Gå til innhold

⏰ Kan denne gangen være den siste gangen vi stiller klokka?


Anbefalte innlegg

Frank Olsen skrev (21 minutter siden):

Både sommer- og vintertid passer meg glimrende så jeg håper det fortsetter.

Men dersom jeg måtte velge så foretrekker jeg sommertid hele året.

 

For meg er omstilling vår og høst bare et irritasjonsmoment og en totalt unødvendig tidstyv. Samfunnets kostnader ifm justering av klokker, folk som møter opp til feil tid, jetlag, bondens arbeidstid osv er det ingen som snakker om. I stedet er saken fastlåst i diskusjonen om man skal velge vintertid eller sommertid som standard.

Hvorfor klarer ikke EU å få ut fingeren i denne overmodne tullesaken ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil foreslå mer bruk av UTC og noe tilnærmet lokal soltid som "tid nummer to" ("kalt normert soltid" = NST"). En kan ha diverse fysiske åpningstider etc i NST. Så får en noe tilpasset både Kirkenes og Bergen. Jeg er lei av at enkelte definerer seg selv som å leve i sentrum av Norge 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (3 timer siden):

Kjipt for de som bor litt skyggefullt til, sola går ned 5 istedenfor 6. Sola står opp så tidlig uansett så, at det lyst kl 5 kontra 6 spiller liten rolle. Faktisk en fordel at sola ikke står opp midt på natten.

 

Dette har vi uansett ikke noe selvråderett over pga eøs.

Men noen vil heller ha solen inn på terrassen tidligere på dagen en de får når de snur klokken. Det er umulig å gjøre alle fornøyd, og da er det like greit å tenke at klokken er 12 på dagen når det ikke faller en skygge på noen kanter når en stokk står rett opp og ned i bakken. Altså vintertid her i Norge.

Lenke til kommentar
Bumoa skrev (57 minutter siden):

[…] da er det like greit å tenke at klokken er 12 på dagen når det ikke faller en skygge på noen kanter når en stokk står rett opp og ned i bakken. Altså vintertid her i Norge.

Ja, eller 12:41 som faktisk er tidspunktet solen står på det høyeste her i Bergen vinterstid (dvs 13:41 sommertid).

2F1DDAD5-A0B8-4371-BA14-E2A40C573578.jpeg.ce9d2bc9b220571a4cdf8cb5d04d382f.jpeg

 

Vi har et smalt land, men allikevel såpass bredt at solen ikke står på sitt høyeste på samme tid overalt. 

Vestlandet ligger altså mye nærmere GMT enn CEST, sånn egentlig ... 😊  

Jeg er glad vi allikevel har én felles tidssone i landet. Hadde vært utrolig rotete om vi ikke klarte å enes her!

Lenke til kommentar
2 hours ago, qualbeen said:

Ja, eller 12:41 som faktisk er tidspunktet solen står på det høyeste her i Bergen vinterstid (dvs 13:41 sommertid).

2F1DDAD5-A0B8-4371-BA14-E2A40C573578.jpeg.ce9d2bc9b220571a4cdf8cb5d04d382f.jpeg

 

Vi har et smalt land, men allikevel såpass bredt at solen ikke står på sitt høyeste på samme tid overalt. 

Vestlandet ligger altså mye nærmere GMT enn CEST, sånn egentlig ... 😊  

Jeg er glad vi allikevel har én felles tidssone i landet. Hadde vært utrolig rotete om vi ikke klarte å enes her!

Er det ikke slik at mange barer har åpent lenger i Tromsø sommers tid enn i Kristiansand? Litt lokale tilpassninger kan vel være OK? 

Kanskje bommer jeg litt her 🙂

Det kan også hende at en ville like å ha kontortid litt tidligere i Kirkenes enn i Bergen.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Inspector skrev (På 6.4.2023 den 10:06 AM):

For meg er omstilling vår og høst bare et irritasjonsmoment og en totalt unødvendig tidstyv. Samfunnets kostnader ifm justering av klokker, folk som møter opp til feil tid, jetlag, bondens arbeidstid osv er det ingen som snakker om. I stedet er saken fastlåst i diskusjonen om man skal velge vintertid eller sommertid som standard.

