Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Joeal88 skrev (6 minutter siden):

Først og fremst så vil jeg poengtere at jeg stiller meg nok så nøytral i fht denne pågående krigen.

Men jeg mener at det er nok så åpenbart at hovedårsaken bak hele konflikten på Vestbredden, er at Palestina ikke aksepterer staten Israel, og det kommer aldri til å bli fred der nede før Palestina ev får et annerledes syn på Israel.

Det er neppe spesielt nøytralt sånn jeg ser det, det er nok mange nå til dags som er enige at staten Israel aldri skulle vært opprettet på land der det allerede bodde palestinere, hvor vel det er ikke godt å si, det er sjelden stater gir fra seg landområder uten en agenda og en pris, ytterligere ulovlige anneksjoner har ikke gjort saken bedre. De trenger begge å bli my mye bedre, men det ser jeg ikke at kommer til å skje så lenge begge stater er styrt av religiøse fundamentalister.  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettavisen melder at Barth Eide nektes innreise til Israel

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/bollete-oppforsel-av-israel-a-stenge-doren-for-norsk-diplomati/o/5-95-1742890

Det kan jeg faktisk forstå, den norske regjeringen med han i spissen er ekstremt israelfiendtlige, og jeg fatter ikke hva Stavrum tenker på når han skriver at Norge er en Istaelvenn, det er vel få vestlige land som er så fiendtlige som oss

  • Liker 7
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Det er neppe spesielt nøytralt sånn jeg ser det, det er nok mange nå til dags som er enige at staten Israel aldri skulle vært opprettet på land der det allerede bodde palestinere, hvor vel det er ikke godt å si, det er sjelden stater gir fra seg landområder uten en agenda og en pris, ytterligere ulovlige anneksjoner har ikke gjort saken bedre. De trenger begge å bli my mye bedre, men det ser jeg ikke at kommer til å skje så lenge begge stater er styrt av religiøse fundamentalister.  

Nå var ikke Palestina en stat, det var et område styrt av britene

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det kan jeg faktisk forstå, den norske regjeringen med han i spissen er ekstremt israelfiendtlige, og jeg fatter ikke hva Stavrum tenker på når han skriver at Norge er en Istaelvenn, det er vel få vestlige land som er så fiendtlige som oss

Norge er ikke Israelfiendtlige, litt konstruktiv kritikk er ikke det samme som å være fiendtlig. Dette sier mer om Israels ledere enn Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Norge er ikke Israelfiendtlige, litt konstruktiv kritikk er ikke det samme som å være fiendtlig. Dette sier mer om Israels ledere enn Norge. 

Jeg er uenig, Norge har i svært mange år vært ledende i vesten når det gjelder kritikk av israel, samtidig som man ikke stiller krav til palestinerne, kongen fikk ikke engang kondolerer etter 7 oktober, og det tok lang tid før støre kalte Hamas en terrororganisasjon

Og det er bare et par eksempler

  • Liker 7
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Like fullt bodde det altså en halv million palestinere der ? Hva forventes det at de skulle gjøre, bare bli jagd vekk å være takknemlige for det ?

En god del valgte å bli igjen i staten Israel og er borgere der nå, inkludert søsken av Hanas-lederen, imotsetning til alle jødene som bodde der arabiske land tok kontroll, de ble faktisk jagd bort. 

En del ble jagd bort, men de fleste valgte å flykte, og de som ble igjen er da altså Israelske statsborgere idag 

Endret av Tussi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
JK22 skrev (7 minutter siden):

Den første bilen var eide av WCK mens den tredje, som vises sist, var et lokalt kjøretøy. Disse WCK bruker er pansrede personbiler som bare har oppbygging til felles med pickups fordi lasteplanet er tildekket med kabinbygg - som ikke er akkurat vanligkost i Gazastripen. 


Nå er ikke dette spesielt viktig, men bilene til WCK er tilnærmet like de som vanligvis benyttes av Hamas.

At Hamas ikke har på glassfibertoppen når terrorister står der, er åpenbart.

Ut i fra skadene, så er WCK sine biler neppe "pansrede", i beste fall har de nok kun stålinnlegg i dørene, og forsterkede vinduer, altså at de er "skuddsikre".

Bilene er hvite Toyota HiLux, både de WCK benyttet, og de Hamas som oftest benytter.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (14 minutter siden):

Norge er ikke Israelfiendtlige, litt konstruktiv kritikk er ikke det samme som å være fiendtlig. Dette sier mer om Israels ledere enn Norge. 

Vi plasserer oss likt med Erdogan i FN i saken. Da er det kanskje på tide å revurdere litt..

