Gå til innhold

18 år og i gjeld


Gjest 77ef6...a89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (2 timer siden):

Selv om det ser mørkt ut for deg nå, er ikke 40000 kr i gjeld all verden. Det betaler du fort ned hvis du får deg jobb.

 

Det er et større problem at du ikke har inntekt enn at du har satt deg i gjeld.

De 40 000 blir raskt 80 000, deretter 160 000. Å skylde kredittselskaper penger er det verste som er.

Gjelder for milo få dette nedbetalt raskest mulig, ellers så sitter han i saksa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milo_1356 skrev (8 timer siden):

Det sto at jeg kunne delbetale på alt jeg kjøpet også kunne jeg ikke lenger kjøpe fra komplett.no av gjeld. 
 

Jeg fikk kredittkort fordi de bare godkjennet og jeg har ikke løyet på søknad og jeg sier at jeg er arbeidsledig og de godkjenner, hvordan kan man lyve på søknad, kan de ikke sjekke opplysninger om deg? 

 

Kan fint lyve på kredittkortsøknad, de kan kun sjekke hva man tjente i fjor.

Lenke til kommentar

Du bør snakke med foreldrene dine om gjelden du har opparbeidet deg og hva som førte til det. Det er ikke så stor gjeld, men du må ta tak i det. Se gjennom alt du har og hva du kan selge på finn.no , ta alle mulige jobber du kan få (sjekk småjobbsentralen,osv.).

Kanskje foreldrene dine kan hjelpe deg med et lån mot at du kvitter deg med kredittkort og tar lærdom av at det er ikke bare å trøsteshoppe selv om man er deprimert. 

Håper du har mot til å snakke med foreldrene dine.

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dragonlove said:

Kan fint lyve på kredittkortsøknad

Man kan også fint stjele ting fra butikken... 

At lyve når man søker lån blir fort til bedrageri og trikser man med lønnsslipper er det dokumentfalsk.  

TS må innse at han/hun på papiret er voksen og må stå for sine valg og betale det der skyldes.  40K er et bitte lite problem nå, men om man fortsetter å ignorere det, kan det vokse til et stort problem om nogen år. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

40 000 i gjeld som 18-åring går nok helt fint, det er bare å bli vant til det, ettersom du som 40-åring trolig vil ha 18 millioner i gjeld, dersom inflasjon og boligpristigning fortsetter.

Å ha gjeld i en kontrollert situasjon er en ting.

Å ha gjeld i den situasjonen trådstarter beskriver er en annen.

Hvis man ikke klarer å styre impulsene sine så ville jeg kontakte fastlege og få hjelp. Samtidig med det så er det viktig å få løst ut kredittkort gjeld så fort som mulig.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 timer siden):

Man kan også fint stjele ting fra butikken... 

At lyve når man søker lån blir fort til bedrageri og trikser man med lønnsslipper er det dokumentfalsk.  

TS må innse at han/hun på papiret er voksen og må stå for sine valg og betale det der skyldes.  40K er et bitte lite problem nå, men om man fortsetter å ignorere det, kan det vokse til et stort problem om nogen år. 

Jeg har ikke påstått at det er hverken moralsk forsvarlig eller lovlig, jeg poengterte bare ett fakta.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (17 timer siden):

De 40 000 blir raskt 80 000, deretter 160 000. Å skylde kredittselskaper penger er det verste som er.

Gjelder for milo få dette nedbetalt raskest mulig, ellers så sitter han i saksa.

Det gjør ikke det, jeg har hatt 350 000 i tullegjeld for ca 15 år siden. For at disse to dumme kjøpene skal bli helt på trynet så må du blåse i alle regninger. Lenge. Drite i alt av kommunikasjon, da kommer du dit.

Om du allerede nå legger en slagplan, informerer de du skylder penger og begynner smått å jobbe gjelden nedover er det løsningen. Veien til rikdom er lang for de fleste, og uansett er det en god økonomisk forutsetning å ha rutiner på nedbetaling. Få igang rutina med nedbetaling.

