Gå til innhold

Lønnsforhandlinger


ltdata

Anbefalte innlegg

Kan man bruke et jobbtilbud fra en annen jobb enn den man er i nå, til å spørre om mer lønn i den man har nå?

 

Altså f.eks man får jobbtilbud og lønn på 1 million fra potensiell ny arbeidsgiver og så bruker man det som "pressmiddel" til økt lønn hvis man blir værende i den jobben man har i dag.

Er dette ok eller veldig dumt å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, ltdata said:

Kan man bruke et jobbtilbud fra en annen jobb enn den man er i nå, til å spørre om mer lønn i den man har nå?

Altså f.eks man får jobbtilbud og lønn på 1 million fra potensiell ny arbeidsgiver og så bruker man det som "pressmiddel" til økt lønn hvis man blir værende i den jobben man har i dag.

Er dette ok eller veldig dumt å gjøre?

Du kan gjøre dette såfremt du faktisk er villig til å gå til ny jobb - dette bør ikke være et pressmiddel snarere en mulighet for din gamle arbeidsgiver for å matche ditt nye jobbtilbud. 

edit: Også verdt å tenkte på at vi lever i særdeles usikre tider og med mindre din bransje er i vekst kan tap av ansiennitet bety mye (de med lavest ansiennitet ryker typisk først ved nedskjæringer).

Endret av ps5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 72123...49d
ps5 skrev (Akkurat nå):

Du kan gjøre dette såfremt du faktisk er villig til å gå til ny jobb - dette bør ikke være et pressmiddel snarere en mulighet for din gamle arbeidsgiver for å matche ditt nye jobbtilbud. 

Jeg har tidlige hatt suksess i en slik situasjon hvor jeg sa omtrent: "Jeg liker godt å jobbe her, men dette tilbudet er betydelig høyere enn det jeg har i dag. Har dere mulighet til å matche det?" Noe sånt. Må som sagt ikke fremstå som et pressmiddel

Anonymous poster hash: 72123...49d

Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 27.9.2023 den 7:41 PM):

Kan man bruke et jobbtilbud fra en annen jobb enn den man er i nå, til å spørre om mer lønn i den man har nå?

 

Altså f.eks man får jobbtilbud og lønn på 1 million fra potensiell ny arbeidsgiver og så bruker man det som "pressmiddel" til økt lønn hvis man blir værende i den jobben man har i dag.

Er dette ok eller veldig dumt å gjøre?

det er ikke noe galt i dette , men du bør være klar til og levere oppsigelsen om de ikke er intresert i og forhandle, jeg har selv 2 ganger gjort dette hos min arbeidsgiver, og begge gangene har de vært villig til og strekke seg for og beholde meg, det er dog et tankekors at man må ty til slike taktiker for og nå lønnsmål, jeg har og hatt kompetanseheving som en del av ønsket mitt hver gang jeg har forhandlet noe som har gjort meg mere verdifull og beholde og mere atraktiv hos konkurenter, så det har vært vinn vinn for meg og arbeidsgiver her . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 27.9.2023 den 7:41 PM):

Kan man bruke et jobbtilbud fra en annen jobb enn den man er i nå, til å spørre om mer lønn i den man har nå?

 

Altså f.eks man får jobbtilbud og lønn på 1 million fra potensiell ny arbeidsgiver og så bruker man det som "pressmiddel" til økt lønn hvis man blir værende i den jobben man har i dag.

Er dette ok eller veldig dumt å gjøre?

Det vanligste er å gi beskjed til nåværende arbeidsgiver at en har fått tilbud med x vilkår. Så er det opp til arbeidsgiver om de ønsker å gi deg ett nytt tilbud for å beholde deg. 

 

Lenke til kommentar
On 9/27/2023 at 7:41 PM, ltdata said:

Er dette ok eller veldig dumt å gjøre?

Det er ikke en virkelig forhandling med mindre du er villig til å gå fra bordet, for godt. Slike ting skjønner de godt. Men om de kan matche er slettes ikke sikkert. Mange bedrifter vil bare søke nye folk som kan ta jobben for mindre betaling.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 27.9.2023 den 7:41 PM):

Kan man bruke et jobbtilbud fra en annen jobb enn den man er i nå, til å spørre om mer lønn i den man har nå?

 

Altså f.eks man får jobbtilbud og lønn på 1 million fra potensiell ny arbeidsgiver og så bruker man det som "pressmiddel" til økt lønn hvis man blir værende i den jobben man har i dag.

Er dette ok eller veldig dumt å gjøre?

Hvorfor skulle det være veldig dumt å gjøre?

Det eneste jeg reagerer på er at du skriver "pressmiddel", men ikke sikkert du mente det på den måten. Jeg ville tatt initiativ til en hyggelig samtale med leder hvor du sier at du har fått et nytt tilbud på X antall kroner i årslønn og spurt om de har noen mulighet til å nærme seg eller matche dette. Si at du setter stor pris på jobben i dag, kolleger og forhold til leder, og smør på litt med godprat om at du helst ønsker å fortsette, men si så at lønn dessverre er viktig og at du kanskje må vurdere å takke ja til det nye tilbudet om ikke. 

