Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
The Very End skrev (6 minutter siden):

Ah ja, Borris og de andre iditoene som sendte Storbritannia ut i resesjon grunn løgnene sine er de vi burde lytte til. Hva blir det neste, Andrew Tate, Putin og Orban? Hvis dette er stemmene som setter rettesnor for vesten moralske kompass kan vi igrunnen bare legge ned.

Trolig et ikke fullt så smart politisk trekk av Boris Johnson.

Nylige meningsmålinger i Storbritannia viser nemlig at et solid flertall av briter ønsker å stanse våpensalget til Israel. De fleste mener også Israel bryter menneskerettighetene i Gaza.

Internt i partiet hans er det også flere som har tatt til orde for å stanse eksporten.

Majority of voters in UK back banning arms sales to Israel, poll finds
https://amp.theguardian.com/world/2024/apr/03/majority-of-voters-in-uk-back-banning-arm-sales-to-israel-poll-finds

Sitat

The poll shows that among all voters in the UK a majority of 56% to 17% are in favour of a ban on the export of arms and spare parts. By a majority of 59% to 12% voters say Israel is violating human rights in Gaza.

Trolig er tallene enda høyere nå, ettersom målingen ble utført før tre briter ble drept i angrepet mot WCK på mandag.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Nylige meningsmålinger i Storbritannia viser nemlig at et solid flertall av briter ønsker å stanse våpensalget til Israel..


En fjerdedel av briter mener også at terrorangrepet 7. oktober var berettiget, og én av ti støtter Hamas.

Sharia er innført i deler av Storbrittania, med 30 islamske domstoler.
Foreløpig har disse åpenbart ikke mulighet til å overstyre det offisielle rettssystemet, og tar seg hovedsakelig av sivilsaker, men landet nærmer seg at hver tiende innbygger er muslimsk (7%'ish), og Islam er den religionen som vokser raskest i UK, og det er anslått at Islam vil være den dominerende religionen innen 2050.

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
0laf skrev (23 minutter siden):


En fjerdedel av briter mener også at terrorangrepet 7. oktober var berettiget, og én av ti støtter Hamas.

Høres ikke helt troverdig ut. Har du en kilde på det?

Denne meningsmålingen fra YouGov i slutten av mars viser noe totalt annet:

Only 11% who sympathise more with Palestinians approve of Hamas
https://yougov.co.uk/politics/articles/48966-hamas-approval-at-11-among-those-who-sympathise-more-with-palestinians

Sitat

Among those who say that they sympathise more with the Palestinians in the current conflict, 11% have a favourable view of Hamas (including just 3% with a “very” favourable view). By contrast, 77% of this group say they have an unfavourable view of Hamas, including 54% who have a “very” unfavourable view.

Among the wider British population, only 4% say they have a favourable view of Hamas, with 70% having an unfavourable one.

The Israeli government is also very unpopular, with just 15% having a positive opinion and 58% a negative one (including 34% who are “very” negative).

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):


WCK-bilene var av typen Toyota Pickup, i hvit farge.

Dette er nøyaktig samme biler som foretrekkes av Hamas, Toyota Pickup, i hvit.
Det finnes knapt bilder av Hamas, uten at en gjeng terrorister står bak på en slik bil.

 

E2iXI_TX0AEPktN.jpg

 

  


USA har ikke forlangt en uavhengig etterforskning.

Så Israel med sin AI teknologi går etter Toyota for å finne Hamas medlemmer. Knapt hørt verre vås i hele mitt liv. Slike biler brukes av alle der nede. Punktum!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Høres ikke helt troverdig ut. Har du en kilde på det?

Denne meningsmålingen fra YouGov i slutten av mars viser noe totalt annet:

Only 11% who sympathise more with Palestinians approve of Hamas
https://yougov.co.uk/politics/articles/48966-hamas-approval-at-11-among-those-who-sympathise-more-with-palestinians


Det er sannsynligvis den meningsmålingen jeg har sett henvist til i sosiale medier, og det er trolig det faktum at kun 70% av de spurte har et "unfavorable view" av Hamas som har gjort at enkelte har dratt visse slutninger. 

Ser ut som 63% av briter svarer at de sympatiserer med palestinerne (eller 29%, kommer litt an på hvilke svar man benytter).

