Gå til innhold

Står den bergenske patrioismen eller arrogansen i veien for utviklingen av Bergen som en storby i lik linje med Oslo?


Anbefalte innlegg

Jeg får et inntrykk at bergenserne ikke vil ha forandringer. De har kranglet i åresvis med for eksempel om bybanen, som de mener er en t-bane men vil heller kalle det bybanen fordi de vil ikke sammenlignes med Oslo. De er imot skyskraper så derfor ser du såvidt høye bygninger. De klager på at fisketorget har for mange andre eksotiske mat fra andre land og vil kun selge norsk fisk der. Gourmet mat er nesten ikke-eksisterende. Til og med Stavanger har jeg lest er lengre foran Bergen i den bransjen. Noen ganger føler jeg Bergen er kun Norgest neste største by fordi det bor flere mennesker, men ikke nødvendigvis forutsetningen til å kalle seg en storby. Stavanger, Kristiansand og Trondheim er mer lik Oslo enn Bergen-Oslo. 

Endret av ForTheEmperor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • ForTheImperium endret tittelen til Står den bergenske patrioismen eller arrogansen i veien for utviklingen av Bergen som en storby i lik linje med Oslo?
Videoannonse
Annonse
ForTheEmperor skrev (7 timer siden):

Jeg får et inntrykk at bergenserne ikke vil ha forandringer. De har kranglet i åresvis med for eksempel om bybanen, som de mener er en t-bane men vil heller kalle det bybanen fordi de vil ikke sammenlignes med Oslo.

Er det grunnen? Går ikke bybanen nesten bare over bakken som en trikk? T(unnel)-banen i Oslo er i mye større grad under bakken frem til den når drabantbyene. 

Hvis den i fremtiden skal legges under bakken, så kan jeg fortsatt forstå at de ønsker å bruke det opprinnelige navnet, kanskje det er det krangelen går på? 

ForTheEmperor skrev (7 timer siden):

De klager på at fisketorget har for mange andre eksotiske mat fra andre land og vil kun selge norsk fisk der. Gourmet mat er nesten ikke-eksisterende. Til og med Stavanger har jeg lest er lengre foran Bergen i den bransjen. Noen ganger føler jeg Bergen er kun Norgest neste største by fordi det bor flere mennesker, men ikke nødvendigvis forutsetningen til å kalle seg en storby. Stavanger, Kristiansand og Trondheim er mer lik Oslo enn Bergen-Osl

Bergensere er vel ganske "stolt av seg selv", og enkelte hevder de ikke engang er en del av Norge. Jeg kan forsåvidt forstå at de ønsker å verne om seg og sitt, det er både plusser og minuser med det hvis man tenker på feks turisme. Hvis jeg reiser til en storby, så forventer jeg å kunne finne feks Michelin restauranter. Bergen har vel èn, Stavanger har to, så voldsom forskjell er det vel ikke. 

Begrepet "storby" i Norge syns jeg egentlig er feil, usikker på om engang Oslo kan kategoriseres som det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedårsaken til at byer vokser er geografiske og økonomiske.

Bergen ligger geografisk vanskelig til, nesten som en halvøy, mellom hav, fjorder og fjell. Det er litt som Rio de Janeiro. Det er veldig vakkert å se på omgivelsene - men det er ikke gode forutsetninger for vekst og suksess.

Oslo ligger mye flatere, på et mye større landområde, med mye bedre forbindelser. Byen kan også vokse i nærmest hvilken som helst retning.

Når jeg ser på Bergen er det ingen åpenbare veier for den å vokse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (14 timer siden):

Stavanger, Kristiansand og Trondheim er mer lik Oslo enn Bergen-Oslo.

Vet ikke hvordan det står til med siddiser, kristiansandare eller trøndere, men jeg tror ikke du finner en eneste begrenser som hadde vært stolt dersom byen deres ble tatt for å være lik Oslo.

Likhetstrekk med Oslo, er vel noe av det siste Bergen og deres innbyggere egentlig ønsker? 

Skal man få litt tyngde som nest-størst by, tror jeg det er viktig å være er markant skille til storebror. Man må by på noe helt annet, i stedet for å prøve å bli en dårlig kopi av Oslo.

Nå mener jeg ikke nødvendigvis at Bergen har lykkes med det. Men jeg forstår godt at de ikke ønsker å lik Oslo.

Stavanger har blitt olje-hovedstaden vår. Trondheim er gode på teknikk, kunnskap, it, etc., hovedsakelig pga NTNU. Akkurat hva Kristiansand har å tilby annet enn dyrepark og digg klima, vet jeg ikke. Så står vi igjen med Bergen da ... Hva slags stempel har de klart å karre til seg? Jeg er ikke helt sikker. 

