Gå til innhold

Muslimers reaksjoner på Hamas sitt terrorangrep mot Israel?


Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Altså, sinnet er da rettet mot Israel som okkupasjonsmakt, eller situasjonen i Israel & Palestina.
Jeg tror jødehat blir et feilspor når man ser tydelig kritikk av Israels handlinger, og lite kritikk av judaismen som sådan.

Forstår hva du mener. Jeg kunne formulert meg annerledes. 

Jeg mente i sammenheng med unge muslimer som roper gass jødene. Det er idiotisk og med null intellektuelt bakteppe. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Psykake said:

Forstår hva du mener. Jeg kunne formulert meg annerledes. 

Jeg mente i sammenheng med unge muslimer som roper gass jødene. Det er idiotisk og med null intellektuelt bakteppe.

Ja, det vekker lett mismot å høre slike nedrige slagord.
Samtidig er det viktig å ikke isolere dette og se seg blind, hvorfor er folk så frustrerte, hva er det som tar dem med til et slikt mørkt sted?
Jeg tror det er lett å føle at verdenssamfunnet har sovnet på Palestinakonflikten, og sagt seg fornøyd med at hele landet og folket sakte skyves ut i havet, avbrutt av et par hendelser man kan fordømme også er det litt hist som pist i hvilken retning angrepet gikk.
At man har godtatt en normal som er ganske u-utholdelig for Palestina, og aksepten av denne er en aksept av Israels okkupasjon og den sterkes rett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kjøleskap said:

Du kan stole på The Guardian og BBC som fortsatt betegner Hamas som en "militant group" som driver på med "many things" inkludert "murder of Israelis". Bra de fikk med seg det siste punktet for litt "balanse" i ingressen.
image.thumb.png.03153330aa3646a01066477f22dc44b8.png

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (7 minutter siden):

Du kan stole på The Guardian og BBC som fortsatt betegner Hamas som en "militant group" som driver på med "many things" inkludert "murder of Israelis". Bra de fikk med seg det siste punktet for litt "balanse" i ingressen.

Årsaken til at BBC og andre britiske medier ikke omtaler terrorgruppen Hamas som terrorgruppe kan du lese her:
https://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/guidelines/war-terror-emergencies/guidelines/

Dette er en policy de har hatt i mange år, og gjelder også andre terrorgrupper, det har ikke noe spesifikt med Hamas å gjøre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Atib Azzad said:

Altså, sinnet er da rettet mot Israel som okkupasjonsmakt, eller situasjonen i Israel & Palestina.
Jeg tror jødehat blir et feilspor når man ser tydelig kritikk av Israels handlinger, og lite kritikk av judaismen som sådan.

Du kan selvsagt tolke det som skjer som du vil å påstå dette er folk som er ute for "uttrykke sympati for palestinasaken" -- og ikke er ute for a feire Hamas 7-10 massakrene.

Jeg for min del holder meg til hva folk faktisk sier og skriver. Og det er liten tvil om at mange er ute og feirer Hamas sine "achievements". Her har vi en Imam Ibrahim Dadoun, i Sydney som skriker ut "I'm smiling and I'm happy. It is a day of courage. It is day of pride. This is what we have been waiting for. Allah u akbar". Dette like etter at 1,200 jøder tok sitt siste åndedrag.

Palestinavennene bør lese Hamas sitt charter og innse at de mener hva de skriver (utslette Israel og opprette en islamsk stat med Jerusalem i senter). Deretter må de spørre seg om dette er en sak de vil forsette å kjempe for.
 






 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Snikpellik said:

Årsaken til at BBC og andre britiske medier ikke omtaler terrorgruppen Hamas som terrorgruppe kan du lese her:
https://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/guidelines/war-terror-emergencies/guidelines/

Dette er en policy de har hatt i mange år, og gjelder også andre terrorgrupper, det har ikke noe spesifikt med Hamas å gjøre.

2021 Islamist terrorist group Hamas banned in the UK
2023 BBC Hamas is a Palestinian militant group

Dette er et sidespor. Men det er ikke bare jeg som reagerer på at BBC eller The Guardian ikke greier å bruke presise adjektiv når de ellers ikke har problemer med å stemple folk som "rightwing" og "extremists".

image.png.cf66323e70666cac2cf80fb6a5810b67.png

"In a letter to Tim Davie, the seven – led by Sajid Javid – urged the BBC to “urgently reassess” its approach to describing Hamas as “militants” and “fighters”, rather than terrorists, in the wake of the group’s attack on Israel.

The seven Conservative culture secretaries cite the BBC’s own guidelines, which state that impartiality does not require “absolute neutrality” on every issue or “detachment from fundamental democratic principles”.

They warned: “The BBC’s commitment is to impartiality, not indifference. This distinction is now in danger of being blurred.

“Worryingly, the imprecise language of ‘fighters’ and ‘militants’ also serves to conflate terrorists with the Palestinian people, who suffer more than anyone from Hamas’s actions.

“We therefore add our voices to the mounting concerns about the BBC’s language around this terror group. It is time to urgently reassess your approach.”

https://www.telegraph.co.uk/politics/2023/10/12/bbc-hamas-terrorists-culture-secretaries-sajid-javid/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minst 447 barn er drept i Gaza, melder Unicef. Tallet fortsetter å stige, ifølge FN.
 

snart har staten Israel drept flere barn i «selvforsvar» enn hamas drepte totalt. La oss fortsette å stå sammen med Israel og vise dem ubegrenset støtte til det er ingen palestinske barn i livet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/12/2023 at 11:49 AM, Psykake said:

Alle har fått med seg at muslimer verden over hyller Hamas sine avskyelige terrorhandlinger.