 

Blir litt som med trening, du kan enten ta et skippertak nå og få en god effekt, legg en realistisk plan du kan følge selv når det butter imot - ikke en som krever at du er 1000% motivert til enhver tid.

Lenke til kommentar

Send en klage til finansklagenemda hvis du har fått innvilget kreditt når du ikke har fast inntekt.

På den annen side er det du som har dummet deg ut og må rydde opp.

Beløpene som nevnes er moderate, men dette kan rulle på seg som en snøball hvis du ikke tar tak.

Det viktigste nå er å komme i dialog med kreditorene dersom du ikke greier å betale minimumsbeløpet hver måned. Hvis du greier å håndtere minimumsbeløpet, fortsett med dette og forsøk å få noen inntekter så du kan betale raskere enn minstesats.

Å få hjelp til å betale gjelda av familie, venner og bekjente er et alternativ. Ei fallgruve her er at hvis du ikke får tatt deg selv i skinnet kan du dra på deg ny gjeld slik at du blir skyldig penger både privat og til nye kreditorer. Da vil folk i livet ditt miste tillit de har til deg fordi du ikke holder deg til avtalen.

Du nevner også noen andre problemer du har som du bør søke hjelp vedrørende for å slippe å håndtere alene.

Det er ikke farlig å gjøre moderate feil i livet, det kan man lære av. De fleste som har lykkes med noe i livet har gjort mange feil før det ble suksess. Den som er så redd for å gjøre feil at han ikke en gang prøver, kan vanskelig få fremgang eller lære.  Man bør selvsagt avstå fra å gjøre det man vet er dumt. "Jeg visste at det var dumt, men gjorde det likevel." er ei veldig svak forklaring, både for andre og ikke minst en selv. Man skylder seg selv å gjøre bedre enn det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
8 hours ago, tigerdyr said:

Man kan også fint stjele ting fra butikken... 

At lyve når man søker lån blir fort til bedrageri og trikser man med lønnsslipper er det dokumentfalsk.  

TS må innse at han/hun på papiret er voksen og må stå for sine valg og betale det der skyldes.  40K er et bitte lite problem nå, men om man fortsetter å ignorere det, kan det vokse til et stort problem om nogen år. 

Trenger vel aldri fremvise lønnsslipp ved søk om eks kredittkort eller forbruks lånn.

kjenner selv en person godt som er uføre trygda som har over 1mil i kredit/forbruks lån gjeld pga nesten ingen banker (uten om de aller største/seriøse) har streng kontroll. Og man kan lett handle på nettsider som eks komplett og andre sider og få kredit 

 

han sier selv han har totalt git opp og betale tilbake og gir totalt F. Som han sier når bankene ikke følger reglene og gir meg kredit så får dem skylle seg selv. De får aldri tilbake pengene 

Lenke til kommentar

Hvis han vil leve med alle dører lukket så vær så god. Han lurer kun seg selv. Det er ikke nødvendigvis et problem å ha gjeld. Hvis man har gjeld og heller ikke verdien av det man brukte det på så er det et problem.

"han sier selv han har totalt git opp og betale tilbake og gir totalt F" Det er samme tankegangen som skapte problemet i utgangspunktet. Han bryr seg ikke om egne handlinger og han bryr seg heller ikke om konsekvensene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
On 4/26/2023 at 9:53 PM, ozone said:

Jeg er helt sikker på at du har litt penger mellom hendene i hverdagen; De som kjenner deg ser deg helt sikkert med en Cola i hånden av og til, og kanskje en burger i hånden og snus under leppa? Slik luksus kan du ikke unne deg når du er i din situasjon! Kutt all luksus, spis First Price Kneipp og havregryn / makaroni, og drikk vann! Og bruk så pengene du sparer på nedbetaling av gjeld. Du trodde vel ikke det fantes noen quick-fix? Dette blir knallhardt! For om du bare bruker 100,- pr. dag på snop, brus, burger, kebab, eller annet som du faktisk kan leve uten, så er du gjeldfri om ett år!
Lykke til!

