Gå til innhold

Info om oppgradering av forumet tirsdag 28. februar kl 09:20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Ny måte å få informasjon/varsel om ting fra moderatorer og administratorer. Moderatorer og administratorer vil få tilgang til et system for å sende meldinger/varsler til hele brukergrupper eller enkeltbrukere. Varslene sendes ikke på e-post eller i forumets meldingssystem, men vil komme som en popup når man besøker forumet. For å kunne fortsette å bruke forumet vil man måtte trykke for å bekrefte at meldingen er sett eller svare på meldingen. Vi vet ikke i hvor stor grad vi kommer til å ta i bruk dette, men det vil for eksempel være lett for en moderator å bruke verktøyet i tilknytning til moderatorhandlinger som å flytte en tråd eller skjule et innlegg. 

Her bør man også inkludere og integrere en direkte mulighet for å bestride varselet. Å tvinge brukere til å bekrefte uten å komme med kontradiksjon er i beste fall hersketeknikk i praksis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ellers savner jeg fortsatt en mulighet for å kunne skjule tråder fra "Latest Posts". Det er tungvindt å måtte favorittmerke alt man vil se når man heller kan skjule det man ikke finner interessant. "Mine poster og favoritter" har en funksjon men den erstatter ikke "latest posts".

Det hadde også vært topp med muligheter for å velge å alltid vise "embedded" som "URL links" når man leser tråder, da man ikke nødvendigvis ønsker å få alt opp med bilder som representerer innholdet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Her bør man også inkludere og integrere en direkte mulighet for å bestride varselet. Å tvinge brukere til å bekrefte uten å komme med kontradiksjon er i beste fall hersketeknikk i praksis.

Man som før sende en klage til [email protected] om man mener at man har fått advarsel på feil grunnlag. 

Vil bare påminne om at det helt frivillig å bruke forumet vårt. Klarer man ikke ha forståelse og aksept for retningslinjene så finner man seg et annet forum å være på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Gaea said:

Man som før sende en klage til [email protected] om man mener at man har fått advarsel på feil grunnlag. 

Jeg forstår ikke motstanden mot å gjøre det enklere for brukerne å sende en klage? Så skal man lete etter denne (nederst i teksten), deretter åpne en e-post applikasjon osv. Gjør det enkelt å gi en kontradiksjonsmulighet, det bør ikke være noe problem.

Det siste ser jeg ingen relevans med annet enn forsøk på hersketeknikk som svar på et legitimt spørsmål.

Quote

Vil bare påminne om at det helt frivillig å bruke forumet vårt. Klarer man ikke ha forståelse og aksept for retningslinjene så finner man seg et annet forum å være på. 


Hvorvidt man bryter en retningslinje eller ei er et tolkningsspørsmål. Derav har man i det hele tatt en klagemulighet. Jeg regner med at du forstår hvorfor man har den? Å skulle kjøre en klage på en slik beslutning utenom hele forumet gjør nok at mange ikke gidder bryderiet. Jeg snakker selvsagt om tilfellene hvor man ikke har fått en utestengelse - kun ett varsel.

Ergo vil det være et løft i funksjonalitet at man får muligheten til å klage på evt. overtråkk direkte i forumet.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (På 1.3.2023 den 19.25):

Er det mulig å legge til en funksjon som gjør at blokkerte brukeres innlegg ikke kommer i feeden? Sånn som opplegget er nå så dukker innlegget opp men om jeg trykker på innlegget så er det blankt ( noe som er bedre en ingenting )

Det beste hadde vært om de hadde forsvunnet helt fra feeden.

Vi har ikke noen planer om å utvide funksjonaliten for å ignorere brukere. Ev. endret funksjonalitet her vil komme som resultat av at utviklerne av forumprogramvaren gjør noe med det.

olavrb skrev (På 2.3.2023 den 21.52):

Ser ut som WebP-bilder er støttet på diskusjon.no etter oppdateringen.

Selv om det kommer opp en popup om at webp ikke er støttet

Webp-bilder skal være støttet nå ja. Jeg får ikke den feilmeldingen selv.

Det virker som feilmeldingen kommer fra selve tekstverktøyet ckeditor. Jeg tipper det skyldes at nettleseren din kanskje har en gammel cachet versjon av noen javascript-filer. Se om det løser seg ved å lukke alle åpne Diskusjon.no-faner og deretter tømme cachen/mellomlager i nettleser. (Du trenger ikke slette cookies/informasjonskapsler)

Hvis du fremdeles kan reprodusere det ber jeg om at du først venter og ser om neste oppdatering i løpet av måneden løser det. Deretter poste hva du ev. gjør, steg-for-steg, for å reprodusere det. 

a_aa skrev (På 4.3.2023 den 10.53):

Dersom man ikke er innlogget, og ser på en liste med tråder/innlegg (feks "Siste innlegg" eller "Forside"), så vil man ikke komme til sisteposten i tråden dersom man klikker på tidspunktet for siste post. (?do=getLastComment mangler.)

