Gå til innhold

Tyskland stenger ned sine atomkraftverk - konsekvenser Støre?


Anbefalte innlegg

Mens andre land frister tankene med atomkraft, stenger Tyskland ned sine kraftverk. Med bortfall av russisk gass, blir de avhengige av kraft fra naboland som Norge. Støre sitter stille i båten, rører ikke temaet (?), mens vanlige folk får utsikt til like store strømregninger som denne vinteren. Støre tar neppe gjenvalg i 2025, han ser seg vel om etter omplassering til en europajobb et sted

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener egentlig slike såpass uansvarlige handlinger som Tyskland gjør her burde få alvorlige konsekvenser i form av at de enten hadde blitt utestengt for import av energi fra resten av Europa eller bøter/sanksjoner i form av ekstragebyrer på import av energi. Det er så uansvarlig og jeg vet ikke hva annet jeg kan kalle det, å stenge ned kraftverk midt i en energikrise samtidig som det samme landet har kraftig energiunderskudd. Det er helt på trynet, men de driter vel i det fordi de vet de kan bare importere strømmen fra andre land uansett. 

Det burde vært en uavhengig kontrollorgan ett eller annet sted i det fellesnettverket der som forhindrer nettopp at slikt som det der skjer. Det burde vært noen voksne hjemme. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ParadiseCity said:

Det burde vært en uavhengig kontrollorgan ett eller annet sted i det fellesnettverket der som forhindrer nettopp at slikt som det der skjer. Det burde vært noen voksne hjemme. 

Ettersom vi vet av fagfolk her og i kommentarfeltene ellers at ACER bestemmer alt som har med kraft i Norge å gjøre, så bør jo ACER kunne bestemme hvem som slår av og på ulike kraftverk i Tyskland. Har imidlertid ikke sett noen antydinger i den offentlige diskusjonen om dette.

😁

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (3 timer siden):

Jeg mener egentlig slike såpass uansvarlige handlinger som Tyskland gjør her burde få alvorlige konsekvenser i form av at de enten hadde blitt utestengt for import av energi fra resten av Europa eller bøter/sanksjoner i form av ekstragebyrer på import av energi. Det er så uansvarlig og jeg vet ikke hva annet jeg kan kalle det, å stenge ned kraftverk midt i en energikrise samtidig som det samme landet har kraftig energiunderskudd. Det er helt på trynet, men de driter vel i det fordi de vet de kan bare importere strømmen fra andre land uansett. 

Det burde vært en uavhengig kontrollorgan ett eller annet sted i det fellesnettverket der som forhindrer nettopp at slikt som det der skjer. Det burde vært noen voksne hjemme. 

Stille før stormen, verre kommer det nok til å bli og det skal selvfølgelig gå utover oss her i Norge på bekostning av at Tyskland stenger ned atomkraft. Når strømmen blir dyrere tenker jeg vi skylder på at det er Tyskland sin feil. Tenker dette er nøye planlagt alt sammen, det har vært stille rundt nordstream ei stund nå. Får vi noen gang vite hvem som sto bak sabotasjen eller er det bestilt operasjon? Man kan bare spekulere, men jeg aner ugler i mosen. Sannheten vil komme ut før eller siden.

 

Endret av Soles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Støre, reverseringskameratane og dei fleste norske politikarar er handlingslamma, og snakkar om vindkraft som aldri vil bli noko av på grunn av stor motstand, samt hydrogen som vil forbruke straum og gjere kraftunderskotet enno større.