Det er viktigere med stabilitet enn ekstreme grep for å betale gjeld raskere enn nødvendig. Altså at man iverksetter en livsstil som er holdbar over tid.

Første trinn er å unngå inkasso og opprettelse av dialog med NAV for å sjekke hvilke muligheter og rettigheter TS har, ikke å snu hverdagen på hodet.

Det er du som foreslår en quickfix når det er tydelig at problemene til TS stikker dypere enn bare å moderere seg med unødvendig luksus.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Det er du som foreslår en quickfix når det er tydelig at problemene til TS stikker dypere enn bare å moderere seg med unødvendig luksus.

Joda, gode poenger det også! Men jeg hadde blitt provosert hvis jeg var kreditor og fikk høre at Milo ikke kunne betale, og så ser jeg ham med en bakt jævla POTET til hundre kroner i hånden på byn.
Det må kunne gå an å stikke fingen i jorden og moderere junk forbruket sitt SAMTIDIG som han får gode råd av profesjonelle.
Ja takk begge deler.

Lenke til kommentar
Gjest 77ef6...a89
1 hour ago, ozone said:

Joda, gode poenger det også! Men jeg hadde blitt provosert hvis jeg var kreditor og fikk høre at Milo ikke kunne betale, og så ser jeg ham med en bakt jævla POTET til hundre kroner i hånden på byn.
Det må kunne gå an å stikke fingen i jorden og moderere junk forbruket sitt SAMTIDIG som han får gode råd av profesjonelle.
Ja takk begge deler.

Jeg sa at jeg har mentale problemer og jeg har ikke penger til å kjøpe noe dyrt. Jeg prøver å betale det jeg kan og det er ikke hyggelig at du skriver det. Jeg takker for råd, men jeg vil ikke ha kritikk for lav impuls kontroll vær så snill

Anonymous poster hash: 77ef6...a89

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt din impulskontroll. Jeg gir deg råd om å ikke kjøpe ting du kan fint leve uten.
Følg rådet eller la vær. Men ikke innta noen stakkarslig forsvarsposisjon, det hjelper deg ikke det heller.
Ta deg sammen nå; det går faktisk an, i større grad enn du kanskje tror. Det er du som bestemmer hvordan dette skal gå nå, ikke det du evt. måtte "lide av"👍😉

Lenke til kommentar
Gjest 77ef6...a89
1 minute ago, ozone said:

Jeg har ikke nevnt din impulskontroll. Jeg gir deg råd om å ikke kjøpe ting du kan fint leve uten.
Følg rådet eller la vær. Men ikke innta noen stakkarslig forsvarsposisjon, det hjelper deg ikke det heller.
Ta deg sammen nå; det går faktisk an, i større grad enn du kanskje tror. Det er du som bestemmer hvordan dette skal gå nå, ikke det du evt. måtte "lide av"👍😉

 

1 minute ago, ozone said:

Jeg har ikke nevnt din impulskontroll. Jeg gir deg råd om å ikke kjøpe ting du kan fint leve uten.
Følg rådet eller la vær. Men ikke innta noen stakkarslig forsvarsposisjon, det hjelper deg ikke det heller.
Ta deg sammen nå; det går faktisk an, i større grad enn du kanskje tror. Det er du som bestemmer hvordan dette skal gå nå, ikke det du evt. måtte "lide av"👍😉

Jeg tror jeg forstår, jeg prøver å jeg skal ta råd som jeg har fått, det er veldig vanskelig og jeg visste ikke hva det var før jeg tok noe på kreditt

Anonymous poster hash: 77ef6...a89

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...