Gå til innhold

Hvem trengert 128 GB Minne?


DJViking

Anbefalte innlegg

Bill Gates tok feil i sin tid da han sa "640K ought to be enough for anybody."

Hvem trenger 128GB Minne på PC?

Er det noen spill som trenger så mye minne?
Er det noen applikasjoner som trenger så mye minne?

Man kan vel kjøre en ganske stor database direkte i minnet, og få en mye raskere database, men 128GB på en server gir mer mening enn på en vanlig PC.

Jeg har nettopp oppgradert min PC til 64GB DDR4 (Opp fra 32GB).
Jeg har plass til 128GB (4 DDR4-moduler til), men tror jeg aldri kommer til å trenger så mye minne.

Unødvendig å bruke 2-3000kr til for å doble enda en gang, hvis jeg aldri kommer til å bruke mer enn 64 GB.
Jeg så selv med 32 GB at jeg sjelden gikk over 80%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (17 minutter siden):

Bill Gates tok feil i sin tid da han sa "640K ought to be enough for anybody."

Det finnes ingen gode bevis for at han noensinne sa det.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil diskutere, for det er klart at det finnes mange bruksområder for 128GB minne, men vi snakker altså ikke om ordinære ting som spilling.
Hvis du ikke har behov for mye minne så ikke kjøp det?

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (7 minutter siden):

Det finnes ingen gode bevis for at han noensinne sa det.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil diskutere, for det er klart at det finnes mange bruksområder for 128GB minne, men vi snakker altså ikke om ordinære ting som spilling.
Hvis du ikke har behov for mye minne så ikke kjøp det?

Jeg tenker ikke å kjøpe meg mer minne nå. Men ser jeg kunne fått plass til 4 minnemoduler til.
Men jeg anser det som bortkastet siden jeg nok aldri vil komme til å trenger så mye minne.

Det er ikke noen kjøpsdiskusjon jeg ville starte her, men hvorvidt noen (nå eller i nær framtid) vil trenge 128 GB minne.

Jeg nevnte bare spilling som eksempel. Jeg har ikke noen god oversikt hva som kunne trengt 128 GB minne for en vanlig PC.

Lenke til kommentar

Video editering er et område som kan kreve mye RAM om en har stor oppløsing og/eller stor fargedybde

Eksempler:
    8GB of RAM: Sufficient only if you are editing projects below 1080p and are ok with closing down other programs that are using up lots of your RAM in the background.
    16GB of RAM: Good for editing 1080p – 4K 8bit Projects, with minor usage of background Programs
    32GB of RAM: Good for any type of editing with heavy use of background hogs, such as editing large images in Photoshop.
    64GB or more: This amount is recommended if you are editing 4K-8K footage in 8-10bit or more and rely heavily on having several RAM-hogging Programs open at once such as After Effects or Cinema 4D.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker ikke å kjøpe meg mer minne nå. Men ser jeg kunne fått plass til 4 minnemoduler til.
Men jeg anser det som bortkastet siden jeg nok aldri vil komme til å trenger så mye minne.

Det er ikke noen kjøpsdiskusjon jeg ville starte her, men hvorvidt noen (nå eller i nær framtid) vil trenge 128 GB minne.

Jeg nevnte bare spilling som eksempel. Jeg har ikke noen god oversikt hva som kunne trengt 128 GB minne for en vanlig PC.

Det kommer an på hva du mener med "vanlig PC", en PC som brukes til underholdning og andre lette oppgaver vil ikke trenge 128GB per i dag.
Du må over på filmredigering, som nevnes her, og andre minne intensive oppgaver som f.eks virtualisering.

Lenke til kommentar

Er nok ikke altfor lang tid til 128GB er der hvor 64GB er i dag.

Eksempel er hvor mye som trekkes idle hos meg (6,5GB av dette er riktignok åttehundreogsnørrogførti browser-tabs jeg skal se på "seinere" men...)

image.png.c36de3e878ab06ac91a64293e7e6f624.png

Men akkurat nå er det nok ytterst få som har bruk for så mye som 128GB til "vanlig" bruk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker min PC til stort sett til
* Gaming
* Surfing, Strømming (Film, Musikk)
* Programmering
* Tekstbehandling: Visual Studio Code, Notepad++, LibreOffice

Hittil er det stort sett når jeg programmerer, samtidig som min 2 nettlesere bruker 10-20GB at jeg har opplevd å bruke nesten 100% av mine 32GB (før jeg oppgraderte til 64GB).

Nå skal det sies at jeg programmerer i Java, og Java er kjent til å bruke litt mye minne. De IDEs jeg bruker er også skrevet i Java (Eclipse og IntellIJ IDEA), så de forbruker også en god del minne pga. det.

På min Server (hvor jeg kun kjører en Plex Media Server), seg jeg at den klarer seg med sine 16GB, men den bruker stort sett 50% til enhver tid når det ikke strømmes noe fra den.

Screenshot_20231006_151105.png.ec2d4bdd541c56aa6f236146f9f24ff7.png

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte nylig fra 32 til 64 og jeg merket stor forbedring i hverdagen.
Det er riktignok fordi jeg har veldig mye åpent samtidig på maskinen:
2stk nettlesere med 20+ faner hver, photoshop, dataspill (av og til to samtidig), stable diffusion, og annet jeg måtte finne på å bruke i kortere tidsrom som filmredigering.
Før måtte jeg lukke ting stadig vekk for å få en smooth opplevelse.
Skal ikke se bort ifra at folk som er enda mer ekstreme enn meg kan finne på å ønske 128
 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 6.10.2023 at 2:20 PM, DJViking said:

Bill Gates tok feil i sin tid da han sa "640K ought to be enough for anybody."

Hvem trenger 128GB Minne på PC?

Er det noen spill som trenger så mye minne?
Er det noen applikasjoner som trenger så mye minne?

Man kan vel kjøre en ganske stor database direkte i minnet, og få en mye raskere database, men 128GB på en server gir mer mening enn på en vanlig PC.

Jeg har nettopp oppgradert min PC til 64GB DDR4 (Opp fra 32GB).
Jeg har plass til 128GB (4 DDR4-moduler til), men tror jeg aldri kommer til å trenger så mye minne.

Unødvendig å bruke 2-3000kr til for å doble enda en gang, hvis jeg aldri kommer til å bruke mer enn 64 GB.
Jeg så selv med 32 GB at jeg sjelden gikk over 80%.

Ingen

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kenhten said:

Mange som trenger 128GB. Alt avhengig av bruken.

Har et par PCer med 32GB, 3-4 med 16GB og resten med 8GB. 

Når man bruker 4-5GB kun med browser åpen så er 16GB lite.

Minecraft serveren bruker nå 60%, lå mye lavere for 75 dager siden da jeg startet serveren.

htop.jpg.4f4fc3f497cd7a2eed06f85afc33eb9f.jpg

 

prox.jpg.7ef46ca99587e18e1b4698ce76a3140a.jpg

Har alltid sett på futureproofing som tullete

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ledig minne er unyttig.

OS og en del applikasjoner vil prøve å bruke ledig minne til caching. Med andre ord kan det se ut som man bruker veldig mye mer minne, men mye her kan være caching og størrelsen på cache går automatisk ned hvis annen bruk av minnet melder seg. I praksis kan det da også framstå som en del OS-relaterte ting og applikasjoner er veldig minnehungrige for dem som har mye minne. Samtidig da er mer minne her med å øke ytelsen i en del sammenhenger, men det finnes en viss grense for nytteverdien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...