Det blir sagt at atomkraftverk er bra, men ikkje i Norge. Kvifor kan ein ikkje satse på atomkraft her som andre stader? Det blir sagt at det vil ta lang tid å få dette på plass. Ja, så får ein setje i gang då og få fortgang i prosessen. Det har vist seg at heller ikkje vindkraft lar seg realisere utan at det går lang tid før alle avgjerder er på plass. Tek ein snarvegar endar ein opp med å bryte grunnleggjande rettar, slik Fosen-utbyggjinga har vist. I tillegg bør ein ta ei seriøs vurdering på om det er mogeleg å byggje ut meir vasskraft på ein skånsam måte, og ein vil i same slengen kunne førebyggje ein del flaumskader. Vasskraft gjev ofte mindre naturinngrep enn vindkraft, og ein treng atomkraft og magasinbasert vasskraft for å vege opp mot ustabil vindkraft som ikkje produserer når det er kaldt, tørt, vindstille og ein treng straumen mest. Utan atomkraft blir det heller ikkje noko grønt skifte, noko Tyskland si satsing på gass og kol viser. Det er merkeleg at verken norske eller tyske politikarar ser ut til å ta dette inn over seg.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje det er jeg som er (for) tett i nøtta; men hvorfor trenger det å ta så lang tid å etablere atomkraft i Norge egentlig? Både kompetanse og komponenter kan importeres fra naboland. Og man trenger ikke store tomta for å bygge selve kraftverket. Er det kanskje norsk sendrektig byråkrati som ville tatt mest tid? Det kan umulig stå på penger, mtp. alt Norge sløser bort milliarder på ..

I hvertfall trengs det større tenkere - med mer guts, for å få det til. Støre & Co, Erna, og de fleste andre jeg kan komme på er en gjeng tafatte pratenisser som helst liker å se an problemet bittelitt til ..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (16 timer siden):

Kanskje det er jeg som er (for) tett i nøtta; men hvorfor trenger det å ta så lang tid å etablere atomkraft i Norge egentlig? Både kompetanse og komponenter kan importeres fra naboland. Og man trenger ikke store tomta for å bygge selve kraftverket. Er det kanskje norsk sendrektig byråkrati som ville tatt mest tid? Det kan umulig stå på penger, mtp. alt Norge sløser bort milliarder på ..

I hvertfall trengs det større tenkere - med mer guts, for å få det til. Støre & Co, Erna, og de fleste andre jeg kan komme på er en gjeng tafatte pratenisser som helst liker å se an problemet bittelitt til ..

Finland som har flere atomreaktorer og brukte selskaper med kompetanse har holdt på med å bygge den siste skandalereaktoren i 18 år nå, og den er ennå ikke på nett. I tillegg kommer årene med godkjenninger og prosjektering. Jeg tror ikke Norge ville klart å gjøre det så mye raskere.

Å starte kjernekraftutbygging i Norge nå vil ikke bare koste enorme summer, det vil også føre til økt energi og ressursbruk i deneste 15-25 årene før den starter produksjon, og så vil det ta ytterligere en god del år før den har tjent inn energibruken til å produsere den. Når man så ser at solceller kan installeres på måneder istedet for tiår så bør man fokusere på det som nytter nå slik at vi får normalisert energitilgangen og prisene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, trikola said:

Bare solceller og vindmøller?

Finnes det noen som skal avskaffe vannkraften? Rive dammer, fylle igjen høydemagasiner?

Den kraften vi har derfra er allerede reservert som batteri for oss og resten av europa. Og vi så jo nå for ikke lenge siden hvor mye den hjalp. Når de nå skal legge ned enda mer kraft i Tyskland og det eneste vi liksom skal erstatte med er sol og vind så trenger man ikke være Einstein for å skjønne hvordan det vil gå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Hva burde Støre ha gjort?

I en slik energisituasjon som Europa og vi er i nå så burde han ihvertfall latt være å straffe vannkraftverkene så hardt at det blir ulønnsomt å forsterke og oppgradere eksisterende kraftverk. Store mengder planlagte effektøkninger som ville gitt mindre tap, jevnere priser og sikret oss mot fremtidige økninger i effektbruk er nå kansellert.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Finland som har flere atomreaktorer og brukte selskaper med kompetanse har holdt på med å bygge den siste skandalereaktoren i 18 år nå, og den er ennå ikke på nett. I tillegg kommer årene med godkjenninger og prosjektering. Jeg tror ikke Norge ville klart å gjøre det så mye raskere.

