Gå til innhold

4gb RAM eller 8gb RAM


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ram er korttids-minnet til en pc. Der lagrer den nettsiden du er på, programmene som kjører både i forgrunnen og bakgrunnen. Har du mere ram så slipper maskinen å mellomlagre på harddisk når minnet er fult (som er tregt).

Jeg anbefaler 8gb eller mer til en hverdags-pc som brukes til surfing, epost, nettbank, videotitting.

Hvis du vil ha hjelp til å kjøpe en PC så kan du skrive et innlegg her:
https://www.diskusjon.no/forum/94-hjelp-til-kjøp-og-salg-av-pc/

Husk å ta med detaljer som bruksområde, budsjett og om det er bærbar eller stasjonær pc.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

HP virker fint i et par år. Så dør batteriet. Og ledningen til laderen sprekker. Vil du ha drit, kjøp HP.

Acer pleier å være en fin kombinasjon av pris og kvalitet. Men det kan være greit å få raskere prosessor.

Batteriet dør på alle laptoper før eller siden. Skriver dette på en HP laptop jeg kjøpte i 2013 og den fungerer enda fint. Batteriet er selvfølgelig ikke noe å skryte av etter alle disse årene, men det tror jeg gjelder samtlige laptoper som er like gammel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden):

HP virker fint i et par år. Så dør batteriet. Og ledningen til laderen sprekker. Vil du ha drit, kjøp HP.

Acer pleier å være en fin kombinasjon av pris og kvalitet. Men det kan være greit å få raskere prosessor.

HP sine modeller i høyere prisklasse er av de beste vil jeg påstå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en Asus laptop kjøpt i 2015, intel core i5 med 6 gb ram. Kostet kr 3.499,- (tilbud). Har ikke hatt en eneste feil på den, bortsett fra at jeg måtte bytte ladekontakt for ca 2 år siden. 

Fungerer utmerket til mitt bruk, (ikke spill eller se film på laptopen).

Hvis jeg skulle kjøpt ny laptop i dag ville jeg nok gått for Asus nå også. Ser Elkjøp eller Power har hatt flere tilbud i det siste på Asus med Core i3 prosessor og 8 gb ram til ca kr 5000,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg var i elkjøp i dag, og gikk til alle bærbare pcer som var utstilt, for å lese hva det stod om dem. Mange var 4gb. Men jeg sjekket også komfort på å skrive med tastaturene. En som har lys i tastaturet kostet 13 000 kr. Mener det iallfall var 8 gb, men godt mulig 16 gb. 

Så var dette med innhold i bærbar pc, hvilke innhold har dem når prisen varierer sånn?

 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (58 minutter siden):

16GB skal det være. 8 var lite selv i 2012 og det er lenge siden.

Tull, 8Gb holder i massevis på en bærbar som sansynligvis skal brukes til lette oppgaver som kontor arbeid, surfing og lignende, jeg har flere laptop'er liggende til hvert sitt bruk, til og med en eldre en med Windows 7 som jeg må ha pga jeg bruker den med Xprog til å hente ut Skadede Eprom filer fra diverse moduler til biler osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mannen med ljåen said:

HP virker fint i et par år. Så dør batteriet.

Selv ikke noe fan av HP men at batteriet dør er litt på grunn av missbruk.
HP har en instilling i biosen som passer på at batteriet aldri blir helt fulladet, og det vil nok skvise noen år ekstra ut av det om den alltid står på lading.
Men fulladet\tomt batteri og varme tar knekken på batteriet, så unngår man det varer det lengere.

Andre produsenter har mye bedre batteristyring. Huawei f.eks som holder batteriet på max 70% om ønskelig og da varer de omtrent evig.

Ang topic: 4GB ram i 2023 er helt ubrukelig. Selv mobiltelefoner i dag har 8+ GB ram.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

4GB er  nok for lite som andre påpeker ja. Det er vel 8GB som er ansett som minimum for Windows 10, og helst 16GB.

Som det er påpekt: Arbeidsminnet er det minnet som PC'en jobber med, a'la korttidsminnet ditt når du holder på med noe. Hvis du har for lite arbeisminne på PC'en kan du sammenligne det med at for hver eneste lille oppgave du skal gjøre må du skrive det ned på et papirark i stedet for å bare ha det i hodet. Forestill deg hvor mye lenger tid det vil ta deg å gå et sted hvis du må skrive ned hver minste bevegelse du foretar deg for å komme deg et sted i stedet for å bare ha det du gjør i hodet. Det blir på en måte en sammenligning mellom å ha ting i arbeidsminnet/hjernen sammenlignet med om du ikke har nok arbeidsminne og allt må skrives til en MYE tregere harddisk/et papirark.

Lenke til kommentar

At det var. 4 eller 8 GB RAM i 2023? Var det et spørsmål?

Etter min mening, så er ikke det ikke noe spørsmål. En bruksPC i dag skal ha MINST 8 GB RAM. Dette er uannsett om man har Windows eller Linux.

Du må for all del IKKE høre på en PC-Selger i en butikk, for vedkommende kommer mest sannsynlig til å si til deg at du kommer til å klare deg med 4 GB RAM. Det er rent ut løgn.

Endret av wil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mannen med ljåen said:

HP virker fint i et par år. Så dør batteriet. Og ledningen til laderen sprekker. Vil du ha drit, kjøp HP.

Acer pleier å være en fin kombinasjon av pris og kvalitet. Men det kan være greit å få raskere prosessor.

oi, det er stort sett veldig motsatt erfaring jeg har etter 30 år i bransjen. - Acer har stort sett alltid spart på noe og hatt lav byggekvalitet - noe som alltid resulterer i problemer etter en liten stund = kort holdbarhet, selv om de treffer blink innimellom og leverer en ok modell. - Når det gjelder HP så er de stort sett bra, men trikset er å ikke kjøpe den billigmodellen de har til 2990,- eller 3990,- som kun er kastet sammen for å konkurrere med Acer og røkla. - De er antagelig ikke like gode som en Acer til samme pris.

Det er vanskelig å kjøpe PC i nedre prissjikt, men skulle jeg valgt hadde jeg kanskje gått for en Asus eller MSI til rundt 6k - og hvis en modell har 4GB minne så kan vi slå fast at den selges med mindre enn nødvendig bare for å barbere prisen.

Lenke til kommentar
wil skrev (25 minutter siden):

At det var. 4 eller 8 GB RAM i 2023? Var det et spørsmål?

Etter min mening, så er ikke det ikke noe spørsmål. En bruksPC i dag skal ha MINST 8 GB RAM. Dette er uannsett om man har Windows eller Linux.

Du må for all del IKKE høre på en PC-Selger i en butikk, for vedkommende kommer mest sannsynlig til å si til deg at du kommer til å klare deg med 4 GB RAM. Det er rent ut løgn.

Kommer helt an på bruksområdet. Bruker du PC til surfing på nett uten så alt for mange faner åpen så kan man klare seg fint med 4GB minne. Laptopen jeg har nå har kun 4GB og den fungerer fint til det jeg bruker den til, som stort sett er surfing på nett og streaming av film/serier. Anbefaler ikke å kjøpe kun 4GB i 2023, men at det er helt ubrukelig stemmer ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...