Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Førerkortforbud !!!


Gjest 9475d...442

Anbefalte innlegg

Gjest 9475d...442

Hei!

jeg har en sak der jeg havnet på sykehus og forklarte så at jeg hadde hatt hukommelsestap i rundt 1 times tid og at jeg var litt støl dagen etter. Samt blåmerker etter fall.

 

saken er så at jeg ville barw bli sjekket ut bra og tenkte ikke noe på at disse opplysningene måtte være 100% . Og jeg fikk høre fra andre det var en time, og jeg var selvfølgelig litt stresset når jeg opplever det for første gang og det ble forklart sånn.

nå har de gitt meg kjøreforbud i 6 mnd frem til avklaring hos nevrolog. Han sier 12 mnd…

 

har forsøkt og endre epikrise da jeg Har tidsbevis på at dette varte i 7 minutter og at blåmerker er fra fall før sykehus.

 

de tror nå ikke på meg og truer med 12 mnd kjøreforbud eller anfallfritt da de sier jeg har hatt et anfall. Jeg husker jo at jeg snublet og slo hode mitt, men at jeg var veldig forvirret etter dette.

har avsluttet forhold med den offentlige nevrologen da han påstår jeg lyver.

skal til privat nå snart, mitt spørsmål er: kan de holde på sånn? Hvorfor skal de ikke stole på pasienten som forklarer sin opplevelse? Og hvorfor har de lov til å lage egen fortelling i epikrise?

 

og en annen ting, om jeg nå drar til neste nevrolog og han sier samme. Kan jeg da bare avslutte forholdet med han , også vente 6 mnd som er den tiden en lege kan gi muntlig kjøreforbud så er jeg «klarert»? 
 

andre som har kjørt med muntlig forbud? Eller vært i samme situasjon ?

 

takk

Anonymous poster hash: 9475d...442

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9475d...442 skrev (6 minutter siden):

skal til privat nå snart, mitt spørsmål er: kan de holde på sånn? Hvorfor skal de ikke stole på pasienten som forklarer sin opplevelse? Og hvorfor har de lov til å lage egen fortelling i epikrise?

Bevisstlaus i 7 min er sjølvsagt også rikeleg lenge nok til at det mildt sagt er uheldig å sitte bak rattet i 80 km/t om det skjer igjen. 

Etter førarkortforskrifta plikter legen å melde frå om helsetilstand som kan påvirke køyringa. Regelverket er lagt opp slik at du skal miste førarkortet om det er tvil, og deretter kan du få det tilbake etter utredning eller når oppfylt tidskravet etter siste anfallet alt etter type diagnose. 

Det beste og mest smidige for deg er å samarbeide slik at du fortast mogleg får avklart at det du har ikkje er eit problem før legen får sendt inn papirarbeidet, for når førarretten fyrst er trekt tilbake så er det ein prosess å dokumentere at du er frisk nok til å få førarkortet tilbake. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442 skrev (23 minutter siden):

skal til privat nå snart, mitt spørsmål er: kan de holde på sånn? Hvorfor skal de ikke stole på pasienten som forklarer sin opplevelse? Og hvorfor har de lov til å lage egen fortelling i epikrise?

Du har jo selv fortalt at du hadde hukommelsestap i en time. Dette fortalte du før du var klar over at å fortelle sannheten kunne gi tap av førerkort. Når den konsekvensen blir tydelig jobber du for å endre på det du tidligere har forklart.

Du ser vel selv hvordan det ser ut? 

Uansett så virker det jo som du hadde et illebefinnende, om det var 7min eller 60min er ikke avgjørende for førerretten. Du kan godt forklare situasjonen til privat nevrolog men tviler på at han vil ta det for god fisk og endre noe som helst, da er det hans ansvar at du får førerkortet tilbake på et veldig sviktende grunnlag. Foreslår at du heller legger energien i å utrede hva dette var så du kan bli frisk eller få medisiner som kan gi deg førerkortet tilbake raskere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det de har gjort med å pålegge pause på sertifikatet ditt er helt vanlig når de er usikker på hva som skjer. Dette er både for å verne deg og dine medtrafikanter til de vet mer om hva som skjer. Det de har gjort nå er å kjøpe seg tid til å finne ut mer. Om de ikke hadde tatt grep her kunne de senere blir dømt for tjenesteforsømmelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442

Jeg er helt enig i at det skal utredes og at det blir en pause , ingen problemer med å skjønne det.