At Bergen i solskinn er en vakker by, er jeg ikke i tvil om. Ta turen opp på Ulriken. Helt magisk! Meeeen — er det bra nok? Nei! Kanskje kunne de tatt en større rolle innen kultursektoren? Men ikke lett, all den tid våre Oslo-orienterte politikere putter alle penger inn innenfor Ring 3 ... 

PS: Bybanen har svært lite til felles med T-banen. De åpnet riktignok sitt aller første underjordiske stopp (Haukeland), men banen går ellers i dagen. På engelsk sier man Light Rail, og ikke Subway om slike baner. Og det stemmer bedre; Bybanen minner litt om et simplifisert tog, der det cruiser av gårde på egen trase, ofte inngjerdet, og den mottar strøm fra pantograf over togsettet. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 timer siden):

Vet ikke hvordan det står til med siddiser, kristiansandare eller trøndere, men jeg tror ikke du finner en eneste begrenser som hadde vært stolt dersom byen deres ble tatt for å være lik Oslo.

Likhetstrekk med Oslo, er vel noe av det siste Bergen og deres innbyggere egentlig ønsker? 

Skal man få litt tyngde som nest-størst by, tror jeg det er viktig å være er markant skille til storebror. Man må by på noe helt annet, i stedet for å prøve å bli en dårlig kopi av Oslo.

Nå mener jeg ikke nødvendigvis at Bergen har lykkes med det. Men jeg forstår godt at de ikke ønsker å lik Oslo.

Stavanger har blitt olje-hovedstaden vår. Trondheim er gode på teknikk, kunnskap, it, etc., hovedsakelig pga NTNU. Akkurat hva Kristiansand har å tilby annet enn dyrepark og digg klima, vet jeg ikke. Så står vi igjen med Bergen da ... Hva slags stempel har de klart å karre til seg? Jeg er ikke helt sikker. 

At Bergen i solskinn er en vakker by, er jeg ikke i tvil om. Ta turen opp på Ulriken. Helt magisk! Meeeen — er det bra nok? Nei! Kanskje kunne de tatt en større rolle innen kultursektoren? Men ikke lett, all den tid våre Oslo-orienterte politikere putter alle penger inn innenfor Ring 3 ... 

PS: Bybanen har svært lite til felles med T-banen. De åpnet riktignok sitt aller første underjordiske stopp (Haukeland), men banen går ellers i dagen. På engelsk sier man Light Rail, og ikke Subway om slike baner. Og det stemmer bedre; Bybanen minner litt om et simplifisert tog, der det cruiser av gårde på egen trase, ofte inngjerdet, og den mottar strøm fra pantograf over togsettet. 

Du nevnte jo Ulriken. Fløien er vel høyere enn de aller fleste fjell på østlandet. Fisketorget og det hanseatiske trebygget. Men de er ikke nok til å utvikle Bergen til en storby etter min mening. Litt avsporing her, men hvis Norge hadde joinet EU, hadde det ført til store forandringer for Bergen? 

Lenke til kommentar
On 6/17/2023 at 7:52 PM, Brother Ursus said:

Hovedårsaken til at byer vokser er geografiske og økonomiske.

Bergen ligger geografisk vanskelig til, nesten som en halvøy, mellom hav, fjorder og fjell. Det er litt som Rio de Janeiro. Det er veldig vakkert å se på omgivelsene - men det er ikke gode forutsetninger for vekst og suksess.

Oslo ligger mye flatere, på et mye større landområde, med mye bedre forbindelser. Byen kan også vokse i nærmest hvilken som helst retning.

Når jeg ser på Bergen er det ingen åpenbare veier for den å vokse.

De kan grave seg ned i bakken, på lik linje med slektningene sine i Lord Of The Rings :)  

Endret av Krig og fred
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 17.6.2023 den 13.33):

Du kommer med en forutsetning om at Oslo er et ideal, både når det kommer til trivsel og bærekraftig vekst. Jeg er ikke nødvendigvis enig i det.

Men det er klart at politisk friksjon hemmer progresjon.

Støtter denne 100%

 

Norge hadde blitt så ufattelig kjedelig hvis alle byene skulle vært som oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Født og oppvokst i Oslo, bodd her hele livet, men reiser også mye rundt i verden. I alle relative objektive metrikker er Oslo en flott by i verdenssammenheng. Men arkitektonisk er jeg frustrert over alt det fargeløse og formløse som bygges her. Hvitt, hvitt, hvitt, grått, sort, sort, hvitt. Nå har man så vidt begynte å bruke noen mørke rød og gul- farger. Det er en liten forbedring. Men hvorfor, i et land hvor været er så grått og mørkt deler av året, ønsker man å gjøre alt så fargeløst?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bergensere er særegne, og det er mange idioter i politikken her. Alle mener veldig mye, veldig sterkt, og ingen vil "belite seg" som det så fint heter. Så ja, bergensere står nok i veien for mye modernisering i byen. Husk at vi en gang var eneste byen i verden hvor IKEA ikke fikk ha bygningen sin i blått og gult, da politikerne ikke likte dette... 

