Gå til innhold

4gb RAM eller 8gb RAM


stamkunde

Anbefalte innlegg

tflovik skrev (14 minutter siden):

Jeg har flere bærbare maskiner og monitorer, de fleste med 60hz skjerm, men også med 144hz skjerm.

Kan ærlig talt ikke se at det er noen forskjell når maskinen brukes til halt vanlig bruk med surfing, mail, office bruk.

Hvorfor anbefale dyrere skjerm til trådstarter når personen er ute etter en billigere maskin?

60hz er godt nok i masse vis til bruken trådstarter forespeiler.

Stilt inn 144hz skjermene på 144hz da?

 

Jeg har forøvrig ikke anbefalt det. Jeg sa bare at det hadde sitt bruk. Skrev til og med at det ikke var nødvendig. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (På 16.10.2023 den 7:28 AM):

takk for fordypende om forskjellige maskiner. Setter pris på det. 

Lenke til kommentar
On 10/16/2023 at 2:19 PM, FB.934880505 said:

Tror du at alle skal ha en gaming PC?
Hva er sannsynligheten for at noen som spør hva ram er og om de skal ha 4 eller 8 Gb skal spille spill der 60hz spiller noen rolle?

Jeg driver ikke med gaming og begrenser videotitting til snutter på YouTube. For meg vil absolutt nedre smertegrense være 16GB, selv om maskinen stort sett brukes til websurfing, og uavhengig av om det er Linux, Windows eller Mac. På akkurat den laptopen jeg sitter med akkurat nå er 12 av 32GB i bruk, uten å ha oppe noen andre eller særlig minnekrevende applikasjoner ut over nettleser. På min hjemmelaptop har jeg 64GB RAM, det tillater meg å ha oppe mange faner i flere nettleservinduer samtidig (forskjellige vinduer til forskjellige oppgaver i forskjellige virtuelle desktopper (eller workbench som det heter i MS-verdenen)) og kjøre noen litt tyngre applikasjoner uten å være nødt til å lukke andre først.

Den generelle regelen er at jo mer RAM du har, jo mindre ventetid og jo mer smertefritt blir det. 4GB anser jeg som ubrukelig selv for enkel websurfing, medmindre du har høy smerteterskel og er veldig tålmodig. For praktisk bruk vil 8 GB kunne fungere for noen. Når det gjelder meg selv har jeg brukt altfor mye tid på å vente på datamaskiner som ikke svarer fordi den har for lite RAM, så for meg anser jeg som sagt 16 GB som et minimum.

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

4GB i dag er ikke nok. PC'en vil komme til å knele innen kort tid. 8GB er et absolutt minimum. 8GB er greit hvis man er på sparebluss og kun skal utføre enkle oppgaver på PC'en. 

16GB vil jeg si er "standarden" i dag. Dette holder til det aller meste så sant man ikke er skikkelig hardcore PC bruker. 

Når det gjelder min erfaring av selgerne på Elkjøp så ikke la deg affektere av det dem sier. De aller fleste har null peiling på PC'er og anbefaler ofte langt mer enn du trenger og eller er dårlige til å lytte på kundene vedrørende hva som faktisk er behovet. 

Du kan innimellom finne selgere som er "geeks" og vet hva dem snakker om men det hører med til sjeldenhetene. Spesielt i lyd/audio delen har jeg selv opplevd enkelte selgere som svært kompetente. Ikke bare i hva dem kan, men måten man blir behandlet på.

Men det er mine erfaringer og det kan sprike stort fra sted til sted og hvem som er på jobb etc.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

På min laptop med 10 faner oppe med Youtube kjørende, Discord og Steam i bakgrunnen ser jeg et bruk på 3.5GB. Laptopen føles heller ikke noe tregere ut enn om jeg hadde hatt 1 fane oppe og lukket alle bakgrunns applikasjoner. 

Som jeg nevnte tidligere så anbefaler jeg ikke å kjøpe en laptop nå med kun 4GB RAM, men det er fortsatt fult brukende om man ikke bruker PC til noe tyngere oppgaver.

Lenke til kommentar

Min PC på jobben med Windows 11 og Outlook, nettleser (Chrome) og Indesign og et par mapper åpne inkludert at jeg er koblet på en remote desktop bruker i skrivende stund 10GB ram (Av 16GB). 

Vi har også flere andre PC'er og har nettopp byttet ut en med 4GB ram som ikke holder følge. Denne kjører Windows 11 og så fort vi skal skrive ut tyngre dokumenter fra denne så krasjer den da den bruker 3.5/4GB minne totalt. 

De fleste andre pc'er på jobben funker med 4GB men disse blir brukt til enkle ting som å skrive ut pakkelapper og sende mail etc. Men 4GB. vil jeg si er for lite for folk flest. Spesielt om man kjører Windows 11.

Med Windows 10 gikk alt litt smoothere er min erfaring. Å jeg har mangfoldige PC'er jeg kan sette opp mot hverandre. 