14% av de som støtter palestinerne, svarer dog at terrorangrepet 7. oktober var berettiget, men kun 70% svarer av det ikke var berettiget.

11% mener jødene bør kastes ut av regionen (midtøsten).

Etter å ha sett meningsmålingen skal jeg moderere meg noe.
6 av 10 briter støtter palestinerne.
Av disse er det kun 7 av 10 som svarer at de har et negativt syn på Hamas.

Av de 63% av briter som støtter palestinerne, svarer 14% at de mener terrorangrepet var berettiget.
Av de 63% av briter som støtter palestinerne, svarer også kun 70% at de mener terrorangrepet ikke var berettiget.

Justert for hele befolkningen, så betyr det at kun 3 av 4 briter svarer at de mener terrorangrepet 7. oktober ikke var berettiget.

Hver fjerde brite mener enten at terrorangrepet var berettiget (4%) eller velger å ikke svare eller svarer "vet ikke" (21%).

Det er derfor feil at hver fjerde brite mener 7. oktober var berettiget.

Det er mer riktig å si at hver fjerde brite ikke eksplisitt mener terrorangrepet 7. oktober var feil, som er skremmende nok i seg selv, da det burde være en enkel slutning å komme til for de fleste oppegående mennesker.

 

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (28 minutter siden):

Så Israel med sin AI teknologi går etter Toyota for å finne Hamas medlemmer. Knapt hørt verre vås i hele mitt liv. 


Enig med deg, dette er bare vås.

Påstanden fra IDF var at de ikke var klar over at WCK hadde slike biler, og at dette er typen biler Hamas svært ofte benytter, og at de derfor tok feil.

Ingen har hevdet IDF spesielt retter sine angrep mot hvite Toyota'er, det narrativet har du laget deg helt selv, på bakgrunn av en grunnleggende misforståelse av enkle faktum.

Bilene WCK benyttet er like som de Hamas ofte benytter.
Det forsvarer ingenting, og var heller ikke ment som noe forsvar av IDF, men kun et svar til @JK22 som hevdet slike biler som WCK benyttet, ikke typisk ble benyttet av Hamas.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (23 minutter siden):


Jeg trodde det var verdens største fengsel, hvor "alle" sulter, og ikke har råd til mat, langt mindre en ny Toyota?

Slike biler finnes overalt i verden. Sett dem overalt i Afrika også. Nye er de ikke,men de kommer vel gjerne til ulike land i verden f.eks gjennom nettopp ulike hjelpeorganisasjoner. Hva får deg til å tro at dette er biler kjøpt av familier på Gaza eller andre steder? Det høres ikke ut som du tror folk lider og har vanskeligheter å skaffe seg mat på Gaza..er det slik? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (7 minutter siden):

Slike biler finnes overalt i verden. Sett dem overalt i Afrika også.  


Ja, de finnes sikkert overalt, også i Gaza, hvor Hamas benytter de.

Din påstanden var dog at "alle" kjører nye hvite Toyota pickup'er i Gaza, punktum.

UNRWA benytter forøvrig stort sett Land Cruiser eller småbiler, men det er mulig de har en og annen pickup også.

Dette er dog ikke relevant til hvorvidt bilene til WCK er like som de som typisk benyttes av Hamas (noe de er).

 

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (24 minutter siden):


Ja, de finnes sikkert overalt, også i Gaza, hvor Hamas benytter de.

Din påstanden var dog at "alle" kjører nye hvite Toyota pickup'er i Gaza, punktum.

UNRWA benytter forøvrig stort sett Land Cruiser eller småbiler, men det er mulig de har en og annen pickup også.

Dette er dog ikke relevant til hvorvidt bilene til WCK er like som de som typisk benyttes av Hamas (noe de er).

