Gå til innhold

18 år og i gjeld


Gjest 77ef6...a89

Anbefalte innlegg

Hvis du er 18 år og uerfaren og har noen utfordringer ut over det de fleste har i din gruppe så virker det urimelig at du skal løse dette helt alene, og diskusjon.no har sine begrensninger.

Hvis du tar dette opp med foreldre, NAV eller BUP så burde de som kjenner din situasjon bedre enn oss kunne gi deg noen råd. Hvis du ikke klarer å styre egen økonomi så finnes det kanskje tilbud om kurs. Evt flagge at du ikke ønsker muligheten for kreditt. Evt bli satt under vergemål fram til du har den nødvendige impulskontrollen?

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, ozone said:

Jeg har ikke nevnt din impulskontroll. Jeg gir deg råd om å ikke kjøpe ting du kan fint leve uten.
Følg rådet eller la vær. Men ikke innta noen stakkarslig forsvarsposisjon, det hjelper deg ikke det heller.
Ta deg sammen nå; det går faktisk an, i større grad enn du kanskje tror. Det er du som bestemmer hvordan dette skal gå nå, ikke det du evt. måtte "lide av"👍😉

Du vet ikke noe om hans forbruk. Hold deg til det du vet. At han har et kredittkort og et kredittkjøp betyr ikke at han spiser 200 kroners hamburgere fra morgen til kveld. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 minutter siden):

Du vet ikke noe om hans forbruk. Hold deg til det du vet. At han har et kredittkort og et kredittkjøp betyr ikke at han spiser 200 kroners hamburgere fra morgen til kveld. 

Jeg har kun rådet på generelt grunnlag til å ikke bruke penger på luksus, altså ting man lever fint uten.  Er ikke det et godt råd i hans situasjon da? Jeg har ikke påstått noe sted at han gjør det jeg råder mot. Men det må være lov å råde mot likevel, for det er ganske vanlig blant 18-åringer👍😊

Lenke til kommentar

Jeg gikk i samme fella som deg, her er hva jeg gjorde:

skaffet meg økonomisk verge, han passer på penga mine og betaler ut en fast sum i måneden. Har lav impulskontroll og det hjelper meg med å holde meg i skinnet. Siden det er frivillig verge er det jeg som har kontrollen og vergen overfører litt ekstra penger hvis jeg spør om det.

kom i dialog med de du skylder penger og forklar situasjonen. De er plikta til å hjelpe deg med en nedbetalingsavtale hvis du spør. Gjør det med alle sammen. Men da MÅ DU betale den summen i måneden dere blir enige om, ellers vil de bare ta deg til sak i retten. Da trekker staten deg i lønn og gir til de du skylder penger til fram til alt er nedbetalt. Og det vil skje med en gang du får jobb, uansett hvor lenge du venter. Får du penger ifra NAV kan det hende de trekker av fra det også.

Kutt alt unødvendig og lev nøkternt. Jeg kutta alt, inkludert mat. Levde på 1400 - 1600 kalorier max om dagen i flere år, i hard fysisk krevende jobb. Det var faen ikke sunt, men jeg hadde ikke råd til noe annet hvis jeg ville komme meg ut av det på en ok tid.

Bli kjent med dine rettigheter og hva som er lovlig/ulovlig i sammenheng med kreditorer. De vil prøve seg på ulovlige ting konstant om du ikke vet dine rettigheter. Flere av kreditorene mine brukte robo-calling døgnet rundt, noe som holdt på å trigge en psykose flere ganger pga søvnmangel bare for å nevne noe. De vil prøve å vri så mange kronestykker de kan ut av deg, koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Jeg tror jeg aldri har sett en potet beskrevet som luksus før. Skjønner det er hårda tider her til lands. 

Da tok du poenget altså👍😃
Rimelig dumt å kjøpe en potet med litt mais på for over en hundrelapp, når man kan steike en hjemme for 1,50🙄
Det er ikke poteten som er luksusen i dette tilfellet, det er å ødsle unødvendig med pengene sine når man kan leve myyye billigere på andre (og kanskje sunnere) matvarer.
Det har vært poenget mitt hele tiden, men jeg skjønner jo at dere vil at alle som er i dyp gjeld bare skal fortsette å hive innpå unødig dyre ting, og heller få økonomisk hjelp av NAV og psykologisk hjelp av profesjonelle istedet for å ta et tak selv. Sånn er det blitt her i landet!
Signing off!

Lenke til kommentar
ozone skrev (2 minutter siden):

imelig dumt å kjøpe en potet med litt mais på for over en hundrelapp, når man kan steike en hjemme for 1,50

1.50 kr godt gjort, men lite sannsynlig om du ikke har egen potetåker som dyrker utelukkende med håndredskap, men da glemmer du jo også verdien av din egen arbeidskraft. 100 kr for en potet er ikke luksus, det er langt på vei et ganske billig alternativ til et hjemmelagd måltid som krever strøm, vann og ingredienser utenom denne poteten.