Så fordi Finland delvis har køddet det til, så kan Norge bare glemme å prøve? Hva slags logikk er det? Jeg aner ikke hva Finland har gjort og ikke gjort, men å bygge et atomkraftverk innen 20 år bør være mulig. Så lenge man ikke finner opp hjulet på nytt hele tiden. For å være helt klar; jeg syns Norge mer eller mindre burde kjøpt et atomkraftverk i deler, og satt alle kluter til for å få det ferdig og operativt fort som f*en. (Og dermed skapt en ny industri i samme slengen - noe Norge trenger etter olja.) Dessverre har vi tafatte folkevalgte som er for opptatt med alt mulig annet piss.

RJohannesen skrev (1 time siden):

Å starte kjernekraftutbygging i Norge nå vil ikke bare koste enorme summer, det vil også føre til økt energi og ressursbruk i deneste 15-25 årene før den starter produksjon, og så vil det ta ytterligere en god del år før den har tjent inn energibruken til å produsere den. Når man så ser at solceller kan installeres på måneder istedet for tiår så bør man fokusere på det som nytter nå slik at vi får normalisert energitilgangen og prisene. 

Norge får sløse litt mindre, dvs. svi av færre milliarder på tull & tøys. Og energiforbruket ved å bygge ett eller noen få kraftverk må da være ubetydelig i denne sammenhengen. Ja, klart det vil koste. Investeringen kommer jo alltid før avkastningen. Og solceller, really? Hvor mange båtlass med solcellepaneler og batterier trengs, for at det skal monne? Jeg aner ikke, men det er mange!

🙂

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, frohmage said:

Hva burde Støre ha gjort?

Sist strømkrise resulterte i sterk vassdragutbygging, som blant annet resulterte i Aksjonsutvalget mot neddemming av Masi
Hjemfallsretten ble vedtatt i 1909 og ble rettskraftig i 1918. Vi har fortsatt ikke en tidsplan for dette på vindkraft.
Nye Veier ble stiftet i 2015 som en konsekvens av at FRP satt i en Høyreregjering, hvor planen med å få utbygging av veinettet til å ikke bli begrenset til kommunen til hvem nå enn som er Samferdelseminister i perioden.

Poenget er at Støre bør gjøre NOE. I stede ser vi kun en videreføring av de politiske prossessen, hvor mange negative tendenser i kommunenorge og fylkesnorge blir videreført. Den politiske prossessen går sin gang, og vi får åpnet avisene til en saltstøtte av en galleonsfigur

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (22 timer siden):

Bare solceller og vindmøller?

Finnes det noen som skal avskaffe vannkraften? Rive dammer, fylle igjen høydemagasiner?

Dette skjer hele tiden. Det koster penger å holde forskriftene dammene krever. Hva gjør man da? Fjerner den.

Men det ser trasigt ut i mange år etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (På 17.4.2023 den 21.12):

Jeg mener egentlig slike såpass uansvarlige handlinger som Tyskland gjør her burde få alvorlige konsekvenser i form av at de enten hadde blitt utestengt for import av energi fra resten av Europa eller bøter/sanksjoner i form av ekstragebyrer på import av energi. Det er så uansvarlig og jeg vet ikke hva annet jeg kan kalle det, å stenge ned kraftverk midt i en energikrise samtidig som det samme landet har kraftig energiunderskudd. Det er helt på trynet, men de driter vel i det fordi de vet de kan bare importere strømmen fra andre land uansett. 

Det burde vært en uavhengig kontrollorgan ett eller annet sted i det fellesnettverket der som forhindrer nettopp at slikt som det der skjer. Det burde vært noen voksne hjemme. 

Tyskland har energioverskudd og er netto eksportør av strøm: https://www.reuters.com/business/energy/even-crisis-germany-extends-power-exports-neighbours-2023-01-05/#:~:text=In detail%2C German power imports,giving a net export surplus.

 

Samtidig er Tyskland avhengige av å importere strøm i perioder fordi tilbud og etterspørsel varierer over tid. Slik er det også for Norge, som er helt avhengige av strømkablene til utlandet for å slippe rasjonering og høyere strømpriser i perioder. Spesielt sør-Norge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...