Gå til innhold

Sophie Elise viser sitt sanne ansikt, igjen


Anbefalte innlegg

Arkivet til NRK er vel det jeg liker best med NRK for tiden. Så mye gammelt gull som ligger der, takket være våre skattepenger så har de fått digitalisert utrolig mye. Selv for en som ikke var spesielt gammel eller født når mye av det jeg ser på ble spilt inn så er det en fantastisk jobb de har gjort med digitaliseringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør om NRK sine tjenester til programpakker man kan betaler for. Gjerne med full mulighet til å velge de tjenestene man ønsker og å kunne velge bort de man ikke ønsker. Deretter betaler man en månedlig avgift for de tjenestene man til enhver tid velger å ha. De gode  og aktuelle tjenestene ville overlevd og de dårlige ville forsvunnet.

Personlig hadde jeg valgt én av TV kanalene, noen av radiokanalene og et par andre innholdstjenester. Jeg hadde ikke valgt å betale ekstra for OL dekning, en del av  podcastene og serie fotball. Som et eksempel.

Alt innhold som er produsert før 2023 bør være gratis i "NRK Arkiv" for alle norske borgere, da det allerede er betalt for via den gamle NRK Lisensen og nå skatteseddelen.

Blir ikke valgmulighetene av hva man betaler for granulert nok, vil NRK forsvinne. Tiden for dette kunne ikke vært mer moden.

Kanskje dette er samfunnsverdien SE kan bidra med? Det er kanskje her debatten bør ligge og mindre på SE.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Gjør om NRK sine tjenester til programpakker man kan betaler for. Gjerne med full mulighet til å velge de tjenestene man ønsker og å kunne velge bort de man ikke ønsker. Deretter betaler man en månedlig avgift for de tjenestene man til enhver tid velger å ha. De gode tjenestene ville overlevd og de dårlige ville forsvunnet.

Personlig hadde jeg valgt én av TV kanalene, noen av radiokanalene og et par andre innholdstjenester. Jeg hadde ikke valgt å betale ekstra for OL dekning, en del av  podcastene og serie fotball. Som et eksempel.

Alt innhold som er produsert før 2023 bør være gratis i "NRK Arkiv" da det allerede er betalt for via den gamle NRK Lisensen og nå skatteseddelen.

Blir ikke valgmulighetene av hva man betaler for granulert nok vil NRK forsvinne. Tiden for dette kunne ikke vært mer moden.

Jeg tror at det er bra at NRK produserer folkeopplysning, innhold for etniske minoriteter, eldre og andre grupper som er lite interessant for de kommersielle. Jeg tror at det er bra at NRK holder seg med egne utenrikskorrespondenter heller enn at «alle siterer hverandre» i medie-hverdagen. Jeg setter stor pris på underholdning for barn som ikke prøver å få dem til å kjøpe leketøy eller trygle om penger til å kjøpe nye virtuelle klær til spillet sitt.

Jeg ser verdien av NRK som et «nasjonalt samlingsprosjekt». Dvs at man kringkaster litt fra dype fjorder og bortgjemte daler. At Oslo-folk blir litt eksponert for dialekter (eller Norsk i det hele tatt). At nyankomne Nordmenn får en koselig sending med juleribbe og grevinnen og hovmesteren selv om de evt ikke feirer jul.

Alt dette burde være mulig å få til på et høyst moderat budsjett. Hva resten av de 6 milliardene går til vet jeg ikke. MGP, ymse show, sport og sånt? Jeg forstår at NRK selv ønsker å være relevant og ha store seertall, men er ikke så sikker på om det er noe vi skal betale for. Jeg tar høyde for at jeg kan ta feil, og at uten Nytt på nytt og Førstegangstjenesten så sklir NRK ut av befolkningens «seervaner», og da får vi heller ikke med oss «folkeopplysning» og da forsvinner viljen til å betale noe som helst.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Folkeopplysning vil man uansett ha muligheter til. Om NRK blir redusert til kun 1 webside, 1 radiokanal og 1 tv-kanal med et lite og magert budsjett så vil den tjenesten fortsatt bestå.