Hvorfor klarer ikke EU å få ut fingeren i denne overmodne tullesaken ?

Neste helg er det tid for å stille klokka igjen. 
En kostnadsdrivende og utdatert ordning hvor EU for en gangs skyld kunne besluttet noe som ikke ville havnet i tullekategorien.

Ja til avviklingen av sommer/vintertid NÅ !

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi ser at B- mennesker scoret høyere på enkelte intelligenstester, men får dårligere karakterer. Det hindrer altså nyskaping. Så har vi forskjøvet døgnfase som er en normal tilstand hos unge. Får de ikke nok søvn kan de bli deprimerte, falle ut av skolen osv. Derfor er det logisk at om man vil det beste for norsk økonomi så har man vintertid hele året. Så må vi heller sørge for at folk måler nivåer av vitamin D jevnlig. 

Endret av majer
Lenke til kommentar
Inspector skrev (22 minutter siden):

Neste helg er det tid for å stille klokka igjen. 
En kostnadsdrivende og utdatert ordning hvor EU for en gangs skyld kunne besluttet noe som ikke ville havnet i tullekategorien.

Ja til avviklingen av sommer/vintertid NÅ !

Opprinnelig var (gjen-)innføring av sommertid for flere årtier siden begrunnet med energibesparelsen for elektrisk belysning. Med LED-belysning er behovet drastisk redusert og EU hadde satt igang prosessen med avvikling.

Så kom Brexit og GB vil beholde systemet og det ville medføre at EU-medlem Irland ville få dette tidsrotet rett ved den skjøre grensen til Nordirland. Dette har ført til at EU-prosessen er utsatt men ikke avlyst.

SVJV

Foreslår at noen starter en fyrig tråd her inne "EUs fantastiske sommetidshåntering" e.l. - da blir det nok fart i saken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
majer skrev (2 timer siden):

Vi ser at B- mennesker scoret høyere på enkelte intelligenstester, men får dårligere karakterer. Det hindrer altså nyskaping. Så har vi forskjøvet døgnfase som er en normal tilstand hos unge. Får de ikke nok søvn kan de bli deprimerte, falle ut av skolen osv. Derfor er det logisk at om man vil det beste for norsk økonomi så har man vintertid hele året. Så må vi heller sørge for at folk måler nivåer av vitamin D jevnlig. 

Om du stiller klokka én fattig time ene eller andre veien, påvirker ikke antall A- og B-mennesker.

Er ikke slik at noen av oss utvikler seg til B-mennesker, kun pga konseptet sommertid. Tror du overdriver kraftig effekten klokke-justeringen har. Vi snakker om en liten time. Ikke en større døgnrytme-endring. 

Fordi vi bor såpass langt nord, forskyver solen døgnrytmen vår laaaangt mer enn denne fattige timen. Desember og januar måned er mørke. Juni og juli lyse. Og så har vi noen korte perioder med «normaltid» i mars/april og september/oktober. (Ikke normalt her i nord, men lenger syd på kontinentet vil jeg tro døgnet vi har i mars/april og sept./okt. minner mer om hva de er vandt med, mtp. når solen titter frem og forsvinner ned.)

Anyway: vi kan stille klokka ene og andre veien så mye vi orker. Antall timer sol på himmelen endrer seg ikke. 

Men antall timer sol tilgjengelig for oss, kan endres. Ønsker vi strålende sol når vi sitter inne på kontoret? Ønsker vi sol når vi ligger og sover? Trenger vi solgløtt før vi haster inn på kontor? Eller ønsker folk seg flere timer med sol etter jobb? 

 

PS: Et langt enklere tiltak enn å endre sommer/vinter-tid, er å avtale direkte med sjefen at man ønsker å starte arbeidet kl 06:00, slik at man er hjemme igjen til 14:00. Da rekker man å oppleve sol. Gjennomførbart? Nææh. Du skal være vel glad i ettermiddagssolen, for å gidde å utføre arbeidet såpass tidlig. Men sånn er det nå.

PPS: Det er forresten ulikt når solen titter frem i øst og vest. Så selv om solen står høyest klokken 12 et sted i landet, kan det være at klokken nærmer seg ett før den står høyest et annet sted. (Samme gjelder jo for soloppgang og -nedgang.)

