Gå til innhold

Hjelp. Billig parkering i Oslo (rådhuset) for 9 timer (ikke elbil)


plankeby

Anbefalte innlegg

Takker. Forstår at jeg ikke skal lete meg ihjel for å spare en hundrelapp. Bare unngå at det blir 700-900 kr i sentrum. 

Har vært store endringer på parkering i Oslo siste 3-5 år. Mye gateparkering er fjernet, pluss den ekstreme prisøkningen for å holde drivstoffbil ute av Oslo. 

Har fått litt å se på. 

Savner at de private selskapene ikke opplyser priser på sine nettsider. Alt annet opplyser de, men ikke pris. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (2 timer siden):

Det letteste er å finne en av innfartsparkeringene ved togstasjonene rundt oslo. Ofte gratis parkering og en rimelig pris for lokaltog inn til byen.

Men er man en familie på fire, så koster tur-retur ikke langt fra maksprisen på de rimeligste P-husene i sentrum (avhengig av alder på barna). Også forutsatt at man slipper unna med én sone.

Men ja, tar man drivstoff og bompenger med i betraktningen, så kan man spare litt på det. Derfor bør man ta et raskt regnestykke for å finne ut hva som blir rimeligst.

Lenke til kommentar

En enkel løsning for noen som ikke er lokalkjent er friluftsparkeringen ved Sognsvann, og t-bane inn.
Der er det 24 eller 48 timer gratis parkering, masse ledig plass, og det er endestasjon på linje 6 (ikke skyt meg om linjenummeret er feil)

Et annet alternativ er p-huset på Mortensrud, og t-bane inn. Der er det en liten del som er gratis i 12 timer. Det kan være litt vanskeligere å finne frem der, men  burde ikke være et problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er dårlig kjent i Oslo. Gjør det nok enkelt og blar opp noen hundrelapper i parkering. Kjipt, men skal man til Oslo så koster det...

Kjenner ingen å låne elbil av. Vi har en familiebil, med 90% kjøring i 7 km radius..

Satser på Grønland et sted. 

Det mest irriterende er at p-selskapene ikke oppgir priser på sine hjemmesider. 

Dessuten lite poeng å passere en haug med bomstasjoner i Oslo. Kommer fra retning Moss inn/ut av Oslo. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
4 minutes ago, bzzlink said:

Innfartsparkering legger lett på 30 på reisetiden hver vei, så det hadde ikke vært et alternativ i mine øyne.

Det gjelder mest dersom man er kjent. Dersom man er ukjent i Oslo og ukjent med å kjøre bil i storby, så er det annerledes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Jeg er dårlig kjent i Oslo. Gjør det nok enkelt og blar opp noen hundrelapper i parkering. Kjipt, men skal man til Oslo så koster det...

Kjenner ingen å låne elbil av. Vi har en familiebil, med 90% kjøring i 7 km radius..

Satser på Grønland et sted. 

Det mest irriterende er at p-selskapene ikke oppgir priser på sine hjemmesider. 

Dessuten lite poeng å passere en haug med bomstasjoner i Oslo. Kommer fra retning Moss inn/ut av Oslo. 

Dei fleste har vel app i dag? Med Easypark, Parklink og Bil i Oslo vil du nok finne prisar på det meste.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Dei fleste har vel app i dag? Med Easypark, Parklink og Bil i Oslo vil du nok finne prisar på det meste.

Dobbeltpost. Appen folk har, er vel opp mot der man bor. Hver by sine apper, akkurat som bil i Oslo. De private varierer jo ut fra hvor man bor. Noen steder finnes knapt Easypark, eller Apcia osv... 

Appene krever full registrering for å se priser. 

Egentlig mindre brukt for apper nå, da man oftere betaler når man skal dra. Før var argumentet at man kunne legge til p-tid i app.

Se parkering i app universet og listen er lang... 

Ender på at vi klarer å finne noe til 54 kr timen. Vi korter ned turen til 5 timer.

Vurderer å parkere på Mortensrud og bane inn. Anses det trygt å ha bil der på kveld

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Har nå sett på ruter sin app og den virker strålende. 

1. Den krever ikke masse registrering

2. Den virker selv om du ikke er i Oslo (maser ikke om GPS) 

3. Lett å betale billett med kort eller Vipps. 

4. Ikke noe uønsket mas. 

Slik burde flere apper være. Nå man trenger en app en gang eller to i løpet av en tur eller ferie.

De som bor i Oslo glemmer litt at Oslo er ekstremt annerledes enn resten av Norge. Et kollektivtilbud andre byer bare kan drømme om å være i nærheten av, pluss drivstoffbil uønsket politikken. Bare synd det er så dyrt å ta kollektivt til Oslo. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
2 hours ago, plankeby said:

Har nå sett på ruter sin app og den virker strålende. 

