Gå til innhold

Inhabile Ola Borten Moe har misbrukt sin stilling for egen vinning på aksjemarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bugle skrev (2 minutter siden):

Man skal virkelig være løk for å ikke forstå at dette er feil.

Jeg tipper dette er kroken på døra for Ola.

Borten Moe skulle aldri ha blitt statsråd i utgangspunktet. 

Av en eller annen grunn synes det å ha gått under radaren at han i 2009 påførte staten store økonomisk tap da han overprøvde NVE's valg av trassè til en ny høyspentlinje mellom Ørskog til Fardal. Som olje og energiminister flyttet han kort og godt linjen bort fra eiendommen til en SP - type og over til en annen dal, og den eneste grunnen noen fant for den flyttingen, var at det bodde en Sp type der NVE opprinnelig hadde anbefalt å legge linjen.

Gulating lagmannsrett påla Statnett å stoppe byggingen som allerede var godt i gang, og linjen ble så bygget der NVE opprinnelig hadde bestemt. Ved siden av at Statnett allerede hadde tatt store kostnader til ingen nytte, ble linjen kraftig forsinket.

Borten Moe og Statnett tapte strid om kraftlinje - Tu.no

Etter denne aksjehistorien bør han ikke vise seg i politikken igjen.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Hva mener du? Er det noen som har gjort noe tilsvarende derfra? Jeg regner med at ingen seriøst mener solbrillesaken i det hele tatt er sammenliknbar.

Kleptomanen får i allefall litt pause fra media nå som staffetpinnen er overlevert ny kandidat. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

Hva mener du? Er det noen som har gjort noe tilsvarende derfra? Jeg regner med at ingen seriøst mener solbrillesaken i det hele tatt er sammenliknbar.

Savner kritikk fra Rødt, som alltid kommer i slike saker. Der er Rødt vanligvis veldig gode til å komme med saklig og riktig kritikk, men de er nå hensatt i en situasjon hvor det de er gode på blir vanskelig, nettopp pga solbrillesaken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke hvorfor han ikke går av selv, med en eneste gang. Det virker som det eneste utfallet uansett.

Det virker som det er en dårlig kultur på dette, der standardsvaret er at de ønsker å bli værende, men de legger ballen i henda til partiet om å avgjøre om vedkommende har tillitt. Det er ansvarsfraskrivende og direkte feigt, iogmed at det er ganske vanskelig for de andre i partiet å kaste en person de har hatt et godt forhold til i lang tid. 

Lenke til kommentar

Påfallende mange politikere som misforstår regelverk, men kun på en slik måte at det tilfeldigvis alltid gavner dem selv. De "kjente ikke lovverket" er omkvedet. Rart, siden de selv har vært med å utforme nevnte lovverk. Jeg har gitt opp å stole på politikerne i Norge. Politikerforakt er ikke et dekkende begrep lenger.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (57 minutter siden):

Hvorfor skal politikere eie aksjer i det hele tatt? De omgås vel lobbyister osv i de fleste bransjer og kan komme over mye info som ikke alle andre har, selv om reglene for kommunikasjon for ASer er strenge.

Gjør det også vanskeligere å legge press eller gjøre endringer i bransjer og selskaper når man har egeninteresser i at kursen ikke skal gå i negativ retning.

Akkurat dette stiller eg også spm til!

Burde jo vært fullstendig forbudt å kjøpe eierskap i noe slikt når en har ett politisk verv

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Der er Rødt vanligvis veldig gode til å komme med saklig og riktig kritikk, men de er nå hensatt i en situasjon hvor det de er gode på blir vanskelig, nettopp pga solbrillesaken

Det eneste som hindrer Rødt i å kommentere denne saken offentlig er vel at deres beste kommentator er sykemeldt. Nasking kan selvfølgelig ikke sidestilles med innsidehandel og inhabilitet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Det virker som det er en dårlig kultur på dette, der standardsvaret er at de ønsker å bli værende, men de legger ballen i henda til partiet om å avgjøre om vedkommende har tillitt. Det er ansvarsfraskrivende og direkte feigt, iogmed at det er ganske vanskelig for de andre i partiet å kaste en person de har hatt et godt forhold til i lang tid. 

Når det gjelder statsråder har ikke partiet noen innflytelse på jobben, men statsministeren. Så de legger det i fanget på han. Ellers enig, og det var sikkert det du mente. Men i Moxnes-saken er det jo akkurat sånn som du sier.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder statsråder har ikke partiet noen innflytelse på jobben, men statsministeren. Så de legger det i fanget på han. Ellers enig, og det var sikkert det du mente. Men i Moxnes-saken er det jo akkurat sånn som du sier.

Takk, det visste jeg ikke. Jeg vil uansett tro, at dersom partiet virkelig vil ha han fjernet, så kan de legge nok press på han til at det skjer. Det samme gjelder egentlig ovenfor statsministeren. Det er vanskelig for han å fjerne Borten Moe også, fordi de er avhengig av SP. Så partiet har i høyeste grad makt her, men det er vanskelig å bruke den. 

Jeg hadde ikke klart å stå i en jobb der jeg hadde driti meg så voldsomt ut, men vi får se hva Økokrim sier først. Det var ikke helt unaturlig å kjøpe aksjer innefor våpen og ammunisjonsproduksjon på den tiden, men han burde selvsagt holdt seg unna møtene når han visste han hadde handlet. Det er nesten utrolig at han ikke forstod det. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Det eneste som hindrer Rødt i å kommentere denne saken offentlig er vel at deres beste kommentator er sykemeldt. Nasking kan selvfølgelig ikke sidestilles med innsidehandel og inhabilitet.

Det var ikke meningen å sidestille innsidehandel med nasking, bare påpeke det faktum at Rødt har stilt seg i en vanskelig situasjon hva angår kritisere andre lovbrudd gjort av andre partier. Men det er of-topic, så tenker vi kutter`n der. 

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg er overrasket, at politikere meler sin egen kake er viden kjent. Og selv om innsidehandel ikke er så åpenlyst som i USA, så skjer det nok.
Hvorvidt dette er innsidehandel eller ikke er uklart, men det uansett alvorlig og han burde trekke seg sporentreks.
Jeg er enig i de som sier at det burde være ulovlig for politikere å investere såpass målrettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

"Ola Borten Moe (Sp) håper han skal få videre tillit som statsråd ved å legge alle kort på bordet." Fra vg.no

Forrige uke hørte jeg på radioen om ei politiker som hadde gitt venner ulike verv.

Hun også håpet på å få fortsette ettersom hun skulle legge "alle kortene på bordet".

Vel, jeg mener det er for sent å "legge alle kortene på bordet" når man allerede er avslørt.

De kan legge igjen alle kortene sine og gå.

Edit: Jeg giddet ikke å se intervjuet først, fordi jeg viste det kom til å bli kleint. Så det likevel, og ja, ble flau av å se på.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 minutt siden):

Kan ikke si jeg er overrasket, at politikere meler sin egen kake er viden kjent. Og selv om innsidehandel ikke er så åpenlyst som i USA, så skjer det nok.
Hvorvidt dette er innsidehandel eller ikke er uklart, men det uansett alvorlig og han burde trekke seg sporentreks.
Jeg er enig i de som sier at det burde være ulovlig for politikere å investere såpass målrettet.

Det som blir avgjørende for om dette er straffbar innsidehandel er om Borten Moe allerede den 5. januar - da han kjøpte aksjene - visste at det sannsynlig ble en kontrakt. Kontrakten ble formelt behandlet på regjeringskonferansen den 12. januar der Borten Moe deltok.

Før slike kontrakter inngås er der en masse forarbeid både på politisk og administrativt nivå der en rekke personer er involvert. Hva Borten Moe visste og når han visste det, kan kun avdekkes ved tradisjonell politietterforskning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...