Gå til innhold

Hvorfor vokser Industri- og Næringspartiet (INP) så fort på meningsmålingene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, WiiBoy said:

Direktedemokrati er noe av det dummeste man kan ha. Politikk vil kun handle om populisme, uten langsiktighet eller en rød tråd.

Ja, for Sveits er jo bananrepublikk.

Sveits er vel ikke akuratt dårlige enn Norge på noen som helst områder

  • Liker 5
Lenke til kommentar
41 minutes ago, paatur said:

Ja, for Sveits er jo bananrepublikk.

Sveits er vel ikke akuratt dårlige enn Norge på noen som helst områder

I hvilken grad det går bra eller dårlig i Sveits er nok subjektivt. Uansett bra eller dårlig, så er ikke et eksempel en fasit på hvordan ting vil fungere i praksis.

Politikk er et svært stort og omfattende felt. Selv heltidspolitikere snevrer inn sitt område til eldreomsorg, økonomi, klima, etc. fordi de ikke klarer å dekke alle felt på egenhånd. De lar andre deler av partiet dekke andre felt.

Dersom hele befolkningen skal være med å detaljstyre politikken, så må vi alle sammen bruke veldig mye tid på politikk. Alternativet er at alle er med å detaljstyre, uten å ha kompetanse og forutsetninger for å gjøre gode valg. Det gjør direktedemokrati til en dum styreform.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, WiiBoy said:

Det er jo du som først påstår at fargene på kartet brukes for å skape klima hysteri, og gir inntrykk av at dette er nytt.

Enten så får du akseptere at du kastet ut en påstand, uten å egentlig ha dekning for det du skrev, eller så får du finne dokumentasjon på at dette var annerledes før.

Sånn så det ut når VG sist sommer meldte kulde i stedet for varme

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7vj01/kald-juli-morgen-flere-steder-i-soer-norge-man-trenger-en-ekstra-ullgenser

Også foto: Meteorologisk institutt.. men klarer du å se forskjellen?

spacer.png

 

 

kan ta med det andre bildet så det blir litt enklere

spacer.png

Endret av scuderia
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (12 timer siden):

Hva tror dere er årsaken til at INP vokser så fort?

Sinne og egoisme. Vi har alle et visst snev at det inni oss, og slike partier/bevegelser er flinke til å appellere til disse følelsene.

Store deler av det menneskelige samfunn har på en måte malt seg inni et hjørne ved å gjøre samfunnsstukturen så avhengig av et økonomisk system som hviler og faller på ... ting som forurenser og ødelegger planeten... i mangel av et bedre begrep. For mange har det blitt en økonomisk krykke. Og mange er ikke villige til å gi slipp på den krykken, selv om det betyr av verden fortsetter å brenne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (21 timer siden):

Kilde: https://www.nrk.no/vestland/nrk-maling-for-vestland_-senterpartiet-mister-terreng_-men-held-pa-makta-1.16515806

Så det betyr at INP er på vippen i meningsmålingen?

Hva tror dere er årsaken til at INP vokser så fort?

Dette fremstår som enda et nasjonalistisk høyreving-parti som skjuler seg under noen pene ord, men trollet lurer under overflaten:

"Klimaet er knyttet til solsystemets vandring gjennom galaksen, til Milankovitch-syklene, solaktiviteten, variasjoner i havstrømmer og skydekke – og en rekke andre faktorer som ligger langt utenfor menneskets kontroll."

Med denne ene setningen avslører de seg totalt.

  

scuderia skrev (18 timer siden):

Vitenskapen er langt fra endelig når det kommer til "problemet" og basert på de hårreisende prediksjonen'ene fra 10-20-30-40 år tilbake er det tydelig at vi fortsatt har mye å lære. Dette gjenspeiles i IPCC stadig fallende Co2 sensitivitet.

Har du en kilde på dette fra IPCC?

  

Mannen med ljåen skrev (18 timer siden):

Folk som ikke er ekstreme nok blir kalt klimafornektere, på samme måte som islamister kaller andre mennesker vantro. Det er en religiøs besettelse.

Jeg erkjenner at det kan finnes et klima. Er jeg klimaagnostiker?

Dette betyr IKKE at jeg støtter alle de idiotiske klimatiltakene. Tysk og norsk energipolitikk har demonstrert det. Tyskland legger ned atomkraftverk, og nå skal skattepengene mine subsidiere vindmøller som bare virker når det blåser, for krafteksport til Tyskland. Dette gir DYRERE strøm for nordmenn, sammenliknet med å kutte kablene.

Samt bomringene i Stavanger som tar en vesentlig del av lønna til de som er avhengig av bil.

Det nye sykehuset ble bevisst bygget med for få parkeringsplasser for å oppfylle FNs klimamål, så sykepleiere må møte opp ekstra tidlig for å finne ledig parkering, eller komme for sent på jobb.