Søke hjelp for de nevnte psykiske problemene er absolutt første og beste skritt, og han har antageligvis rett til hjelp fra nav. så og si alle andre i Norge har på et eller annet tidspunkt  benyttet seg av det så det er ingen skam, ta et tak selv er veldig enkelt, om man er frisk, er man ikke det så blir det verre, men sånn er det blitt her i Norge det er enkelte som ikke anerkjenner psykisk sykdom som akkurat det, og de er av den tro at det ikke er noe behov for behandling. 

 

Lenke til kommentar

Blir helt svett av å lese innlegg fra de som mener at det bare er å gå til lege, etc etc......

Har selv vært der trådstarter er nå. Jeg var livredd for at foreldra mine skulle finne ut av hva slags situasjon jeg hadde rigget meg til i. Trådstarter sitter med 35K i gjeld i dag pga dårlig "impulskontroll". Da jeg var 18 år i 1988, hadde jeg overtrukket 2 minibankkort i 2 banker med 10000 kr hver, skyldte penger etter å ha opprettet kundeforhold med hva det skulle være. Poenget var at jeg skyldte over 70K i en alder av 18 år i 1988, noe som i dagen verdi tilsvarer 160K. Så begynte inkassokrav å komme, varsler fra namsmannen om utleggsforretning osv. Poenget er, jeg måtte jobbe det av meg.  Jeg var avisbud, så jeg hadde noe inntekt - noe over 5000 som tilsvarer 12000 i dag/mnd. Vist pokker var det kjedelig med påleggstrekk, men jeg ble etter 10 år kvitt gjelda på den harde måten. I ettertid, så vet jeg selvfølgelig at man ikke kan "leve livet" med fest og moro sammen med venner, ei heller kjøpe ting "på krita" som det het før når lommeboka ikke tillater det. Jeg tror at det jeg slet med den gangen, trygt kan kalles for lav impulskontroll i dag. Jeg har vært gjeldfri i over 25 år, og tror jeg kan tillate meg å låne litt i øst og vest i dag siden jeg vet "å sno meg" i systemet ut ifra tidligere lærdom, men NEI!!. Ikke tale tale om at jeg vil få slike paranoide tanker i gjen, kikke meg over skulderen, være redd for å sjekke posten etc etc.. Den beste lærdommen jeg fikk ut av uføret jeg hadde satt meg i, var selvfølgelig at mor og far fant det ut uansett, og at et "strengt klaps" i bakhuet fra fatter'n var en rimelig grei motivator til å komme ut av uføret jeg selv hadde rigget meg til i. Ingen eller ingenting kan hjelpe det ut av et slik uføre, på en slik måte at du ikke "merker" noe eller må endre på daglige ting. Å tro noe annerledes, er bare å lure seg selv. Som vi sa før: Få deg et par baller og ta deg hardt i nakkeskinnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tangent skrev (19 minutter siden):

Blir helt svett av å lese innlegg fra de som mener at det bare er å gå til lege

Hvem har sagt bare ? 

Uansett så er det et smart valg om man har psykiske problemer. Gjeld er ikke et problem i utgangspunktet, men det kan bli det om man av den eller andre grunnen ikke greier å betale, det naturlige er å ta tak i grunnen til at man ikke greier å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, skaftetryne32 said:

Hvem har sagt bare ? 

Uansett så er det et smart valg om man har psykiske problemer. Gjeld er ikke et problem i utgangspunktet, men det kan bli det om man av den eller andre grunnen ikke greier å betale, det naturlige er å ta tak i grunnen til at man ikke greier å betale.

Var det alt du klarte å utlede av innlegget? Finne den første linja og gjøre den til hovedpoenget i hele innlegget? Les HELE innlegget, så kommer du nok til det som er poenget.... Det finnes ikke noen quick-fix for situasjonen trådstarter har havnet i, med mindre noen med dype lommer "synes synd" på ham og punger ut for ham på en slik måte at han ikke tar noen lærdom av situasjonen han sitter i... Det handler i bunn og grunn om å vite hva man driver, noe som i alle tilfeller krever et minimum av realistisk tankevirksomhet. Den beste måten, er selvsagt å gjøre noe med det NÅ, ikke sitte med henda i fanget å vente på at en smertefri løsning. Være realistisk, spør gjerne om råd, men ikke gjemme seg bak en unnskyldning om en mulig tilstand. Hadde ikke vedkommende noen som helst begrep om at ting MÅ betales tilbake ? Tæring etter næring er tydeligvis et begrep mange aldri har hørt om eller i det minste forstår.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tangent skrev (3 minutter siden):

Var det alt du klarte å utlede av innlegget? Finne den første linja og gjøre den til hovedpoenget i hele innlegget? Les HELE innlegget

Er det noen som har sagt bare ? Hvis nei vel da finner du på ting, det må du ta på egen kappe. Ikke legg det på meg.  Og jeg leste hele, jeg så ingen grunn til å svare noe mer på det, jeg var ikke uenig, er det et problem for deg ? 

Poenget er å tak i psykiske problemer før heller enn seinere er viktig for å ta tak i eget liv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...