Gå til innhold

⏰ Kan denne gangen være den siste gangen vi stiller klokka?


Anbefalte innlegg

trikola skrev (5 minutter siden):

Og jeg som trodde at det er i nord man har det lysere om sommeren - til og med midnattssol når man bare kommer langt nok mot nord.

(Og 'speilvendt' helt i sør også sef)

Ja? Det var jo poenget.

I nord er det lyst om sommeren uansett, så det har lite å si om man stiller klokka. I land som Tyskland eller litt lengre sør vil derimot en time ekstra sollys om kvelden sommerhalvåret ha betydning, uten at man har noen stor ulempe om morgenen, hvor det likevel er lyst nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, General Sniff said:

Nå er det altså ikke slik at alle «lever et fritt liv uavhengig av samfunnet rundt».

Og jeg tipper at man i land med f.eks. to forskjellige tidssoner likevel synkroniserer flere aktiviteter mellom tidssonene slik at ikke alle følger "politisk klokke" slavisk. Jeg tipper at mange i en av sonene  står opp ekstra tidlig rent klokkemessing (sammenlignet med den andre sonen). Jobber du f.eks. på båt som går mellom Sverige og Finland eller Norge og UK, så må man jo synkronisere på en eller annen måte 🙂

Og når jeg lager automatiske måle-systemer så bryr jeg meg ikke om hva politikerne sier hva klokka er - jeg bruker UTC ( https://time.is/no/UTC ) . Det burde kanskje flere bruke. Gjør du avtaler om å treffes på Zoom, så bruk gjerne UTC (ikke CEST, https://time.is/CEST som mange ikke forstår noe av).

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Og jeg tipper at man i land med f.eks. to forskjellige tidssoner likevel synkroniserer flere aktiviteter mellom tidssonene slik at ikke alle følger "politisk klokke" slavisk. Jeg tipper at mange i en av sonene  står opp ekstra tidlig rent klokkemessing (sammenlignet med den andre sonen). Jobber du f.eks. på båt som går mellom Sverige og Finland eller Norge og UK, så må man jo synkronisere på en eller annen måte 🙂

Og når jeg lager automatiske måle-systemer så bryr jeg meg ikke om hva politikerne sier hva klokka er - jeg bruker UTC ( https://time.is/no/UTC ) . Det burde kanskje flere bruke. Gjør du avtaler om å treffes på Zoom, så bruk gjerne UTC (ikke CEST, https://time.is/CEST som mange ikke forstår noe av).

Hva har disse spesialtilfellene med saken å gjøre?

Hva blir det neste? Trekke inn at det finnes folk som jobber nattevakt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del må ein gjerne droppe sommartida og berre ha normaltid/vintertid heile året. Forskjellen er for liten til å utgjere særleg med forskjell uansett, og virkninga går fort over.
Fordelane med å ha fast døgnrytme, kanskje særleg for barn og dyr som ikkje forstår at vi har justert klokka er nok langt større enn ulempane.

Eg meinar bestemt at dersom vi skal ha sommar og vintertid og samtidig hente effekten ut av klokkestillinga så burde vi justere berre 15 min om gangen, og vi tidsforskjellen mellom sommar og vintertid bør utgjere minst 2 timar samla sett slik at forskjellen både blir gradvis og av betydning over litt tid.
Slik som det er nå så går det ikkje mange vekene om hausten før det uansett er mørkt om morgonane igjen.

Eg tenkjer også at det burde være relativt uproblematisk for Norge å berre bestemme oss utan å ha med EU på å gjere det same. Det er ikkje mykje meir komplisert å måtte stille klokka til "europeisk tid" når vi reiser til Spania i sommarferien enn det er i dag å reise til UK og stille klokka til GMT.
Og sjølv om det ikkje er eit spesielt viktig argument så er det også slik at det meste av klokker stiller seg automatisk, dagens barn og unge har ikkje noko forhold til å "stille klokka", dei merker berre at klokka har justert seg sjølv i løpet av natta.

Hadde det vært kjempeproblematisk å forholde seg til ulike tidssoner så hadde det vært problematisk å reise austover eller vestover inn i andre tidssoner.
Sånn sett må det vel være eit mykje større problem at vi i Europa har sommartid mellom siste søndagen i mars til siste søndagen i oktober, medan dei i USA også har sommartid men då mellom den andre søndagen i mars og den fyrste søndagen i november. Så sjølv om det er sommartid på begge kontinenta så er vi i usynk i to veker i mars og ei veke i november, det må vel ha ført til langt meir utfordringar for alt frå teams-møter til bestilling av flybillettar, enn utfordringane vi potensielt får dersom Norge har lik tid heile året.

Lenke til kommentar
14 hours ago, General Sniff said:

Hva har disse spesialtilfellene med saken å gjøre?

Hva blir det neste? Trekke inn at det finnes folk som jobber nattevakt?