Alle slags idiotiske vedtak går gjennom, bare men kaller det et klimatiltak.

De som er imot noen av disse tiltakene er urene og vantro, og må steines.

Men hvis du påstår å kun være en motstander av politikken som føres på grunn av klimaendringene, hvorfor kommer du ikke med forslag til noe bedre i stedet for å benekte vitenskapen? Hvorfor ikke bare innrømme at du benekter vitenskapen?

Endret av Markiii
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg benekte vitenskapen?

Jeg er skeptisk til om klimaet er i endring som følge av at nordmenn kjører bil, og at å plage norsk arbeiderklasse med bomstasjoner, manglende parkering, kjøttskam, flyskam, bilskam, hytteskam osv. nødvendigvis er den mest effektive og minst inngripende måten å redde verden på. Jeg anser disse tingene som en dråpe i havet, samtidig som de gir så mye nytte og glede at det er verdt den dråpen.

Om eliten faktisk tror på menneskeskapte klimaendringer, lurer jeg på hvorfor de ikke gjør noe med problemet på en større skala, men fokuserer på å plage arbeiderklassen. Det årlige klimatoppmøtet besøkes av 400 privatfly, for toppolitikere gidder ikke å organisere samkjøring. Norges fornybare strøm tas fra oss, så de tyske atomkraftverkene kan legges ned.

Kina åpner et kullkraftverk i uken.

Jeg er ikke overbevist om menneskeskapte klimaendringer, og det er ikke de som bestemmer heller. Målet er å bruke klima som unnskyldning for mer globalisering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
scuderia skrev (12 timer siden):

Sånn så det ut når VG sist sommer meldte kulde i stedet for varme

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7vj01/kald-juli-morgen-flere-steder-i-soer-norge-man-trenger-en-ekstra-ullgenser

Også foto: Meteorologisk institutt.. men klarer du å se forskjellen?

spacer.png

 

 

kan ta med det andre bildet så det blir litt enklere

spacer.png

Det er åpenbart hvilket av de to kartene som gir best oversikt over temperaturen, er det ikke?

Det finnes også varianter med flere farger, men de kan nok ofte være mindre lesbare for folk med fargeblindhet. Og hvis du skal bruke nyanser av kun to farger er jo det mest naturlige rødt for varmegrader og blått for kuldegrader.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, spiff42 said:

Det er åpenbart hvilket av de to kartene som gir best oversikt over temperaturen, er det ikke?

Det finnes også varianter med flere farger, men de kan nok ofte være mindre lesbare for folk med fargeblindhet. Og hvis du skal bruke nyanser av kun to farger er jo det mest naturlige rødt for varmegrader og blått for kuldegrader.

Ene ser ut som et dystopiske helvete av flammer med tall som er knapt lesbare fordi tallene er farget rød (?) og svart, samme som bakgrunnen. Den andre er kanskje litt mer basal men gir informasjonen enkelt og greit uten mye fuss. VG er tydeligvis ikke sikre selv på hva som gir best oversikt siden de veksler. 

Fargeblinde nå altså... nja.. rødt og grønt. Gjør man tallene tydelige med god kontrast i stedet for maks uleselige så burde det gå greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 timer siden):

Hvorfor skulle jeg benekte vitenskapen?

Jeg er skeptisk til om klimaet er i endring som følge av at nordmenn kjører bil, og at å plage norsk arbeiderklasse med bomstasjoner, manglende parkering, kjøttskam, flyskam, bilskam, hytteskam osv. nødvendigvis er den mest effektive og minst inngripende måten å redde verden på. Jeg anser disse tingene som en dråpe i havet, samtidig som de gir så mye nytte og glede at det er verdt den dråpen.

Om eliten faktisk tror på menneskeskapte klimaendringer, lurer jeg på hvorfor de ikke gjør noe med problemet på en større skala, men fokuserer på å plage arbeiderklassen. Det årlige klimatoppmøtet besøkes av 400 privatfly, for toppolitikere gidder ikke å organisere samkjøring. Norges fornybare strøm tas fra oss, så de tyske atomkraftverkene kan legges ned.

Kina åpner et kullkraftverk i uken.

Jeg er ikke overbevist om menneskeskapte klimaendringer, og det er ikke de som bestemmer heller. Målet er å bruke klima som unnskyldning for mer globalisering.

Du er jo ikke skeptisk, for det eneste du kommer med er stråmenn. Du "stiller bare spørsmål" i et forsøk på å undergrave vitenskapen:

https://rationalwiki.org/wiki/Just_asking_questions

 

  

scuderia skrev (10 timer siden):

Her feks https://www.ipcc.ch/report/ar5/syr/

"Justeringen" i 2014

Hvor på siden står det om det? Og hvorfor 2014? Det er jo nesten ti år siden.

