Gå til innhold

Eldre bildeskanner verdt å kjøpe brukt?


Anbefalte innlegg

Kom over denne skanneren https://www.epson.no/no_NO/produkter/skannere/consumer/epson-perfection-4490-photo/p/1559

som selges brukt til kr 400.

Den er fra 2005, har det noe for seg å kjøpe denne, eller er den for dårlig kontra nyere fotoskannere.

Ser for meg å kunne ta noen gamle negativer mm. I liten skala, rydde litt i skuffen en eller annen dag. 

Fotoskannere er ukjent terreng, og dette er litt på impuls. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (8 minutter siden):

Drivere kan være et problem. Når det gjelder negativer, må en ikke da ha en spesiell skanner for det.

Fotoskannere tar negativer. 

Drivere er på siden til Epson, også til Win 10 64-bit.

Jeg ser den er gammel og litt risiko. Lurte mer om den bildeteknisk er mer utdatert. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har faktisk et eksemplar selv.

Når det kommer til drivere for Windows så vet jeg ikke hvordan ståa er, men siden jeg bruker Linux Mint på pc til scanning, har jeg kjøpt programmet Vuescan.

Mitt eksemplar er lite brukt og erfaringsvis er det nok ikke veldig stor kvalitetsforskjell mot nyere scannere - iallefall ikke med gamle bilder hvor man ikke trenger mer enn 600dpi oppløsning.

Hvis jeg skulle konkludere så blir det nok:

  • Sjekk om det finnes fungerende driver til Windows (så du slipper ekstrakostnad ved kjøp av programvare)
  • Hvis windows-drivere eksisterer,  du kan bruke enheten uten begrensninger og selvsagt at enheten er pent brukt og uten skader/slark/støv under glasspata så tror jeg dette er et godt kjøp.
Lenke til kommentar
48 minutes ago, RRhoads said:

USB1 på den. Mulig den er treg. 

Ah - jeg kom på en ting jeg glemte å nevne : den aktuelle scanneren som trådstarter lenker til benytter en slags glødelampe til belysning. Oppvarming av lampen tar tid før scanninga av hvert enkelt foto kan gjennomføres.

I motsetning til nyere scannere som bruker led-lampe.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 11.8.2023 den 0.49):

Takker for innspill. Dette er mer impuls siden den stod i en bruktbutikk. Tok den ikke med meg. Leste meg opp på lampen som nevnes. Aner ikke noe om hvor mye den er brukt osv. 3-4 hundrelapper er ikke mye. 

Hvis du bare skal scanne ett og annet papirbilde nå og da kan den vel funke. Men hvis du har mye å scanne vil du ergre deg grønn over den lange oppvarmingstiden den bruker for hvert eneste bilde. Og hvis du skal scanne negativer/lysbilder må du ha baklys. Du kan trikse med å ha lokket åpent og sette en lampe til å lyse ned på filmen. Men dette lyset må ikke være på 230V, for da blir bildene stripete pga vekselstrømmen.
Først og fremst vil den lange ventetiden på hvert bilde bli veldig irriterende hvis du har mange bilder..
Selv har jeg gått over til avfotografering i stedet.. Litt rigging, men veldig mye kjappere, og helt ok resultat..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, El burro said:

Jeg ville ikke kjøpt den skanneren til den prisen, legger du på 300-400 så får du helt ny kombinert skriver og skanner.

Ti info : Kombinerte scannere+printere har en tendens til å levere langt lavere kvalitet på scanning av foto sammenliknet med "flatbed" scannere. Dessuten kan disse kombinerte maskinene gjerne ikke scanne negativer, pluss at det finnes modeller på markedet (vet ikke om dette gjelder i Norge óg) som nekter å scanne hvis ikke blekkpatronene er fylt opp.

Slik trådstarter beskriver bruksområdet så virker den aktuelle scanneren å være perfekt (forutsatt finnes software og at enheten er i god stand)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...