Gå til innhold

Dimmer gåen, må butikken dekke elektriker?


eisa01

Anbefalte innlegg

Jeg kommer dessverre ikke til å finne ut av det, for dimmeren ble normal igjen etter at jeg tok en siste sjekk med å slå av strømmen via sikringen...

Men ja, selvfølgelig vil ikke en butikk måtte dekke helikopterfrakt av elektriker o.l., men helt standard installasjon i leilighet i sentrale strøk bør være påregnelige kostnader ved reklamasjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (På 16.8.2023 den 20.18):

Det neste blir vel at man må tilkalle elektriker for å slå på lyset.

Med det nivået av inkompetanse jeg har sett blant folk er det ikke rart at reglene er stive, og ja jeg har blitt tilkalt av en bedriftskunde (verksted) fordi "lyset virker ikke", og det var bare å skru på lysbryteren.

For å svare TS så er jeg usikker på det rent juridiske, men det vanlige er hvertfall at om man kjøper materiell gjennom elektriker så dekker elektriker både defekt produkt og arbeidstid. Om man kjøper materiell selv så fakturerer elektriker som vanlig for tid brukt. Enkelte leverandører er greie og dekker tid, men det må man som regel avklare med den enkelte leverandør på forhånd. Det jeg pleier å si til kunder som vil kjøpe materiell er at det må de gjerne gjøre og jeg har ikke noe imot at folk handler selv, men at vi kommer til å skrive i samsvarserklæringen/dokumentasjonen at materiellet ikke er kjøpt gjennom oss, og eventuell reklamasjon må tas mot butikken de kjøpte utstyret fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 24.8.2023 den 7.27):

Noen som faktisk har fått butikken til å betale for å bytte ut gjenstanden?
Tviler på at det har blitt gjort.

Jeg har luft til vann varmepumpe fra Jula. Når utedel røyk etter ca 4 år fikk jeg dekket ny på garanti. Da dekket Jula montør som byttet utedel helt uten spørsmål. Jeg ikke har lov å montere denne pga krav om F-gas kurs for å holde på med kjølemedie så det blir sammenlignbart på den måten. Eneste forskjell er at forholdet mellom pris på del og arbeider er litt større. Mener jeg ga 21k for varmepumpen og ca 4-5k for montør å bytte denne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At kunden ikkje kan eller har lov til å gjere jobben sjølv er ein del av det som ein selgar må kalkulere inn i prisen når ein selg til forbrukarar, for etter forbrukarkjøpsloven har forbrukaren rett til å få retta mangelen utan kostnad eller urimeleg ulempe.

Så lenge kunden monterar produktet slik som leverandøren seier det skal leverast, i dette tilfellet at dimmaren skal monterast av elektrikar så er sjølvsagt elektrikarkostnadane ved både demontering og remontering heilt påreknelege kostnadar så lenge kunden har brukt produktet på ein vanleg måte.
I alle tilfeller vil det være nødvendig å vurdere om også kunden har opptred på ein redeleg måte, ein kan til dømes ikkje kjøpe dimmar i Norge og montere den i feriehuset i Spania og rekne med at selgaren tek kostnaden med å få tak i elektrikar frå Norge eller Spania til å gjere jobben.

 

Det er nøyaktig same prinsippet til dømes på bilar. Har du ein ny bil som du reklamerar på at du har fått rust på skjermen så må du levere inn bilen for å få bytta skjerm, du vil normalt sett ikkje få tilsendt ein ny skjerm som det er forventa at du skal få til å montere sjølv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 16.8.2023 den 20.18):

Fikk høre at man måtte gå til elektrikeren som så dealet med leverandøren. Men jeg er enig, leverandør burde tatt det på seg. 

Det er forøvrig utrolig hvordan de har ordnet seg.  Ikke bare er man forhindret fra å gjøre noen ting selv, men nå er standard at monterte lamper har ikke-utskiftbare pærer. Så nå koster det i praksis prisen av ny lampe + 5 lapper til elektriker for å skifte ei pære . Ganske rått å tenke på. Det neste blir vel at man må tilkalle elektriker for å slå på lyset.

