Gå til innhold

Spennende ACER-dom i Høyesterett


Anbefalte innlegg

30 minutes ago, Mr.M said:

vi har ikke problemer.

veldig mange land som i utgangspunktet har langt dårligere egen kraftforsyning-sikkerhet enn oss.

for egen del er jeg ikke absolutt motstander av kraftutveksling, men "er i mot" den sinnssyke markedsmodellen som styrer prisen. Vanlige folk og industri/næring i alle land blør, mens eierne av kraft blir styrtrike? Til hvilken nytte?

Markedsmodellen har gjort en svært god jobb når det kommer til ressursutnyttelse i Norge, Sverige, Danmark og Finland 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (16 minutter siden):

Markedsmodellen har gjort en svært god jobb når det kommer til ressursutnyttelse i Norge, Sverige, Danmark og Finland 

"svært god jobb" kan vel diskuteres.

når Norge og flere land må trå til med strømstøtte nærmest på permanent basis, så fremstår ikke systemet helt friskt?

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Ja, som jeg har påpekt tidligere. Skulle ikke dette gi oss friheter til å begrense eksport gjennom North Sea Link om det var ACER som var problemet? Nesten som om man skulle tro National Grid som eier 50% også hadde noe de skulle sagt 

Jupp, den Norske regjering i en hver tid har mulighet til å justere, regulere, avslutte samarbeidet med overføring av kraft til UK iht. til avtalen. Dog innen rimelig tid og felles forståelse til årsaker og beslutninger(les politikk). Men ingen hindringer, slik som lovverket skal tolkes. 1400mWh kabel nesten uten retur, kabelen til Tyskland gir mye mer tilbake til Norge over tid(utveksling) Nå skal alle være klar over at det bygges ny kraft innen EU/EØS hver dag som igjen letter presset på Norsk produsert kraft. Balansekraft og stabil effektkraft må følge med, uten det er vi fucket.  Og uten bedre nettoverføringer vil alt bli et større problem akkurat nå.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (44 minutter siden):

Ja, som jeg har påpekt tidligere. Skulle ikke dette gi oss friheter til å begrense eksport gjennom North Sea Link om det var ACER som var problemet? Nesten som om man skulle tro National Grid som eier 50% også hadde noe de skulle sagt 

 

Edit: leste nå artikkel 9. Kan Statnett altså  si opp avtalen på 12 mnd varsel?

Sittende regjering som kan gjøre det, mener jeg. Siden avtalen ligger på lovdata.no. ?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Og der viser du at du tar 100% feil om hver eneste ord jeg skrev. For meg virker det som om det er DU som ønsker et ekkokammer og at du driver ren projisering. Jeg ser ikke at du har skrevet noe som heklst, ikke ET ENESTE ORD som forsvar for dagens energipolitikk; utelukkende at alle andre enn politikere, byråkrater og journalister som er enige med disse vet alt og at alle andre helst ikke bør være uenige fordi politikerne og byråkratene vet alt. Ikke et ord om dine egne meniger om kraftpolitikken.

Den er det jo vitterlig du som legger opp til. Jeg kommer med argumenter og fakta og du svarer med persoangnrep og stråmenn. Har du egentlig noen formening om norsk vannkrafts historie?

 

Jeg har ingen problemer med uenighet men jeg har store problemer med personangrep og stråmenn,

Forøvrig tar du feil. Du VET ingen verdens ting om meg og om hva jeg ønsker å få av inntrykk og perspekltiver. Du er et vilt fremmed menneske som overhodet ikke kjenner meg, vet ingen verdens ting om meg eller om hva jeg mener og hva jeg ønsker å finne ut av. Jeg er mer enn villig til å endre mening om ting, men da med fakta og ikke med personangrep, stråmenn, insinueringer og beskyldninger; slikt endre ingen mening av. Men kun fakta, fakta og fakta. Og heller ikke av "stol på politkerne, de vet best". Det er ikke fakta som får NOEN til å endre mening.

1. du er på ingen måte en vilt fremmed som jeg ikke vet noen ting om. Vi har truffet hverandre mange ganger i mange forskjellige tråder om mange forskjellige temaer. Jeg kjenner nok deg og din måte å debattere på bedre enn jeg kjenner mange av mine kollegaers politiske ståsted.

2. Jeg har ikke skrevet at alle som er uenig tar feil. Jeg er veldig åpen for at man skal være varsom med å bli med/stå utenfor. Jeg mener dog at alle som vet 100% det ene eller det andre høyst sannsynlig ikke forstår dybden av det de diskutere.

3. Jeg er også sikker på at det ikke finnes noen altomfattende media konspirasjon, eller at Støre er et eller annet politisk geni som styrer alt fra strømpriser til inflasjon.

4. Jeg er også sikker på at de fleste politikere i Norge jobber for sine velgere (mot lønn og goder selvfølgelig)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (39 minutter siden):

"svært god jobb" kan vel diskuteres.

når Norge og flere land må trå til med strømstøtte nærmest på permanent basis, så fremstår ikke systemet helt friskt?

Hele energisystemet innen EU/EØS må revideres på nytt, dagens situasjon kan ikke fortsette slik som i dag.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Smule8o said:

Men vil det få forlate ACER faktisk løse problemene? Kan man begrense eksporten gjennom kablene ut av landet, spesiell mtp at de bare er 50% norskeide? Er ikke her et avtaleverk?