Soloppgang Oslo, 22. mars: 06:11
Soloppgang Bergen, 22. mars: 06:32
Soloppgang Tr.heim, 22. mars: 06:11
Soloppgang Stavanger, 22. mars: 06:31
Soloppgang Bodø, 22. mars: 05:52
Soloppgang Vadsø, 22. mars: 04:49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Hvis jeg kan få velge vil jeg ha sommertid hele året ;) hater vinter,n :( 

Då kjem vi i ulage med resten av Europa ettersom det er vintertid som er normaltid.

Er ikkje nødvendigvis meir problematisk med å ha tidssoner i aust/vest-retning enn å også innføre ei tidssoner i sør/nord-reting der vi kjem inn i ei ny nordleg tidssone når ein passerer Skagerrak, men då får vi berre enda eit komplisert tidssystem.

 

qualbeen skrev (30 minutter siden):

Om du stiller klokka én fattig time ene eller andre veien, påvirker ikke antall A- og B-mennesker.

Om eg ikkje husker heilt feil så meiner eg på at den vanlegaste forklaringa på kvifor vi har A og B mennesker er at folk har døgnrytme som er nøyaktig 24 timar og 0,37 ms. Har ein naturleg døgnrytme på f.eks. 23,5 time så har ein lettare for å vokne tidleg om morgonen og blir liggande å vente på at vekkerklokka skal ringe. Og motsett, har du ei naturleg døgnrytme på 25 timar så startar det nye døgnet ein heil time før du klar, med det resultatet at du har fått mindre søvn enn du helst skulle hatt.

 

 

Eg har også eit litt radikalt forslag til korleis ein kan få slutt på sommartida utan politisk innblanding. Som @qualbeen seier så kan ein gjere avtale med arbeidsgivar om at ein også endrar arbeidstida når sommartida startar, på den måten beheld ein døgnrytma og jobbar akkurat som før, det einaste er at i staden for å jobbe 8-16 så jobbar du 9-17 om sommaren. Særleg om vi får dette inn i tariffavtalar og likande slik at dei fleste arbeidsplassar justerer arbeidstida si på den måten så vil både opningstider i butikkane og vanleg arbeidstid i praksis være uendra sjølv om ein noko motvillig må stille på klokka.
Om mange nok slenger seg på så vil det å stille klokka bli redusert til ein unødvendig formalitet som etterkvart vil falle bort av seg sjølv.

For grunnen til at vi ikkje blir kvitt sommartida er jo at vi som innbyggarar og arbeidstakarar velger å innfinne seg med at klokka blir stilt. Eg reknar med at dei fleste bønder i dag ignorerer sommar og vintertida heilt ettersom kyrne uansett skal matast til same tid kvar dag, og at det er mykje lettare å ikkje endre foringstidspunktet etter klokka enn det er å forklare kyrne at no har vi sommartid og at derfor kjem maten ein time seinare enn vanleg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Opprinnelig var (gjen-)innføring av sommertid for flere årtier siden begrunnet med energibesparelsen for elektrisk belysning. Med LED-belysning er behovet drastisk redusert og EU hadde satt igang prosessen med avvikling.

Så kom Brexit og GB vil beholde systemet og det ville medføre at EU-medlem Irland ville få dette tidsrotet rett ved den skjøre grensen til Nordirland. Dette har ført til at EU-prosessen er utsatt men ikke avlyst.

SVJV

Foreslår at noen starter en fyrig tråd her inne "EUs fantastiske sommetidshåntering" e.l. - da blir det nok fart i saken.

Så det er Brexit sin skyld at EU er handlingslammet i dette spørsmålet og at uvesenet består ???

Hvilken fantastisk forklaring. 
Du skal ikke slenge på klimaendringer, krigen i Ukraina og energikrisen i samme slengen ?

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Så det er Brexit sin skyld at EU er handlingslammet

Handlingslammet? Hvis du vil kalle det slik når EU tar hensyn til enkelte medlemsland - ditt valg.

Tipper at GB om ikke lenge er med på å avskaffe sommertid og da fortsetter prosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...