For å prøve å formulere meg mer pedagogisk:

Poenget mitt er at det spiller ikke noen rolle om en har sommer- eller vinter-tid så lenge ordningen er *permanent* (altså at en ikke endrer på klokka gjennom året).  Tenk deg (for å illustrere logikken her) at politikerne vedtok å sette frem klokka 5 timer. Du tror vel ikke at en da *permanent* ville legge seg 5 timer tidligere (i forhold til lokal soltid), butikkene ville åpne 5 timer tidligere etc etc. Det hjelper på forståelse å overdrive litt?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (9 timer siden):

For å prøve å formulere meg mer pedagogisk:

Poenget mitt er at det spiller ikke noen rolle om en har sommer- eller vinter-tid så lenge ordningen er *permanent* (altså at en ikke endrer på klokka gjennom året).  Tenk deg (for å illustrere logikken her) at politikerne vedtok å sette frem klokka 5 timer. Du tror vel ikke at en da *permanent* ville legge seg 5 timer tidligere (i forhold til lokal soltid), butikkene ville åpne 5 timer tidligere etc etc. Det hjelper på forståelse å overdrive litt?

Du tar dessverre feil, siden det er ingenting som tyder på at man kommer til å justere tidspunkter for diverse, om man innfører permanent sommertid. I teorien kunne man ha justert tiden for f.eks. når skolen starter i stedet, og la den starte en time senere dersom man innfører permanent sommertid. Tilsvarende for arbeidsplasser. Men dette kommer selvsagt ikke til å skje. Hva vil være poenget med å innføre permanent sommertid da, om alt skal forskyves en time?

Døgnrytme og sollys har faktisk noe å si. Hvorfor anbefaler søvnforskere normaltid fremfor sommertid om man skal ha en permanent løsning, om det ikke har noe å si? Hvorfor tror du russerne skrotet permanent sommertid og gikk over til permanent normaltid i stedet? Litt om temaet:

Søvnforsker vil ikke ha sommertid: Tenk på døgnrytmen - VG

Unntaket er de østlige delene av Nord-Norge, primært Finnmark, som ligger så langt øst at sommertid passer bedre, dvs. i praksis er det mer naturlig normaltid der. Så kan man jo kompensere gjennom å la klokkeslett ha en annen betydning, mulig de gjør det allerede.

Endret av General Sniff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (1 time siden):

Døgnrytme og sollys har faktisk noe å si.

Det er heilt klart at sollyset er av betydning, men dette er eigentleg heilt uavhengig av kva som står på klokka.

Dei aller fleste prøver i dag å tilpasse seg både klokka og sollyset. Når vi stiller klokka så er det dei aller færraste som tek det veldig enkelt å være våken ein time lengre og sove ein time lengre om morgonen, for dei fleste blir det ein overgangsperiode der dei går til sengs når dei er trøtte om kvelden og så våkner dei litt tidlegare om morgonen og må velge om dei skal ligge å vri seg i senga og vente til at klokka er der eller om ein berre skal stå opp ein time tidlegare slik som den innebygde døgnrytma vil.
Tilsvarande er det med sollyset, det er ingen i Norge som bur slik til at ein legg seg når sola går ned og står opp med sola, særleg i nordnorge så går ein ikkje i dvale gjennom heile vinteren og jobbar døgnet rundt om sommaren berre fordi det er lyst.

Kva klokka er, og kva tidspunktet betyr er 100% politikk og sedvane. Vi kan heilt utan problem definere at dagen startar om morgonen kl 08, men at vi kallar det 00:00, så jobbar vi i 8 timar til klokka er 08:00, er våkne i 8 timar til det er leggetid kl 16:00 og så søv til kl 00:00 igjen (dei fleste må nok stå opp ein time tidlegare og må stå opp kl 23, men prinsippet er det same). Også med ei slik løysing vil ein i all hovudsak følgje sollyset sjølv om lysnivået på morgon og kveld vil variere gjennom året.

 

General Sniff skrev (1 time siden):

Du tar dessverre feil, siden det er ingenting som tyder på at man kommer til å justere tidspunkter for diverse, om man innfører permanent sommertid. I teorien kunne man ha justert tiden for f.eks. når skolen starter i stedet, og la den starte en time senere dersom man innfører permanent sommertid. Tilsvarende for arbeidsplasser. Men dette kommer selvsagt ikke til å skje. Hva vil være poenget med å innføre permanent sommertid da, om alt skal forskyves en time?

Eg trur nok at ein kjem til å skje. Jobber ein ute om hausten og er avhengig av at det er lyst for å starte arbeidet så gir det jo mykje meir meining at ein berre bestemmer seg for å starte arbeidet 5 min tidlegare kvar dag og la sollyset bestemme når arbeidsdagen startar, enn det er å sitte å vente i mørket til heile Norge stiller klokka. Jobbar du ute så er du styrt av lyset ikkje av tala som står på klokka.

