Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Førerkortforbud !!!


Gjest 9475d...442

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ganske fornuftig ut med kjøreforbud her. Jeg ville ikke likt å møtt deg som trafikant i trafikken om du har hukommelsestap og er omtåket.

Ta i mot den hjelpen du kan få og kartlegg helsetilstanden din før du kjemper om føreretten igjen.. En kan ikke endre en epikrise, det vil si dokumentforfalskning.. Men du må be om en ny utredning når det er tid for det...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gaea said:

Har jobbet en del med førerkortvurderinger av mennesker ned nevrologiske lidelser/tilstander, og det er ikke sjeldent at hører at de selv tror at de ikke utgjør noen fare, og så tyder alle kognitive tester, vurdering av nevrologisk funksjon og evt praktisk kjørevurdering på det motsatte. Nedsatt selvinnsikt og nedsatt sykdomsinnsikt kan være være en del av sykdomsbildet ved en nevrologisk sykdom. 

Forstår absolutt at det kan oppleves kjipt, men det er for å trygge både andre og deg selv i trafikken. Det ligger ofte tverrfaglige og grundige vurderinger til grunn når man får kjøreforbud

Nedsatt sykdomsinnsikt har jeg også sett sure leger bruke mot pasienter som ikke kjøper alt de ubegrunnet påstår. Eks. en venn av meg som forsøkte å få hjelp for flåttbitt hvor han ble veldig syk for 20 år siden. Han ble latterligjort og fikk dette skrevet i journalen sin. Rett og slett maktmisbruk og trakassering av en pasient.

Norsk faglig arroganse og ignoranse på sitt verste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Nedsatt sykdomsinnsikt har jeg også sett sure leger bruke mot pasienter som ikke kjøper alt de ubegrunnet påstår.

Jeg og annet helsepersonell har aldri noe imot pasienter når jeg journalfører at det er nedsatt sykdomsinnsikt, men baserer det på observasjon, standardiserte kognitive tester og praktiske vurderinger. Jeg bryr meg tvert om ganske mye om pasientene mine, og ønsker ikke at de skal utsette seg selv, eller andre for fare.

Jeg mener, bare for å ta et eksempel fra min arbeidshverdag, har pasienter som har mener at de skal forlate avdelingen eller rive ut CVK eller nesesonde fordi de skal på jobb, hjem, også er de så hardt skadet/syke at de MÅ ha kontinuerlig oppfølging og være innlagt på sykehus, da dreier det seg om nedsatt sykdomsinnsikt. Da er det ikke for å være kjip eller å straffe vedkommende å skrive dette i journalen, da er det for å iverksette tiltak som gjør at vedkommende ikke utsetter seg selv for unødvendig risiko. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442 skrev (20 timer siden):

Ikke noe anfall, bare sykehuset som skriver i journal jeg har hatt anfall. Ja det stemmer ved epilepsi er det 1 år. Noe som hadde vært helt ok om jeg hadde epilepsi 🙂

 

Hvis dette er alvorlig og under utvikling, kan man regne med ny hendelse i løpet av noen måneder. 

Hvorfor er du så redd for en grundig utredning og «føre var» -prinsippet ? Det må da være beroligende for deg også ?

Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442
Inspector skrev (39 minutter siden):

Hvis dette er alvorlig og under utvikling, kan man regne med ny hendelse i løpet av noen måneder. 

Hvorfor er du så redd for en grundig utredning og «føre var» -prinsippet ? Det må da være beroligende for deg også ?