Så denne "korriger meg hvis jeg tar feil , følger ikke så godt med"  føles litt malplassert når du åpenbart vet svaret.

Alle fikk med seg Covid også. Det ekskluderer ikke fra diskusjon her.

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (13 minutter siden):

Dette er et sidespor. Men det er ikke bare jeg som reagerer på at BBC eller The Guardian ikke greier å bruke presise adjektiv når de ellers ikke har problemer med å stemple folk som "rightwing" og "extremists".

Det er mange som reagerer på det og er uenig med BBC sin praksis (inkludert meg selv) men forklaringen er altså at dette hverken er noe nytt eller har noe med Hamas spesifikt å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Alle fikk med seg Covid også. Det ekskluderer ikke fra diskusjon her.

Jeg forsøkte ikke å eksludere noen diskusjon.

Jeg skrev det virket malplassert å gi inntrykk av at dette nærmest kunne være et ukjent fenomen, når trådstarter postet skjermdumper og diskuterte denne problemstillingen i en annen tråd.

Det var bare det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

Du har enkle svar. Jødehat er hva de utrykker. Jeg er mere interesert i mekanikken bak. Hvem organiserer og finansierer indoktrineringen? Hvor foregår det? Familie, moskee, online, skole, universitet. Hvor skal man ta tak i dette?

Mekanikken bak hatet kan sammenlignes med hvilket syn de fargede i Sør Afrika hadde på de hvite afrikaanerne under apartheid. 

Det diskuteres om hvorvidt Israel har krysset en grense som nå gjør at Israel skal defineres som en apartheid stat. En rekke uavhengige organisasjoner mener at Israel har krysset denne grensen. 

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (15 minutter siden):

Mekanikken bak hatet kan sammenlignes med hvilket syn de fargede i Sør Afrika hadde på de hvite afrikaanerne under apartheid. 

Det diskuteres om hvorvidt Israel har krysset en grense som nå gjør at Israel skal defineres som en apartheid stat. En rekke uavhengige organisasjoner mener at Israel har krysset denne grensen. 

 

 

En forskjell er at svarte sør-afrikanere ikke ønsket å begå et folkemord på de hvite, mens skummelt mange (ikke alle så klart) palestinere har lyst til å renske ut Israel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (8 minutter siden):

En forskjell er at svarte sør-afrikanere ikke ønsket å begå et folkemord på de hvite, mens skummelt mange (ikke alle så klart) palestinere har lyst til å renske ut Israel.

Rimelig overbevist om at det var et generelt hat fra svarte sør-afrikanere mot hvite pga apartheid politikken. 

Det var mekanikken bak hatet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (10 minutter siden):

Rimelig overbevist om at det var et generelt hat fra svarte sør-afrikanere mot hvite pga apartheid politikken. 

Det var mekanikken bak hatet. 

Hat, frustrasjon, sorg, sinne, absolutt.  

Men et vidspredt, genocidalt tankesett som vi ser i deler av Palestina? Det tror jeg ikke det var. 

Lenke til kommentar

Norge gir 70 millioner i nødhjelp til Gaza. Hvorfor det, når vi har gitt 14.500 millioner til dem siden 1993? Det er 1,3 millioner hver bidige dag i tretti år. Det har jo knapt klart å bygge et bomberom. Langt mindre ferskvannsanlegg og annen infrastruktur. De bruker vannrørene til å lage raketter.

Kilder:

https://www.nrk.no/nyheter/norge-gir-70-millioner-kroner-i-nodhjelp-til-gaza-1.16594925

https://resultater.norad.no/geografi/midtoesten/palestina?show=bistand

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norge-kan-ikke-fortsette-a-gi-milliardbelop-til-palestina/o/5-95-1385894

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2023/10/10/eu-funded-water-pipelines-hamas-rockets/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (12 minutter siden):

Hat, frustrasjon, sorg, sinne, absolutt.  

Men et vidspredt, genocidalt tankesett som vi ser i deler av Palestina? Det tror jeg ikke det var. 

Nei, mest sannsynlig ikke. Nå forsøkte jeg ikke å forklare graden av hat heller. 

Det var for å forklare at man er ikke avhengig av, i mangel på bedre ord, "intern" indoktrinering som forklaring på hatet.

Rammene rundt en apartheid/apartheid-lignende politikk skaper isolert sett nok hat og misnøye på egenhånd.

Endret av Psykake
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 minutter siden):

Rammene rundt en apartheid/apartheid-lignende politikk skaper isolert sett nok hat og misnøye på egenhånd.

Det har du helt rett i. Og den delen av hatet har Israel selvsagt et stort ansvar for å ha manet frem gjennom sin politikk.

Men i denne konflikten finnes det noen ekstra ingredienser som gjør at hatet bikker over i noe genocidalt, og de ingrediensene er det underliggende jødehatet og islamsk fanatisme. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (28 minutter siden):

Norge gir 70 millioner i nødhjelp til Gaza. Hvorfor det, når vi har gitt 14.500 millioner til dem siden 1993? Det er 1,3 millioner hver bidige dag i tretti år. Det har jo knapt klart å bygge et bomberom. Langt mindre ferskvannsanlegg og annen infrastruktur. De bruker vannrørene til å lage raketter.

Norge gir nødhjelp til sivile i nød fordi den humanitære situasjonen er på bristepunktet. Det er snakk om å hjelpe uskyldige barn og sivile i å overleve ved å levere mat, medisiner og vann.

USA, Storbritannia, Canada, EU, Sveits, Egypt, Saudi-Arabia, Tyrkia og så videre gir også nødhjelp til Gaza.

Er du virkelig på ekte imot dette så håper jeg at du kanskje tenker deg litt om.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...