Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

«Gis bort» på finn


Himmalaya

Anbefalte innlegg

Hei!

 

La tidligere ut en spisegruppe på finn med spisebord, stoler og sofa tilhørende spisegruppen. Ble mange henvendelser, men en kunne hente fortest da jeg hadde behov for å få dette bort grunnet flytting. Hun spurte først om hun kun kunne få sofa, jeg svarte at det måtte hentes samlet. Satte dette klart ute til henne, med kommunikasjon om at hun var på vei og viste det stod ute. Når hun kom var jeg borte i 5 minutt og jeg bekreftet at hun kunne ta dette med seg. Når jeg da kommer tilbake har hun kun tatt med seg sofa. Bordet og stolene stod fortsatt der. Prøvde å kontakte henne men hun hadde blokkert nummeret mitt. Fikk tak i henne via en annen telefon og hun låfte å komme å hente, men dukker fortsatt ikke opp. Hvilke rettigheter har jeg her? Kan dette bli hentet av et firma for å kastes på hennes regning? 
 

Har behov for å få dette fjernet da det står utenfor den gamle leiligheten jeg har flyttet ut fra. Og de andre som var interessert ønsker det ikke uten sofaen. Finner ikke adressen hennes, men har fullt navn og telefonnummer. Anmelde? Kreve sofa tilbake eller fjernet på hennes regning? Har alt dokumentert på meldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein avtale er ein avtale. Eit vilkår om alt eller ingenting vil vere bindande, og det ser jo ut til at det har vorte akseptert.

Eg hadde her gitt melding (skriftleg) om at det vil verte frakta bort for hennar reikning innan ein gitt (kort) tidsfrist, om ho ikkje hentar det sjølv.

Det er ikkje alle som forstår at avtaler er bindande, og då kan det vere hensiktsmessig å minne dei på det.

Lenke til kommentar

Er nok en smal sak egentlig, men så vanvittig frustrerende! Det er jo i grunn tyveri når du kun tar en ting «uten låv»? 
Har skrevet en elendig tilbakemelding. Problemet er at den blir ikke publisert med mindre hun skriver en omtale om meg også. Tenker hun skjønner den tilbakemelingen ikke er av positiv karakter så tenker hun unngår å skrive noe tilbake som resulterer i at den blir slettet etter 3 uker. 

Lenke til kommentar
Himmalaya skrev (2 minutter siden):

Er nok en smal sak egentlig, men så vanvittig frustrerende! Det er jo i grunn tyveri når du kun tar en ting «uten låv»? 
Har skrevet en elendig tilbakemelding. Problemet er at den blir ikke publisert med mindre hun skriver en omtale om meg også. Tenker hun skjønner den tilbakemelingen ikke er av positiv karakter så tenker hun unngår å skrive noe tilbake som resulterer i at den blir slettet etter 3 uker. 

Send en melding til finn.no med bilde av chatte-loggen og bilde av møblene som står igjen så antar jeg at de ønsker å slippe din tilbakemelding igjennom.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

Ein avtale er ein avtale. Eit vilkår om alt eller ingenting vil vere bindande, og det ser jo ut til at det har vorte akseptert.

Eg hadde her gitt melding (skriftleg) om at det vil verte frakta bort for hennar reikning innan ein gitt (kort) tidsfrist, om ho ikkje hentar det sjølv.

Det er ikkje alle som forstår at avtaler er bindande, og då kan det vere hensiktsmessig å minne dei på det.

Skrev melding og sa at det vil bli ført bort på hennes regning med de kontaktopplysningene jeg har. Men er bekymret det ikke er nok og at det faller tilbake på meg? Har telefonnummer og navn. Vet ikke om dette er nok? Kjenner jeg ikke er sugen på den regninen selv.. men ønsker å gjennomføre så derfor jeg sjekker hvordan jeg egentlig stiller meg her. Ser det står på finn at hvis en selger ikke fullfører en handel som er avtalt både skriftlig og muntlig kan kjøper kreve erstatning. Tenker dette går begge veier? Altså da at man har sine rettigheter og at dette nå er hennes eiendeler? 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 minutter siden):

Kvifor ikkje? Det er jo åpenbart ein gyldig avtale, og brot har påført han ei ulempe.

