JK22 Skrevet 11. februar Skrevet 11. februar Ballalaika skrev (29 minutter siden): I all verden .. Det er hva som kommer til å skje når det gir ut ordrer om å gjøre det umulig om Gazastripen skulle tømmes; det er mye lettere å drepe for fote i møte med en befolkning som vil gjør voldsom motstand og som ikke har skrupler med å slåss til døden under enhver omstendighet. Jeg må UNDERSTREKE FOR ALLE SOM LESE DET!!!! ALLE OG ENHVER ER EN POTENSIELL FORBRYTER I KRIGSTID. Det finnes ikke noe moralske, etiske, etniske, religiøse, rasemessige eller nasjonale særkarakter i det hele tatt når et menneske er fratatt normalitetens liv, sluppet fri fra normer og atferdsregler og gitt all frihet og makt til å gjøre som han eller hun vil; Mennesket er et ekstremt voldelig vesen med morderiske, kannibalistiske og psykopatiske tendenser når det utsettes for sterk stress, omfattende manipulering og sosial nedbrytning - som lettere skjer i katastrofetid og krigstid, når overlevelse, fravær på autoritet og absolutt frihet til å gjøre som en vil uten å bli straffe. Det finnes et latent MONSTER i oss alle. ALLE. 1 1 1
Ballalaika Skrevet 11. februar Skrevet 11. februar JK22 skrev (2 minutter siden): Det er hva som kommer til å skje når det gir ut ordrer om å gjøre det umulig om Gazastripen skulle tømmes; det er mye lettere å drepe for fote i møte med en befolkning som vil gjør voldsom motstand og som ikke har skrupler med å slåss til døden under enhver omstendighet. Jeg må UNDERSTREKE FOR ALLE SOM LESE DET!!!! ALLE OG ENHVER ER EN POTENSIELL FORBRYTER I KRIGSTID. Det finnes ikke noe moralske, etiske, etniske, religiøse, rasemessige eller nasjonale særkarakter i det hele tatt når et menneske er fratatt normalitetens liv, sluppet fri fra normer og atferdsregler og gitt all frihet og makt til å gjøre som han eller hun vil; Mennesket er et ekstremt voldelig vesen med morderiske, kannibalistiske og psykopatiske tendenser når det utsettes for sterk stress, omfattende manipulering og sosial nedbrytning - som lettere skjer i katastrofetid og krigstid, når overlevelse, fravær på autoritet og absolutt frihet til å gjøre som en vil uten å bli straffe. Det finnes et latent MONSTER i oss alle. ALLE. Caps lock og fet skrift hjelper ikke så mye.. 6 1
Simen1 Skrevet 11. februar Skrevet 11. februar Ballalaika skrev (50 minutter siden): I all verden .. Ballalaika skrev (11 minutter siden): Caps lock og fet skrift hjelper ikke så mye.. Har du noe intelligent innhold å by på også? 5 1
leifeinar Skrevet 11. februar Skrevet 11. februar Mannen med ljåen skrev (33 minutter siden): Hvorfor skulle Israel plutselig oppføre seg som palestinere? israel er laaaaangt forbi alle når det kommer til grusomheter og terror. Blir spennede å se om verden sitter og ser på at Donald turer på, det er vel så smått på tide at vi ser noen uttalelser fra ledere i Europa. 4 1
Ballalaika Skrevet 11. februar Skrevet 11. februar Simen1 skrev (10 minutter siden): Har du noe intelligent innhold å by på også? Har du? Voldsom fan fiction greier ble litt for meget syntes jeg. 8
UglaSukk Skrevet 12. februar Skrevet 12. februar Interessant sitat fra 1937. ( Nei, det er ikke Hitler. ) "I do not admit that the dog in the manger has the final right to the manger, even though he may have lain there for a very long time. I do not admit that right. I do not admit, for instance, that a great wrong has been done to the Red Indians of America, or the black people of Australia. I do not admit that a wrong has been done to those people by the fact that a stronger race, a higher grade race, or, at any rate, a more worldly-wise race, to put it that way, has come in and taken their place." https://palcit.net/article-795-i-do-not-admit-that-the-dog-in-the-manger-has-the-final-right-to-the-manger 2 3
Svein M Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Gode nyheter: Tre israelske gisler, og 369 palestinere slippes fri. https://www.vg.no/nyheter/i/JbwloP/haaretz-roede-kors-paa-vei-for-aa-hente-israelske-gisler-i-gaza 3 1
Populært innlegg Simen1 Skrevet 15. februar Populært innlegg Skrevet 15. februar Svein M skrev (6 timer siden): Gode nyheter: Tre israelske gisler, og 369 palestinere slippes fri. Er du ironisk nå? Flott at de 3 blir frigjort, men for hvilken pris og fangeveksling? Palestinere fengsles ikke uten grunn sånn gislene ble. Dette er 369 militante/terrorister som slippes fri. Hvordan i all verden kunne Israel komme så til de grader på hælene og defensiven at de aksepterer en utvekslings-rate på 3:369? Og atpåtil er fornøyde med det. Dette er bare et trist vitnesbyrd på at terroristene vant voldsomt. Verden i dag viser at det lønner seg å være terrorist, mafia, krigshisser osv. Verden er snudd helt på hodet i forhold til for 40 år siden, der moral, lov og orden hadde dominans. Tiden jeg vokste opp i var kanskje historiens demokratiske pustevindu før autokrati, krig og grusomheter overtar dominansen igjen. Beklager dystopien her, men det ser jammen mørkt ut. 12
