Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Ørjanø skrev (25 minutter siden):

At Israel forsvarer seg er helt innenfor. Det er måten og omfanget de blir kritisert for. De forsvarer seg ikke utelukkende mot Hamas, men også sivile. Ikke er Israel så uskyldige selv. 

Jeg støtter Israel i å ta Hamas. Men det vil ikke løse hele problemet og skape fred når ikke Israel opptrer redelig. 

Hva tenker du på når du sier at Israel ikke opptrer redelig?

Det er veldig mange videoer av Hamas medlemmer som angriper IDF uten uniform, noe som kompliserer krigen mye. Spesielt når det kommer til å skille mellom sivile og militante.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
no u skrev (15 minutter siden):

Hva tenker du på når du sier at Israel ikke opptrer redelig?
 

Å være en okkupasjonsmakt som okkuperer land og bygger ulovlige bosetninger synes jeg er uredelig.

Samme med å kontrollere tilgangen på ferskvann.

Så kan man jo nevne det å gi borgere ulike juridiske rettigheter basert på etnisitet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Aviene skrev (16 minutter siden):

Jeg fant saken på vg.no fra i går kveld: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kEl7aA/politiet-har-rykket-ut-til-mulig-skyting-i-megakirke-i-texas

Står ingenting om "free Palestine" på våpenet i den artikkelen, men mulig den blir oppdatert etter hvert som mer informasjon kommer ut.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
no u skrev (2 minutter siden):

Jeg fant saken på vg.no fra i går kveld: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kEl7aA/politiet-har-rykket-ut-til-mulig-skyting-i-megakirke-i-texas

Står ingenting om "free Palestine" på våpenet i den artikkelen, men mulig den blir oppdatert etter hvert som mer informasjon kommer ut.

Jeg ser flere internasjonale medier melde det, men man får vel vente ja. Noen melder både at det stod "Free Palestine" og at motivet er ukjent på en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
no u skrev (3 minutter siden):

Jeg fant saken på vg.no fra i går kveld: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kEl7aA/politiet-har-rykket-ut-til-mulig-skyting-i-megakirke-i-texas

Står ingenting om "free Palestine" på våpenet i den artikkelen, men mulig den blir oppdatert etter hvert som mer informasjon kommer ut.

Hvis du blar litt ned i artikkelen så står det det der.

image.thumb.png.6ea72f8967094d0fe26cfe228ab907c2.png

https://edition.cnn.com/2024/02/12/us/joel-osteen-lakewood-church-shooting-monday/index.html

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

Samme med å kontrollere tilgangen på ferskvann.

Så kan man jo nevne det å gi borgere ulike juridiske rettigheter basert på etnisitet. 

Ifølge denne artikkelen så står Israel for 13% av ferskvannet. Israel sender også ferskvann inn i Gaza via lastebiler. Hvis jeg husker rett, så har Israel økt antall lastebiler med vann og mat til Gaza per dag i forhold til før 7. oktober.

Tenker du på israelere i Palestina, palestinere i Israel, palestinere i Palestina eller israelere i Israel? Jeg tror det var en diskusjon for ikke så alt for lenge siden om dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
no u skrev (1 time siden):

Ifølge denne artikkelen så står Israel for 13% av ferskvannet. Israel sender også ferskvann inn i Gaza via lastebiler. Hvis jeg husker rett, så har Israel økt antall lastebiler med vann og mat til Gaza per dag i forhold til før 7. oktober.

Tenker du på israelere i Palestina, palestinere i Israel, palestinere i Palestina eller israelere i Israel? Jeg tror det var en diskusjon for ikke så alt for lenge siden om dette.

Palestinere utenom Gaza får begrenset sin tilgang på ferskvann. 

Palestinere i Israel. Men spiller det noen rolle? Å ha ulike juridiske rettigheter basert på etnisitet er uredelig. Det er et fint ord for det, men orker ikke den lange diskusjonen som følger fordi man bruker det ordet.

 

Redigering

Endrer ulike lover til ulike juridiske rettigheter. 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 time siden):

Å ha ulike lover basert på etnisitet er uredelig.

Gi ett eksempel på det.

PS. Jeg vil bare minne deg på det du selv skrev:

Psykake skrev (9 timer siden):

De lever i den tro at ved å fremme en påstand, så er det opp til den som er uenig i påstanden om å dokumentere at påstanden er uriktig. Dette er en fundementalt feil tilnærming og en logisk feilslutning.

Med denne tilnærmingen kan man i teorien fremme all slags ville påstander og legge ansvaret over på noen andre for å dokumentere at det er feil.

Det vil bli et bedre diskusjonsmiljø hvis man faktisk tar ansvar for egne påstander og dokumenterer riktigheten av disse.

Endret av Aviene
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
no u skrev (1 time siden):

Hva tenker du på når du sier at Israel ikke opptrer redelig?

Det er veldig mange videoer av Hamas medlemmer som angriper IDF uten uniform, noe som kompliserer krigen mye. Spesielt når det kommer til å skille mellom sivile og militante.

Okkupasjon, blokade, ulovlig bosetting, diskriminering, drap på sivile i fredstid, fengsling av uskyldige, frarøve dem rettigheter, ta fra dem land brukt til dyrking, styrke opp Hamas med mer.

Og nå denne uproporsjonale krigen, hindring av hjelp i Gaza og økt bosetting på Vestbredden. 

Hamas er en terrororganisasjon. De må bort. Ingen betviler hva Hamas gjør og står for, og hindrer mulig fred. 

Problemet er at gjennom propaganda og retorikk fremstiller Israel seg som nærmest engler, offer og de gode mot de onde. 

Skal man deeskalere konflikten å på sikt få fred i området må også Israels handlinger frem i lyset - hvordan dette påvirker palestinere og konflikten. 

