Gå til innhold

Spennende ACER-dom i Høyesterett


Anbefalte innlegg

35 minutes ago, Morromann said:

 


 

Jeg skrev noe du ikke likte, så da er det å hamre løs med ordet "stråmann". Et ord jeg har inntrykk av at mange på diskusjon.no har begynt å kaste rundt seg uten helt å være enige om definisjonen av..

Dersom du er misfornøyd med vinklingen i media fordi media har feil vinkling og du har rett vinkling, så virker det ikke som om du er ute etter å utfordre din oppfatning. Da virker det som du aller helst vil lese det som bekrefter det du viste fra før, aka ekkokammer.

Jeg vet at du ikke er her inne for å få nye inntrykk, andre perspektiver eller å utfordre din egen oppfatning så jeg går ikke inn i noen innleggsskytekrig med deg.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (22 minutter siden):

 

Dersom du er misfornøyd med vinklingen i media fordi media har feil vinkling og du har rett vinkling, så virker det ikke som om du er ute etter å utfordre din oppfatning. Da virker det som du aller helst vil lese det som bekrefter det du viste fra før, aka ekkokammer.

 

 

Og der viser du at du tar 100% feil om hver eneste ord jeg skrev. For meg virker det som om det er DU som ønsker et ekkokammer og at du driver ren projisering. Jeg ser ikke at du har skrevet noe som heklst, ikke ET ENESTE ORD som forsvar for dagens energipolitikk; utelukkende at alle andre enn politikere, byråkrater og journalister som er enige med disse vet alt og at alle andre helst ikke bør være uenige fordi politikerne og byråkratene vet alt. Ikke et ord om dine egne meniger om kraftpolitikken.

WiiBoy skrev (22 minutter siden):

 

Jeg vet at du ikke er her inne for å få nye inntrykk, andre perspektiver eller å utfordre din egen oppfatning så jeg går ikke inn i noen innleggsskytekrig med deg.

 

Den er det jo vitterlig du som legger opp til. Jeg kommer med argumenter og fakta og du svarer med persoangnrep og stråmenn. Har du egentlig noen formening om norsk vannkrafts historie?

 

Jeg har ingen problemer med uenighet men jeg har store problemer med personangrep og stråmenn,

Forøvrig tar du feil. Du VET ingen verdens ting om meg og om hva jeg ønsker å få av inntrykk og perspekltiver. Du er et vilt fremmed menneske som overhodet ikke kjenner meg, vet ingen verdens ting om meg eller om hva jeg mener og hva jeg ønsker å finne ut av. Jeg er mer enn villig til å endre mening om ting, men da med fakta og ikke med personangrep, stråmenn, insinueringer og beskyldninger; slikt endre ingen mening av. Men kun fakta, fakta og fakta. Og heller ikke av "stol på politkerne, de vet best". Det er ikke fakta som får NOEN til å endre mening.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

All den tid Norge ikke kan nekte eksport men er pliktig å selge all tilgjengelig strøm til høystbydende (pga. EU's tredje energipakke) så har jo myndighetene åpenbart gitt fra seg nasjonal styring. Ifølge direktivet kan Norge ikke tilgodese egne borgere fremfor EU-markedet.

At Høyesterett landet slik de gjorde er fordi fokuset på ACER som organ, er blindspor i sammenhengen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oldboy skrev (Akkurat nå):

De kan jo sette en fastpris, men det virker som om det sitter veldig langt inne for dagens regjering å gjøre det.

da blir det samme fastpris for tyskere og dansker også. Vi har ikke lov å forskjellsbehandle iflg. direktivet.

Derfor "bedre" å gi "sosiale bidrag" i etterhånd i form av strømstøtte, for det trenger vi ikke yte til utlandet.

At myndighetene ikke har selvråderett overfor markedet, illustreres jo av hvordan de bare kan henstille (ikke beordre) noe som helst overfor kraft-aktørene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

btw, jeg postet i en annen "strøm-tråd" for lenge siden, skjermdumper fra NVE sine websider, som på tydelig vis illustrerte hvor mye makt/innflytelse Norge har gitt fra seg. Får se om jeg finne det igjen.