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke stråmenn, men den offisielle politikken som jeg kritiserer. Ingen politikere innrømmer at bompengene er en snikinnføring av ekstraskatt som bevisst rammer arbeiderklassen som er avhengig av fossilbil hardest, mens folk i høyere stillinger kan ha hjemmekontor eller Tesla, og slipper lettere unna. De påstår at de må innfri Parisavtalen eller FNs klimamål når de gjennomfører idiotiske ting.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/lVOzoe/ansatte-paa-sus-kommer-en-time-foer-vakt-for-aa-parkere-faerre-parkeringsplasser-er-fremtiden-sier-stavanger-kommune

Sitat

– Vi ønsker å redusere CO₂-utslippene, bygge færre veier og utnytte de veiene vi har. En av de viktigste virkemidlene er å redusere antall parkeringsplasser.

Når jeg kritiserer idiotiske politikere med idiotiske meninger er det forståelig at du tror det er en stråmann.

Men nei, det er faktisk sant.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, du kommer bare med stråmenn. Det nytter ikke å bare fortsette i samme spor.

Hvis du kun er motstander av politikken som føres for å håndtere klimaendringene, så bør du jo la være å spre skrøner om vitenskapen. Og hvis du faktisk benekter vitenskapen så får du heller innrømme det og ikke late som det kun handler om politikken som føres.

Endret av Markiii
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet du i det hele tatt hva en stråmann er?

Sitat

I retorikk og logikk er stråmann eller stråmannsargumenter en tankefeil som består i å lage seg en stråmann av motstander ved å tillegge denne meninger som er lette å tilbakevise, dernest tilbakevise dem, og endelig skape inntrykk av å ha tilbakevist noe motstanderen faktisk står for. 

Jeg holder meg for god for denslags. Det jeg kritiserer er offisiell politikk, jeg har ingen interesse eller nytte av å finne på noe. Bomstasjonene, parkeringskaoset, vindmøllene, strømkrisen og kjøttskam-propagandaen er ekte. Hele tiden bruker man klimaet som argument for at vi ikke kan ha det så bra som vi kunne forvente. Tyskland nedleggelse av atomkraftverkene er et miljøtiltak, men man ignorerer at det raserer norsk næringsliv og økonomi og skader miljøet mer.

Det er ikke behov for å lage noen stråmann, og jeg ville uansett holdt meg for god for denslags teknikker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 17.8.2023 den 18.52):

Direktedemokrati er noe av det dummeste man kan ha. Politikk vil kun handle om populisme, uten langsiktighet eller en rød tråd.

Jeg har ikke tid til å finne ut om et EU medlemskap er bra eller dårlig for Norge som helhet. Det er en stor og omfattende jobb, som er satt bort til byråkratiet.

Jeg har ikke tid til å utarbeide den riktige skattepolitikken for landet, som skal tjene nasjonen godt på kort og lang sikt.

Jeg har en fulltidsjobb, jeg har familie, jeg har hus som krever sitt,++

Dette er jobber som er satt bort til politikere, og jeg stemmer på politikere som deler mitt overordnede syn på hvordan verden bør være.

Det er en ganske merkelig oppfatning du har av demokratiet.

Mener du at politikerne i et demokrati ikke skal lytte til befolkningen og grasrota? Et stadig større problem vi ser er nettopp den stadig større kløften mellom de som har blitt valgt til å styre og de som styrer og at disse ikke nødvendigvis lytter til eksperter heller men til lkobbyister - noe vi har sett klare eksempler på i energipolitikken. Du sier at du vil bare stemme og stole på at politikerne kun gjør det rette. Veld deg om det, men det er en fundementalt ANNERLEDES oppfatning av demokrati enn den jeg har.

For eksempel - vi har en stadig større klasse av broilere i politikken - mennesker som aldri har levd i normale samfunn med vanlige jobber men vokst opp så å si i politikken og i en boble hvor de kun vanker med andre karrierepolitikere, journalister, lobbyister og PR-rådgivere. Tidligere var det større representasjon av arbeidsfolk og bønder på Stortinget som kjente lokalsamfunnene og representerte bedre de folkene som valgte dem; ingen lobbyister og PR-rådgivere som formet politikken den gangen.

Men det er ikke riktig at de lytter til eksperter hele tiden heller. For eksempel om havvind blir det advart i øst og vest om hvor lite bærekraftig der er med den satsningen. Det politikerne gjemmer seg bak som "eksperter" er ofte ikke noe annet enn lobbyister slik som fornybarmafiaen i Fornybar Norge.

Vi har ikke "satt bort jobber" til politikerne. Å være politiker er ikke en jobb, det er et VERV. Politikere i et demokrati er folkets TILLITSMENN som skal tjene VÅRE interesser og de skal LYTTE til grasrota og våre bekymringer.