 

men jeg husker jo alt som har skjedd?

og jeg kjører i jobben og Har gps på bil så jeg ser tidsrommet bilen ble stoppet og startet igjen. Derav at jeg var utenfor bilen og skallet i 7 min. Og da var de 7 min for å summe meg etter å ha slått hodet hardt. Igjen meg selv etter disse minuttene… 

og ja selvfølgelig ser jeg at det virker suspekt men her er det ikke snakk om utredning . Her er det fastslått 12 mnd uavhengig av svar på tester, som forøvrig er helt fine alle sammen.

TS🙂

Anonymous poster hash: 9475d...442

Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442
The Avatar skrev (1 time siden):

Bevisstlaus i 7 min er sjølvsagt også rikeleg lenge nok til at det mildt sagt er uheldig å sitte bak rattet i 80 km/t om det skjer igjen. 

Etter førarkortforskrifta plikter legen å melde frå om helsetilstand som kan påvirke køyringa. Regelverket er lagt opp slik at du skal miste førarkortet om det er tvil, og deretter kan du få det tilbake etter utredning eller når oppfylt tidskravet etter siste anfallet alt etter type diagnose. 

Det beste og mest smidige for deg er å samarbeide slik at du fortast mogleg får avklart at det du har ikkje er eit problem før legen får sendt inn papirarbeidet, for når førarretten fyrst er trekt tilbake så er det ein prosess å dokumentere at du er frisk nok til å få førarkortet tilbake. 

Bevisstløs er her feil ord, da jeg har vært bevist under hele seansen

 

ts

Anonymous poster hash: 9475d...442

Lenke til kommentar

Veldig rotete oppsummert fra deg ja. Men dersom det er nevrolog inne i bildet, så høres det ikke bra ut. Da kommer kjapt "føre vare" -prinsippet inn. Når du kjører bil styrer du bokstavelig talt en drapsmaskin. Selv få sekunder der du ikke er tilstede/utilregnelig er nok til at du kan gjøre store skader, samt potensielt drepe både deg selv og andre. Derfor er det helt logisk at du ikke skal kjøre bil frem til dette er utredet. 

Har du historie med rusmisbruk / bruk av rusmidler som er å finne i journalen - forsterker bare dette kjøreforbudet. 

Jeg syns det er bra at vi er strenge på slike ting her i Norge. Selv om det selvfølgelig er surt og kan føles urettferdig, så er livet ofte urettferdig på mange områder, for alle oss "vanlige" borgere - før eller siden her i livet. Og nå er det (dessverre) din tur. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442

Jeg er veldig enig i at vi burde være strenge på slikt! Om jeg selv trodde det var noe fare hadde jeg aldri ville kjempet for å få igjen førerkort.

 

jeg snublet på jobb og slo hode, ble så litt utenfor og gikk noen runder rundt meg selv. Men tilstede .  og reiste derfor på legevakt for å sjekke hode da jeg fikk vondt og det trykket veldig. Ble så sendt på sykehus 1 natt.

poenget her er vel at nevrolog mener at uavhengig om det er noe gæli med meg eller ikke så skal jeg miste førerkort ! Og jeg har aldri opplevd det av en hjernerystelse før…

 

og syntes det er rart sykehuset her ikke vil gjøre om journal når de har skrevet ting som ikke stemmer, her står det bla at jeg har vært «mentalt borte» i 4 timer og hatt flere krampeanfall i disse 4 timene. Når jeg kun har slått meg i hode . 
 

Ts

Anonymous poster hash: 9475d...442

Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442
wil skrev (3 minutter siden):

Hei. Du skriver anfall. Mener du da Epilepsianfall? Hvis ja, så stemmer det at du mister førerkortet. Hvor lenge det er nå fortia, er jeg usikker på, men det ser ut som at det er minst 1 år uten anfall.

Ikke noe anfall, bare sykehuset som skriver i journal jeg har hatt anfall. Ja det stemmer ved epilepsi er det 1 år. Noe som hadde vært helt ok om jeg hadde epilepsi 🙂

 

ts

Anonymous poster hash: 9475d...442

Lenke til kommentar

Hukommelsestap er vel neppe problemet? Spiller egentlig korttidsshukommelse inn på evnen til å kjøre bil?

Reaksjon på omgivelser er innlært og jeg tror ikke vi bruker hukommelse for dette? Å styre selve bilen sitter i muskelminne. Jeg må ikke tenke etter for å finne rett pedal eller finne frem til blinklyset. 

Jeg er ikke noen fagperson, men jeg sliter med å forstå at tap av hukommelse skal ha noen som helst innvirkning på din evne til å kjøre bil.

