Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det teit for en 32 år gammel å kjøpe scooter? eller bør jeg gå for en moped?


lue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel slik at jeg vil gå for en scooter grunnet prisen. Det koster jo bare noen tusen kroner og det er raskere enn elektrisk sykkel og samtidig kan jeg bruke det på riksveier i Oslo. Men er det egentlig  på sin plass? For all del jeg vil høre noe annet enn "Vær deg selv"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kva meiner du med "på sin plass"? 

Kjøp gjerne ein gamal scooter, men vurder kjøpskostnaden opp mot kostnaden med drift og vedlikehald, og gjer ei vurdering på om dette er rett investering for deg. 

Skrevet

Kjøp en brukt scooter, 3-4 tusen fins det masse utvalg. De er geniale til kjøring i byområder, veldig kjappe, kan kjøre snarveier, parkere "overalt" gratis, går kanskje 100 kroner uka i bensin. Absolutt bedre og kjappere enn bussen. Jeg tror faktisk en scooter som går på bensin kan være rimeligere i drift enn en dyr elsykkel med kort levetid. 

  • Liker 1
Gjest Slettet-Lk8eL7iw
Skrevet

Det er fin øving med moped skulle du finne på å ta motorsykkel lappen. Ser du ikke for deg noe sånt i fremtiden ville jeg gått for en scooter

Skrevet

50cc scooter ja fint for byen. Men kan få mye større scooter og da blir det fint på landeveier, langtur og motorvei. Fordelen er at man aldri bruker et sekund på giring eller smøre kjede.

Skrevet (endret)

Kjøpte meg selv 50cc scooter (Aprilia SR 50) da jeg var rundt 40. Varte 2 år før jeg bytta den ut med 600cc, men savner innimellom tida med scooter. Lettere å bare slenge seg på scooteren og plukke opp mat eller andre småting som går ned i setet. Med stor sykkel må alt få plass i en bag/sekk...

Fikk fjernet variator ringen hos leverandøren og fikk gjort noe andre greier hos Oslo Scooter Central.  Gjorde gode 90 på flata og var mye mindre trafikkfarlig enn den var som original.

 

Endret av RookieNO
Skrevet

Det kommer veldig an på bruken om det er for deg. Det er jo en del dyrere å bruke enn en elsykkel også, inkludert vedlikehold og forsikring. 

Når det er sagt så er det et fint fremkomstmiddel, og passer veldig bra til kortere turer hvis man bor i en by. 

Skrevet

Vurdert motorsykkelsertifikat?

Jeg tok det for noen år siden, og har kjøpt meg Honda PCX. Pålitelig, billig, slipper den livsfarlige 45-grensa. Den nyeste modellen har plass til hjelmen under setet, kontaktløs tenningsnøkkel og masse andre forbedringer.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Vurdert motorsykkelsertifikat?

Jeg tok det for noen år siden, og har kjøpt meg Honda PCX. Pålitelig, billig, slipper den livsfarlige 45-grensa. Den nyeste modellen har plass til hjelmen under setet, kontaktløs tenningsnøkkel og masse andre forbedringer.

hva er den livsfarlige 45 - grensa? 

  • Liker 1
Skrevet

Fartsgrensen for mopeder. De er sabotert fra fabrikken for å være lovlige.

Det er forbudt å "trimme" (reparere) mopeden så den klarer å følge fartsgrensen. Dermed blir de stadig forbikjørt av irriterte bilister, gjerne på steder hvor forbikjøring ikke er lurt.

Unngå dette. Ta motorsykkelsertifikat, så kjøper du en lett motorsykkel som er ganske lik en moped, men klarer å følge trafikken lovlig.

  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde valgt elsykkel selv, med sykkel kan du sykle på vei og fortau. Ved å fjerne fartssperren på en elsykkel går den 40 km/t. Du får brukte OK elsykler for 15000,-. Jeg er ikke sikker på om du får en moped som er i orden og vedlikeholdt for under 10, og den må du betale veiavgift og dyrere forsikring, fylle bensin, og det er mer vedlikehold. 

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (4 timer siden):

Vurdert motorsykkelsertifikat?

Jeg tok det for noen år siden, og har kjøpt meg Honda PCX. Pålitelig, billig, slipper den livsfarlige 45-grensa. Den nyeste modellen har plass til hjelmen under setet, kontaktløs tenningsnøkkel og masse andre forbedringer.

Problemet er at lett-lappen i disse dager koster minimum 20000, enkelte steder i landet over 30000.

Skrevet (endret)

Jeg har kjørt mopeder som Peugeot Speedfight og Honda Vision. Anbefaler Vision. Men ta helst steget til motorsykkel. Honda PCX er i praksis storebroren til Vision. Veldig lik, bare raskere uten å bryte loven. Det er praktisk å kunne legge hjelmen og bagasje under setet når du parkerer, det kan den nyeste modellen PCX.

Jeg vet lappen er dyrt, men det er en investering som jeg ikke angrer på. Du sparer det inn på bomregninger, bilforsikring, busskort osv. ved aktiv bruk. Jeg kjører min PCX mesteparten av året, og bor i et område med flere bomstasjoner enn jeg kan telle. Bilen er alternativet, for kollektivt dekket ikke mine behov.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kjører min datters GPR Nude 50cc innimellom, den er langt kulere enn en scooter når den står parkert.

bggq2e413l.jpg

Men, når du er i trafikken med en slik og ikke kjører raskere enn 45 så føler du deg ikke så kul noe mer.

En annen fordel med scooter er at designet gjør at du er mindre utsatt for vann i veibanen etc. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...