Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Katt som er blitt et kjempeproblem på privat eiendom


Juggel

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår godt at folk vil ha katt. De er vakre dyr, gode å ta på og morsomme å se på. Jeg forstår også godt at folk vil la katten være ute, siden det lar katten få utløp for mer av instinktene sine.

Det at folk i tettbygde strøk skal ha nærmest en katt per hus, som er ute og slåss, gnåler, pisser i hagen min og driter i reddik-beddet er frustrerende for meg som huseier. Jeg kan ikke forstå annet enn at slik tetthet er unaturlig for katter også, og selvsagt for byttedyr og andre rovdyr.

At katteeiere ikke synes å ha noen sympati for min frustrasjon gjør det verre. Jeg forstår det slik at det er mulig å trene opp katten til å pisse og drite i en kasse på egen tomt. Det hadde vært trivelig for oss andre.

-k

Jeg tror alle har sympati, men de er rådville. Hva skal de liksom gjøre? De har ikke noe valg, har en sluppet katten ut så skal den ut. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Du kan beskytte grønnsakene dine med noe netting. Du er sur på katten, men du kan ikke forvente at eieren utretter magi, eller slutter å slippe den ut.

Lurer på om det blir god stemning om vedkommende som blir plaget gjør tiltak og sender regning for materiell og arbeidstid til katteeieren?

Helt åpenbart at det burde vært båndtvang for katter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jeg tror alle har sympati,

Nei, ikke alle katteeiere har sympati. Noen gir tydelig uttrykk for «tough luck, litt kattebæsj har du ikke vondt av»

Sitat

men de er rådville. Hva skal de liksom gjøre? De har ikke noe valg, har en sluppet katten ut så skal den ut. 

Som sagt, å trene katten til å pisse og drite hjemme, og kastrere dem hadde vært en god start.

Litt mer fantasifullt så kunne man tenke seg elektrisk halsbånd ala dem man bruker som «elektrisk gjerde» på geit.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

I Danmark har/hadde de egne regler for dette.

 

Hadde. Fra 2014 tok de heldigvis til vettet og introduserte lovverk der det kun er ved fare for andre dyr eller menneskers liv og helse at det er lov å skyte andres katter. 

Klikk.no sin journalist har altså tatt en dansk artikkel som sier "Nå er det ikke lenger lov å.." og oversatt den til "I Danmark kan du drepe den plagsomme nabokatta". Journalistikk på høyt nivå 🙄

https://www.bolius.dk/maa-naboen-skyde-din-kat-12850
https://www.klikk.no/bolig/i-danmark-kan-du-drepe-den-plagsomme-nabokatta-2231936

Edit: Det ser ut som den danske artikkelen er blitt oppdatert i 2022, mens klikk.no sin artikkel er fra 2017. Jeg kan la tvilen komme journalisten til gode, selv om lovendringen var et faktum før den norske artikkelen ble skrevet. 

 

Endret av Vegard#
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (48 minutter siden):

Du kan beskytte grønnsakene dine med noe netting. Du er sur på katten, men du kan ikke forvente at eieren utretter magi, eller slutter å slippe den ut.

Jepp. Jeg kan også trene hunden til å spise katt. Jeg tviler ikke på at han hadde digget det selv om det 9/10 ganger vil være han som kommer tapende ut. Men det er jo ikke spesielt hyggelig?

Min forståelse er som sagt at det er mulig å trene katter til å drite i en boks ved trappa hjemme. Men mange katteeiere synes at det er mer praktisk at jeg må plukke opp lorten i beddene mine?

Det står i kontrast til innsatsen jeg bruker for å få en hund som ikke er til last for omgivelsene. Jeg trener på at han ikke skal prøve å komme bort til andre mennesker og dyr på tur. Jeg trener på at han ikke skal bjeffe. Jeg bruker mye tid på at innkalling skal «sitte». Jeg lærer ham å ikke hoppe opp på folk. Jeg lærer ham å være forsiktig med tennene. Hvor mye tid bruker katteeiere på å ikke være til last for de rundt seg?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Jeg kan ikke forstå annet enn at slik tetthet er unaturlig for katter også, og selvsagt for byttedyr og andre rovdyr.