Svein M Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) Det jeg mente med gode nyheter er at våpenvilen holder og at israelske gisler ble sluppet fri. Endret 15. februar av Svein M 2 1
The Very End Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar (endret) 13 hours ago, Simen1 said: Er du ironisk nå? Flott at de 3 blir frigjort, men for hvilken pris og fangeveksling? Palestinere fengsles ikke uten grunn sånn gislene ble. Dette er 369 militante/terrorister som slippes fri. Hvordan i all verden kunne Israel komme så til de grader på hælene og defensiven at de aksepterer en utvekslings-rate på 3:369? Og atpåtil er fornøyde med det. Dette er bare et trist vitnesbyrd på at terroristene vant voldsomt. Verden i dag viser at det lønner seg å være terrorist, mafia, krigshisser osv. Verden er snudd helt på hodet i forhold til for 40 år siden, der moral, lov og orden hadde dominans. Tiden jeg vokste opp i var kanskje historiens demokratiske pustevindu før autokrati, krig og grusomheter overtar dominansen igjen. Beklager dystopien her, men det ser jammen mørkt ut. Det er rikelig dokumentert at det sitter en rekke Palestinere uten dom og rettferdig rettsprosess i Israleske fengsler. Flere opplever tortur og overgrep. Det er faktisk mange barn der også. Ikke det at du bryr deg om sånn eller at vi trenger beviser for å hevde at noen er terrorister - magefølelsen får være tilstrekkelig. Noen veldig få kilder, på norsk. Et hav av flere om man inkluderer engelsktalende medier. 1) https://www.aftenposten.no/verden/i/kwxxVv/palestineren-som-er-sluppet-fri-fra-israelsk-fengsel-som-del-av-vaapenhvilen-deler-sine-historier 2) https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2024/08/19/palestinere-beskriver-stadig-verre-overgrep-i-israelske-fengsler/ 3) https://amnesty.no/israels-svar-pa-guantanamo 4) https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/MoJLB5/israels-mange-fanger-enkelte-aarevis-i-varetekt-uten-lov-og-dom 5) https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qnid=18907 6) https://www.nrk.no/urix/tre-gisler-og-369-palestinere-skal-loslates-i-ny-gissel--og-fangeutveksling-1.17283716 7) https://fn.no/konflikter/palestina Endret 16. februar av The Very End 3 3
Simen1 Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar The Very End skrev (1 time siden): Ikke det at du bryr deg om sånn Jeg bryr meg - rett skal være rett og urett er urett, uansett hvem som begår det. Seriøst, mener du 3:369 var ok? Eller at militant/terrorist ikke er en passende generell beskrivelse på disse 369? Må det dokumenteres med ID og CV på hver enkelt, så man får luket ut de som er like uskyldige som disse 3 unge festivaldeltakerne? Ekspertise på generalisering av palestinske fanger basert på et lite mindretall som sitter der uten dom bidrar ikke til tillit. Tvert i mot. 7
The Very End Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar (endret) 19 minutes ago, Simen1 said: Jeg bryr meg - rett skal være rett og urett er urett, uansett hvem som begår det. Seriøst, mener du 3:369 var ok? Eller at militant/terrorist ikke er en passende generell beskrivelse på disse 369? Må det dokumenteres med ID og CV på hver enkelt, så man får luket ut de som er like uskyldige som disse 3 unge festivaldeltakerne? Ekspertise på generalisering av palestinske fanger basert på et lite mindretall som sitter der uten dom bidrar ikke til tillit. Tvert i mot. Jeg ville heller sett på det slik; er det greit å fengsle opptil 369 uskyldige mennesker fordi noen andre har gjort noe ulovlig? Nå er det sikkert flere av disse som er terrorister, så sier ikke at det bare er sivile, men synes lite om at man gir sivile en vekting her - de er sivile og uten dom, de burde vært sluppet fri uavhengig av utvekslingen av faktiske fanger med dom. Og med dom så menes at det kan bevises utover rimelig tvil at disse var terrorister. Nettopp dette med at vi har noen rettigheter og rettsprinsipper er det som skiller oss fra forferdelige organisasjoner som den militære delen av Hamas samt Netanyahu og hans regjering, og av samme grunn at det er så viktig at vi er bedre enn disse i hva vi tenker og gjør. Endret 16. februar av The Very End 3
Simen1 Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar The Very End skrev (1 minutt siden): opptil 369 uskyldige mennesker Nå er du ekstremt tendensiøs. Hvor i all verden har du en så grov generalisering fra? 7
