Gå til innhold

Info om oppgradering av forumet tirsdag 28. februar kl 09:20


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (21 minutter siden):

Jeg tror du blir lurt av den gamle "rammen" som var rundt posten. Jeg tok også en sjekk og selve posten er samme størrelse:

image.png.e7b1f3033bb3a24359b793e5880a543f.png

Jeg ser dog at linjeskiftet i eksempelposten kommer tidligere ("Community" er på ny linje"), så virker som noe har skjedd med plassen. Større marg til høyre kanskje?

Ja, du har rett. Ser at fonten er litt annerledes, så kanskje det + endringen på rammen lurte meg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slaps skrev (2 timer siden):

Ja det føles slik. Lurer da på hvorfor. Er på 1080p 16:9

Sidekick skrev (1 time siden):

Merker at overgangen til Bold font i brukernavnene har gjort at mange brukernavn ender med at brukernavnet blir delt opp i to linjer. Fks @TheDarkSycamore - SCM . Det er vel de lengste brukernavnene som opplever denne rare oppdelingen

TheDarkSycamore - SCM skrev (1 time siden):

Det er også en liten oppdatering feil. Så, jeg spør omen trent det samme. Hvorfor deler ikke opp nicknavnet på en rett måte?

Jeg har justert litt på noen bredder på ulike rammer nå. Så akkurat første ordet i brukernavnet dere trekker frem som eksempel passer nå inn på en linje igjen. Det kan hende at disse justerte rammebreddene løser litt følelsen av at det er blitt trangere også.

:utakt skrev (55 minutter siden):

Angående bredde - forumet har blitt bittelitt smalere, i hvert fall på min maskin (1920 * 1080). Jeg måtte bruke wayback machine og snoke litt. Nå er det 980 bredt, mens det var 1000 bredt for en uke siden. Ikke så veldig forskjell, men alt sånt merkes i starten. 

Menypunktet "Retningslinjer" har forsvunnet bak knappen "Mer" i toppmenyen. Burde det blitt gjort mer synlig?

Som @Uderzo skriver var det nok sånn med "Retningslinjer"-punktet og "Mer"-menyen før også, men jeg justerte litt på den ene menytittelen og rekkefølgen på menyen, så nå har retningslinjene plass utenfor "Mer"-menyen. Takk for tips :)

Og som du selv etter hvert fikk svar på så har vi altså kuttet vekk en ekstra ramme rundt innholdet. Hovedinnholdsboksen har altså samme tilgjengelige bredde som før, 980px. Som før er det 10px i avstand ut til kantene på hver side, totalt 1000px. Før hadde altså de 20px med "ramme" en annen farge og stiling, nå er det gjennomsiktig/ingen synlig ekstra ramme.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Det har blitt mindre og mindre behov for dette i det siste. Tidligere var det greit å kunne endre for å fjerne "feil" i formatering. Det jeg bruker til i dag er en litt irriterende "bug". Hvis du sletter linjen etter en sitatboble så blir det umulig å skrive utenfor sitatboblen.

Jeg får løst dette ved å plassere tekstmarkøren etter siste tekst i sitatboksen og trykke enter to ganger. Første enter-trykk vil tilsynelatende lage en ny linje inne i sitatboksen, men trykker man enter en gang til på den nye linjen så bryter man ut av sitatboksen.

Nimrad skrev (5 timer siden):

Det er heller ikke mulig å fjerne en tom linje over en sitatboble.

Du kan holde musepekeren over sitatboksen, da skal det komme opp et "flytte-ikon" rett over sitatet i venstre hjørne. Flytt musepekeren til flytte-ikonet, deretter klikk og dra sitatboksen øverst/opp til den tomme linjen. 

Skjermbilde 2023-02-28 kl. 16.35.24.png

 

Funker disse løsningene for deg? De funker for meg i Chrome. Hvilken nettleser bruker du eventuelt?

Endret av TSP
Lenke til kommentar

@TSP Jeg klarer ikke med min beste vilje å slette en sitatboks fra mobil (Android). Jeg kan tømme alt som står i sitatboksen, men når jeg trykker øverst til venstre (ikonet med pilene) og så trykker for å slette, så dukker det i stedet opp en tekst som sier "Widget blockquote".

Tips? 

Foreløpig har jeg funnet en workaround ved å laste siden på nytt, gå til tekstfeltet som nå har automatisk gjenopprettet det som sto der tidligere, og som nå har en lenke/funksjon for å slette alt innhold og starte på nytt. Men det er jo litt tungvint. 

