Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

PrettyBoy skrev (27 minutter siden):

Talsmannen for helsedepartementet i Gaza bekrefter overfor NRK at myndighetene har fått et tilbud, men fra de palestinske selvstyremyndighetene på Vestbredden.


Denne "talsmannen" er åpenbart medlem i Hamas, og taler for Hamas sitt helsedepartement.

"The military publishes a call between an IDF officer and a senior Gazan health official, who says that Yousef Abu-Al Rish, the deputy health minister in Gaza, forbade the hospital from receiving the fuel."

Det som er langt mer interessant, er at NRK ser ut til å ha blitt et talerør for terroristene, uten å gjøre selv den minste undersøkelse om hvorvidt påstandene er sanne.

 

Endret av 0laf
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (8 minutter siden):


Denne "talsmannen" er åpenbart medlem i Hamas, og taler for Hamas sitt helsedepartement.

 

 Virker som om de har ganske god kontroll rundt sykehuset, da lurer jeg virkelig på hvem som skjøt mot sykehuset. Er de ikke redd for at Hamas skal skyte på de, mens de tripper bortover med bensin...

Endret av PrettyBoy
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (13 minutter siden):

 Virker som om de har ganske god kontroll rundt sykehuset, da lurer jeg virkelig på hvem som skjøt mot sykehuset. Er de ikke redd for at Hamas skal skyte på de, mens de tripper bortover med bensin...


Det er noe uklart hvem som skjøt mot sykehuset, med det kan ha vært IDF, dersom det ble beskutt derfra.
IDF har vel så langt ikke gått inn i sykehuset. Som tidligere nevnt i denne tråden, så må de vel ha med seg andre osv.

Drivstoffet ble angivelig satt ut et annet sted, og sykehuset skulle hente det med en ambulanse, i henhold til avtale mellom sykehuset og IDF.
Så blir de altså angivelig nektet å ta det i mot av Hamas.

Det dreier seg uansett om en mindre mengde, som kanskje kan drive aggregatene i noen timer, men alt hjelper vel?

Endret av 0laf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
0laf skrev (52 minutter siden):


Hva godt skulle det komme utav å gi Golanhøyden tilbake til Syria? Det er ingen som får det noe bedre av den grunn. Tvert i mot.

Nå kan det jo hende at den opprinnelige befolkningen vil få det litt bedre av å få tilbake husene sine. Men de er jo etter ditt syn skitne muslimer uten verdi og ikke israelere med gudegitt rett til å stjele, så det er vel ikke så viktig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Hva mener du det har med å gjøre da? Hvorfor tror du 145 nasjoner stemmer for en resolusjon og 7 stemmer mot?

Det må være det samme som gjør at man ikke får til noe tekst i resolusjonen om fordømmelse av 7.oktober angrepet eller krav om at gislene skal gis fri. Noe man trodde alle kunne være enige om. Men hva det er som gjør det + masseproduseringen av resolusjoner mot en stat, det vet jeg ikke. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
Lenke til kommentar

EU fordømmer Hamas for å bruke sykehus og sivile som skjold
https://www.nrk.no/nyheter/1.16634684

Sitat

– EU er dypt bekymret for forverringen av den humanitære krisen på Gaza, heter det i en uttalelse fra EUs utenrikssjef, Josep Borrell.

EU fordømmer Hamas for å bruke «sykehus og sivile som menneskelige skjold» på Gaza, melder AFP.

Samtidig oppfordrer EU Israel til å vise «maksimal tilbakeholdenhet» for å beskytte sivile.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Det må være det samme som gjør at man ikke får til noe tekst i resolusjonen om fordømmelse av 7.oktober angrepet eller krav om at gislene skal gis fri. Noe man trodde alle kunne være enige om. Men hva det er som gjør det + masseproduseringen av resolusjoner mot en stat, det vet jeg ikke. 