 

Tvert imot. Det er naturlig for katter. Helt siden katter ble venner med mennesker har katter oppholdt seg i nærheten. De gjør en viktig jobb med å holde smådyr borte. 

Fjerner man kattene vil det dukke opp andre dyr. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er rart om katten er mye i hagen med mindre TS bor rett ved hjemmet til katten. Katter vil vanligvis være mest rundt der de bor eller rundt omkring på forskjellig steder. Det høres rart ut at den plutselig skal ha flyttet inn i en hage og det stemmer ikke overens med de hundrevis av GPS-sporinger av katt som er tilgjengelig på nett. Det eneste jeg kan tenke meg er hvis katten har avkom i eller nær hagen. Som nevnt før. Sett ut noe lukt og katten vil med stor sannsynlighet holde seg unna.
gps-tracker-cat-movement-map-lithgow-cen
gps-tracker-cat-movement-map-lithgow-cengps-tracker-cat-movement-map-lithgow-cengps-tracker-cat-movement-map-lithgow-cen

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Personlig anser jeg katter som skadedyr.

De dreper både fugler og amfibier som hører til Norsk fauna, såpass at flere arter lider stort.

Katter hører ikke til Norsk fauna.

EN eller TO katt(er) på et bruk/småbruk avsidesliggende hjelper mot skadedyr, er riktig, men samtidig dreper katten fortsatt mer enn nødvendig.

Å putte 5-20 katter i et tettstrøk gjør at alt annet smådyrliv blir utryddet.

Deretter kommer irritasjon med urin- og avføringsproblematikk.

I tillegg til alt bråket.

Katter burde vært forbudt i tettbygde strøk og erstattet med kjæledyr man må følge tett opp.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Hva gjelder råd til trådstarter. Det finnes flere produkter som lukter og holder katteskadedyr vekke.

I tillegg, hver forbanna gang du ser skadedyret, sprut vann på det eller skrem der med høy lyd, alltid.

Alle katter i mitt strøk snur når de ser meg.

PS: Jeg har aldri, og kommer aldri til å mishandle et dyr, uansett.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bugle said:

katteskadedyr

Merkelig måte å omtale et av de mest nyttige dyrene vi har.  Jeg blir glad når jeg ser på overvåkingskameraet at en katt er innenom tomten.  Har tidligere bodd et sted der der for ofte var problemer med mus/rotter, både utenfor og på loftet. 

Hund derimot...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
tigerdyr skrev (59 minutter siden):

Merkelig måte å omtale et av de mest nyttige dyrene vi har.  Jeg blir glad når jeg ser på overvåkingskameraet at en katt er innenom tomten.  Har tidligere bodd et sted der der for ofte var problemer med mus/rotter, både utenfor og på loftet. 

Hund derimot...

Katten var et nyttedyr i Norge frem til 1800-tallet en gang, da den holdt kornåkre fri for gnagere.

I dag får katten mat både inne og ute, og de jakter nå kun instinktivt, uavhengig av hvilket byttedyr. Man kan heller ikke lære opp Katten til å kun jakte på et spesifikt byttedyr.

Katten tar livet av såpass mange fugler og amfibier at noen antas å være utrydningstruet pga. kattens jaktinstinktiv.

I dag har man andre metoder for å holde gnagere i sjakk mer effektivt enn katter.

Alt i alt, katter er blitt et problem for den Norske fauna fordi man har mange katteeiere i tettstrøk, men det finnes også store kattekolonier uten eiere i norsk fauna.

Derav er katter blitt skadedyr, og katter uten eiere må avlives og samtidig må det bli færre katteeiere.

Lenke til kommentar

Det finnes 300+ gauper også hvis haterne ikke har tatt livet av de. La kattene i fred.

Innekatter lever lenger og kan være svært glade dyr hvis man gir dem de omgivelser som behøves. Sånn sett bør folk holde kattene inne. Katter blir syke av å være med andre katter. Det er en mengde sykdommer som smitter mellom katter.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nytter ikke å fjerne ting som foreslått over fordi katten har eiendommen din som revir. Katter går rutinemessige løyper som er kattens område. Løsningen er elementær. Skaff deg egen større katt. Den vil kreve eiendommen din som revir og jage bort konkurrenter. Også blir hunden din venn med katten og slutter og jage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...