Men greit; du sier du ikke har tid til å sette deg inn i politikken, det er nå et valg du tar men du får akseptere at det er andre av oss som ønsker å gå politikerne litt etter i sømmene; om det irriterer deg så er det prisen for å leve i et åpent samfunn og demokrati.

Demokrati er enkelt og greit at politikere er folkets TJENERE, som vår fremste hedersmann en gang uttalte det:

 

Erik Bye sa dette i 2003. 20 år siden og det har desverre blitt ENDA mer sant siden den gang. Demokratiet har VIRKELIG blitt bare dillball.

Fosen, trenger jeg å si mer? Arrogante politikere som tar kraftoligarkenes parti og overkjører en rettskraftig dom. De ser virkelig på seg selv som herrer i dillballokratiet.

 

WiiBoy skrev (På 17.8.2023 den 19.47):

 Alternativet er at alle er med å detaljstyre, uten å ha kompetanse og forutsetninger for å gjøre gode valg. Det gjør direktedemokrati til en dum styreform.

 

 

Jeg er mildt sagt ikke særlig imponert av "kompetansen" de som er satt til å styre i regjeringen heller. Hele strømpolitikken er jo et stjerneeksempel på det. Tnonje Brenna og Sandra Borch, trenger jeg å si mer?

 

scuderia skrev (På 17.8.2023 den 19.51):

 

kan ta med det andre bildet så det blir litt enklere

spacer.png

Hehe; får litt sånn Dantes Inferno-assosiasjoner til dette. 19 grader i Oslo er ikke akkurat glødende temperaturer og hetebølge midt på sommeren LOL.

Men jeg får nå stole på at det kun er snakk om farger for å illustrere varmt istedenfor kaldt. Men vi registrerte jo at da vi hadde 23 grader i juni - i Oslo var visst det en unormal "hetebølge" ifølge noen nyhetsoppslag. Da lurer jeg hvirkelig på hva "normale" sommertemperaturer i Oslo er?

 

AtterEnBruker skrev (På 17.8.2023 den 22.12):

Sinne og egoisme. Vi har alle et visst snev at det inni oss, og slike partier/bevegelser er flinke til å appellere til disse følelsene.

Store deler av det menneskelige samfunn har på en måte malt seg inni et hjørne ved å gjøre samfunnsstukturen så avhengig av et økonomisk system som hviler og faller på ... ting som forurenser og ødelegger planeten... i mangel av et bedre begrep. For mange har det blitt en økonomisk krykke. Og mange er ikke villige til å gi slipp på den krykken, selv om det betyr av verden fortsetter å brenne.

Egoisme? Slik som man finner hos karrierepolitikere som flyr i privatjet til klimakonferanser?

Tror du adresserer feil folk her. Folk er i sin fulle rett til å reagere på at lokale natur- og kulturlandskaper i små lokalsamfunn vansires av storselksapers vindtubringer, som er alt annet enn miljøvennlige; jeg kjenner litt til disse lokalsamfunnene og den berettigede harmen hos befolkningen. At regjeringen overkjører rettskraftige dommer fra Høyesterett og tar turbinoligarkenes side mot vår urbefolkning. Og et energiregime som ruinerer husholdninger, øker inkassogjelden og køene hos Matsentralen - alt dette kan man lese om i media nå. Det er helt feil å rette harmen mot velgerne og ikke mot den sosio-økonomsike eliten som har skyld og ansvar i dette.

Forresten, brenner verden?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Mannen med ljåen said:

Vet du i det hele tatt hva en stråmann er?

Jeg holder meg for god for denslags. Det jeg kritiserer er offisiell politikk, jeg har ingen interesse eller nytte av å finne på noe. Bomstasjonene, parkeringskaoset, vindmøllene, strømkrisen og kjøttskam-propagandaen er ekte. Hele tiden bruker man klimaet som argument for at vi ikke kan ha det så bra som vi kunne forvente. Tyskland nedleggelse av atomkraftverkene er et miljøtiltak, men man ignorerer at det raserer norsk næringsliv og økonomi og skader miljøet mer.

Det er ikke behov for å lage noen stråmann, og jeg ville uansett holdt meg for god for denslags teknikker.

Det han - og flere mener, er at du lager et narrativ / en historie / virkelighet som ikke stemmer, for så å angripe denne. I energidebatten snakket du stadig om europeisk energipolitikk som den store satan som regelrett stjeler strømmen vår, og nå forsøker du å få det til å høres ut som at «skammene» er ekte. Det er ingen oppegående mennesker som sier at man skal føle skam for noe, men noen påpeker kanskje at man selv har reflekter over et eget forbruk som ikke er forenlig med bærekraft. Andre folk som da av en eller annen grunn føler seg krenket av dette forsøker så å skylle på samfunnet rundt seg for at de føler seg krenket. 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...