Antisemittisme/jødehat er svaret, når det gjelder muslimske land. Når det gjelder Vesten er det vel mer en slags misforstått «snillhet» mot palestinerne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Nå kan det jo hende at den opprinnelige befolkningen vil få det litt bedre av å få tilbake husene sine. Men de er jo etter ditt syn skitne muslimer uten verdi og ikke israelere med gudegitt rett til å stjele, så det er vel ikke så viktig.


Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har, og er direkte ufin, men det kommer ikke som noen overraskelse.

Det hjelper kanskje ikke så mye å få tilbake huset sitt, når det vil ligge i et land som er i total kaos, med en borgerkrig som har vart i over ti år, en grusom diktator som har makten, og i tillegg ligger huset ditt midt i området til terrorister fra Iran, Hezbollah og Hamas, som åpenbart vil flytte seg fra den nåværende grensen, til Golanhøyden, dersom det overtas av Assad.

Legg til at Israel tok Golanhøyden fordi Syria i flere tiår brukte den til å terrorisere Israel, så går man vel tilbake til det også, så det blir egentlig bare verre for alle, også for deg, som får mindre å klage om.

Men joa, det er bare å fortsette å drømme om at stakkars syrere som tidligere bodde på Golanhøyden kan komme fredelig tilbake, bare jødene forsvinner. Forøvrig bor det fremdeles syrere der (20 000 druzer), som ville fått det mye mye verre, dersom Golan ble syrisk, og alle de syriske husene du tror finnes der, ble revet for 50 år siden.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (23 minutter siden):

Det hjelper kanskje ikke så mye å få tilbake huset sitt, når det vil ligge i et land som er i total kaos, med en borgerkrig som har vart i over ti år, en grusom diktator som har makten, og i tillegg ligger huset ditt midt i området til terrorister fra Iran, Hezbollah og Hamas, som åpenbart vil flytte seg fra den nåværende grensen, til Golanhøyden, dersom det overtas av Assad.

Legg til at Israel tok Golanhøyden fordi Syria i flere tiår brukte den til å terrorisere Israel, så går man vel tilbake til det også, så det blir egentlig bare verre for alle, også for deg, som får mindre å klage om.

Men joa, det er bare å fortsette å drømme om at stakkars syrere som tidligere bodde på Golanhøyden kan komme fredelig tilbake, bare jødene forsvinner. Forøvrig bor det fremdeles noen syere der, som ville fått det mye mye verre, dersom Golan ble syrisk.

Israel burde vel med samme logikk få lov å okkupere hele Syria og jage innbyggerne der ut, siden en flyktningtilværelse uansett vil være bedre for dem enn å leve med Assad som statsleder.

Bedre med en israelsk familie i hvert syrisk hjem, sikret av IDF, enn lidende og stakkarslige syrere omgitt av onde muslimske  terrorister på alle kanter.

(Den største trusselen mot syrisk sikkerhet om dagen er faktisk Israel og USA – borgerkrigen er nesten dødd ut.)

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (8 minutter siden):

Israel burde vel med samme logikk få lov å okkupere hele Syria og jage innbyggerne der ut, siden en flyktningtilværelse uansett vil være bedre for dem enn å leve med Assad som statsleder.


Så i følge deg, så ikke bare hater jeg skitne muslimer, jeg mener alle syrere bør jages ut av hjemmene sine?

Vet ikke helt om jeg gidder å svare på dette, da det ikke lengre er en debatt, men kun drittslenging fra deg, som aldri evner å oppføre deg som folk.
  

Aiven skrev (8 minutter siden):

(Den største trusselen mot syrisk sikkerhet om dagen er faktisk Israel og USA – borgerkrigen er nesten dødd ut.)


Ah, så Bashar al-Assad har drept en halv million av sitt eget folk, og de aller fleste lever nå i total fordervelse under diktatoren, men den største trusselen er Israel og USA.

Det er greit å vite hvem du mener er den virkelig store stygge ulven, selvfølgelig Israel og USA, også mot syrere som henrettes over en lav sko av diktatoren Assad.