Fortsetter Israel som før, med det jeg nevnte i starten her, vil de leve i en loop de har gjort de siste 75 årene. 

Det nytter ikke å fjerne Hamas hvis lignende terrororganisasjoner vokser frem. Ikke kan de lukke palestinere inn i en sardinboks å tro det hjelper. Av erfaring. 

Kort oppsummert er ikke Hamas det eneste problemet i konflikten. Derfor vil ikke det å kun fjerne Hamas ta bort øvrige problemer også. En grei start absolutt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke en "meme/humor/satire-tråd", 1 innlegg er fjernet. Trådens tema er av en alvorlig art, slikt er upassende.
Det er andre tråder/kategorier for slikt.
Videre posting av slik politisk satire kan føre til advarsler. 
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (36 minutter siden):

Og nå denne uproporsjonale krigen, hindring av hjelp i Gaza og økt bosetting på Vestbredden. 

Hamas er en terrororganisasjon. De må bort. Ingen betviler hva Hamas gjør og står for, og hindrer mulig fred. 

Problemet er at gjennom propaganda og retorikk fremstiller Israel seg som nærmest engler, offer og de gode mot de onde. 

Skal man deeskalere konflikten å på sikt få fred i området må også Israels handlinger frem i lyset - hvordan dette påvirker palestinere og konflikten. 

Uproporsjonal krigføring har ikke med antall drepte å gjøre, men jeg er åpen for at Biden har rett når han sier at bombingen "virker overdrevet" eller hva det var han nylig sa. Uten at jeg er noe militær ekspert. Men proprosjonal krigføring har ikke noe med antall drepte i seg selv som en del tror. Det er en vurdering i selve krigføringen militær gevinst kontra sivile tap i hvert enkelt tilfelle. Så til og med Hamas sitt angrep 7.oktober var uproporsjonal krigføring hvis man ikke skal kalle det ren terror.

Så forstår jeg ikke helt hvorfor denne angivelige propagandaen til Israel du snakker om skulle være et problem når ingen tror på det?

Israel handlinger er fremme i lyset, de blir kritisert fra alle vinkler og kanter. Absolutt alt de gjør presenteres på verste mulige måte. Har de bombet en moske så skriver man at de har bombet en moske i mediene i Norge, at Israel mener at Hamas sendte raketter fra denne moskeen og gjorde det til et legalt mål blir knapt nevnt.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (22 minutter siden):

Så forstår jeg ikke helt hvorfor denne angivelige propagandaen til Israel du snakker om skulle være et problem når ingen tror på det?

At Israel får kritikk kun fordi de er Israel er en del av Israel sin propaganda. 

Det er bare å se i denne tråden hvor mange som sluker det rått.

 

Å påstå at at ingen tror på propagandaen til Israel er i beste fall meget naivt, i verste fall idiotisk.

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Uproporsjonal krigføring har ikke med antall drepte å gjøre, men jeg er åpen for at Biden har rett når han sier at bombingen "virker overdrevet" eller hva det var han nylig sa. Uten at jeg er noe militær ekspert. Men proprosjonal krigføring har ikke noe med antall drepte i seg selv som en del tror. Det er en vurdering i selve krigføringen militær gevinst kontra sivile tap i hvert enkelt tilfelle. Så til og med Hamas sitt angrep 7.oktober var uproporsjonal krigføring hvis man ikke skal kalle det ren terror.

Så forstår jeg ikke helt hvorfor denne angivelige propagandaen til Israel du snakker om skulle være et problem når ingen tror på det?

Israel handlinger er fremme i lyset, de blir kritisert fra alle vinkler og kanter. Absolutt alt de gjør presenteres på verste mulige måte. Har de bombet en moske så skriver man at de har bombet en moske i mediene i Norge, at Israel mener at Hamas sendte raketter fra denne moskeen og gjorde det til et legalt mål blir knapt nevnt.

Ja riktig, proporsjonalt handler om mer enn kun antall drepte. 

Er eksempel er når de angrep en flytkningsleier, drepte rundt 50 stykk og flere skadde for en hamas. 

7. Oktober var et terrorangrep. Der angrep de sivile, voldtok mm. 

Det er mange som tror på israelske propagandaen. Jeg kan ikke uttale meg så mye om forumet her, men man finner det i blant annet andre diskusjonsforumer, Miff, grupper på fb og visse kristne miljøer. Selvsagt vil det alltid være propaganda fra begge sider i f.eks media. 

Nå nylig anklaget Israel UNWRA, rett etter domstolene i haag ba Israel om å slippe inn mer bistand. Anklagene er ikke bevist enda, likevel fryste 15 land midlene til UNWRA. De viktigste nødhjelpen i Gaza. Det kan ha fatale konsekvenser. 

Det har sikkert de fleste fått med seg her, men vil trekke frem dette som et godt eksempel på at mulig propaganda fører frem. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (Akkurat nå):

 Det er mange som tror på israelske propagandaen. Jeg kan ikke uttale meg så mye om forumet her, men man finner det i blant annet andre diskusjonsforumer, Miff, grupper på fb og visse kristne miljøer 

MIFF er en kanal som 100% effektivt distribuerer israelsk propaganda rett fra kilden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

MIFF er en kanal som 100% effektivt distribuerer israelsk propaganda rett fra kilden.

Det er fordi de lever i en boble. Når en ikke har kontakt med noen som gir en et nyansert bilde eller utfordrer en så blir det til at de som ikke er "nok enige" med en er de som er "fienden". Da piskes det ganske ekstremt i en retning. Det gjelder alle slike bobler.

Men du? Du skrev at Israel drev med forskjellige lover avhengig av etnisitet. Kunne du funnet frem ett slikt eksempel?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...