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det blir ikke oppdater hvilke poster man har lest. I tråden "Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]" kommer jeg tilbake til post nummer 6, på side 1644. (Ser dere nå at nummerering av poster hadde vært bedre. Ja jeg vet jeg pisker en død hest.) Dette selv om jeg hvert innom denne tråden mange ganger. Den samme tråden blir stående med fet mørkeblå skrift, og mørkeblå stjerne.

 

Nu fikset. Det gikk fort.

Endret av toreae
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, for meg på Firefox, android, så er det noen pixler helt til høyre som er skjult. Det gjør at det er mulig å scrolle horisontalt frem og tilbake. Om man zoomer litt ut (så langt det går an) så unngår man det, men da blir designet feil i toppen. Også skjer det samme om igjen når jeg går til neste/forrige side (men ikke ved å laste siden på nytt). Dette var et problem på det forrige designet også. Se bilder.

Ellers, flott oppdatering 🙂👍

Screenshot_20230228-222213_Firefox.thumb.png.7ddc346b9e2a0537839a0d2ca27429a8.pngScreenshot_20230228-222219_Firefox.thumb.png.92fc6dba036506f3a05f7bc1db8cd89e.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gravitass skrev (13 timer siden):

Hei, for meg på Firefox, android, så er det noen pixler helt til høyre som er skjult. Det gjør at det er mulig å scrolle horisontalt frem og tilbake. Om man zoomer litt ut (så langt det går an) så unngår man det, men da blir designet feil i toppen. Også skjer det samme om igjen når jeg går til neste/forrige side (men ikke ved å laste siden på nytt). Dette var et problem på det forrige designet også. Se bilder.

Ellers, flott oppdatering 🙂👍

Jeg skal se på en løsning her til neste oppgradering i løpet av mars :)

:utakt skrev (19 timer siden):

@TSP Jeg klarer ikke med min beste vilje å slette en sitatboks fra mobil (Android). Jeg kan tømme alt som står i sitatboksen, men når jeg trykker øverst til venstre (ikonet med pilene) og så trykker for å slette, så dukker det i stedet opp en tekst som sier "Widget blockquote".

Tips? 

Det virker altså ikke å ha tekstmarkøren etter/utenfor selve sitat-boksen og trykke backspace flere ganger for å fjerne sitatboksen? Kan du ev. prøve å trykke på "headeren" til sitatboksen og deretter backspace? Utover det har jeg ikke noen gode tips. 

Flin skrev (1 time siden):

Savner fremdeles LaTex, men det er en liten ting. Alt i alt synes jeg det ser bra ut, men det har blitt en del reklame i det siste. Jeg forstår at dere ønsker å tjene penger, men det begynner å bli litt for mye.

Vi har ikke gjort noen endringer av annonseplasseringer siden jul, annet enn at vi byttet ut den første annonsen mellom innlegg (etter første innlegg) fra bannerannonse til tilbudsboks fra Prisguiden i midten av februar. 

Og når vi la om annonseoppsettet i jul (noe vi måtte gjøre for å skifte fra VG til Egmont sitt oppsett), så kuttet vi faktisk vekk en av annonseplasseringene mellom innlegg for å kompensere for at det innimellom kan komme noen høyere annonser. 

Så jeg tror dette må handle om at annonsene som leveres i det siste har vært større, eller at annonseplasseringene kanskje oftere har blitt levert annonse til. Kan det stemme? Hvis det ikke leveres annonse så settes det likevel av noe plass for å markere at det skulle vært annonse der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TSP skrev (25 minutter siden):

Det virker altså ikke å ha tekstmarkøren etter/utenfor selve sitat-boksen og trykke backspace flere ganger for å fjerne sitatboksen?

Nei. Det som skjer da er at markøren først hopper inn i sitatboksen, så slettes alt innholdet i sitatboksen, helt til jeg står igjen med dette:

TSP skrev (26 minutter siden):

 

Dette får jeg ikke vekk. 

TSP skrev (26 minutter siden):

Kan du ev. prøve å trykke på "headeren" til sitatboksen og deretter backspace?

Når jeg gjør dette skjer det ingenting med sitatboksen, men denne teksten dukker opp under den:

Widget blockquote

Har dere mulighet til å melde inn feil til leverandøren av forumløsningen? Kan ikke skjønne annet enn at det er en bug i plattformen. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (21 timer siden):

Ikke en ny tilbakemelding, men en ting jeg har irritert meg litt er øverste annonsen. Placeholderen som ligger der før man laster inn selve annonsen er mindre enn selve annonsen. Siden lastes inn kjappere enn selve annonsen og da hopper alt ned noen hakk. Det skjer ofte at jeg da trykker på feil link på forsiden/mine innlegg siden det ofte hopper ned rett før jeg trykker.

