Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utrolig kjedelig situasjon. Etter vannskade.


Kakemons1

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leier en leilighet, I leiligheten så oppsto det vannintrenging under parketten  på grunn av rustet vannrør som går langs veggen min og ut til kranen ute. Nå har utleieren tatt seg av vannskaden. Han måtte rive opp hele gulvet i stuen. Problemet er at han har lagt billig vinyl/gummigulv. Kan han gjøre dette? Han har ikke listet etter seg heller.

Endret av Kakemons1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge kontrakten ikke sier noe om kvaliteten på gulv eller generell stand, og så lenge dette ikke utgjør noen ulempe for leietager, så tenker jeg at utleier stort sett står fritt til selv å velge hvilke materialer man bruker når man gjør endringer. Men det høres rart ut med "gummigulv", det er ikke linoleum du mener da?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, RookieNO said:

Så lenge kontrakten ikke sier noe om kvaliteten på gulv eller generell stand, og så lenge dette ikke utgjør noen ulempe for leietager, så tenker jeg at utleier stort sett står fritt til selv å velge hvilke materialer man bruker når man gjør endringer. Men det høres rart ut med "gummigulv", det er ikke linoleum du mener da?

Trodde standarden skulle være like god som før vannskaden jeg. Kilder ?

Lenke til kommentar

Som leietaker har man jo fordelen av å kunne si opp og leie et annet sted hvis leiligheten ikke lenger er ihht ønsker.

Litt pes med flytting selvfølgelig, men bruk proffer til selve flyttingen så går det raskt og uten svette.

Vinyl er ikke nødvendigvis så dårlig - finnes i mange kvaliteter og det har fordel av å være slitesterkt og sikkert ift søl.   Finnes også vinylplanker som er like dyrt som parkett/laminat men lettere å legge og som har fordeler hvis det er gulvvarme (ikke noe tre som tørker ut og knirker).

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Kakemons1 skrev (51 minutter siden):

Trodde standarden skulle være like god som før vannskaden jeg. Kilder ?

La meg snu det for deg; har du kilder på at standarden skal være like god som før?!?

I forbindelse med reklamasjonsarbeider og andre avhjelpsforsøk så sier vel loven at standard skal være minst like god som før, men det er jo ikke det det er snakk om her. Det er huseier som har utbedret et problem, og løst det på sin måte. Så lenge kontrakten ikke sier noe om det, og man ikke kan påberope seg brudd av betingelser i kontrakt, så er det ikke små mye man kan gjøre, annet enn å prøve å finne en minnelig løsning med utleier. (f.eks lavere husleie pga lavere standard.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, RookieNO said:

La meg snu det for deg; har du kilder på at standarden skal være like god som før?!?

I forbindelse med reklamasjonsarbeider og andre avhjelpsforsøk så sier vel loven at standard skal være minst like god som før, men det er jo ikke det det er snakk om her. Det er huseier som har utbedret et problem, og løst det på sin måte. Så lenge kontrakten ikke sier noe om det, og man ikke kan påberope seg brudd av betingelser i kontrakt, så er det ikke små mye man kan gjøre, annet enn å prøve å finne en minnelig løsning med utleier. (f.eks lavere husleie pga lavere standard.)

Det som er avtalt er at leietaker leier leiligheten basert på annonse/beskrivelse/visning. Huseier kan ikke ensidig endre denne avtalen. Det er tidligere saker der huseier må erstatte f.eks varmepumpe som har blitt utslitt, siden det er en vesentlig del av standarden i leiligheten.

Det sagt, at gulvet er skiftet fra parkett til vinyl, er ei problemstilling jeg ikke har sett før. Det kommer vel an på hvor stor del av leiligheten som er påvirket. Jeg tipper at _hvis_ en tar saken videre, så vil konklusjonen bli en marginal reduksjon i leie, basert på hvor stor forskjellen er. Har du bilder? Kanskje i området 50kr til 500kr/mnd, sistnevnte om leiligheten går fra å se meget pen ut, til å se ut som et røverhus. Men dette blir ren tipping fra min side :)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du kan ha rett til avslag i leige.

Sitat

§ 2-11.Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Du kan kreve eit avslag i husleiga som tilsvarer differansen mellom verdien på leigeobjektet med noværande standard opp mot det du har avtalt å betale i husleige.

Du kan nok også argumentere at denne endringa frå parkett til vinyl er ei endring som bryt med husleieloven:

Sitat

§ 5-4.Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig

Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke.

[...]

Altså at dette er ei endring som du som leigetakar ikkje må finne deg i. Du kan nok derfor påberope deg at eit slikt golv med dårlegare kvalitet er ein mangel som du har rett til å få utbetra.

 

Støtter med forøvrig til forrige taler at eit eventuelt avslag i husleiga på grunn av standardendring vil nok være snakk om småpengar. I dei fleste leigeobjekt vil det nok ha svært liten betydning for leigeverdien om husrommet har ekte parkett eller golvbelegg, ekte parkett kan kanskje være meir attraktivt slik at det er lettare å få leigd ut, men det vil nok i liten grad gjenspeile seg i husleiga.

Om du skal krangle på dette, enten det er ved å kreve at utleigaren bytter golv igjen eller ved å kreve avlslag så må du nesten prøve å vise til noko heilt konkret som gjer at husrommet no er mindre verdt for deg. Det kan være argumentasjon om at ekte parkett var viktig for deg og var av avgjerande betydning for at valgte denne leilegheita, at det nye golvet er lagt feil og knirker, at det nye vinylgolvet er mindre bestanding mot riper og andre slitasjemerker, osv.
I mange tilfeller vil vinylgolv ha fordelar over eit parkettgolv, blant anna at det er lettare å vaske vinyl eller at vinyl slepp gjennom meir av golvvarmen. Dei einaste områda der parkett vanlegvis er definitivt best på er det estetiske og til ei viss grad slitestyrken, men slitestyrken på golvet vil nok ikkje ha så stor betydning for deg som leigetakar sidan du sikkert ikkje blir buande i denne leilegheita i 50 år.

 

Alt det sagt så burde sjølvsagt utleigar hatt ein dialog med deg som leigetakar. Både fordi det ville kunne spare utleigar for ein krangel med leigetakar angåande standaren på husrommet slik som det no ligg opp til at det blir, men også fordi det hadde vært mogleg å forhandle om ei betre løysing som begge partar hadde vært fornøgd med. Kven veit, kanskje du til og med hadde vært villig til å bidra økonomisk enten direkte eller via høgare husleige om utleigar hadde brukt anledninga til å gjennomføre ei standardheving og ikkje ein standardreduksjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...