 

Med "alle" mente jeg at den er vanlig. Forstår at enkelte velger å misforstå for å lage et eller annet poeng. Slik er det dessverre i ymse diskusjonsfora. Men vi er,om jeg ikke misforstår,enige at man ikke kan peke ut Hamas på kjøretøy i Gaza. Får inderlig håpe KI botene til IDF forstår det også. Dessverre ser vi ofte at ny teknologi inneholder massivt med bugs..men IDF har kanskje ikke tenkt at det gjør noe så lenge man klarer å ta en og annen Hamas kriger..Forstår godt at f.eks Australia ikke er fornøyd med forklaringene til IDF mhp hvordan de kunne gå løs på hjelpearbeidere. Min teori er i alle fall at IDF befalene rett og slett har akseptert å drepe inntil 20 sivile for en Hamas...Om den ene Hamas antatte faktisk er Hamas er vel heller ikke så nøye bare man kan anta at det var en tilknytning der. Mitt inntrykk er i alle fall at begge parter har gått over streken for lenge siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (8 minutter siden):

Med "alle" mente jeg at den er vanlig. 


Har ikke statistikk over Gazas bilpark, så kan ikke svare på det, utover at hvite pickup'er ser ut til å være vanlig blant Hamas, og dukker opp på mange bilder av deres terrorister.

hamas.jpg.28c0483dcd25e6ee45de89ccb2380a76.jpg

  
Dette var også poenget. WCK sine biler er like som de som typisk benyttes av Hamas.
 

FriskLuft skrev (8 minutter siden):

Min teori er i alle fall at IDF befalene rett og slett har akseptert å drepe inntil 20 sivile for en Hamas...Om den ene Hamas antatte faktisk er Hamas er vel heller ikke så nøye bare man kan anta at det var en tilknytning der.


Så langt er de vel langt nærmere 1:1 enn 20:1 når det kommer til sivile tap vs stridende, med mindre du mener at alle drepte i Gaza er journalister og leger, slik Hamas hevder.
 

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Har ikke statistikk over Gazas bilpark, så kan ikke svare på det, utover at hvite pickup'er ser ut til å være vanlig blant Hamas, og dukker opp på mange bilder av deres terrorister.

hamas.jpg.28c0483dcd25e6ee45de89ccb2380a76.jpg

  
Dette var også poenget. WCK sine biler er like som de som typisk benyttes av Hamas.
 


Så langt er de vel langt nærmere 1:1 enn 20:1 når det kommer til sivile tap vs stridende, med mindre du mener at alle drepte i Gaza er journalister og leger, slik Hamas hevder.
 

Så du mener, med fullt alvor, at alle drepte på Gaza har tilknytning til Hamas?

 

BBC viser følgende tall : 

Kilde : Six months on, how close is Israel to eliminating Hamas? (bbc.com)

image.png.64bc03cb9a7479c2b1b8354a977d1969.png

Endret av FriskLuft
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Ja, de finnes sikkert overalt, også i Gaza, hvor Hamas benytter de.

Din påstanden var dog at "alle" kjører nye hvite Toyota pickup'er i Gaza, punktum.

UNRWA benytter forøvrig stort sett Land Cruiser eller småbiler, men det er mulig de har en og annen pickup også.

Dette er dog ikke relevant til hvorvidt bilene til WCK er like som de som typisk benyttes av Hamas (noe de er).

 

Det har vært gjentatte forsøk på hvitvasking av kontroversielle hendelser fra deres side som gjort det klart at man ikke kan oppriktig stole på diverse påstander. 

De to ødelagte WCK kjøretøyer - det tredje, som ved nærmere sjekk er fra Toyota, lot til å være en hyret lokalbil trolig kjørt av den enslige palestineren - har blitt muligens identifisert som pansrede Toyota Hilux Invincible SUV (pickup med hardtop reist over lasteplanet for å ha et kabinrom) som har beskyttelsesevne mot håndvåpen opptil 7,62mm. Biler med hardtop er sjeldent sett i Gazastripen hvor vanlige SUV med bagasjerom, stasjonsvogn og pickup med åpne lasteplan er foretrukket - og vanlig før oktober 2023. Det var bilimport til Gazastripen i årene fra 2010 til 2021, slik at det er flere titusener som var i Gazastripen før 7. oktober. Det var et stort fokus på små nyttekjøretøyer og familiekjøretøyer med nyttekapasitet. 

Det er intet automatikk om at et bilkjøretøy benyttes av Hamas militante hver gang. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Så du mener, med fullt alvor, at alle drepte på Gaza har tilknytning til Hamas?


Nei, ikke har jeg skrevet det, og da ville i så fall ratioen vært 0:1 sivile vs stridende.