Hvordan vil den integrerte mer eller mindre automatiske reguleringen innen vårt synkronområde(Norge, Sverige, Finland og Danmark) bli påvirket? 

Hvilke andre ulemper innebærer det?

Lett å lese følelsesladede skriverier fra kommunist-populistene i Rødt, men de har sjeldent særlig gjennomtenkte løsninger.

Norge kan stanse all eksport dersom vi ønsker det. Vi har 100% kontroll over den ene enden av alle kablene.

Problemet er at vi er bundet til avtaler. Dersom vi ikke forholder oss til avtaler vi har inngått, så vil et lite land som Norge få alvorlige problemer i fremtiden. Vi er helt fullstendig avhengig av at store land og verdenssamfunnet holder avtaler for vi har svært få og små sabler å rasle med dersom de ikke gjør det.

Vi er også svært avhengig av å importere en mengde varer fra EU. Dersom vi nå skulle velge å dytte EU utfor kanten av energistupet og "hjelpe" Putin i hans energikrig med Europa, så er det som å pisse vår absolutt viktigste partner midt i tryne. 

Jeg var aldri helt for det å bygge disse kablene. Mest fordi jeg vil at Norge skal foredle mest mulig råvarer selv, og det inkluderer energien vi produserer. Bruk strømmen her til å lage produkter/tjenester, og selg produktene/tjenestene ut av landet. Kablene er dog bygd og det må vi bare forholde oss til.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Norge kan stanse all eksport dersom vi ønsker det. Vi har 100% kontroll over den ene enden av alle kablene.

Problemet er at vi er bundet til avtaler.

var ingen som holdt en pistol mot hodet på de politikerne som underskrev slike avtaler..

NVE

Sitat

Norske kraftprodusenter kan ikke bestemme om deres produksjon går til å dekke innenlands forbruk eller til eksport. De selger kraften, og får betalt det kraftprisen er i det området de er tilknyttet kraftnettet. 

Sitat

Etter elektrisitetsforordningen artikkel 16 plikter systemoperatørene (Statnett) å sørge for at maksimal kapasitet i nettet gjøres tilgjengelig for grensekryssende handel

https://www.nve.no/om-nve/spoer-nve/om-stroempriser/spoersmaal-og-svar-om-stroemprisen/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

var ingen som holdt en pistol mot hodet på de politikerne som underskrev slike avtaler..

 

Det var en demokratisk og fri prosess i Norge. Det var lobbyvirksomhet fra flere holde, som både ville bygge og som ikke ville bygge.

Kablene hadde/har også en stor fordel for Norge, med et Europa som satser mye på vind og sol. Det gjør at vi, med massive mengder regulerbar kraft kan spare vann når det blåser og er sol og produsere når det er mørkt og vindstille. 

Dersom flytende havvind blir en lønnsom industri, som ikke virker nært forestående, så ville det også vært en fordel med kablene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (31 minutter siden):

var ingen som holdt en pistol mot hodet på de politikerne som underskrev slike avtaler..

Politikere ble matet med feil info fra Statsnett og NVE over lang tid. I grunn helt uforståelig. 

År 2019: https://frifagbevegelse.no/forside/nytt-notat-fra-lo-peker-pa-utenlandskablene-som-arsak-til-hoye-strompriser-6.469.622017.ebe16ad526

År 2018: https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromprisen-ville-vaert-mye-hoyere-uten-utenlandsforbindelser/

År 2019 https://www.faktisk.no/artikler/z3gpg/-/embed?version=large

Osv.. https://www.tu.no/artikler/sa-mye-dyrere-blir-strommen-av-utenlandskabler/244150

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (26 minutter siden):

. Det gjør at vi, med massive mengder regulerbar kraft kan spare vann når det blåser og er sol og produsere når det er mørkt og vindstille. 

Problemet har blitt tll at kraftprodusenter i Norge med magasiner vil ikke selge hvis ikke prisen er riktig eller høy nok. Bedre å spare vann til prisene er høyere.(les vannverdi)

Kilde: Europower.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (22 minutter siden):

Kablene hadde/har også en stor fordel for Norge, med et Europa som satser mye på vind og sol. Det gjør at vi, med massive mengder regulerbar kraft kan spare vann når det blåser og er sol og produsere når det er mørkt og vindstille.

jo, høres fint ut på papiret, men faktum er at det drev strømprisen til himmels.

forøvrig, hvordan er byttehandelen, dvs. hvor mye eksporterer vi vs. importerer i løpet av et år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

jo, høres fint ut på papiret, men faktum er at det drev strømprisen til himmels.

forøvrig, hvordan er byttehandelen, dvs. hvor mye eksporterer vi vs. importerer i løpet av et år?

Tenker du nå på et normalt år eller akkurat nå i krisetider?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Mr.M said:

jo, høres fint ut på papiret, men faktum er at det drev strømprisen til himmels.

forøvrig, hvordan er byttehandelen, dvs. hvor mye eksporterer vi vs. importerer i løpet av et år?

Det var mangelen på gass som fikk strømprisene i Europa til å skyte i været. Med stabil gasspris, så ville nok historien vært ganske annerledes. Var en slik situasjon innen for hva man kunne forventet, eller var det en av flere mindre sannsynlige hendelser?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...