Dersom man derimot er innlogget, funker det som før.

Personlig mistenker jeg det henger sammen med implementeringen av at innloggede brukere nå kan velge hvor tittel-lenker skal ta dem. Og at det enten er et bevisst valg fra utvikleren av forumplattformen at ingen gjestelenker skal ha slike variabler i lenkene sine, eller at det ikke var et bevisst valg, men at de likevel ikke ser noen stor verdi å endre oppførselen tilbake til gammel oppførsel for gjester. 

Jeg har uansett laget en tråd om dette, også får vi i første omgang se hva de sier: https://invisioncommunity.com/forums/topic/472610-bug-guests-not-getting-dogetlastcomment-links-on-latest-reply-timestamp/

Sjørøver skrev (På 5.3.2023 den 11.20):

Er det mening at det skal bli mye tyngre å laste? Får 0.1 fps på mobil etter oppdateringen. Helt jævlig å bruke, og da utgår egentlig forumet for min del. 

Nei, det er ikke meningen, og jeg har ikke hørt om lignende problemer fra andre. Fint om du kan opplyse om nettleser og hvilken mobil du har, så kan vi prøve å feilsøke litt. 

Theo343 skrev (På 5.3.2023 den 11.57):

Her bør man også inkludere og integrere en direkte mulighet for å bestride varselet. Å tvinge brukere til å bekrefte uten å komme med kontradiksjon er i beste fall hersketeknikk i praksis.

Du kan lese mer detaljert om den nye funksjonen her: 

Vi kommer nok ikke til å utvide eller forandre funksjonaliteten på dette, så det vil kun ha de mulighetene i seg som utviklerne av forumprogramvaren legger opp til. Hvordan vi kommer til å bruke det er ikke bestemt eller "skrevet i sten". 

Uansett er ikke et slikt varsel ensbetydende med advarsel, det kan handle om at man bare vil informere om noe. Bruk av advarselssystemet til å sende meldinger/advarsler vil uansett være mer tellende for ev. en senere alvorlig reaksjon som utestengelse.

Forøvrig har alle sidene i forumet en "Kontakt oss"-lenke i bunn som åpner skjema for å kontakte oss, det man skriver inn der sendes som en e-post til oss. 

Theo343 skrev (På 5.3.2023 den 11.59):

Ellers savner jeg fortsatt en mulighet for å kunne skjule tråder fra "Latest Posts". Det er tungvindt å måtte favorittmerke alt man vil se når man heller kan skjule det man ikke finner interessant. "Mine poster og favoritter" har en funksjon men den erstatter ikke "latest posts".

Tenker du på denne siden?: https://www.diskusjon.no/index.php?app=tekcode&module=discover&controller=discover&do=recent

Kan du ev. lenke til siden du tenker på? Jeg kan vurdere å lage en ignoreringsliste til siden over, dersom det er den du mener. Man kan allerede ignorere kategorier der. 

Theo343 skrev (På 5.3.2023 den 11.59):

Det hadde også vært topp med muligheter for å velge å alltid vise "embedded" som "URL links" når man leser tråder, da man ikke nødvendigvis ønsker å få alt opp med bilder som representerer innholdet.

Vi kommer nok ikke til å utvikle noe for dette. 

FrihetensRegn skrev (18 timer siden):

Jeg savner et bedre tegn på om man er skjult eller synlig i trådene man er i. Det er ingenting som sier ifra nå hva statusen er. En beskjed ala "du er usynlig" eller "du er synlig" nede ved tråden der man skriver innlegg hadde vært fint.

Vi kan se om vi kan få inn indikasjon på dette. Når det er sagt vil man kunne se det ved å besøke profilen sin, i tillegg til at det man har valgt inne i kontrollpanelet vil gjelde for alle enheter frem til man ev. endrer den innstillingen. 

Uderzo skrev (5 timer siden):

Skal nok være sånn. Spørsmålstegnet indikerer at tråden inneholder en meningsmåling(spørreskjema).