Jeg er ikke redd en grunning utredning ! Jeg vil jo selvfølgelig bli utredet og ikke kjøre om det er noe.

saken her er vel den at UAVHENGIG av resultater mister jeg førerkort i 12 mnd.

om jeg er syk ville jeg Såklart ikke kjempet for førerkort, men i dette tilfellet er jeg 100% frisk ifølge alle tester .

ts

Anonymous poster hash: 9475d...442

Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442 skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke redd en grunning utredning ! Jeg vil jo selvfølgelig bli utredet og ikke kjøre om det er noe.

saken her er vel den at UAVHENGIG av resultater mister jeg førerkort i 12 mnd.

om jeg er syk ville jeg Såklart ikke kjempet for førerkort, men i dette tilfellet er jeg 100% frisk ifølge alle tester .

ts

Anonymous poster hash: 9475d...442

Gaar det bra med sykemld, utbetaling, osv?

Lenke til kommentar
Gjest 9475d...442 skrev (26 minutter siden):

Jeg er ikke redd en grunning utredning ! Jeg vil jo selvfølgelig bli utredet og ikke kjøre om det er noe.

saken her er vel den at UAVHENGIG av resultater mister jeg førerkort i 12 mnd.

om jeg er syk ville jeg Såklart ikke kjempet for førerkort, men i dette tilfellet er jeg 100% frisk ifølge alle tester .

ts

Anonymous poster hash: 9475d...442

Når skjedde dette her egentlig?
Første innlegget ditt var for det døgn siden.
Om dette skjedde nylig er det imponerende raskt hvor mange utredninger og tester du har tatt/gjort OG fått svaret på i løpet av så kort tid. Min erfaring med helsevesenet er at ting tar tid.. Jævla lang tid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gaea said:

Jeg og annet helsepersonell har aldri noe imot pasienter når jeg journalfører at det er nedsatt sykdomsinnsikt, men baserer det på observasjon, standardiserte kognitive tester og praktiske vurderinger. Jeg bryr meg tvert om ganske mye om pasientene mine, og ønsker ikke at de skal utsette seg selv, eller andre for fare.

Jeg mener, bare for å ta et eksempel fra min arbeidshverdag, har pasienter som har mener at de skal forlate avdelingen eller rive ut CVK eller nesesonde fordi de skal på jobb, hjem, også er de så hardt skadet/syke at de MÅ ha kontinuerlig oppfølging og være innlagt på sykehus, da dreier det seg om nedsatt sykdomsinnsikt. Da er det ikke for å være kjip eller å straffe vedkommende å skrive dette i journalen, da er det for å iverksette tiltak som gjør at vedkommende ikke utsetter seg selv for unødvendig risiko. 

Det kan være for deres del men jeg har selv observert leger bruke dette som straffereaksjon samtidig som de ber pasienten finne en annen lege (som for å forsvare akkurat det). Denne karen var så dårlig at han slet med å komme til noen av timene og dette irriterte legen så mye at dette skjedde. Samtidig ville hun ikke bruke særlig tid på å finne ut hva problemet var men foreslo uføretrygd etter et par måneders tid med konsultasjoner. Når pasienten ikke ville det så ble "dårlig sykdomsinnsikt" skrevet i journalen med beskjed om å vennligst bytte legekontor. Han er forøvrig i jobb fremdeles etter å ha fått god hjelp av en annen lege. Så her var det helt klart legen som hadde "dårlig sykdomsinnsikt".

At du  og en du  kjenner ikke gjør det betyr ikke at det ikke forekommer hos flere andre. Jeg har gjennom årene hørt mange slike historier. Og det -er- maktmisbruk.

Du har kanskje også hørt om leger som har satt pasienter med litt kviser på tetracycliner gjennom flere år? Victimblaming er det styggeste jeg vet om. Både når det gjelder voldtekt og folk som utsettes for maktmisbruk i en eller annen setting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Det kan være for deres del men jeg har selv observert leger bruke dette som straffereaksjon samtidig som de ber pasienten finne en annen lege (som for å forsvare akkurat det). Denne karen var så dårlig at han slet med å komme til noen av timene og dette irriterte legen så mye at dette skjedde. Samtidig ville hun ikke bruke særlig tid på å finne ut hva problemet var men foreslo uføretrygd etter et par måneders tid med konsultasjoner. Når pasienten ikke ville det så ble "dårlig sykdomsinnsikt" skrevet i journalen med beskjed om å vennligst bytte legekontor. Han er forøvrig i jobb fremdeles etter å ha fått god hjelp av en annen lege. Så her var det helt klart legen som hadde "dårlig sykdomsinnsikt".