Jeg mener at IDF i de fleste tilfeller målrettet har gått etter Hamas, og at de hevder 13 000 Hamas-medlemmer er drept, av 30 000 døde totalt, som gir en ratio på 1.3:1 sivile vs stridende.

Din graf, som viser det umulig høye antallet kvinner og barn som er døde, i henhold til Hamas, er jo grei nok, dersom man tror at Israel nesten utelukkende dreper kvinner og barn.
 

JK22 skrev (1 time siden):

Det er intet automatikk om at et bilkjøretøy benyttes av Hamas militante hver gang. 


Det er ingen som har hevdet Hamas benytter slike hvite pickup'er hver gang, men IDF hevdet at dette er kjøretøy Hamas typisk benytter, som man i stor grad kan bekrefte ved å se på bilder som viser Hamas og deres biler.

Hvorvidt de er pansrede, skuddsikre, eller hva det måtte være, er egentlig ikke så interessant, ettersom det ikke er synlig fra utsiden uansett, og i hvert fall ikke fra en drone midt på natten.

Det du kaller "hardtop reist over lasteplanet" er vel bare en glassfibertopp, som er standard tilbehør?
 

JK22 skrev (1 time siden):

Biler med hardtop er sjeldent sett i Gazastripen hvor vanlige SUV med bagasjerom, stasjonsvogn og pickup med åpne lasteplan er foretrukket - og vanlig før oktober 2023. Det var bilimport til Gazastripen i årene fra 2010 til 2021, slik at det er flere titusener som var i Gazastripen før 7. oktober. Det var et stort fokus på små nyttekjøretøyer og familiekjøretøyer med nyttekapasitet. 

Det er intet automatikk om at et bilkjøretøy benyttes av Hamas militante hver gang. 


Igjen, jeg har ingen statistikk på biltyper, ei heller hvor vanlig det er med "hardtop", SUV eller annet i Gaza, men kan jo igjen minne om at det har blitt hevdet at dette er verdens største fengsel, hvor folk angivelig levde i enorm fattigdom under apartheid ... men nå har de kjøpt titusenvis av nye dyre SUV'er ?
 

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Det du kaller "hardtop reist over lasteplanet" er vel bare en glassfibertopp, som er standard tilbehør?

Nei. Dette er utstyr som ikke fantes i Gazastripen. Det var ikke pansrede sivilkjøretøyer før 7. oktober, og mye av bilimporten skyldes lokaløkonomien som drives med nødhjelpspenger fra andre land. 

Du ser ut til å åpne for nærmest alt, og klarer ikke å fatte at Israel er i en enorm PR-katastrofe som skyldes den katastrofale feilen med å spare sine angrepstroppene og heller satse på fordriving/masseødeleggelse gjennom massiv bruk av ildkraft - slik at en humanitær krise oppstå samtidig som egne soldater forderves til punktet at de må trekkes ut for å hindre ukontrollerte voldshandlinger som bevitnet med angrepet på WCK-nødhjelpsfolk. 

Israel er i ferd med å TAPE krigen fordi de ikke ense grensen mellom rettferdig hevn og ekstrem voldsbruk! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (18 minutter siden):

Nei. Dette er utstyr som ikke fantes i Gazastripen. Det var ikke pansrede sivilkjøretøyer før 7. oktober...


Altså, poenget var hvorvidt IDF kunne ta feil av bilene, og IDF hevdet at den typen biler typisk benyttes av Hamas, hvorpå du mente dette var feil.

Jeg bare svarte deg, og påpekte at det ikke var feil, men helt riktig.

Hvorvidt bilene var pansrede, er som nevnt helt fullstendig irrelevant, ettersom det ikke ville vært synlig uansett.

Disse hvite Toyota Hilux bilene som WCK benyttet, er tilnærmet helt identiske med de Hamas benytter.

rafah-gaza-28th-may-2021-palestinian-ham

Toyota Hilux har i flere tiår vært islamistenes favorittbil. IS hadde hundrevis av de, og flere vestlige myndigheter har forsøkt å finne ut hvor de får disse splitter nye bilene fra, og angivelig blir de smuglet fra Toyota-forhandlere i Irak, dersom jeg husker riktig.

Klarer de å få tak i helt nye Toyota Hilux, så klarer de sikkert å få med glassfibertoppen også, selv om de åpenbart fortrekker å kjøre uten, slik at de kan laste opp med terrorister i lasteplanet.

