Gå til innhold

4gb RAM eller 8gb RAM


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
wil skrev (5 timer siden):

At det var. 4 eller 8 GB RAM i 2023? Var det et spørsmål?

Etter min mening, så er ikke det ikke noe spørsmål. En bruksPC i dag skal ha MINST 8 GB RAM. Dette er uannsett om man har Windows eller Linux.

Du må for all del IKKE høre på en PC-Selger i en butikk, for vedkommende kommer mest sannsynlig til å si til deg at du kommer til å klare deg med 4 GB RAM. Det er rent ut løgn.

Ja, at selgeren ikke har kunnskap om 4 eller 8 gb fikk jeg erfaring i går. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (9 timer siden):

Ja, at selgeren ikke har kunnskap om 4 eller 8 gb fikk jeg erfaring i går. 

De som står på Elkjøp, Power og andre butikker i dag har ikke peiling på hva de selger, det er som regel høy gjennomfart av ungdommer inn og ut i butikkene og de jobber bare som regel noen mnd for å spe på stipendet mens de studerer, nå skal ikke jeg skjære alle under en kam, men som regel er det som er tilfellet for å bruke ungdommens eget utrykk "Noobs" som jobber der.

Det var bedre før i tiden sånn rundt 90 tallet for min del (Er ikke så gammel) Da hadde selgerene satt seg mer inn i tingene de solgte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (6 timer siden):

De som står på Elkjøp, Power og andre butikker i dag har ikke peiling på hva de selger, det er som regel høy gjennomfart av ungdommer inn og ut i butikkene og de jobber bare som regel noen mnd for å spe på stipendet mens de studerer, nå skal ikke jeg skjære alle under en kam, men som regel er det som er tilfellet for å bruke ungdommens eget utrykk "Noobs" som jobber der.

Det var bedre før i tiden sånn rundt 90 tallet for min del (Er ikke så gammel) Da hadde selgerene satt seg mer inn i tingene de solgte.

jeg var heldig med selgeren angående den siste skriveren jeg kjøpte for halvt år siden, han knekte koden på min tradisjonelle tankesett da det gjaldt skriver og blekkpatroner, prisen begrenset meg til å tenke nytt. Da jeg var på vei til kassen og skulle kjøpe den tradisjonelle skriveren, og begynte å snakke om blekkpatroner, svart / farger og så prisen, så skjønte jeg at jeg måtte kjøpe epson et-2850. Jeg er strålende fornøyd med den. 

Det skal sies at jeg har ikke sett selgeren etterpå. Så godt mulig en som kun var for en kort stund, men den selgeren hadde virkelig kvaliteter, personlig mener jeg han var overkvalifisert i sin rolle. 

 

Lenke til kommentar

Ikke kjøp billig laptop på elkjøp. Kjøp heller en refurb Thinkpad som er noen år gammel. De er mye bedre og holder seg.

Sjekk på finn. Det finnes både forhandlere og private som kjøper inn kontorbrukte profesjonelle laptopper og selger dem videre med garanti, ny ssd og nyinstallert Windows 11. Og de fleste kommer med 16GB RAM.

Lenke til kommentar
wil skrev (På 15.10.2023 den 1:11 AM):

Ok. Det får bli DIN mening. Men min mening er iallefall at 4 GB RAM i 2023 er like meningsløst som å kjøpe en Dataskjerm med 60hz i 2023. Det blir noe feil der.

Tror du at alle skal ha en gaming PC?
Hva er sannsynligheten for at noen som spør hva ram er og om de skal ha 4 eller 8 Gb skal spille spill der 60hz spiller noen rolle? På jobb har jeg tre skjermer der alle er 60hz, skulle ikke det gi noen mening liksom?

Endret av FB.934880505
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eeeeeh. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Man trenger da virkelig ikke og Game på en PC selv om man har mye RAM? Jeg tenker at det er bedre med for mye RAM enn for lite. Man trenger heller ikke og Game på en PC selv om man har 144hz skjerm eller mer.

Hvis du ikke skjønner at det er bedre med 144hz enn og ha en 60hz, så får du prøve selv.