At du  og en du  kjenner ikke gjør det betyr ikke at det ikke forekommer hos flere andre. Jeg har gjennom årene hørt mange slike historier. Og det -er- maktmisbruk.

Du har kanskje også hørt om leger som har satt pasienter med litt kviser på tetracycliner gjennom flere år? Victimblaming er det styggeste jeg vet om. Både når det gjelder voldtekt og folk som utsettes for maktmisbruk i en eller annen setting.

Det finnes ubrukelige folk i alle yrker dessverre.
Når det er sagt så må det jo nevnes at TS sin historie forandret seg gjentatte ganger på kort tid bare her inne etter at folk stilte seg noe undrende til hendelsesforløpet. Da er det kanskje ikke unaturlig at man i dette tilfellet har mer tiltro til helsepersonellet sin oppfatning av saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, wampster said:

Det finnes ubrukelige folk i alle yrker dessverre.
Når det er sagt så må det jo nevnes at TS sin historie forandret seg gjentatte ganger på kort tid bare her inne etter at folk stilte seg noe undrende til hendelsesforløpet. Da er det kanskje ikke unaturlig at man i dette tilfellet har mer tiltro til helsepersonellet sin oppfatning av saken.

Mitt svar som du siterer er ikke beregnet på TS, det trodde jeg kom klart frem i diskusjonstråden. Jeg har allerede sagt at ting for TS stiller seg annerledes ettersom mer informasjon kom frem. Det er jo ikke så mange sider her at du ikke fikk med deg det, med tanke på at du fikk med deg resten :hmm:

Utsnitt:
image.png.35b3c4978c566bec883184029b6cee07.png


Og når det gjaldt sidesporet du siterer:
Ja det finnes flere ubrukelige og "farlige" personer i yrker de ikke bør praktisere. Dessverre skaper det mange skjebner man ikke hører så mye om. Så har man igjen de som jobber under disse menneskene og får lide av det.

Maktmisbruk som går på folks liv og helse er det styggeste jeg ser og derfor oppfordrer jeg alle til å ha en viss sunn skepsis i saker uavhengig stillingsbeskrivelser og diplomer på veggen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hadde en opplevelse for noen år tilbake , besvimte etter å ha parkert bilen, ble holdt over natten til observasjon, ingen problemer bare forslått. 

Mistet da fører retten i ubestemt tid, første grunnen var mistanke om epilepsi anfall .

Måtte gjennom utredninger,  som tok noen måneder, sa sjøl også ka æ mistenkte grunnen var og legene tok den imot , fikk utredning på det også, Og de fant ut at æ hadde faktisk rett i mistanken :) (Allergisk reaksjon).

Utredningen gikk ganske greit egentlig, Men å få førerkort tilbake tok litt tid, selvom alt var funnet ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Ja det finnes flere ubrukelige og "farlige" personer i yrker de ikke bør praktisere. Dessverre skaper det mange skjebner man ikke hører så mye om. Så har man igjen de som jobber under disse menneskene og får lide av det.

Maktmisbruk som går på folks liv og helse er det styggeste jeg ser og derfor oppfordrer jeg alle til å ha en viss sunn skepsis i saker uavhengig stillingsbeskrivelser og diplomer på veggen.

Jeg tror du blander litt her..
Å være "ubrukelig"/dårlig i en profesjon er ikke det samme som maktmisbruk.
Det er ingen ting som i dette tilfelle her er i nærheten av å ligne maktmisbruk.

Jeg har vokst opp i en familie som har jobbet i helsevesenet (kirurg/overlege) og kan med hånden på hjerte si at de fleste tilfeller baserer seg på inkompetanse/uvitenhet og ikke maktmisbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, wampster said:


Det er ingen ting som i dette tilfelle her er i nærheten av å ligne maktmisbruk.