Hovedessensen er at myndighetene (3. energipakke) ikke har lov å legge hindringer i veien for kraftflyt ut av landet.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (29 minutter siden):

Det som forundrer meg er hvordan Senterpartiet tviholder på å sitte i en såpass EU-vennlig regjering som den de sitter i nå og som gir kontrollen over norsk kraft over på et sølvfat til EU. Helt utrolig at det er Anne Engers gamle parti som sitter og administerer denne politikken.

oldboy skrev (19 minutter siden):

De kan jo sette en fastpris, men det virker som om det sitter veldig langt inne for dagens regjering å gjøre det.

Det kunne løst ganske mange problemer ja; og det er ingen motsetning mellom fastpris på strøm for norske borgere samtidig som vi eksporter strøm.

Mr.M skrev (8 minutter siden):

da blir det samme fastpris for tyskere og dansker også. Vi har ikke lov å forskjellsbehandle iflg. direktivet.

 

Stemmer dette?

 

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (21 minutter siden):

Stemmer dette?

såvidt jeg har skjønt kan myndighetene legge til rette for (fordelaktige) fastprisavtaler, men ikke ikke beordre Norpool å ta 50 øre for norske strømselskap til innenlands forbruk og f.eks. fire kroner for det som eksporteres.

Lenke til kommentar

Men vil det få forlate ACER faktisk løse problemene? Kan man begrense eksporten gjennom kablene ut av landet, spesiell mtp at de bare er 50% norskeide? Er ikke her et avtaleverk?

Hvordan vil den integrerte mer eller mindre automatiske reguleringen innen vårt synkronområde(Norge, Sverige, Finland og Danmark) bli påvirket? 

Hvilke andre ulemper innebærer det?

Lett å lese følelsesladede skriverier fra kommunist-populistene i Rødt, men de har sjeldent særlig gjennomtenkte løsninger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

AP høster som de har sådd

AP hadde nok ment motsatt hvis det var privat eierskap på kraftproduksjonen. Da ville det hørt "grådige markedskapitalister" osv. men så lenge det er staten sjøl som karrer til seg blod-pengene, er de med på spillet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Men vil det få forlate ACER faktisk løse problemene?

vi har ikke problemer.

veldig mange land som i utgangspunktet har langt dårligere egen kraftforsyning-sikkerhet enn oss.

for egen del er jeg ikke absolutt motstander av kraftutveksling, men "er i mot" den sinnssyke markedsmodellen som styrer prisen. Vanlige folk og industri/næring i alle land blør, mens eierne av kraft blir styrtrike? Til hvilken nytte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

AP hadde nok ment motsatt hvis det var privat eierskap på kraftproduksjonen. Da ville det hørt "grådige markedskapitalister" osv. men så lenge det er staten sjøl som karrer til seg blod-pengene, er de med på spillet.

Staten, Fylkeskommuner og kommuner eier og har ca. 94% av vannkraft-inntekter.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (10 minutter siden):

Kan man begrense eksporten gjennom kablene ut av landet, spesiell mtp at de bare er 50% norskeide? Er ikke her et avtaleverk?

noen har liksom prøvd lage et poeng at "ACER kan ikke tvinge Norge å bygge utenlandskabler" det er forsåvidt riktig, men hvis kabelen først ligger der, har myndigheten ikke lov å begrense eksport. Det ville gjeldt uavhengig av % eierandel.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Rotevatn med spikeren på huet synes jeg.

det er trist at det var ACER som var midtpunktet i domstolene. ACER-organet kommer først inn i bildet hvis det er uenighet mellom land hvordan regler/EU-direktiv skal tolkes. Det er sistnevnte som har fratatt myndighetene makten over norsk krafteksport og priser, ikke ACER

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Jarmo said:

UK er ikke med i Acer, les artikkel 9 her: https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2021-09-16-13

Ja, som jeg har påpekt tidligere. Skulle ikke dette gi oss friheter til å begrense eksport gjennom North Sea Link om det var ACER som var problemet? Nesten som om man skulle tro National Grid som eier 50% også hadde noe de skulle sagt 

 

Edit: leste nå artikkel 9. Kan Statnett altså  si opp avtalen på 12 mnd varsel?

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...