Hvis hun har blokkert nummeret hans så har hun ikke lyst til å samarbeide. Å involvere politi eller rettsvesen for en sånn sak tror jeg vil koste trådstartet mye tid og ikke føre noen vei.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Hvis hun har blokkert nummeret hans så har hun ikke lyst til å samarbeide. Å involvere politi eller rettsvesen for en sånn sak tror jeg vil koste trådstartet mye tid og ikke føre noen vei.

-k

Men i realiteten kan det vel kategoriseres som en form for tyveri? Og at det resterende hun har avtalt å hente nå er hennes eiendeler? 🤔 eller er jeg rett og slett for prippen nå. Er som sakt veldig frustrert over hvor frekk man kan være. 

Lenke til kommentar

Jeg syns du er litt småprippen. :) Tviler også sterkt på at du har en reel sak ift politi/tyveri og lignende som flere nevner her i tråden. Det er et "duchebag move" - men ikke noe mer enn det. Jeg tviler også sterkt på at det er kriminelt å IKKE ta med seg "hele pakken", selv om dette var lovet i forkant. Slike ting skjer, særlig på Finn og via kjøpsgrupper på Facebook o.l. 

Det er jo heller ikke å regne som tyveri, for du har jo allerede sagt til vedkommende kan få sofaen. Så du har jo allerede gitt bort sofaen. Du har heller ikke hatt et direkte økonomisk utlegg her.

Legg ut resten på nytt..... det er vesentlig enklere enn å krangle med sofa-personen. 😜 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, knutinh said:

Hvis hun har blokkert nummeret hans så har hun ikke lyst til å samarbeide. Å involvere politi eller rettsvesen for en sånn sak tror jeg vil koste trådstartet mye tid og ikke føre noen vei.

Å involvere politi er meiningslaust; det er ei sivil sak.

Eg ville gitt melding om det, med ein frist for å innrette seg etter avtalen. Om ikkje; køyrt det vekk på billegaste vis og sendt faktura med dokumentasjon på kost til vedkommande.

 

6 minutes ago, vidor said:

Det mest effektive er vel å true med anmeldelse av tyveri om ikke resten hentes. Få vil ha det på rullebladet sitt.

Tjuveri er det vel neppe?

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (8 minutter siden):

Jeg syns du er litt småprippen. :) Tviler også sterkt på at du har en reel sak ift politi/tyveri og lignende som flere nevner her i tråden. Det er et "duchebag move" - men ikke noe mer enn det. Jeg tviler også sterkt på at det er kriminelt å IKKE ta med seg "hele pakken", selv om dette var lovet i forkant. Slike ting skjer, særlig på Finn og via kjøpsgrupper på Facebook o.l. 

Det er jo heller ikke å regne som tyveri, for du har jo allerede sagt til vedkommende kan få sofaen. Så du har jo allerede gitt bort sofaen. Du har heller ikke hatt et direkte økonomisk utlegg her.

Legg ut resten på nytt..... det er vesentlig enklere enn å krangle med sofa-personen. 😜 

 

 

Prippen? Helt klart 😄 Føler meg ekstremt prippen akkurat nå. Men virkelig frustrerende og kjenner jeg ikke klarer å slippe den helt pga personen ikke bare skal kunne stikke av med den. Sofaen kunne jeg fått penger for, men ga bort hele sette med sofaen for at alt skulle bli med. Hadde jeg kun skulle kvittet meg med den hadde det vært mot betaling. En grunn til at de andre interesserte ikke henter er pga det var sofaen de var interessert i. Og det vil i grunn ikke være ok da personen spurte om kun sofa og jeg sa nei? Men ifølge finn sine retningslinjer står det at avtaler er bindende, også muntlig. Men føler denne enkle saken blir litt kompleks i forhold til å tyde den. 