Jeg tror tvert i mot at du blander litt her. Fikk du fortsatt ikke med deg det jeg nettopp skrev? At jeg ikke snakker om dette på vegne av TS, men generelt på vegne av de som opplever det.  

Quote

Jeg har vokst opp i en familie som har jobbet i helsevesenet (kirurg/overlege) og kan med hånden på hjerte si at de fleste tilfeller baserer seg på inkompetanse/uvitenhet og ikke maktmisbruk.

Jeg har selv folk i familien og nær slekt som jobber i helsevesenet og er klar over at man ofte beskytter sine "egne" om man er fra en legefamilie. 

Quote

Å være "ubrukelig"/dårlig i en profesjon er ikke det samme som maktmisbruk.

Har jeg påstått det? Jeg trodde det lå i ordet "maktmisbruk" når inkompetanse sklir over til nettopp det.

De aller fleste tilfellene skyldes det ren inkompetanse ja og stopper "heldigvis" der. Det er dog når man forsøker å dekke over denne inkompetansen ved å skylde på pasienten og bruke sin status som lege for nærmest å umyndiggjøre pasienten at man opplever maktmisbruk. La meg påpeke at dette ikke er noe noe som kun skjer i helsevesenet. 
Dette skjer definitivt selv om det heldigvis ikke skjer i alle tilfeller. Det dukker innimellom opp artikler i media om dette med de få som orker å stå frem i offentligheten.  Jeg har ingen problemer med å snakke om dette selv om jeg er klar over at enkelte legefamilier blir veldig defensive og går til angrep, som om det var de personlig man snakket om.

Det som er problemet er når gode leger og helseansatte blir fornærmet på vegne av de som aldri skulle jobbet i helsevesenet. Jeg har hatt mange samtaler med gode leger, kirurger og spesialister som blir alt fra oppgitt til eitrende forbanna på vegne av pasienten. Det er mer av det vi trenger, ikke at man går til angrep på de som blir utsatt for det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, bbios said:

Hadde en opplevelse for noen år tilbake , besvimte etter å ha parkert bilen, ble holdt over natten til observasjon, ingen problemer bare forslått. 

Mistet da fører retten i ubestemt tid, første grunnen var mistanke om epilepsi anfall .

Måtte gjennom utredninger,  som tok noen måneder, sa sjøl også ka æ mistenkte grunnen var og legene tok den imot , fikk utredning på det også, Og de fant ut at æ hadde faktisk rett i mistanken :) (Allergisk reaksjon).

Utredningen gikk ganske greit egentlig, Men å få førerkort tilbake tok litt tid, selvom alt var funnet ut.

Dette er et ganske klart tilfelle og jeg har sett en nabo som gikk gjennom samme prosedyren. Så null problemer med den avgjørelsen. I TS sin sak manglet det nøkkelinformasjon i starten.

Det interessante var at moren til denne karen jobbet i justissektoren i en stilling hvor man er avhengig av sikkerhetsklarering. Sønnen bodde hjemme og hun hjalp han med å  kjøre både bil og motorsykkel mens førerkortet var inndratt i 6 måneder pga. mistanke om epilepsi. Moren fulgte nøye med på at ingen skulle se når han kom og dro.

Hadde det ikke vært for at det sitter langt inne for meg å drive med angiveri (i motsetning til moren på andre naboer) hadde det ikke vært noe problem å sende over dokumentasjon på dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (39 minutter siden):

Dette er et ganske klart tilfelle og jeg har sett en nabo som gikk gjennom samme prosedyren. Så null problemer med den avgjørelsen. I TS sin sak manglet det nøkkelinformasjon i starten.

Ja sant dette var ganske klart . Men var veldig overrasket at de hørte på mæi og dermed forkortet mitt sak betraktelig :)  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...