Det stemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ‘overligger’ som dukket opp på slutten av fjoråret er at stjerne/bulletpoint til venstre for trådteksten under ‘Siste innlegg’ ikke oppdateres automatisk når man går ut av (swiper seg ut av) tråden igjen. Ganske irriterende da jeg stadig lurer på om jeg ikke fikk lest alt og åpner tråden igjen. En manuell refresh av siden (Siste innlegg) fikser det. Opplever det med Safari på iPhone samt Edge på Android tablet. Mulig det har med at Cloudflare ble tatt i bruk?

Synes stadig å oppleve at jeg i tråder jeg leser ofte enten havner halvveis oppe i forrige post eller mange poster tidligere selv om det står stjernesymbol foran posten. Har til og med opplevd at nyeste uleste post viser seg å være min egen post(!) Samme når jeg trykker på ‘Noen reagerte på et emne [Trådnavn]’, da hender det at lenken er helt på bærtur. Eks. så skulle følgende som ligger inne under varslinger hos meg: noen reagerte på et innlegg i et emne SnowDOG's Picture humor thread V.4 *Ingen post uten bilde!* 
22 timer siden
 ha vært til en av mine poster men den går til en helt annen.

Edit: hvis jeg trykker på lenken over og så refresher flere ganger, hender det at der er min post som vises (riktignok med øvre halvpart av skjermen fra forrige post og nedre halvpart min) — kan det være pga. at det er flere servere i Cloudflare HA og at disse kan ha ulikt cacheinnhold?

Endret av NoBo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (2 timer siden):

Synes stadig å oppleve at jeg i tråder jeg leser ofte enten havner halvveis oppe i forrige post eller mange poster tidligere selv om det står stjernesymbol foran posten. Har til og med opplevd at nyeste uleste post viser seg å være min egen post(!) Samme når jeg trykker på ‘Noen reagerte på et emne [Trådnavn]’, da hender det at lenken er helt på bærtur. Eks. så skulle følgende som ligger inne under varslinger hos meg: noen reagerte på et innlegg i et emne SnowDOG's Picture humor thread V.4 *Ingen post uten bilde!* 
22 timer siden
 ha vært til en av mine poster men den går til en helt annen.

Dette har jeg nevnt allerede. Jeg tror det har vært slik før, etter oppdatering. Har noe langt bak i hukommelsen at det er noe som må bygges opp igjen på nytt, og at det blir bedre med tiden.

Lenke til kommentar
20 hours ago, TSP said:

Tenker du på denne siden?: https://www.diskusjon.no/index.php?app=tekcode&module=discover&controller=discover&do=recent

Kan du ev. lenke til siden du tenker på? Jeg kan vurdere å lage en ignoreringsliste til siden over, dersom det er den du mener. Man kan allerede ignorere kategorier der. 

Takk for gode svar og jeg forstår godt at man så langt som mulig ønsker å holde seg til standarfunksjonalitet i plattformen.

Ja jeg tenker på denne du linket selv.
https://www.diskusjon.no/index.php?app=tekcode&module=discover&controller=discover&do=recent

Ignorere kategorier via settings knappen er ok, men ofte er det kun enkelttråder man ønsker å skjule fra "latest post" feeden.

Tenker mer på samme funksjonalitet man har her:
https://www.diskusjon.no/index.php?app=tekcode&module=myposts&controller=view
Man setter en hake til høyre og velger minustegnet for "ignore".

Men forstår hvis det ikke enkelt lar seg gjøre. Kun et ønske.

Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Jeg får det igjen bare ved å refreshe siden. Er pålogget. 

Da ville jeg prøvd å resette nettleseren, og så lukket den og startet den på nytt.

Alternativt lukke alle tabs og starte på nytt, og om ikke det virker, lukk alt utenom en fane, resett og avslutt nettleseren. Ta i tilfelle vare på linker til sider du har åpne faner på nå, så du kan åpne de på nytt når nettleseren er resatt og "clean state".

 

Lenke til kommentar
minim skrev (28 minutter siden):

Jeg får det igjen bare ved å refreshe siden. Er pålogget. 

At du klikker den vekk skal bli lagret som en informasjonskapsel som blir satt med Javascript. 

Kan det tenkes at du har noen nettlesertillegg eller innstillinger som hindrer lagring av informasjonskapsel eller kan hindre Javascript-kode i å fungere som det skal?

Prøv gjerne å slå av ev. nettlesertillegg en og en for å identifisere hva det kan skyldes :)

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Nå har vi gjort slik at Diskusjon.no bruker PHP 8.1 (og ikke 7.4)

Dermed er også del 2 av prosessen som jeg presenterte i førsteinnlegget gjennomført :new_woot:

Del 3 (neste oppgradering av forumprogramvaren) skjer nok i neste uke eller uken etter. Da kommer også nattmodus! Mer info kommer når det nærmer seg :)

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...