Helt utrolig at det med tanke på miljø og klimahensyn i det hele tatt er lov til å selge slike lamper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/16/2023 at 8:46 PM, WiiBoy said:

Hvordan tenker du at butikker skulle priset dimmere dersom en reklamasjon kan koste 10'000kr+?

Dersom du kjøper alt av elektrikeren som en pakke, så er det garanti på hele pakken. Når du kjøper det som deler, så er det garanti på delene.

På samme måte som de ellers må ta høyde for risiko ved å selge ting som krever spesialisert tilnærming for å installeres...

On 8/23/2023 at 10:42 AM, Omnist said:

Jeg jobber med noe tilsvarende og selger elektriske komponenter for montasje i hus og lignende. 
Kjøper kunden varen direkte av oss, og elektriker tjenester et annet sted så er det to forhold. Reklamasjon på produkt, og reklamasjon på arbeid. 

Blir det feil på produkt må kunden selv sørge for å levere dette tilbake til oss, vi dekker ikke installasjonskostnader.

Kjøper kunden vårt produkt via elektriker så stiller elektriker garantien, og da er både produkt og installasjon dekket av reklamasjon. Derfor anbefaler vi alltid kunden å handle fra oss via elektriker. 

 

Vi har aldri blitt utfordret på denne praksisen. 

 

Slik vi ville behandlet denne saken ville du fått erstattet produktet, og ville måttet bekoste elektriker selv.

Vi ville ikke kunne stå ansvarlig for hvilke kostnader som kommer i ettertid, vi har ingen kontroll på hvor kunden velger å montere varene våre. Hva om det kreves helikopterfrakt til en hytte på en øy/høyfjell? Stillaser for komponenter som monteres 10-20-30 meter over bakken?

At dere ikke har blitt utfordret kan også bety at folk enten ikke vet bedre, eller tror på dere (mange tror på butikker altfor lett) og ikke prøver. 

 

 

On 8/24/2023 at 7:27 AM, Dubious said:

Noen som faktisk har fått butikken til å betale for å bytte ut gjenstanden?
Tviler på at det har blitt gjort.

Jeg har, dvs ladeboks var defekt da elektriker kom, det var returvare som visstnok var "testet ok". Elektriker måtte bruke tid på feilsøk + ny t/r når delen kom.

Butikken svarte helt enkelt: om det er en mangel og vi er ansvarlig, så er det vi som betaler. Siste status (ikke fått faktura enda) var at regningen bare skulle sendes dem, og så ville de deale med produsent. For meg var det selvsagt at merkostnaden med defekt ladeboks var noe de fikk ansvar for og ikke meg. Jeg kan ikke sette opp ladeboks til elbil, så ryker boksen/får bruksforbud e.l. så er butikken ansvarlig der og :)

Endret av Christian86
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det er innlysende at man reklamerer på det man har kjøpt?? Har du kjøpt en bryter med montering så reklamerer du på dette, har du kjøpt kun bryteren og montert selv eller ordnet annen løsning for montering så reklamerer du kun på bryteren. En deleleverandør kan ikke stå ansvarlig for en monteringsjobb de ikke har utført eller har hatt inntjening på. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Leo_ said:

Er det bare jeg som synes det er innlysende at man reklamerer på det man har kjøpt?? Har du kjøpt en bryter med montering så reklamerer du på dette, har du kjøpt kun bryteren og montert selv eller ordnet annen løsning for montering så reklamerer du kun på bryteren. En deleleverandør kan ikke stå ansvarlig for en monteringsjobb de ikke har utført eller har hatt inntjening på. 

Det er ikke en betingelse for erstatningsansvar at du skal ha tjent penger på det. Så nei, det er ikke "innlysende"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Leo_ said:

Veldig gjerne! Hvor mener du det står i Forbrukerkjøpsloven at en deleleverandør som ikke har stått for monteringen likevel skal stå ansvarlig for monteringen?