Man kan si mye rart om oss bergensere. Vi er visst både arrogante og selvgod. Vanskelige og kverulerende. Høylytte og ugjestmilde. Men om ikke annet er vi heldigvis ikke Oslo ;) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Man kan si mye rart om oss bergensere. Vi er visst både arrogante og selvgod. Vanskelige og kverulerende. Høylytte og ugjestmilde. Men om ikke annet er vi heldigvis ikke Oslo

Dere har mye til felles med Oslo da. Det verste med begge er folkene, ikke stedet. 🤷

 

qualbeen skrev (20 timer siden):

Kanskje kunne de tatt en større rolle innen kultursektoren?

Det kunne vært naturlig at de fikk en vesentlig større rolle der. De har skapt de største talentene innen musikk de siste årene. Usikker på andre fronter innen kultur. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (17 timer siden):

Trondheim, Stavanger og Bergen har mer til felles med diverse Hansa-byer i Nord-Europa.

Oslo, og nyere deler av Kristiansand, er mer typisk nordiske.

I den forstand at alle 3 har havneområde i sentrum med sjøhus er det eit visst hansapreg. Men Oslo framstår arkitektonisk som ein relativt generisk europeisk by (utan at det er negativt). Trondheim, Bergen og kanskje spesielt Stavanger er mykje meir definert av klassisk norsk trehusbebyggelse.

Til tema for tråden, så har det vel vore fleire artiklar opp igjennom om at Bergenspolitikarane ofte køyrer ei "Bergen først, drit i resten"-linje mot regionen rundt. Det skadar antakeleg regionen i lengden.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (5 timer siden):

Du nevnte jo Ulriken. Fløien er vel høyere enn de aller fleste fjell på østlandet. Fisketorget og det hanseatiske trebygget. Men de er ikke nok til å utvikle Bergen til en storby etter min mening. Litt avsporing her, men hvis Norge hadde joinet EU, hadde det ført til store forandringer for Bergen? 

Hvorfor må Bergen på død og liv utvikle seg til en storby? Eller - hva er egentlig din definisjon på en storby?

Det jeg synes Bergen klarer svært godt, er å være en småby. De er faktisk en ganske så stor småby. 

Oslo har andre ambisjoner. De skal være en storby. Spør du meg, er Oslo en av de minste storbyene jeg har sett. 

Så der har du kanskje forskjellen; den ene er en stor småby, den andre en liten storby. 

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Bergen skal vokse til en millionby. Det tror jeg ikke er liv laga. Rent geografisk er det ekstremt krevende terreng å bosette store befolkninger i. Og veinettet er virkelig ikke dimensjonert for særlig vekst. Byen har jo ikke en ringvei, engang! 😅 Ikke har de sammenhengende vei til Oslo med gul midtstripe, en gang ...

Og for all del, om alle andre hindringer ble overvunnet, så var det dette med bergensk selvgodhet, stolthet, etc., da ...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På 17.6.2023 den 11.41):

Jeg får et inntrykk at bergenserne ikke vil ha forandringer. De har kranglet i åresvis med for eksempel om bybanen, som de mener er en t-bane men vil heller kalle det bybanen fordi de vil ikke sammenlignes med Oslo. De er imot skyskraper så derfor ser du såvidt høye bygninger. De klager på at fisketorget har for mange andre eksotiske mat fra andre land og vil kun selge norsk fisk der. Gourmet mat er nesten ikke-eksisterende. Til og med Stavanger har jeg lest er lengre foran Bergen i den bransjen. Noen ganger føler jeg Bergen er kun Norgest neste største by fordi det bor flere mennesker, men ikke nødvendigvis forutsetningen til å kalle seg en storby. Stavanger, Kristiansand og Trondheim er mer lik Oslo enn Bergen-Oslo. 

Det synes å være implisitt i spørsmålet ditt at vekst er bra for en by. Dette er ikke nødvendigvis tilfellet, tvert imot er vekst ofte krevende uten å tilby noen spesielle fordeler til den gjennomsnittlige innbyggeren.

Nå har jeg ikke noe spesielt oversikt over mattilbudet i Bergen, men jeg synes det høres ut som du overdriver endel.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...