Kanskje fremtidens folkeopplysning heller kan skje via kun nettbasert podcast, youtube, twitch eller lignende tjenester. Uansett er dagens modell for lengst utdatert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Folkeopplysning vil man uansett ha muligheter til. Om NRK blir redusert til kun 1 webside, 1 radiokanal og 1 tv-kanal med et lite og magert budsjett så vil den tjenesten fortsatt bestå.

Kanskje fremtidens folkeopplysning heller kan skje via kun nettbasert podcast, youtube, twitch eller lignende tjenester. Uansett er dagens modell for lengst utdatert.

Jeg savner i alle fall en debatt om hva NRK skal drive med. Gjerne brutt ned på aktiviteter ala "hvor mye koster det å sende store sportsarrangementer. Hvor mange seere, og hvor stor samlet/gjennomsnittlig betalingsvilje utløser det?".

Jeg forstår at jeg ikke kan få en kanal som er skreddersydd mine interesser (da hadde den vært fri for sport), men en diskusjon om hva vi skal med NRK burde inkludere tanken om at noen oppgaver løses vel så godt av de kommersielle.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Jeg savner i alle fall en debatt om hva NRK skal drive med. Gjerne brutt ned på aktiviteter ala "hvor mye koster det å sende store sportsarrangementer. Hvor mange seere, og hvor stor samlet/gjennomsnittlig betalingsvilje utløser det?".

Jeg forstår at jeg ikke kan få en kanal som er skreddersydd mine interesser (da hadde den vært fri for sport), men en diskusjon om hva vi skal med NRK burde inkludere tanken om at noen oppgaver løses vel så godt av de kommersielle.

-k

Man trenger ikke en kanal skreddersydd personlige interesser så lenge man deler opp i tjenester man kan velge inn eller ut av en abonnement tjeneste.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Man trenger ikke en kanal skreddersydd personlige interesser så lenge man deler opp i tjenester man kan velge inn eller ut av en abonnement tjeneste.

Hvis NRK skal deles opp i tjenester som skal "stå på egne bein" økonomisk så vil vel snevre segmenter som ikke appellerer til tilstrekkelig mange seere med tilstrekkelig betalings-evne eller vilje forsvinne? Hva er da forskjellen mellom NRK og youtube?

Jeg kommer aldri til å se på nyhetene på samisk. Jeg tviler på at det bor mange nok samer i Norge til å betale for en slik tjeneste. Det kan likevel tenkes at det er "samfunnsnyttig" at noe slikt finnes?

 

Man kan selvsagt tenke seg en (ekstern?) bevilgende myndighet som gir ekstra tilskudd til "nyttig" men "ulønnsom" aktivitet. Sånn at "eldre-avdelingen" i NRK får dekket halvparten av utgiftene sine via skatteseddelen, mens "OL på ski"-avdelingen må dekkes av brukerbetaling.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at jentepraten i podcasten til Sophie og Fetisha er ment for å bidra til at sex blir mindre skambelagt.  At jenter finner ut av sin egen kropp og behov for å velge riktig partner senere i livet, også på det området. Men å kringkaste ubeskyttet sex mens gonoreen øker, er ikke det beste trekket, sa en influenser på Debatten på NRK i går. https://www.nrk.no/norge/fhi_-kraftig-okning-i-gonoretilfeller-_-na-ma-vi-fa-de-unge-til-a-bruke-kondom-1.16300211 Og når kondom utelates er det ikke å droppe prevensjon. Unge kvinner bruker prevensjon med fare for blodpropp og bivirkninger som depresjon.

En av debattantene foreslo at NRK heller burde satse på gode ungdomsserier med dybde som "Skam" og "Rådebank". Men det blir et helt annet budsjett.
I "Skam", er det blant annet en jente som blir fulgt til helsesøster av venninnene, da hun er redd for å ha blitt gravid. Dessuten temaet kjærlighetssorg. Noe som viser at seksualitet og forhold har flere sider. Og at man ikke trenger å dynke huden i ansiktet med kremer og pudder for å bli likt, ei heller å ty til kniven og fillers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Jeg tenker at jentepraten i podcasten til Sophie og Fetisha er ment for å bidra til at sex blir mindre skambelagt.  At jenter finner ut av sin egen kropp og behov for å velge riktig partner senere i livet, også på det området. Men å kringkaste ubeskyttet sex mens gonoreen øker, er ikke det beste trekket, sa en influenser på Debatten på NRK i går. https://www.nrk.no/norge/fhi_-kraftig-okning-i-gonoretilfeller-_-na-ma-vi-fa-de-unge-til-a-bruke-kondom-1.16300211 Og når kondom utelates er det ikke å droppe prevensjon. Unge kvinner bruker prevensjon med fare for blodpropp og bivirkninger som depresjon.