Tussi Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar The Very End skrev (1 minutt siden): Jeg ville heller sett på det slik; er det greit å fengsle opptil 369 uskyldige mennesker fordi noen andre har gjort noe ulovlig? Nå er det sikkert flere av disse som er terrorister, så sier ikke at det bare er sivile, men synes lite om at man gir sivile en vekting her - de er sivile og uten dom. Og med dom så menes at det kan bevises utover rimelig tvil at disse var terrorister. Nettopp dette med at vi har noen rettigheter og rettsprinsipper er det som skiller oss fra forferdelige organisasjoner som den militære delen av Hamas samt Netanyahu og hans regjering. Problemet er at flere har livstidsdommer for terror, løslatelsen av Yahya sinwar i bytte mot Gilad Shalit la grunnlaget for 7 oktober. Hvor mange fremtidige kriger utløses av denne utvekslingen? 7
The Very End Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar (endret) 6 minutes ago, Simen1 said: Nå er du ekstremt tendensiøs. Hvor i all verden har du en så grov generalisering fra? Vet du hva; det var du som generaliserte i første innlegget med å ikke skille sivile uten dom (også barn som opplever mishandling og overgrep i fengslene) og domfelte terrorister. Som jeg presiserer i mitt svar til det, er at det er personer der som er terrorister som definitivt burde få sin straff, men vi må faktisk evne å ha våre grunnprinsipper i orden. Hvis ikke er vi ikke noe bedre enn de elendige regimene i historien som kategoriseres mennesker i grupper med forskjellige rettigheter. Endret 16. februar av The Very End 3
Ballalaika Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar The Very End skrev (1 minutt siden): Jeg ville heller sett på det slik; er det greit å fengsle opptil 369 uskyldige mennesker fordi noen andre har gjort noe ulovlig? Nå er det sikkert flere av disse som er terrorister, så sier ikke at det bare er sivile, men synes lite om at man gir sivile en vekting her - de er sivile og uten dom, de burde vært sluppet fri uavhengig av utvekslingen av faktiske fanger med dom Hvem var disse 369 som ble løslatt nå i går? Samtlige av dem var såkalt administrative detaines fra før 7 okt? The Very End skrev (2 minutter siden): . Og med dom så menes at det kan bevises utover rimelig tvil at disse var terrorister. Hva tenker du gjennomsnittlig levealder er på informanter og deres familie er om de vitner i en rettsak mot disse? 2
DukeNukem3d Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar Svein M skrev (21 timer siden): Gode nyheter: Tre israelske gisler, og 369 palestinere slippes fri. https://www.vg.no/nyheter/i/JbwloP/haaretz-roede-kors-paa-vei-for-aa-hente-israelske-gisler-i-gaza Jeg jubler for at de tre uskyldige gislene bli satt fri, men ikke over at 369 palestinere blir sluppet fri. Mye kriminelle og terrorister blant disse. Hovedmannen bak 7.oktober var nettopp en terrorist som ble sluppet fri i en tidligere fangeutveksling. 4
rabler Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar 24 minutes ago, Simen1 said: Nå er du ekstremt tendensiøs. Hvor i all verden har du en så grov generalisering fra? Så du synes det et tendensiøst å vise at Israel holder mange tusen mennesker i fangenskap uten lov og dom eller noen som helst form for juridisk prosess? Deg om det… https://www.btselem.org/statistics/detainees_and_prisoners 5
Simen1 Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar The Very End skrev (45 minutter siden): Vet du hva; det var du som generaliserte i første innlegget med å ikke skille sivile uten dom (også barn som opplever mishandling og overgrep i fengslene) og domfelte terrorister. Som jeg presiserer i mitt svar til det, er at det er personer der som er terrorister som definitivt burde få sin straff, men vi må faktisk evne å ha våre grunnprinsipper i orden. Hvis ikke er vi ikke noe bedre enn de elendige regimene i historien som kategoriseres mennesker i grupper med forskjellige rettigheter. Linkene du brukte som grunnlag for å generalisere påpeker ikke at noen blant de fengslede kan være eller er terrorister. De påpeker at noen av de fengslede er der uten dom. Noen. En overveldende(?) majoritet av de fengslede er dømt for terrorisme og lignende. Her er det du som er tendensiøs når du generaliserer motsatt vei av det linkene dine gir grunnlag for. 9
Snikpellik Skrevet 16. februar Forfatter Skrevet 16. februar At det sitter en god del både uskyldige og mindreårige palestinere uten lov og dom, eller for småting i fengsler over lang tid er åpenbart et problem. Dette ser jeg ingen grunn til å rasjonalisere eller forsvare. At mange av disse også utsettes for mishandling og umenneskelige forhold er dokumentert av israelske organisasjoner. Det er ikke bra uansett hvordan man vrir og vender på det. At det også sitter mange skyldige terrorister og andre brutale kriminelle fengslet, som det er dumt at slippes ut, forandrer jo ikke på overnevnte faktum. Flere ting kan være rett på en gang, og det ene betyr ikke alltid det andre. Men sterke tilhengere av partene i denne krigen har en tendens til å tenke i absolutter litt for ofte. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå