Gå til innhold

Inhabile Ola Borten Moe har misbrukt sin stilling for egen vinning på aksjemarkedet


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
Cervinus skrev (13 minutter siden):

Det er jo svært strenge regler for innsideinformasjon. Selv for de som jobber i børsselskapene er det store begrensninger i hvem som har innside info. Hvorfor skulle en haug med møtedeltakere fra regjerningen sitte på slik info? (i så fall: stoler vi på at ingen av de «lekker» til slektninger, kjente og venner?)

Her har han jo registrert aksjekjøpene hos stortinget også ("sagt ifra"), slik man skal når man kjøper aksjer. Da er man vel nesten 100% sikker på at det vil bli oppdaget også. Journalister elsker jo å grave rundt i slike lister – og det var vel akkurat det som hendte her også? Det ble oppdaget.

Det ser jo også ut som det har vært langsiktige investeringer og ikke trading (kjøp og salg), samt typiske «bestemor aksjer». I så store selskap vil trolig lover og politikk på en eller annen måte kunne ha en påvirkning på aksjekursen, men i så fall bør ikke politikere kunne eie egne hus heller. Politikken de fører vil jo kunne påvirke verdien av egen bolig (alt fra skattenivå, flykning bosetting, reguleringsplaner m.m.) «Har vi tillit til» at de ikke tenker på egen lommebok da? Hvorfor økte regjeringen, med Støre, skatten på aksjer fra 32% til 38%, men lot skatten forbli 0%/22% når man selger egen bolig? Noen som tenkte på egen lommebok?: Lysbakken f.eks. tjente 2,8 millioner uten å betale skatt av de: https://www.nettavisen.no/okonomi/audun-lysbakken-solgte-superutsikten-gikk-langt-over-prisantydning/s/5-95-737711 (hadde han tjent like mye på aksjer måtte han betalt 38% skatt på de, men næringsliv skal det jo ikke lønne seg å investere i lenger …)

Bør Støre kunne ha penger i banken nå som renten stiger? De fleste politiske vedtak/møter vil vel kunne påvirke renten i Norge? Da blir han vel inhabil? Er det 30 millioner han har i banken? 2 prosent høyere rente f.eks. er jo 600 00,- i rente hvert år ... Han har vel da flere motiv for at renten forblir høy? Dessuten er det bare 22% skatt her. Hvorfor ble ikke skatten satt opp her (bare på aksjer som Støre ikke har selv) Hvorfor ble ikke skatten på rente i bank økt fra 22% til 38%? Fordi han selv har penger i banken? Hva er forskjellen? Hvordan kan vi påstå at det ikke er egeninteresser her? Burde økokrim etterforske her også?

Poenget mitt er at det blir veldig få møter Støre og mange andre politikere vil kunne delta på hvis politikken ikke på noen måte skal kunne påvirke boligpriser, skatt på rentefortjeneste i bank m.m. Vi trenger også politikere som har interesse av å investere i norsk næringsliv. (Kanskje det er derfor det kun er skatter på næringsliv som øker – fordi det er så få av politikerne som selv blir rammet av det?)

For å svare kort på et langt innlegg.

Hele akademia, inkludert forskning/instituttsektoren er prisgitt god integritet. I denne saken viste Borten Moe det stikk motsatte, selv om han brukte dette argumentet selv.

Til sammenligning, ville dette vært like alvorlig som om Justis- og beredskapsminister hadde fremmet bruk av TikTok på telefoner knyttet til regjeringsansatte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (19 timer siden):

Stortinget aka Løvebakken Ungdomsskole:

Hadja lyver om hvor hun bor, Bjørnar blir tatt i nasking og er fremdeles sykemeldt, Anette gir fordeler til venner og veninnene sine, og Ola stjeler alle eksamenssvarene. Klasseforstander Støre sier på foreldremøtet at de ble alle enige om hvordan en skulle oppføre seg, før han stikker av og ingen ser han igjen, men folk sier han følger nøye med på situasjonen. 

Samtidig som alt dette skjer, så har vi Olaug i parallellklassen som føler hun ikke får nok oppmerksomhet, og derfor lager en instagram-post samtidig som Ola blir tatt for å stjele eksamenssvarene hvor hun proklamerer det har blitt litt mye og at kroppen nå har sagt stopp og dermed blir sykemeldt. 

Følg med neste uke på Løvebakken Ungdomsskole. 

Haha. Fantastisk.

Håper det blir en oppdatering neste uke fra Løvebakken Ungdomsskole og at du som Støre vil følge situasjonen nøye. 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 minutter siden):

Det verste er vel at han endte opp med å selge mesteparten med tap. Kanskje hadde han planlagt exit fra politikken uansett og dette var en måte å gjøre det på hvor han får masse oppmerksomhet. Fin jobbsøknad som PR-konsulent i First House kanskje?

Salget var vel heller ikke i henhold til regelene de har. Skal jeg tippe, så var salget en måte å gjøre omstendighetene litt formildende på, det henger ihvertfall ikke på greip med det han sa på pressekonferansen, om at plasseringene var i tunge norske bedrifter for å sikre avkastning over tid til seg og sine. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Bugle skrev (På 21.7.2023 den 14.02):

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kjopte-flere-aksjer-i-juli/79930218

"Dagen før Norge donerte avanserte våpensystemer, produsert av Kongsberg Gruppen, til Ukraina, kjøpte Ola Borten Moe enda flere aksjer i selskapet."

Hallo? Er det egentlig mer å spekulere i? Han har i alle fall spekulert nok.

Tipper han går av innen 24 timer.

For en gang skyld fikk jeg rett! Og kvalm som jeg er, så siterer jeg meg selv! 

Skulle bare ønske at jeg spekulerte i penger på dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Det er nok like mange råtne egg i politikken som det er ellers er i samfunnet, og det er som forventet (gjelder forøvrig politiet eller andre instanser i staten).

Men i det store og hele, ønsker flertallet å gjøre et godt og rettferdig virke i sitt yrke.

Man skal ikke krisemaksimere heller :)

 

Lenke til kommentar
On 7/21/2023 at 10:45 PM, Karltorbj said:

Husker det var noe med Magnhild Meltveit Kleppa.

Aksjekjoep, som var relatert til ministerposten, dyre klokke presanger og greier.

Er det noen som husker den saken, provde aa soeke, rant den bare ut i sanden?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/verftsnaeringen-tradisjon-ikke-korrupsjon/12802474/

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/xVwr8/ogsaa-kleppa-mottok-armbaand

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/XaeMW/meltveit-kleppa-slepp-tilleggskatt

 

edit: flere linker

Endret av Kakkelfant
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (10 timer siden):

For en gang skyld fikk jeg rett! Og kvalm som jeg er, så siterer jeg meg selv! 

Skulle bare ønske at jeg spekulerte i penger på dette.

En ting som er formildende, er jo at det ikke er helt unaturlig for noen som har litt peiling på investering, å kjøpe aksjer innenfor våpen, olje og gas når det bryter ut krig. Supply vs demand osv. 

Han fra KrF mente vel i sin kommentar at å kjøpe aksjer innenfor våpen var uetisk av Borten Moe, altså at statsråder kjøper den type aksjer i det hele tatt. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

En ting som er formildende, er jo at det ikke er helt unaturlig for noen som har litt peiling på investering, å kjøpe aksjer innenfor våpen, olje og gas når det bryter ut krig. Supply vs demand osv. 

Han fra KrF mente vel i sin kommentar at å kjøpe aksjer innenfor våpen var uetisk av Borten Moe, altså at statsråder kjøper den type aksjer i det hele tatt. 

Problemet er ikke at han eide aksjer i en krigsmateriell-produsent.

Problemet er ikke at han ønsket å tjene penger på krigen.

Problemet er ene og alene at han ikke meldte seg inhabil, men i stedet var med på å behandle avtaler og kontrakter til disse selskapene. Å tildele store statlige kontrakter til selskaper du selv har eierinteresser i, er selvfølgelig ikke tillatt. Åpenbart! 

For å forhindre at samtlige politikere er inhabile i annenhver behandling, hadde det kanskje vært enklest med et totaltforbud mot å eie aksjer i perioden man er lønnet politiker? (Inkl. familien)

Et indeksfond kan vi gjerne tillate. (Ofte gir det tilnærmet like god avkastning også.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 minutt siden):

Problemet er ikke at han eide aksjer i en krigsmateriell-produsent.

Problemet er ikke at han ønsket å tjene penger på krigen.

Problemet er ene og alene at han ikke meldte seg inhabil, men i stedet var med på å behandle avtaler og kontrakter til disse selskapene. Å tildele store statlige kontrakter til selskaper du selv har eierinteresser i, er selvfølgelig ikke tillatt. Åpenbart! 

For å forhindre at samtlige politikere er inhabile i annenhver behandling, hadde det kanskje vært enklest med et totaltforbud mot å eie aksjer i perioden man er lønnet politiker? (Inkl. familien)

Et indeksfond kan vi gjerne tillate. (Ofte gir det tilnærmet like god avkastning også.)

Ja du har helt rett. 

Det uthevede synes jeg blir litt drastisk, men hva de handler aksjer i er det ekstremt viktig at kontrolleres nøye, iogmed at de har makt til å påvirke en god del i næringslivet. 

Jeg syns ikke reglene for politikere skal være så strenge, men straffene når de blir tatt bør være det. Det bygger ikke tillit til politikere at de er bakbundet og ikke har anledning til å gjøre noe straffbart heller. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...