En av debattantene foreslo at NRK heller burde satse på gode ungdomsserier med dybde som "Skam" og "Rådebank". Men det blir et helt annet budsjett.
I "Skam", er det blant annet en jente som blir fulgt til helsesøster av venninnene, da hun er redd for å ha blitt gravid. Dessuten temaet kjærlighetssorg. Noe som viser at seksualitet og forhold har flere sider. Og at man ikke trenger å dynke huden i ansiktet med kremer og pudder for å bli likt, ei heller å ty til kniven og fillers.

Men det mangler vel ikke akkurat på inpulser som fjerner skam rundt (uforpliktende) sex, og det er vel lite sannsynlig at disse har så mye å bidra med når det gjelder valg av riktig partner. Tvert imot vil jeg tro en normalisering av grenseoverskridende seksualitet kombinert med relativt tung rus bidrar til et usunnt forhold til sex, og at flere blir påvirket til å tro at deres ‘normale’ adferd er avvikende, i ‘kjip’ retning. 
 

Jeg tror et mer interessant og nytt perspektiv ville vært å fortelle om at helt ‘vanlig’ seksualitet og forhold til rus faktisk er helt normalt og sunt, og at grenseoverskridende adferd kan ha flere uheldige konsekvenser enn bare sykdommer eller graviditet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Men det mangler vel ikke akkurat på inpulser som fjerner skam rundt (uforpliktende) sex, og det er vel lite sannsynlig at disse har så mye å bidra med når det gjelder valg av riktig partner. Tvert imot vil jeg tro en normalisering av grenseoverskridende seksualitet kombinert med relativt tung rus bidrar til et usunnt forhold til sex, og at flere blir påvirket til å tro at deres ‘normale’ adferd er avvikende, i ‘kjip’ retning. 
 

Jeg tror et mer interessant og nytt perspektiv ville vært å fortelle om at helt ‘vanlig’ seksualitet og forhold til rus faktisk er helt normalt og sunt, og at grenseoverskridende adferd kan ha flere uheldige konsekvenser enn bare sykdommer eller graviditet. 

Tenker at det var NRKs utgangspunkt for å produsere denne podcasten, men så ender de opp med å normalisere grenseoverskridende adferd.

Lenke til kommentar
Subara skrev (18 minutter siden):

Tenker at det var NRKs utgangspunkt for å produsere denne podcasten, men så ender de opp med å normalisere grenseoverskridende adferd.

Sophie Elise er vel et litt rart valg hvis utgangspunktet var å fortelle at "helt ‘vanlig’ seksualitet og forhold til rus faktisk er helt normalt og sunt, og at grenseoverskridende adferd kan ha flere uheldige konsekvenser enn bare sykdommer eller graviditet. "

Gitt at:

* Hun ble tildelt prisen Gullbarbie av Press – Redd Barna Ungdom i februar 2021 for sitt «unødvendige fokuset på seksualisering og kropp i reklameinnhold». Lederen i organisasjonen, Lea Mariero, mente at dette hadde vært skadelig for barn og unges psykiske helse.[17] 

* Hun har vært på rehabilitering for medikamentavhengighet

* Hun har gjennomgått utallige plastiske operasjoner, inklusive underliv i ung alder

https://no.wikipedia.org/wiki/Sophie_Elise

Så er vel ikke hun førstevalget for å vise at "vanlig" seksualitet og forhold til rus er normalt? Er ikke det som å be Idar "Ludo-Chess" Vollvik om å lage et podcast om hvordan vanlig økonomisk framferd er helt normalt? Tenker du da å vise fram "kjedelig normalitet" med et mot-eksempel eller?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Jeg bruker NRK mye uten å tilhøre nevnte generasjon. Både P2 i bilen (samfunnsdebatt, ekko, abels tårn) og tv (streamet innhold uten krav om betaling og innlogging).