Mener på at en kamerat gjorde dette en gang og ikke fikk medhold. De hadde rett og slett ikke midlene til å matche det nye tilbudet. Jeg vet selv rimelig sikkert at i min jobb kunne ikke arbeidsgiver matchet for eksempel et hopp i lønn på 200K. Kanskje ikke engang 100K. Så hva arbeidsgiver har mulighet til å gi deg avhenger nok veldig fra firma til firma.

Men er man ikke "uerstattelig", så vil nok de fleste ledere reagere negativt om man legger det frem på feil måte og prøver å presse leder på lønn. 

Lykke til. :) 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ltdata skrev (På 27.9.2023 den 7:41 PM):

Altså f.eks man får jobbtilbud og lønn på 1 million fra potensiell ny arbeidsgiver og så bruker man det som "pressmiddel" til økt lønn hvis man blir værende i den jobben man har i dag.

Er dette ok eller veldig dumt å gjøre?

Dette jobbtilbudet har sikkert gått up på dato no to veker seinare, men mm dette er lurt eller dumt kjem veldig ann på.

Det viktigaste som du må ta stilling til er kva du ønsker å oppnå, og så legge opp taktikken din deretter.
Utan å kjenne deg og din bedrift så vil eg seie at det er dumt å kome stormande inn med eit jobbtilbud og stille ultimatum om at enten får du like eller betre vilkår eller så seier du opp jobben. Bruker du denne taktikken så bør du være ein veldig viktig arbeidstakar og du må være villig til å gjere alvor utav trusselen din. Du kan fort risikere å få nei til svar, enten fordi bedrifta ikkje har råd, fordi sjefen gamblar på at du ikkje tørr å bytte jobb, eller fordi det ikkje passar inn i personalpolitikken å betale enkelte mykje meir lønn enn dei andre tilsette.
Om målet er å bruke jobbtilbudet som argument for høgare lønn utan at du eigentleg vil ha den nye jobben så bør ta ein langt "mjukare" tilnærming der du brukar jobbtilbudet som dokumentasjon på kva du er verdt ute i arbeidsmarkedet, og der du spør om kva sjefen din kan for å nærme seg tilbodet. Om du trives i jobben du har i dag så kan det kanskje også være akseptabelt å takke ja til ei høgare lønn (eller andre goder) sjølv om det ikkje nødvendigvis matcher det du har fått tilbod om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering. Ny potensiell arbeidsgiver kom med et tilbud jeg synes var for lavt. Jeg sa hva jeg forventet i lønn. Ny potensiell arbeidsgiver kom med nytt tilbud som var ca 150k høyere enn det første! Nevnte dette for nåværende jobb, uten å spørre om lønnsøkning, men alikevel kom de raskt med et tilbud om lønnsøkning på ca 100k!

Jeg går ut fra at jeg bør være fornøyd uansett nå da jeg får høyere lønn uansett hva jeg velger?

Jeg er ganske fornøyd med lønnsøkning fra nåværende arbeidsgiver 

Bør jeg egentlig dra dette noe lenger ved å gå tilbake til ny potensiell arbeidsgiver og nevnte at jeg ar fått et godt tilbud av nåværende arbeidsgiver og fremme enda et nytt forslag til lønnsøkning? Dvs en høy nok lønn til at jeg er villig til å bytte fra min nåværende til ny arbeidsgiver?

Eller bør jeg bare stoppe nå?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan prute så hard du vil, men det er en viss fare for at man ved gjentatte innhentinger av andre jobbtilbud blir stemplet som en som kommer til å forsvinne. Selv om du er verdifull for arbeidsgiver akkurat nå, så ønsker ikke at dem skal begynne å forberede seg på å la deg gå neste gang.

Andre jobbtilbud eller "trussel" om å slutte er ikke noe man bør benytte ofte.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (30 minutter siden):

Oppdatering. Ny potensiell arbeidsgiver kom med et tilbud jeg synes var for lavt. Jeg sa hva jeg forventet i lønn. Ny potensiell arbeidsgiver kom med nytt tilbud som var ca 150k høyere enn det første! Nevnte dette for nåværende jobb, uten å spørre om lønnsøkning, men alikevel kom de raskt med et tilbud om lønnsøkning på ca 100k!

Jeg går ut fra at jeg bør være fornøyd uansett nå da jeg får høyere lønn uansett hva jeg velger?

Jeg er ganske fornøyd med lønnsøkning fra nåværende arbeidsgiver 

Bør jeg egentlig dra dette noe lenger ved å gå tilbake til ny potensiell arbeidsgiver og nevnte at jeg ar fått et godt tilbud av nåværende arbeidsgiver og fremme enda et nytt forslag til lønnsøkning? Dvs en høy nok lønn til at jeg er villig til å bytte fra min nåværende til ny arbeidsgiver?

Eller bør jeg bare stoppe nå?

 

Du sier jo at du er fornøyd så jeg hadde absolutt ikke dratt det noe lengre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...