Du får aldri lovverk til å være så spesifik, og det vet du. Nå krangler du bare, men du kan starte med å lese erstatningsansvaret, hvor feks også produktskader utover selve tingen er noe man kan kreve erstatning for...og oi; der forsvant argumentet ditt om erstatningsansvar = det du har tjent penger på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (Akkurat nå):

Du får aldri lovverk til å være så spesifik, og det vet du. Nå krangler du bare, men du kan starte med å lese erstatningsansvaret, hvor feks også produktskader utover selve tingen er noe man kan kreve erstatning for...og oi; der forsvant argumentet ditt om erstatningsansvar = det du har tjent penger på :)

Loven er veldig spesifikk og det er den som benyttes i Forliksrådet og ev. i retten. Jeg er ikke helt ukjent med Forbrukerkjøpsloven, nok til å se at du ikke forstår intensjonen med den. 

Lenke til kommentar
Just now, Leo_ said:

Loven er veldig spesifikk og det er den som benyttes i Forliksrådet og ev. i retten. Jeg er ikke helt ukjent med Forbrukerkjøpsloven, nok til å se at du ikke forstår intensjonen med den. 

Da lever jeg fint med at du tror det basert på svarene du gir, og så vet jeg at jeg klarer meg veldig fint i mine klagesaker ref feks ladeboksen over, hvor jeg får dekket merkostnaden på installasjon som butikken _ikke_ tjente penger på pga en mangel :)

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Leo_ said:

Det er forskjell på goodwill og hva du har krav på. 

I så fall er det fint at power gir 2 timer og t/r kjøring elektriker på goodwill for en kunde som utenom den ene gangen brukte den butikken. Nå er du bare artig :)

 

Poenget mitt er enkelt: kjøper jeg feks en elbil lade boks og den har mangel så er det butikken som har erstatningsansvar ved mangel. Dette er uvedkommende om de sendte elektriker eller jeg ordnet, for det er krav om at du må bruke det - det er derfor en påregnelig risiko og kostnad ved mangel. Jeg har tilgode å se deg faktisk komme med noe som beviser meg feil. Monterer elektriker den feil/ødelegger den er det elektriker som får ansvaret, men er boksen ødelagt fra butikk så er det mangel. Det er ikke et krav for ansvar at de skal ha tjent penger på det for å ha ansvar. 

 

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Kron skrev (47 minutter siden):

Lov om forbrukerkjøp paragraf 30. første ledd. 

Dette gjelder produktet som er kjøpt. Har du kjøpt en del skal delen erstattes. Om du har tatt med deg delen til Marokko og montert den i en saltgruve kan du ikke forvente at forhandleren av delen skal reise til Marokko, ta sikkerhetskurs, gå ned i gruva og skifte delen vederlagsfritt for deg, men du kan forvente å få en ny del utlevert fra kjøpsstedet uten kostnad.

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (26 minutter siden):

Dette gjelder produktet som er kjøpt. Har du kjøpt en del skal delen erstattes. Om du har tatt med deg delen til Marokko og montert den i en saltgruve kan du ikke forvente at forhandleren av delen skal reise til Marokko, ta sikkerhetskurs, gå ned i gruva og skifte delen vederlagsfritt for deg, men du kan forvente å få en ny del utlevert fra kjøpsstedet uten kostnad.

Det er en rimelighetsvurdering i dette. Men avhjelp skal som prinsipp skje uten kostnad for kunde. Det inkluderer også kostnader til montering som måtte oppstå grunnet defekt i produktet. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (45 minutter siden):

Dette gjelder produktet som er kjøpt. Har du kjøpt en del skal delen erstattes. Om du har tatt med deg delen til Marokko og montert den i en saltgruve kan du ikke forvente at forhandleren av delen skal reise til Marokko, ta sikkerhetskurs, gå ned i gruva og skifte delen vederlagsfritt for deg, men du kan forvente å få en ny del utlevert fra kjøpsstedet uten kostnad.

Er dette en vanlig problemstilling eller bare nok et søkt eksempel?

Når den integrerte kaffemaskinen gikk i stykker så kom tekniker og installerte ny og tok med seg den gamle. Det er slik garanti bør funke.

Det samme bør gjelde en dimmer og en lampe hvor man selv ikke får skiftet pære.  Så er det opp til produsenten å sørge for at garantiutgiftene blir lave ved å ikke selge dritt som konker ut på få år. 

Forresten, alle elektrikere jeg har vært borti insisterer på å installere produkter fra samme forhandler(SG). Er det fordi alle elektrikere har konkludert med at det er til det beste for kunden?

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...