Den store forskjellen er uansett at dersom vi har lik tid heile tida så blir det opp til kvar enkelt skule eller arbeidsplass å velge når ein vil ha opningstider. I dag velger skulane, eller rettar sagt fylkeskommunen sjølv om dei skal ha vinterferie i veke 8 eller 9, det er ingenting anna enn rein politikk som tilseier at fyrste undervisningstime skal starte kl 08:10, 08:25 eller 08:45. I dag er den viktigaste grunnen til når fyrste undervisningstime startar knytt opp mot skuleskyssordninga og når fylket ønsker at fyrste skulebussen i regionen skal starte.

Mange arbeidsplassar har alt i dag ein slik fleksibilitet ved at ein har innført fleksitid der arbeidstakaren i større eller mindre grad kan velge når dei vil starte å jobbe. Ei slik fleksibel ordning er sjølvsagt meir utfordrande for butikkar og kontor som har faste opningstider, men også her har det blitt meir og meir vanleg å skille mellom arbeidstid og opningstid slik at ein ikkje opner for publikum før litt lengre ut på formiddagen. Mange bankar har i dag opningstid frå 10 til 15 sjølv om dei tilsette har vanleg 8 timars arbeidsdag. Det er ingenting i vegen for at ikkje daglegvarebutikken kan bestemme seg for å gjere det same. Det finnes arbeidsoppgåver som kan utførast uavhengig av om det er kundar inne i butikken eller ikkje.

Lenke til kommentar
6 hours ago, General Sniff said:

Du tar dessverre feil, siden det er ingenting som tyder på at man kommer til å justere tidspunkter for diverse, om man innfører permanent sommertid. I teorien kunne man ha justert tiden for f.eks. når skolen starter i stedet, og la den starte en time senere dersom man innfører permanent sommertid. Tilsvarende for arbeidsplasser. Men dette kommer selvsagt ikke til å skje. Hva vil være poenget med å innføre permanent sommertid da, om alt skal forskyves en time?

Selvsagt ville man justere tidspunkt for diverse dersom politikerne bestemte at en måtte sette frem klokka mye. En klarte å justere åpningstider for butikker uten mye styr. Det vil ta noe tid, selvsagt. Kanskje 5 år? Og Dagsrevyen har man endret tiden for 🙂     Ble tiden satt frem veldig mye så ville en justere på mange tider/timeplaner fortere enn om en bare justerte litt. Kontortid slik som 08:00-16:00 er ikke hellig.

Det er behov for å synkronisere med sola/dagalys.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Dersom en politiserer tidssoner, kan en betrakte tid som en konstrukt. Og ettersom resten av samfunnet er konstruert, blir prisen for å ikke følge klokka, for høy for de aller fleste. Det har tidligere i tråden vært snakk om EU sin innflytelse på tidssoner og det kan kanskje være utslagsgivende for fremtidige avgjørelser for mange regler i Norge, deriblant normaltid.

For å svare på spørsmålet om dette kan være siste gang sommertid tas i bruk, så er det jo muligheter for det. I alle fall periodevis opphold, som en kan se her:

image.png.857bbdba7cb623c4982df6d4569aa884.png

Kilde: Om sommertid | tidBANK | Norsk Tid as

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Chienne de base said:

Dersom en politiserer tidssoner, kan en betrakte tid som en konstrukt. Og ettersom resten av samfunnet er konstruert, blir prisen for å ikke følge klokka, for høy for de aller fleste. Det har tidligere i tråden vært snakk om EU sin innflytelse på tidssoner og det kan kanskje være utslagsgivende for fremtidige avgjørelser for mange regler i Norge, deriblant normaltid.

For å svare på spørsmålet om dette kan være siste gang sommertid tas i bruk, så er det jo muligheter for det. I alle fall periodevis opphold, som en kan se her:

image.png.857bbdba7cb623c4982df6d4569aa884.png

Kilde: Om sommertid | tidBANK | Norsk Tid as

 

 

Ante ikke at det var så rotete.

Lenke til kommentar

Problemet med å hoppe en time er at det skaper masse krøll i It systemer. Nå er det en mengde systemer som håndterer dette (til en viss grad). Så om det fjernes så blir det masse krøll igjen, for garantert mange servere som ikke blir oppdatert automatisk eller med det første. 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Ikke direkte relatert til sommertid men verdt å se 🤪

Bra funn! Dette forklarer langt på vei hvordan tid som konstrukt kan forårsake kaskader av trøbbel i alle tenkelige situasjoner😄Gøy at det ble nevnt de ulike kalenderne/tidsregning også.

Apropos apropos; hvis du har lyst på et dypdykk er det verdt å lese om siderisk tid Sidereal time - Wikipedia

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sommertid og vintertid er jo bare oppkonstruerte greier, helt meningsløst egentlig. Og blir enda mere kaotisk når de endrer en time på forskjellige datoer rundt om i verden. Må få avvikla hele greia.

GMT systemet kom på 1800-tallet når togreising ble allemannseie i Europa, da måtte de ha en måte å holde orden på tidstabellene over flere land samtidig siden folk ofte reiste over flere tidssoner. Greenwich i england ble "nullpunktet". Det er helt greit det. Bare ikke kødd det til med å legge til eller trekke fra en time to ganger i året..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...