1. Den krever ikke masse registrering

2. Den virker selv om du ikke er i Oslo (maser ikke om GPS) 

3. Lett å betale billett med kort eller Vipps. 

4. Ikke noe uønsket mas. 

Slik burde flere apper være. Nå man trenger en app en gang eller to i løpet av en tur eller ferie.

De som bor i Oslo glemmer litt at Oslo er ekstremt annerledes enn resten av Norge. Et kollektivtilbud andre byer bare kan drømme om å være i nærheten av, pluss drivstoffbil uønsket politikken. Bare synd det er så dyrt å ta kollektivt til Oslo. 

Har vært både i trondheim og bergen vil nok si at kollektiv trafikken der er vel som god som oslo.

Ulempen der at hvis man skal lenger unna sentrum så går ikke bussene så ofte.

Lenke til kommentar
2 hours ago, onkel_jon said:

Har vært både i trondheim og bergen vil nok si at kollektiv trafikken der er vel som god som oslo.

Ulempen der at hvis man skal lenger unna sentrum så går ikke bussene så ofte.

Har bodd i Trondheim og Stavanger, vil påstå at det er milevis forskjell på kvaliteten på kollektivtrafikken samt hva man får igjen per krone brukt, mellom der og Oslo.

Det eneste som er surt er at kollektivtrafikken har økt så vanvittig mye mer i pris enn hva bil har gjort, de siste 15 årene.

https://www.nrk.no/mr/buss-og-bussbillett-har-stige-tre-gonger-sa-mykje-i-pris-som-bensin-og-diesel-sidan-2010-1.15750281

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (22 timer siden):

WHAT? Dette er vel dobbelt så dyrt som den dyreste døgnprisen i Bergen! Oslo må virkelig hate bilister.

Jepp. Bilene ødelegger også mye for bylivet. Byen hadde vært mye bedre om privatbiler var forbudt innenfor ring 2. Altså kun budbiler, vareleveranser, taxier og kollektivtransport bør få lov å kjøre og da kun med eldrift. Kollektivtransport inne i byen er mer enn god nok. De som bor og jobber i byen og har bil er latsekker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Jepp. Bilene ødelegger også mye for bylivet. Byen hadde vært mye bedre om privatbiler var forbudt innenfor ring 2. Altså kun budbiler, vareleveranser, taxier og kollektivtransport bør få lov å kjøre og da kun med eldrift. Kollektivtransport inne i byen er mer enn god nok. De som bor og jobber i byen og har bil er latsekker.

Oslo har jo stimulert til sterk økning av bilbruk, altså elbiler. Det samme i min by. Folk sluttet å bruke kollektivt når brått bilen ble gratis eller veldig billig i byen. Så man har på ingen måte vært opptatt av å få bilbruk ned, kun andel med drivstoff.

Ikke privatbiler innenfor ring 2. Da lammer man jo trafikken i Øst-Norge. Det er jo idioti. Da må det hauger med milliarder på plass og legge veinett utenfor.

Oslo ligger slik til at det er et knutepunkt for trafikk. Oslo er ikke et sted man kan velge å kjøre lett utenom på vei til og mellom destinasjoner.

Men, avsporing...

Det ble løsning med Mortensrud. Fint når man bare skal være en dag i Oslo. Stoppet på Grønland, der var det mye kvalme og rusdealing på vei ut av t-banen, fra to mørke etnisiteter... Trist at det var blitt så åpenlyst med salg og rus der. Vil ikke anbefalt å ha med barn dit om de ikke er kjent med slikt.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (14 timer siden):

Jepp. Bilene ødelegger også mye for bylivet. Byen hadde vært mye bedre om privatbiler var forbudt innenfor ring 2. Altså kun budbiler, vareleveranser, taxier og kollektivtransport bør få lov å kjøre og da kun med eldrift. Kollektivtransport inne i byen er mer enn god nok. De som bor og jobber i byen og har bil er latsekker.

Jeg vil heller dø enn å bo i en slik by du skisserer her.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (10 timer siden):

Ikke privatbiler innenfor ring 2. Da lammer man jo trafikken i Øst-Norge. Det er jo idioti. Da må det hauger med milliarder på plass og legge veinett utenfor.

Ingen forslag om "bilfritt" Oslo Sentrum innebærer at man skal stenge for gjennomfartstrafikken på E18/E6.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Jeg vil heller dø enn å bo i en slik by du skisserer her.

Vel det var det mange som gjorde før også (dvs dø), men så ble Oslo (sammen med Bergen) dømt i EFTA domstolen i 2015 for å ha for høy luftforurensing og ikke gjøre nok med det. Oslo måtte gjøre endringer, med mindre de ville bruke store deler av sitt eget budsjett til å betale enorme dagsbøter. Det hadde blitt endring uansett hvem som satt i bystyret.

Og det er historien om hvorfor Oslo gikk fra en av de mest forurensede byene i hele Europa til en av de reneste. Det har reddet og forlenget mange liv, samt reddet mange barn fra astma.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...