Gå til innhold

Det grønne skiftet knekker Tysklands økonomi.


Anbefalte innlegg

2 hours ago, trikola said:

Hvem snakker om i dag i denne sammenheng?

 

Vi snakker vel om den tyske økonomien som lider av dagens energipriser. At de valgte å stenge all kjernekraft og heller satse på vind og sol med gasskraft og kull som backup har nå vist seg å være en dårlig løsning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, oldboy said:

Vi snakker vel om den tyske økonomien som lider av dagens energipriser. At de valgte å stenge all kjernekraft og heller satse på vind og sol med gasskraft og kull som backup har nå vist seg å være en dårlig løsning. 

Men den tyske industrien produserer ikke hydrogen og syntetisk drivstoff med dagens energipriser.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 timer siden):

Det som er gjennomgående her, er at flere av løsningene dine knapt finnes, og at mange av de er grisedyre med enormt energitap.
Felles er at de alle krever et energioverskudd som foreløpig ikke finnes.

Alt det jeg nevnte er utprøvd teknologi som er tatt i bruk kommersielt, kanskje med unntak av trykkluftlagre. Der kjenner jeg ikke til noe eksisterende industri. 

Dessuten synes jeg det er underlig at du argumenterer mot mitt innlegg med at kraftoverskuddet fins ikke, når forutsetningen for mitt innlegg og hovedargument var at dersom Tyskland hadde bygd ut nok fornybar kraft...

Endret av Tronhjem
  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, trikola said:

Men den tyske industrien produserer ikke hydrogen og syntetisk drivstoff med dagens energipriser.

Det er akkurat det som er poenget. Industri i Tyskland blir enten lagt ned eller så blir nye investeringer lagt til andre land. Totalt sett så er det uansett negativt for økonomien deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (7 minutter siden):

Dessuten synes jeg det er underlig at du argumenterer mot mitt innlegg med at kraftoverskuddet fins ikke, når forutsetningen for mitt innlegg og hovedargument var at dersom Tyskland hadde bygd ut nok fornybar kraft...

Da bør du kanskje skrive det.
Uansett blir det snakk om luftslott. Produksjonen i Tyskland går nedover, ref innlegg et par hakk opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, trikola said:

.

På siden: i år finnes det strender i Florida hvor badevannet er varmere en kroppsoverflatetemperaturen - opp til 38 °C. Da blir man varmere når man skal ta seg en avkjølende dukkert.

Selv om det isolert sett er sant er det svært misledende fremstilling av denne saken :

https://climatechangedispatch.com/oh-buoy-alarmist-media-push-false-claim-floridas-waters-like-a-hot-tub/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (17 timer siden):

Uten å gå inn på den gjeldene saken, vil jeg generelt fraråde å bruke den nettsiden.

 

Generelt er det nok lurt med en viss skepsis uansett hvor man leser ting.
Et godt eksempel er hvordan norske medier proklamerte med krigstyper at golfstrømmen kunne kollapse i 2024.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/P9EQJz/tysk-industri-faller-hardt-alarmklokkene-ringer-allerede

Sitat

Tysk industriproduksjon falt med 1,5 prosent, mens forventingene var en nedgang på 0,4. 

Dette er særdeles dårlig nytt.

Kanskje litt tidlig, men hvis ikke dette snur raskt, er tysk (og europeisk) industri i skikkelig trøbbel.

Sitat

At tysk industriproduksjon faller vesentlig mer enn forventet er et veldig dårlig varsel for den økonomiske trenden i eurosonen, mener sjeføkonom i DNB, Kjersti Haugland

 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hvis Tyskland legger ned industrien sin, vil de ikke trenge strømmen vår. Vi kan handle med mer vennligsinnede land. Frankrike har mange bilmerker, og de har egen atomkraft.

Er du virkelig der at du mener at Tyskland er i konflikt / ikke vennligsinnede med oss fordi VI har valgt å ha et handelssamarbeid på varer og tjenester (og derunder energi)? ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg applauderer at et land som har bestemt seg for å importere all strømmen sin fra andre land som trenger den selv, endelig gjør noe med strømforbruket sitt.

Du kaller det samarbeid, men i diverse tråder om strømkrisedebatten har det fremgått at vi har forpliktet oss til å eksportere selv om vi har lavt nivå i magasinene, galopperende priser osv.

Så legger tyskerne ned atomkraftverkene bare på trass, så det seriøst vurderes å bygge atomkraft og vindmøller her for å ha nok strøm til og selv + den eksporten vi er forpliktet til.

Du må være tilhenger av EU for å i ramme alvor kalle denne utnyttelsen et samarbeid. Som da Quisling samarbeidet med Hitler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...