Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor har norske damer blitt så narsissistiske?


Gjest d806a...536

Anbefalte innlegg

høres da ikke ut som en dame med agenda.... Jeg sliter med å finne data grunnlaget de baserer seg det på

Quote

– Det må bli lovfestet at menn og kvinner skal dele omsorgsarbeidet likt. Hvis en av partene tar en større del av arbeidet i hjemmet, så må de gi lønn til partneren, mener Brækhus.

https://forskning.no/likestilling-partner-uit-norges-arktiske-universitet/alle-skjevheter-mellom-kjonnene-i-dag-kan-stort-sett-forklares-med-at-kvinner-gjor-mer-hjemme/1306172

Er det ikke vanlig at et par som har barn har delt konto? 

 

Quote

Dette er undersøkelser som kartlegger hvor mye tid folk bruker på ulike aktiviteter; blant annet inntektsgivende arbeid, husarbeid, frivillig arbeid og fritidsaktiviteter. De sier også noe om døgnrytme og samværsmønsteret vårt.

Alle som er med i undersøkelsen, fyller ut en dagbok for to dager, og den er gjennomført blant et representativt utvalg av den norske befolkningen.

så 2 tilfedlige dager... kan fort være en overtidsdag eller to da (personlig så kunne "feil"(riktig) dag vært 0 hjemmearbeid uttennom middag, men 20t jobb), eller en av "fridagene" fra ekstra aktiviteter. eller hvis man har "hjemmeansvar" forskjellige dager. Burde min. vært en uke

 

link til 2021 Februar tidsskriften, den ser lang og kjedelig ut:

https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-291X-2021-01-02

 

edit: fedre med universitetsutdanning vil vel også ha høyere mulighet til å jobbe hjemmefra. Husker fattern gjorde det flere kvelder (2010~)

Endret av big_glasses
lite tillegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Ja altså det var fremdeles husarbeid ikke lønnet, men medregnet vedlikehold på hus, restaurering, tilbygg, bilarbeid, dekkbytte osv, kappe ved, sånne ting. 

Når jeg skrev utenfor hjemmet så mente jeg inkludert lønnsbasert arbeid. Ellers så er jo disse tingene som du nevner ikke så vanlig å utføre på daglig basis, så skal mye til for at dette skal dekkes opp av de timene man bruker på ulønnet innearbeid. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Ja altså det var fremdeles husarbeid ikke lønnet, men medregnet vedlikehold på hus, restaurering, tilbygg, bilarbeid, dekkbytte osv, kappe ved, sånne ting. 

Dette er ikke oppgaver som gjøres ofte. Noen av disse oppgavene gjøres ikke hvert år, og flere av de blir veldig ofte satt bort til profesjonelle. 

Men det er klart, hvis en mann gjør alt dette selv hvert år blir det noen timer, og kanskje han gjør mer enn partneren sin da, men det er slettes ikke normen. Burde kanskje tatt med ting som snømåking og gressklipping. Det er der jeg bruker mest tid på ulønnet arbeid utenfor huset.

Tar man med jobb, overtid, stillingsprosent, hvor tung jobb man har, så er nok hvor mye man gjør mer likt. Jeg mener at hvor mye man jobber også bør telles med hvis man har felles økonomi. 

 

 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, RRhoads said:

Jeg mener at hvor mye man jobber også bør telles med hvis man har felles økonomi. 

Absolutt, familien kan sitte hjemme å nyte bedre økonomi, men mannen får pes fordi han ikke tok ut oppvaskmaskinen og hengte opp noen klær.. 
Men kan forstå om hun jobber i f.eks helsevesenet som er så populært blant damer, at når hun jobber i julen, at mannen da ikke er en jævla latsab og lar huset flyte av rot. Eg hadde eksplodert om eg var sammen med en sånn en. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
big_glasses skrev (På 10.11.2023 den 2:51 PM):

Er det ikke vanlig at et par som har barn har delt konto? 

Jeg tror det er mer vanlig at man har hver sin konto til eget forbruk samt en konto hvor felles regninger og utgifter går ut fra. Skal man fordele riktig når man har barn, så bør det bli satt inn penger på felleskontoen prosentmessig ut fra hvor mye hver enkelt har i inntekt. Jeg har en annen oppfatning hvis det ikke er barn med i bildet. For da har begge like stor mulighet til å jobbe utenfor hjemmet uten at omsorgsoppgaver skal hindre dem i å jobbe så mye dem egentlig vil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...