Lenke til kommentar

Synes egentlig det er helt sinnsykt at det fortsatt er mulig å få kjøpt maskiner med bare 4 GB i dag. Det var liksom standarden i 2011. Gå 12 år lengre tilbake i tid og du vil finne Windows 98-maskiner med 64 MB. Du ville aldri funnet maskiner med så lite i 2011. Det virker som om utviklingen nesten har stopped opp siden da, for med samme fremgang burde standarden vært 256 GB i dag. Greit nok at ingen trenger så mye til vanlig bruk, men 16 GB burde vært et absolutt minimum. Minnebrikker på den størrelsen koster jo knapt en 500-lapp nå, så det ville ikke akkurat gjort maskinene så veldig mye dyrere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For noen tiår siden var datamaskinen utdatert året etter at du kjøpte den. Nye utgaver av Windows krevde stadig mer RAM, raskere prosessor, større harddisk bare for å la seg installere. Alle dataprogrammer hadde en tilsvarende lang liste med systemkrav på pappesken de ble levert i. PC var dyrt, så man oppgradere etter hvert som det kom ny Windows og nye spill.

Etter Vista har systemkravene endret seg mindre. Windows Vista, 7, 8 og 10 kan stort sett kjøre på samme maskinvare. Windows 11 har i tillegg noen veldig spesifikke krav til prosessoren.

Du kan bruke en 10 år gammel PC og fortsatt kjøre en støttet Windows-versjon og relevante programmer.

På bærbare PCer er ofte RAM loddet direkte på hovedkortet eller vanskelig tilgjengelig, så det er lurt å kjøpe en maskin som har nok fra fabrikken.

Tenk på fremtidens behov. Ikke kjøp en som bare er såvidt god nok i dag, men irriterende treg senere eller ved endret bruksmønster. En ellers god maskin vil være unødig treg om du sparer på RAM.

Du får kanskje lyst til å redigere en bryllupsvideo, lage film som skoleprosjekt eller åpne 20 faner med YouTube-videoer i 4K som du tenker å se "senere"? Jeg har mange sånne faner.

Den blir også lettere å selge brukt en gang i fremtiden.

Og hvem vet hva Windows 12 vil kreve? Dumt å bli holdt tilbake av lite RAM.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at vi blir enig her om mengden med RAM som en PC bør ha, men sånn for sikkerhetsskyld. Gå for 8 GB RAM. Da har du RAM til de vanligste oppgavene som skal utføres på en PC. Uannsett hva andre måtte mene så bare gjør det, så kan du gjøre dine vanlige oppgaver på PC`en din uten og tenke så mye på at den blir treig. Den bør selvfølgelig ha SSD også da, men det er vel ganske vanlige på Laptoper nå fortiden vil jeg tro?

Lenke til kommentar
36 minutes ago, wil said:

Gå for 8 GB RAM. Da har du RAM til de vanligste oppgavene som skal utføres på en PC. Uannsett hva andre måtte mene så bare gjør det

Ja. Uansett er det et godt prinsipp å dimensjonere PCen for hvordan du skal bruke den over hele levetiden, og ikke bare etter hvordan behovene dine pluss ytelsen på operativsystem+applikasjoner er akkurat nå. Dersom det er en PC med fastloddet RAM (altså ikke oppgraderbar) bør RAMen dimensjoneres for hvordan bruken er om et par-tre-fem år, etterhvert som oppdateringer av operativsystem og applikasjoner krever mer og mer plass. En godt dimensjonert PC vil ha en lengere praktisk levetid enn en som er marginalt dimensjonert og som vil være ulidelig treg om et år eller to.  Personlig har jeg dimensjonert alle PCer jeg har kjøpt, både privat og i forbindelse med jobb, for å ha en levetid på rundt 5 år eller mer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

På bærbare PCer er ofte RAM loddet direkte på hovedkortet eller vanskelig tilgjengelig

Jeg nekter å kjøpe PCer med fastlodded RAM/SSD, og insisterer på at det skal være mulig å oppgradere både RAM og SSD. Dette er én av grunnene til at jeg for noen år siden forlot Apple-verdenen og gikk tilbake til vanlig PC med Linux igjen.

Lenke til kommentar

Om en maskin som er et godt kjøp allerede har nok SSD og RAM fra fabrikken, er det unødvendig å kunne oppgradere den senere. Den blir gjerne tykkere og tyngre av å kunne åpnes. Dagens maskiner kan være veldig slanke, og er dermed mer portable og bedre i bruk.

Hvor lenge skal man lete etter en oppgraderbar maskin med lite RAM så man kan oppgradere den?

Bare kjøp en bra maskin og være fornøyd. Finn et godt tilbud.

Lenke til kommentar
On 14.10.2023 at 9:25 PM, stamkunde said:

til hva benyttes 16 GB? eksempler?

jeg er grønn på disse tingene, men blir glad for forklaringer. 

Ram er midlertidig plass som brukes til alt du holder på med I øyeblikket. Tenk deg et skrivebord hvor du kan ha notater å skrive på, kalkulator å regne med og bøker å lese. Til sammenligning er harddisk/ssd som en bokhylle, permanent lagring men du kan ikke lese boka der.

Masse info på nett om hva ram er, søk i vei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...