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Vi plasserer oss likt med Erdogan i FN i saken. Da er det kanskje på tide å revurdere litt..

Ja den ræva der, hykleren over alle. Det er interessant at kurdere har mer kulturelle rettigheter i Israel enn i Tyrkia...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


WCK-bilene var av typen Toyota Pickup, i hvit farge.

Dette er nøyaktig samme biler som foretrekkes av Hamas, Toyota Pickup, i hvit.
Det finnes knapt bilder av Hamas, uten at en gjeng terrorister står bak på en slik bil.

 

E2iXI_TX0AEPktN.jpg

 

  


USA har ikke forlangt en uavhengig etterforskning.

Uniformerte terrorister, i så fall.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aviene skrev (7 timer siden):

At 10:55, 4 pickup trucks left the warehouse. The IDF drone operators did not believe that Brig. General Cohen’s orders continued to apply because they mistakenly thought that all of the WCK workers that had been on the heavy-duty trucks entering the warehouse were still in the warehouse or with the heavy-duty trucks. They knew that WCK had heavy-duty trucks, but they did not realize that these pickup trucks seen leaving the warehouse were part of the WCK unit.

Ser ut til at de ikke har vært klar over at det var WCK bilene. Så det er vel der feilen har skjedd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

House to vote on rebuking Biden's call for Gaza ceasefire
 

The House is scheduled to vote next week on a measure slamming President Biden for advocating an "immediate ceasefire" in Gaza in a call with Israel Prime Minister Benjamin Netanyahu on Thursday.

Why it matters: The vote threatens to resurface the stark divisions between the pro-Israel and pro-Palestinian factions of the House Democratic caucus.

It's the latest in a series of Israel-related wedge votes House Republicans have held since Hamas' Oct. 7 attack.
Driving the news: The three-page measure introduced by Rep. Maria Salazar (R-Fla.) denounces "efforts to place one-sided pressure on Israel with respect to Gaza."

It cites a White House readout of Biden's call with Netanyahu, which said Biden ''underscored that an immediate ceasefire is essential to stabilize and improve the humanitarian situation and protect innocent civilians."

The measure also declares opposition to a U.N. Security Council resolution passed last month calling for a ceasefire in Gaza, which the U.S. abstained on rather than vetoed.

Between the lines: The measure is being brought up before the House Rules Committee, which means it will likely come to the floor under a process in which it will require only a simple majority to pass.

The bill is scheduled for a vote on Wednesday or later, according to House Majority Leader Steve Scalise's (R-La.) office.

 

https://www.axios.com/2024/04/05/house-vote-biden-gaza-ceasefire?utm_source=twitter&utm_campaign=editorial&utm_medium=social

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ah ja, Borris og de andre trivelige typene som sendte Storbritannia ut i resesjon grunn (blant annet) rasisme og løgnene sine.

Men bare så det er sagt, ytringsfrihet har vi og han skal fullt ut få lov til å mene hva han menter. Likefullt mener jeg at hans tidligere «meritter» og troverdighet medfører at hans stemme er lite verd å lytte til. Overskriftene i innlegget hans oser også god dose forenkling av problematikken. («Å la mordere vinne») er jo ikke det som diskuteres, det som diskuteres er våpenhvile som skal / kan tvinges frem med sanksjonere i form av stopp av salg av våpen med hovedargument omtanken for sivilbefolkningen.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Tussi skrev (1 time siden):

Jeg er uenig, Norge har i svært mange år vært ledende i vesten når det gjelder kritikk av israel, samtidig som man ikke stiller krav til palestinerne, kongen fikk ikke engang kondolerer etter 7 oktober, og det tok lang tid før støre kalte Hamas en terrororganisasjon

Og det er bare et par eksempler

Vil si at land som Sverige, Irland, Spania, Island, delvis Frankrike m.flere har vært langt større kritikere av Israel enn Norge. Vi har i Norge hatt et godt forhold til Israel, og selv om det har blitt mer turbulent etter den nåværende høyreekstreme regjeringen tok over i Israel nå så er forholdet ålreit. Israel vet godt at USA og andre vestlige land ønsker å ha Norge i en forhandlingsrolle med forbindelser hos begge parter.

https://amp.theguardian.com/world/2024/apr/03/majority-of-voters-in-uk-back-banning-arm-sales-to-israel-poll-finds

Det er ellers veldig små forskjeller mellom Norge og andre vestlige lands politikk opp mot Israel. De siste månedene har land som USA, Canada, Storbritannia, Tyskland og Frankrike vært langt mer vokale i sin kritikk av Israel enn Norge, og også innført diverse sanksjoner som Norge ikke har gjort.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...