Du deler den oppfatningen med en del i midtøsten, særlig de som bor i tunneller og sender opp raketter hver dag, ikke bare på nyttårsaften. (Og tydeligvis minst seks andre i denne tråden, som trykker tommel opp på dine kommentarer)

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (13 minutter siden):


Så i følge deg, så ikke bare hater jeg skitne muslimer, jeg mener alle syrere bør jages ut av hjemmene sine?
 

Det vet jeg ikke. Jeg kan bare konstatere at syrere er jaget ut av hjemmene sine over hele Golan-høyden og at du ikke synes det er noe vits i at de får dem tilbake, på grunn av Assad og borgerkrigen.

Ut ifra det antar jeg at du også vil støtte framtidige bosettinger og utkastelser av syrere – også om Israel skulle okkupere mer land i framtida.

 

0laf skrev (13 minutter siden):

Ah, så Bashar al-Assad har drept en halv million av sitt eget folk, og de aller fleste lever nå i total fordervelse under diktatoren, men den største trusselen er Israel og USA.
 

 

Vesten må vel ta like mye av skylda her. Uten vår støtte ville Assad overkjørt opprørerne på få uker. Antakelig ville det ikke vært noe opprør i utgangspunktet.

 

0laf skrev (13 minutter siden):

Det er greit å vite hvem du mener er den virkelig store stygge ulven, selvfølgelig Israel og USA, også mot syrere som henrettes over en lav sko av diktatoren Assad.
 

Minner om at USA har okkupert i 10 år og fortsatt okkuperer Syrias beste landbruksjord i øst, som også har rike oljeforekomster. Så ja, dette er rimelig å si, selv om du er allergisk mot all kritikk av Israel og USA.

n0rbwetyty5b1.jpg

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (11 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Jeg kan bare konstatere at syrere er jaget ut av hjemmene sine over hele Golan-høyden og at du ikke synes det er noe vits i at de får dem tilbake, på grunn av Assad og borgerkrigen.


Har du funnet et av disse juksekartene dine igjen, med bosetninger.

Som oftest så bygger israelerne nye bosetninger, de tar ikke over de gamle jordhyttene til bøndene som levde på Golanhøyden på femtitallet.

Det ble i mange år antatt at det knapt bodde mennesker på Golanhøyden før Israel tok det i seksdagerskrigen.
Det er dog trolig feil. Sannsynligvis bodde det en del syrere der, som ble fordrevet av Israel etter 1967.

Om jeg husker riktig, fulgte svært mange syrere med det syriske militærets retrett under krigen, og endte av den grunn opp i Syria, mens andre ble regelrett tvangssendt over grensen av Israel etter krigen. De eneste som fikk bo videre, var de syriske druzene, som fremdeles bor der.

De gamle syriske landsbyene ble jevnet med jorden for snart 60 år siden dog, så det finnes ingen hus å komme tilbake til.
At disse syrerne ble fordrevet til Syria, et land hvor de faktisk hørte hjemme, hadde statsborgerskap, snakket språket osv. gjorde også at svært mange av de etablerte seg på nytt andre steder.

Det er så vidt jeg vet ikke slik at det er millioner av syrere på andre siden av grensen, som bare venter på å få flytte tilbake til Golanhøyden. De eneste som venter på å flytte inn der, er terrorister, da fjellet har en fantastisk utsikt over Israel, og er et glimrende sted å skyte artilleri og raketter mot israelske byer fra.

De eneste syrerne som faktisk bor på Golanhøyden i dag, druzene, vil du altså sende til Assads terrorregime, kun på trass, fordi du ikke liker Israel. Samtidig vil du at Hezbollah, Iran m.fl. skal få det beste stedet i midtøsten til å angripe og drepe flere jøder.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (34 minutter siden):


Har du funnet et av disse juksekartene dine igjen, med bosetninger.

Som oftest så bygger israelerne nye bosetninger, de tar ikke over de gamle jordhyttene til bøndene som levde på Golanhøyden på femtitallet.