JK22 skrev (18 minutter siden):

Du ser ut til å åpne for nærmest alt, og klarer ikke å fatte at Israel er i en enorm PR-katastrofe...


Det er ingen tvil om at Hamas ser ut til å vinne PR-krigen, med sine fiktive tall og sørgelige historier.
Folk er dessverre lettlurte, og Hamas, og før dem PLO, har på et halvt århundre blitt usedvanlig gode til å manipulere vesten til å la de få fortsette med terroren.

At Israel er i ferd med å tape krigen, tror jeg neppe, alt tyder på at de kommer til å fullføre dette.

Trenger man en påminnelse om hvorfor palestinerne lider, og hvorfor Israel ønsker å fjerne Hamas og er midt i en forsvarskrig, så trenger man ikke lete lengre enn hit :
 

 

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):


Altså, poenget var hvorvidt IDF kunne ta feil av bilene, og IDF hevdet at den typen biler typisk benyttes av Hamas, hvorpå du mente dette var feil.

Jeg bare svarte deg, og påpekte at det ikke var feil, men helt riktig.

Hvorvidt bilene var pansrede, er som nevnt helt fullstendig irrelevant, ettersom det ikke ville vært synlig uansett.

Disse hvite Toyota Hilux bilene som WCK benyttet, er tilnærmet helt identiske med de Hamas benytter.

rafah-gaza-28th-may-2021-palestinian-ham

Toyota Hilux har i flere tiår vært islamistenes favorittbil. IS hadde hundrevis av de, og flere vestlige myndigheter har forsøkt å finne ut hvor de får disse splitter nye bilene fra, og angivelig blir de smuglet fra Toyota-forhandlere i Irak, dersom jeg husker riktig.

Klarer de å få tak i helt nye Toyota Hilux, så klarer de sikkert å få med glassfibertoppen også, selv om de åpenbart fortrekker å kjøre uten, slik at de kan laste opp med terrorister i lasteplanet.


Det er ingen tvil om at Hamas ser ut til å vinne PR-krigen, med sine fiktive tall og sørgelige historier.

At Israel er i ferd med å tape krigen, tror jeg neppe, alt tyder på at de kommer til å fullføre dette.

Trenger man en påminnelse om hvorfor palestinerne lider, og hvorfor Israel ønsker å fjerne Hamas og er midt i en forsvarskrig, så trenger man ikke lete lengre enn hit :
 

 

En krigsforbrytelse besvares ikke med en krigsforbrytelse. 

Israel hadde sin sjanse. De kastet det bort! 

Hamas kan nå le og le av hele sitt hjerte over at israelerne er så stupid at de kunne unnslippe det de hadde fryktet mest; en gjenokkupasjon av Gazastripen, som Netanyahu og hans regjering NEKTET Å INNFØRE - istedenfor valgt de å utløse en situasjon i håp om å drive ut befolkningen - og samtidig nekte å sende sine soldatene inn i ilden for å vinne en eksistenskonflikt - uten å realisere at HELE VERDEN FØLGER MED! 

Israelerne hadde en blankofullmakt etter 7. oktober. Den er nå mer eller mindre gått opp i røyk. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (37 minutter siden):

 

Israel er i ferd med å TAPE krigen fordi de ikke ense grensen mellom rettferdig hevn og ekstrem voldsbruk! 

