorier, de som tror at jeg kan, og de som løfter meg opp.

Det å få en klem fra en mann er noe helt annet enn det å få en klem av en kvinne. Når jeg får klemmer av menn (stort sett single menn, av naturlige årsaker og normative regler) så skjer det noe annet. Der og da kan jeg være akkurat så liten som jeg fysisk er i forhold til mannen og mannen er faktisk større og sterkere fysisk. Da blir jeg holdt fast og kan helt gi slipp på det som kanskje skremmer meg, omså for et lite øyeblikk. Det er magisk og vanskelig å sette ord på. Det hører kanskje med at man har en relasjon basert på gjensidig tillit.

Klemmer fra kvinner har også en avslappende effekt. Så avlappende at jeg kan kjenne skuldre senke seg, og spenninger i hele kroppen forsvinne. Men det er annerledes. Det er en dypere forståelse i klemmen. Sammenkomsten ligger i et 'vi' og gjensidig omsorg. Sammenlignet med klemmer fra menn, som mer sier "Hey, I got you" (selv om jeg også kan gi trøsteklemmer tilbake, sikter her mer til det å 'få' klemmer når man trenger det).

Jeg er fryktelig glad i de gode menneskene i livet mitt, helt uavhengig av kjønn. Selv om jeg er feminist.

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (23 minutter siden):

Jeg er fryktelig glad i de gode menneskene i livet mitt, helt uavhengig av kjønn. Selv om jeg er feminist.

 

Godt innlegg, men det er litt synd at du føler du må skrive "selv om" der. I mitt hode er det dette som er ekte feminisme. Det handlet jo originalt om å kjempe frem en basis likhet mellom kjønn, som stemmerett og utfordre noen kjønnsroller, men de var absolutt ikke for å fjerne all ulikhet. Fordi kjønnene er ikke like. Og det er noe godt i det, vi kan gjøre forskjellige ting og man ønsker forskjellige ting. 

Du skal være stolt av at du er feminist og ikke føle at dette motsier noe av det du tidligere skrev.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Dette er også en myte, når man teller med alle aktiviteter som må gjøres i hjemmet, så havner mannen på topp, skal man telle bare innendørs aktiviteter, så seirer kvinnen, men det er jo ikke særlig ærlig. Det er mye vedlikehold som kreves, selvfølgelig skal det telles med. 

Det kan du gjerne fortelle deg selv.  I linken under så er alt av arbeid tatt med, også vedlikeholdet. Likevel så viser det seg at kvinner gjør mer familiearbeid enn det menn gjør. I tillegg så faller ofte omsorg for egne og mannens foreldre på kvinnen... Det er ikke særlig ærlig å heller ikke ta med det... Trippelarbeidende kvinner, du har kanskje hørt det begrepet før, betyr at de jobber hjemme, i arbeidslivet, og tar ansvar for familiens eldre. 

https://forskning.no/arbeid-likestilling/fedre-bruker-nesten-en-time-mer-hver-dag-pa-husarbeid-og-barnepass-enn-de-gjorde-i-1980/1809681

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (42 minutter siden):

Vel jeg mener jeg har sett den påstanden før, men jeg finner ikke noe dokumentasjon for øyeblikket, mulig jeg feiltolket.

Jeg har også hørt det du sier 1 gang, men de aller fleste undersøkelsene går i retning av at det er kvinnen som gjør mest totalt. Men det er jo sånn med forskning, man finner gjerne forskjellig resultat alt etter hvilke variabler man legger inn, hvem som er med i undersøkelsen osv. Det er jo ikke akkurat sånn at alle landets kvinner og menn har fått mulighet til å bli med i undersøkelsen (e). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Jeg har også hørt det du sier 1 gang, men de aller fleste undersøkelsene går i retning av at det er kvinnen som gjør mest totalt.

Vel jeg føler jeg har lest den flere ganger, men det er mulig jeg som sagt feiltolket, jeg finner uansett ikke noe dokumentasjon som passer så det er mulig det var bare noe tabloid vitenskap. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Vel jeg føler jeg har lest den flere ganger, men det er mulig jeg som sagt feiltolket, jeg finner uansett ikke noe dokumentasjon som passer så det er mulig det var bare noe tabloid vitenskap. 

Jeg tror den du tenker på er at totaltmengden med jobb utenfor hjemmet og arbeid i hjemmet viste at menn gjør mest totalt. Kan det høres riktig ut? For jeg har lest dette selv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...