Det ble i mange år antatt at det knapt bodde mennesker på Golanhøyden før Israel tok det i seksdagerskrigen.
Det er dog trolig feil. Sannsynligvis bodde det en del syrere der, som ble fordrevet av Israel etter 1967.

Om jeg husker riktig, fulgte svært mange syrere med det syriske militærets retrett under krigen, og endte av den grunn opp i Syria, mens andre ble regelrett tvangssendt over grensen av Israel etter krigen. De eneste som fikk bo videre, var de syriske druzene, som fremdeles bor der.

De gamle syriske landsbyene ble jevnet med jorden for snart 60 år siden dog, så det finnes ingen hus å komme tilbake til.
At disse syrerne ble fordrevet til Syria, et land hvor de faktisk hørte hjemme, hadde statsborgerskap, snakket språket osv. gjorde også at svært mange av de etablerte seg på nytt andre steder.

Det er så vidt jeg vet ikke slik at det er millioner av syrere på andre siden av grensen, som bare venter på å få flytte tilbake til Golanhøyden. De eneste som venter på å flytte inn der, er terrorister, da fjellet har en fantastisk utsikt over Israel, og er et glimrende sted å skyte artilleri og raketter mot israelske byer fra.

De eneste syrerne som faktisk bor på Golanhøyden i dag, druzene, vil du altså sende til Assads terrorregime, kun på trass, fordi du ikke liker Israel. Samtidig vil du at Hezbollah, Iran m.fl. skal få det beste stedet i midtøsten til å angripe og drepe flere jøder.

Det ville gå veldig, veldig dårlig for druzene hvis Golan ble syrisk. Vi så jo hva som skjedde under borgerkrigen.

Verdenssamfunnet ville sannsynligvis ikke reagert i det hele tatt, dog 😑🫥

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (47 minutter siden):


Har du funnet et av disse juksekartene dine igjen, med bosetninger.

Som oftest så bygger israelerne nye bosetninger, de tar ikke over de gamle jordhyttene til bøndene som levde på Golanhøyden på femtitallet.

Det ble i mange år antatt at det knapt bodde mennesker på Golanhøyden før Israel tok det i seksdagerskrigen.
Det er dog trolig feil. Sannsynligvis bodde det en del syrere der, som ble fordrevet av Israel etter 1967.

Om jeg husker riktig, fulgte svært mange syrere med det syriske militærets retrett under krigen, og endte av den grunn opp i Syria, mens andre ble regelrett tvangssendt over grensen av Israel etter krigen. De eneste som fikk bo videre, var de syriske druzene, som fremdeles bor der.

De gamle syriske landsbyene ble jevnet med jorden for snart 60 år siden dog, så det finnes ingen hus å komme tilbake til.
At disse syrerne ble fordrevet til Syria, et land hvor de faktisk hørte hjemme, hadde statsborgerskap, snakket språket osv. gjorde også at svært mange av de etablerte seg på nytt andre steder.

Det er så vidt jeg vet ikke slik at det er millioner av syrere på andre siden av grensen, som bare venter på å få flytte tilbake til Golanhøyden. De eneste som venter på å flytte inn der, er terrorister, da fjellet har en fantastisk utsikt over Israel, og er et glimrende sted å skyte artilleri og raketter mot israelske byer fra.

De eneste syrerne som faktisk bor på Golanhøyden i dag, druzene, vil du altså sende til Assads terrorregime, kun på trass, fordi du ikke liker Israel. Samtidig vil du at Hezbollah, Iran m.fl. skal få det beste stedet i midtøsten til å angripe og drepe flere jøder.

Juksekart? Her er street view fra de 10 nordligste lokasjonene på Golanhøydene

 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
 

Merk:

  • Hebraisk tekst
  • Israelske flagg


Lett å zoome inn på street view selv på resten av lokasjonene, dersom dette ikke er overbevisende nok.

Ellers god informasjon om situasjonen for syrerne under israelsk okkupasjon her (spoiler alert: Olaf bommer litt på situasjonen)

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...