Hva gjelder nevnte anfall, er jeg mer usikker. Dersom du kan få plutselige og uventede anfall i fremtiden, så ønsker jeg jo helst ikke å ha deg bak rattet på en bil akkurat når det skjer. Det kan fort få dødelig utfall!

Hvis du ikke har hatt anfall, hvorfor står det da det? Har du sannsynligvis hatt en eller annen form for tap av bevissthet? Eller noe lignende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442 skrev (7 minutter siden):

her står det bla at jeg har vært «mentalt borte» i 4 timer og hatt flere krampeanfall i disse 4 timene. Når jeg kun har slått meg i hode . 

Dersom de har observert krampeanfall og ikke fått kontakt med deg mens du lå til observasjon, er det jo ganske så naturlig at dette er skrevet ned. 

Dersom de ikke har observert det, sliter jeg med å forstå hvorfor det er nedskrevet. Da må et troverdig vitne i så fall opplyst de om det - kanskje?

Ren fiksjon håper jeg jo virkelig ikke at det er. Noen fler detaljer rundt disse anfallene er du nødt til å få! Hva har de observert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442

Jeg var våken og helt normal under oppholdet og ingen vitner på hendelsen, på en eller annen måte mener sykehuset at jeg har ytret dette på sykehuset at tidsrommet var på 4 timer, noe jeg ikke kan huske og ha gjort, men greit nok jeg var redd og veldig stresset under oppholdet så det kan helt sikkert ha blitt misforståelser. Det forstår jeg. anfall derimot har jeg aldri ytret noe i nærheten av. 
 

problemet jeg ikke skjønner er hvorfor de da ikke kan endre journalen , nevrologen tar jo vurdering utifra journal…. Og når det er graverende feil der så blir jo resultatet også veldig feil.

Anonymous poster hash: 9475d...442

Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442 skrev (3 timer siden):

forklarte så at jeg hadde hatt hukommelsestap i rundt 1 times tid og at jeg var litt støl dagen etter.

 

Gjest 9475d...442 skrev (3 timer siden):

forklarte så at jeg hadde hatt hukommelsestap...har forsøkt og endre epikrise da jeg Har tidsbevis på at dette varte i 7 minutter

 

Gjest 9475d...442 skrev (1 time siden):

men jeg husker jo alt som har skjedd?

 

Gjest 9475d...442 skrev (21 minutter siden):

her står det bla at jeg har vært «mentalt borte» i 4 timer og hatt flere krampeanfall i disse 4 timene. Når jeg kun har slått meg i hode . 

 

Beklager, men historien du forteller ser ut til å forandre seg.

Du skriver at du falt, og derfor mistet hukommelsen i 7 minutter, men at du kan huske alt som skjedde?

Du var såpass nervøs på sykehuset at du mener de kunne missforstått dette til at du var mentalt borte, med anfall, i 4 timer?

 

Du skriver selv at du ikke kan huske dette.

 

Er du 100% sikker på at det er umulig da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442 skrev (16 minutter siden):

problemet jeg ikke skjønner er hvorfor de da ikke kan endre journalen , nevrologen tar jo vurdering utifra journal…. Og når det er graverende feil der så blir jo resultatet også veldig feil.

Det er vel fordi du har sagt det når det skjedde, når du får beskjed om at du får kjøreforbud er det nok mange som ønsker å endre forklaring slik at de slipper kjøreforbud..

Forstår ganske godt hvorfor man ikke kan si til legen at man var borte en/fire timer når man oppsøker lege første gangen, så komme noen dager/uker etterpå og si at man ikke var borte alikevel når man mister førerkortet.

Hvis det ikke var noen vitner, hvordan kan noen andre ha sagt hvor lenge du var borte?

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er like "klønete" når du snakker med leger som du er når du skriver innlegg her, så skjønner jeg at de sliter med å la deg kjøre bil, men jeg tror jeg skjønner hva du mener:

Du har gått ut av bilen, falt og slått hodet. Sannsynlig pådratt deg en hjernerystelse og er da omtåket og surrete i 7 minutter. Så kommer du til deg selv og setter deg inn i bilen og kjører og oppsøker lege for å få undersøkt deg.

Hvis det er slik hendelsesforløpet er, så er jeg enig med deg at jeg ikke kan se noen grunn til at du skal miste førerkortet for en periode (så sant dette ikke er standard ved hjernerystelse?), men måten du ordla deg i første innlegg tydet på at du bare plutselig hadde hatt et hukommelsestap i en time, helt uten at det var slag til hodet som utløste dette... Hvis du går rundt og mister bevisstheten i tide og utide så skal du selvfølgelig ikke kjøre bil.

Endret av RookieNO
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...