Mye god fakta og barn/familievennlig innhold. Måten de dekket sist valgkamp på ved å invitere partilederene og be dem forklare sine ståsted på et barnlig nivå var helt fantastisk - også for voksne. Mange av Andreas Wahl sine programmer er topp folkeopplysning. 

-k

Kan vær enig om at de har laget mye bra serier og program for å nevne Rådebank, Exit, Heimebane og Førstegangstjenesten (Som jeg personlig liker). Men at NRK må leve på støtte fra folket synst jeg ikke noe om... Å som du nenver er jeg også stor fan av Andreas Wahls program og debatten til Fredrik Solvag.

Det er selvfølgelig NRK som har gitt disse muligheten for å gjennomføre desse prosjektet, men jeg tror hvem som helst kunne pitcha dette til en anne kanal å fått like mye suksess som i NRK pga innholdets verdi og underholdning. 
Jeg er bare strekt imot at det skal statsstøttest i hytt og gævar for at det skal gå rundt. Om NRK hadde vært privativisert hadde jeg ikke hatt noe imot NRK som selskap. 

Så kunne de har kjørt samme metode som andre kanaler med abonnement for ulikt innhold for det som folk vi sjå. 

Endret av Bigzz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bigzz skrev (5 minutter siden):

Kan vær enig om at de har laget mye bra serier og program for å nevne Rådebank, Exit, Heimebane og Førstegangstjenesten (Som jeg personlig liker). Men at NRK må leve på støtte fra folket synst jeg ikke noe om... Å som du nenver er jeg også stor fan av Andreas Wahls program og debatten til Fredrik Solvag.

Det er selvfølgelig NRK som har gitt disse muligheten for å gjennomføre desse prosjektet, men jeg tror hvem som helst kunne pitcha dette til en anne kanal å fått like mye suksess som i NRK pga innholdets verdi og underholdning. 
Jeg er bare strekt imot at det skal statsstøttest i hytt og gævar for at det skal gå rundt. Om NRK hadde vært privativisert hadde jeg ikke hatt noe imot NRK som selskap. 

Så kunne de har kjørt samme metode som andre kanaler med abonnement for ulikt innhold for det som folk vi sjå. 

Jeg tror ikke på et NRK som er kommersielt. Da kan man like gjerne legge ned.

Et argument for NRK er at det kan være motstrøms mot private vinklinger/annonsørers perspektiv. Et argument mot er selvsagt at det kan bli et talerør for myndighetene, og at store tunge statlige virksomheter fort pådrar seg mye unødig.

-k

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Tenker at det var NRKs utgangspunkt for å produsere denne podcasten, men så ender de opp med å normalisere grenseoverskridende adferd.

Jeg har i likhet med andre her litt vindt for å tro at det var tilfelle gitt at hun er kjent for å normalisere grenseoverskridende og avvikende adferd. Jeg tror derimot at du har rett i at det ligger en grunntanke om å flytte grenser for hva som er ‘normalt’ og normalisere det avvikende for at ingen skal føle seg for ‘frigjorte’, og at en i liten grad reflekterer over at en i prosessen fremmedgjør det faktisk normale og sunne.

 

Lenke til kommentar

Ho kan det med å flashe seg selv, naivt å tro av NRK at ho vil forholde seg til noen normer i NRK.

Å flashe at det er greit med både å sniffe, fylle seg med botox, silikon osv. er jo greia hennes. Ho selger seg sitt eget image og promoterer seg selv. Hun burde ikke engasjeres av NRK.

Folk må gjerne digge hennes verdier, penger, rus, kropp og fest.

Kanskje hadde noen i NRK tatt for mye av det hvite pulveret når de engasjerte henne...

(Hva pulveret var er ikke saken, greia er hva hun ville unge skulle tro).

 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

(Hva pulveret var er ikke saken, greia er hva hun ville unge skulle tro).

Men hvis man følger hennes egen versjon av saken, og for et øyeblikk avviser spekulasjoner om at hun ønsket å havne i en så kritikkverdig situasjon, så oppdaget hun først ikke pulveret, og tok bildet vekk, umiddelbart etter at hun oppdaget pulveret.
Hvis dette scenarioet stemmer, så ønsket hun jo ikke at barn skulle eksponeres for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...