Men altså. Dette er MIN mening. Hva andre mener får bli opp til dem. Hvis noen vil bruke Windows 10/11 med 4 GB RAM så kjør på.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både film og gennerelt bruk av PC blir bedre med 144hz.

 

Prøv og sett to skjermer ved siden av hverandre. En med 60hz og en med 144hz og start opp samme filmen på begge skjermene. Kanskje man da skjønner hvorfor man skal ha 144hz?

Men for all del. Skjønner man det ikke, så skjønner man det ikke.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, wil said:

Prøv og sett to skjermer ved siden av hverandre. En med 60hz og en med 144hz og start opp samme filmen på begge skjermene. Kanskje man da skjønner hvorfor man skal ha 144hz?

Jeg foretrekker å se film på TV-skjermen. Det meste (alt?) jeg har av kilder til film er enten 24Hz, 30Hz eller 60Hz, så for å få dette til å matche en 144Hz skjerm må det ekstra prosessering til, og jeg er ikke særlig imponert over resultatene man oppnår. Jeg vil at skjermen skal være så nøytral som mulig og ikke bidra med egne effekter.

Men, bevares, hvis man har betalt i dyre dommer for en 144Hz skjerm, så synes man sikkert at den er toppers til alt.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (48 minutter siden):

Er det noen andre bruksområder enn gaming som drar nytte av 144Hz refresh rate?

Er mye mer behagelig med høy refresh ved vanlig desktopbruk. Men det bør ikke være en skjerm med TN-panel. 

Vil kanskje ikke kalle det nødvendig, men man drar definitivt nytte av det. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Så mye som mulig for så lite som mulig... så enkelt. FØR, når man hadde 32-bits windows, fikk man ikke spesiellt glede av RAM over 4GB (32-bits OS klarer ikke å "adressere" minne/RAM over 4GB). I dag, hvor så og si "alle" maskiner har et 64-bits OS, har det ikke noe for seg å ha så lite som 4 GB RAM. Gå for minimum 8 GB, men gjerne 16 eller mer hvis kostnaden ikke spriker voldsomt.

Til surfing, Office, videoavspilling, E-post, mediaspiller (Windows Mediaplayer e.l.) funker 8GB helt greit. Blir litt som ha en bil med 1,3 L motor. Ikke noen rakett akkurat, men du klarer fint å kjøre i maks tillatte hastighet hvor som helst. Skal du begynne å game litt, bør du se på grafikkløsning til maskina. Ofte kan det være lurt med "dedikert" kort og ikke bare den innebygde INTEL/AMD-biten. MEN da bør man går for 16 GB, siden de fleste seriøse spill i dag jobber best med minimum 16 GB RAM. 32 kan nok bli litt overkill, men hva pokker!! Mye behageligere!!

Lenke til kommentar

Kjøper du en billig og svak drittmaskin fordi du bare skal bruke den til enkle oppgaver, vær forberedt på at vifta bråker, og Windows Update tar evigheter ved store oppdateringer.

Kanskje du angrer etter å ha fått billigmaskinen i hus?

Det er ikke lett å ha dårlig råd, men desto viktigere blir det å gjøre research før du handler. Du kan gjøre en god handel i alle prisklasser.

En flere år gammel brukt proff-maskin kan være bedre enn den billigste dritten de selger nytt. Jeg var kjempefornøyd med min ThinkPad.

En spesifikasjon som er vanskelig å sette tall på, er kvaliteten og volumet til den innebygde høyttaleren. Dyrere maskiner har ofte bedre lyd.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 timer siden):

Er mye mer behagelig med høy refresh ved vanlig desktopbruk. Men det bør ikke være en skjerm med TN-panel. 

Vil kanskje ikke kalle det nødvendig, men man drar definitivt nytte av det. 

Jeg har flere bærbare maskiner og monitorer, de fleste med 60hz skjerm, men også med 144hz skjerm.

Kan ærlig talt ikke se at det er noen forskjell når maskinen brukes til halt vanlig bruk med surfing, mail, office bruk.

Hvorfor anbefale dyrere skjerm til trådstarter når personen er ute etter en billigere maskin?

60hz er godt nok i masse vis til bruken trådstarter forespeiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...