Lenke til kommentar
Himmalaya skrev (35 minutter siden):

Hei!

 

La tidligere ut en spisegruppe på finn med spisebord, stoler og sofa tilhørende spisegruppen. Ble mange henvendelser, men en kunne hente fortest da jeg hadde behov for å få dette bort grunnet flytting. Hun spurte først om hun kun kunne få sofa, jeg svarte at det måtte hentes samlet. Satte dette klart ute til henne, med kommunikasjon om at hun var på vei og viste det stod ute. Når hun kom var jeg borte i 5 minutt og jeg bekreftet at hun kunne ta dette med seg. Når jeg da kommer tilbake har hun kun tatt med seg sofa. Bordet og stolene stod fortsatt der. Prøvde å kontakte henne men hun hadde blokkert nummeret mitt. Fikk tak i henne via en annen telefon og hun låfte å komme å hente, men dukker fortsatt ikke opp. Hvilke rettigheter har jeg her? Kan dette bli hentet av et firma for å kastes på hennes regning? 
 

Har behov for å få dette fjernet da det står utenfor den gamle leiligheten jeg har flyttet ut fra. Og de andre som var interessert ønsker det ikke uten sofaen. Finner ikke adressen hennes, men har fullt navn og telefonnummer. Anmelde? Kreve sofa tilbake eller fjernet på hennes regning? Har alt dokumentert på meldinger.

Du må passe på at avtalen gjennomføres som du mente det, der og da. Ikke kom etter noen senere på det grunnlaget. Anmelde, nei seriøst... Kjør det på søpla og glem hele saken. Du ble kvitt sofaen, og vet ikke hvordan det ville endt med de andre interesserte heller. Ikke problemfritt å gi bort verdiløse ting, bombe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Himmalaya skrev (2 minutter siden):

Prippen? Helt klart 😄 Føler meg ekstremt prippen akkurat nå. Men virkelig frustrerende og kjenner jeg ikke klarer å slippe den helt pga personen ikke bare skal kunne stikke av med den. Sofaen kunne jeg fått penger for, men ga bort hele sette med sofaen for at alt skulle bli med. Hadde jeg kun skulle kvittet meg med den hadde det vært mot betaling. En grunn til at de andre interesserte ikke henter er pga det var sofaen de var interessert i. Og det vil i grunn ikke være ok da personen spurte om kun sofa og jeg sa nei? Men ifølge finn sine retningslinjer står det at avtaler er bindende, også muntlig. Men føler denne enkle saken blir litt kompleks i forhold til å tyde den. 

Hehe, ja - jeg vet hvordan du har det. Har opplevd lignende selv. Det er mer arbeid å "forfølge" denne ikke-saken, enn å legge ut resten på nytt. Men det gjør vondt å føle seg "lurt/bedratt" - når man i bunn å grunn bare er snill som gir bort noe av verdi.

Mange på Finn, og da særlig på "Gis bort" -torget er noen luring. Så at folk ikke holder ord, ikke møter opp, eller lignende - er ganske vanlig. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Involvere myndighetene er mer tiltak enn det er verdt det. Jeg hadde dumpet resten i hagen hennes.

Det som var planen, men umulig å finne adressen. Har bare navn og telefonnummer. Hadde jeg hatt adressen ville det nå stått utenfor henne :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det er ikke tyveri. Det er avtalebrudd.

Det er hennes møbler, så sånt sett er det kanskje ikke ditt problem lengre. Hva er problemet med at det står utenfor leiligheten?

Om du får noen henvendelser om møblene så er det bare å henvise videre til henne.

Tenker den tidligere husværten ikke setter pris på at det står der, og siden det «har vært mitt» kjenner jeg litt på ansvaret for det. Men du har et poeng, kan henvise til henne, men faller nok på meg når hun ikke plukker opp? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...