Jeg mener også at Israel er i ferd med å tape krigen fordi de går alt for langt i sin voldsbruk. Personlig er jeg ikke kristen – dvs. Jeg er døpt og konfirmert, men går aldri i kirken. Jeg har aldri kjent noen Palestinere, eller arabere personlig. Ei heller Jøder eller personer fra Israel. Jeg hadde null mening om konflikten fra starten av men har generelt vært sterkt imot galskapen enkelte har utført i Islams navn på samme måte som jeg er ikke klarer å forstå dette hatet som høyresiden har mot islam. Jeg ble forferdet over angrepet som Israel ble utsatt for. Da jeg så at Israel rustet seg til krig og ville gå etter terroristene inne i Gaza ble jeg bekymret for sivilbefolkningen. Netanyahu fremstod for meg som ganske så hevngjerrig tidlig i konflikten. Etter invasjonen har jeg nesten daglig sett bilder fra Gaza og finner lidelsene sivilbefolkningen der inne må gjennomgå som grusomme. Som far smerter f.eks bildene som viser barn lide under hva jeg oppfatter som en hevnaksjon fra Israel. Måten Israel har gått frem på skremmer veldig. At de videre tror at de kan utrydde Hamas vitner i mine øyne om at man har gått helt fra forstanden. Og at de til slutt klarte å gå til angrep på en hjelpeorganisasjon bekrefter på en måte galskapen. Så ja, Israel taper denne konflikten i verdens øyne vil jeg si. Jeg tror de fleste som ser på konflikten utenfra, uten selv å ha noen interesse hverken den ene eller andre veien, vil oppfatte Israel som den parten som gjennom ekstrem voldsbruk er den onde parten i denne konflikten. Jeg tror henvisninger til 7 oktober og det som skjedde der etterhvert preller av folk. Det gjør faktisk ikke inntrykk på meg heller lenger. Det som der skjedde var grusomt, men de fleste av oss er ferdige med det og vil gjerne se at barna på Gaza få et fremtidshåp. Et håp som jeg tror Israel gjennom sin agering omvandler til et frø av hat for hver dag som går. Ikke bare hat fra barn på Gaza, men resten av verden vil etterhvert føle de bare må snu ryggen til Israel slik de agerer. Så igjen...Ja Israel er i ferd med å tape denne krigen.

 

Endret av FriskLuft
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (7 timer siden):

.... en gjenokkupasjon av Gazastripen, som Netanyahu og hans regjering NEKTET Å INNFØRE - istedenfor valgt de å utløse en situasjon i håp om å drive ut befolkningen - og samtidig nekte å sende sine soldatene inn i ilden for å vinne en eksistenskonflikt - uten å realisere at HELE VERDEN FØLGER MED! 


Vet ikke helt om Israel hadde vært mere, eller mindre populære, dersom de sendte titusenvis av sine egne inn i Gaza for å bli slaktet, men det er uansett en temmelig sprø ide.

Når man har etterretning som tilsier at terroristene har brukt de siste 20 årene på å beleire Gaza, med tuneller, våpenlagre, og befestede posisjoner på hvert gatehjørne, og man har mulighet til å bombe dette, så er det fullstendig galskap å sende inn haugevis av vernepliktige soldater for å forsøke å ta slike posisjoner, eller vinne en imaginær popularitetskonkurranse.

Uavhengig av hva som hadde vært mest populært blant de som "følger med", så kan jeg ikke helt se at det var noe alternativ.

At mange av de som "følger med" hadde synes det var helt topp med titusener av døde israelske soldater, tviler jeg dog ikke på.

Noe usikker på hva du mener med at regjeringen nektet å innføre en gjenokkupasjon?
Man kan ikke okkupere noe som helst, før krigen er vunnet, og terroristene er borte.
 

FriskLuft skrev (6 timer siden):

Etter invasjonen har jeg nesten daglig sett bilder fra Gaza og finner lidelsene sivilbefolkningen der inne må gjennomgå som grusomme. Som far smerter f.eks bildene som viser barn lide under hva jeg oppfatter som en hevnaksjon fra Israel. 


Her er et tips. Forsøk å legge skylden der den hører hjemme; Hos Hamas?

Dersom tallene er riktige, har IDF gjennomført en militæroperasjon på Gazastripen på en måte som ingen annen militærmakt i historien har vært i nærheten av, med minimale sivile dødsfall, selv om alle sivile døde åpenbart er for mye, men slik er dessverre krig.

 

FriskLuft skrev (6 timer siden):

.... Jeg tror de fleste som ser på konflikten utenfra, uten selv å ha noen interesse hverken den ene eller andre veien, vil oppfatte Israel som den parten som gjennom ekstrem voldsbruk er den onde parten i denne konflikten. Jeg tror henvisninger til 7 oktober og det som skjedde der etterhvert preller av folk. Det gjør faktisk ikke inntrykk på meg heller lenger. 


Det forklarer jo en hel del.

Jeg tror at de fleste dog vil innse at Hamas er den onde parten, men ut i fra alle idiotene man ser i demonstrasjoner og i diverse TV-programmer, samt på dette forumet, så er jeg jammen ikke sikker lengre.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...