Jeg tar meg friheten til å spørre om denne igjen jeg @TSP

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (18 timer siden):

Det blir ikke oppdater hvilke poster man har lest. I tråden "Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]" kommer jeg tilbake til post nummer 6, på side 1644. (Ser dere nå at nummerering av poster hadde vært bedre. Ja jeg vet jeg pisker en død hest.) Dette selv om jeg hvert innom denne tråden mange ganger. Den samme tråden blir stående med fet mørkeblå skrift, og mørkeblå stjerne.

 

Nu fikset. Det gikk fort.

Det varte ikke lenge. Er nå tilbake til at jeg kommer til poster jeg allerede har lest, i dag.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (21 timer siden):

Ikke en ny tilbakemelding, men en ting jeg har irritert meg litt er øverste annonsen. Placeholderen som ligger der før man laster inn selve annonsen er mindre enn selve annonsen. Siden lastes inn kjappere enn selve annonsen og da hopper alt ned noen hakk. Det skjer ofte at jeg da trykker på feil link på forsiden/mine innlegg siden det ofte hopper ned rett før jeg trykker.

Illustrert med og uten annonse:

Det korte svaret er at det kommer nok endring her.

Vi øker nok avsatt plass fra 150 til 300 i forbindelse med at vi uansett skal få inn samme malverk her som på Kvinneguiden-forumet. Der er det allerede reservert 300px høyde, mens her inne er reservert 150px. Nå er Diskusjon.no på en slags hybridløsning mellom sitt gamle malverk, men oppdatert for versjon 4.7.3 og noen ting som raskt er kopiert over fra Egmont sitt felles malverk. 

Det er gjerne to ulike tilbakemeldinger vi får rundt problemstillingen du tar opp: 

  • Det er irriterende med hopping som følge av at annonsen lastes inn senere
  • Det er irriterende med store tomme flater de gangene det ev. ikke kommer annonse, eller annonsen blir ikke like høy som det er plass til. En annen aktør på dette laget er gjerne søkemotorer som belønner sider med mer innhold "above the fold"

Det er vanskelig å tilfredsstille begge leire. Når det er sagt har jeg normalt holdt med de som irriterer seg over hopping. 

På Kvinneguiden-forumet settes det av 300px i høyden, mens på Diskusjon.no settes det av 150px. Det henger igjen fra VG-dagene og jeg antar de har gått for en "både og"-løsning. At det funker bra hvis annonsen er 150px høy, og det blir litt mindre hopp når det kommer annonse på 300. 

:utakt skrev (7 minutter siden):

Har dere mulighet til å melde inn feil til leverandøren av forumløsningen? Kan ikke skjønne annet enn at det er en bug i plattformen. 

Vi må nok vente med det til vi er på nyeste versjon for å se om det er løst der. Ev. kan du gjerne teste om du får det til her: https://invisioncommunity.com/forums/forum/15-test-posting/

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TSP skrev (2 timer siden):

Vi har ikke gjort noen endringer av annonseplasseringer siden jul, annet enn at vi byttet ut den første annonsen mellom innlegg (etter første innlegg) fra bannerannonse til tilbudsboks fra Prisguiden i midten av februar. 

Og når vi la om annonseoppsettet i jul (noe vi måtte gjøre for å skifte fra VG til Egmont sitt oppsett), så kuttet vi faktisk vekk en av annonseplasseringene mellom innlegg for å kompensere for at det innimellom kan komme noen høyere annonser. 

Så jeg tror dette må handle om at annonsene som leveres i det siste har vært større, eller at annonseplasseringene kanskje oftere har blitt levert annonse til. Kan det stemme? Hvis det ikke leveres annonse så settes det likevel av noe plass for å markere at det skulle vært annonse der. 

Jeg stoler på deg der. Jeg kan ikke si noe mer enn at føler at reklamen er mye mer forstyrrende. Har du noen gang søkt opp en oppskrift på google og fått en eller annen "mat-blogg" hvor du må scrolle og scrolle. Det er litt den viben jeg får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å legge til en funksjon som gjør at blokkerte brukeres innlegg ikke kommer i feeden? Sånn som opplegget er nå så dukker innlegget opp men om jeg trykker på innlegget så er det blankt ( noe som er bedre en ingenting )

Det beste hadde vært om de hadde forsvunnet helt fra feeden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man ikke er innlogget, og ser på en liste med tråder/innlegg (feks "Siste innlegg" eller "Forside"), så vil man ikke komme til sisteposten i tråden dersom man klikker på tidspunktet for siste post. (?do=getLastComment mangler.)

Dersom man derimot er innlogget, funker det som før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...