Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Så hvorfor er NKOM inne i bildet da?

"Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ansvaret for tilsyn med utstyr til elektronisk kommunikasjon på det norske markedet. Dette vil omfatte utstyr, deriblant elbilladere som kommuniserer via for eksempel WiFi, bluetooth, 4G/5G eller kabel. Regelverket som utstyret må oppfylle er det samme i hele EU/EØS-området."

https://www.nkom.no/aktuelt/sporsmal-og-svar-om-easee-ladere-og-vedtaket-i-elsakerhetsverket

Lenke til kommentar
oddeh skrev (6 minutter siden):

"Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ansvaret for tilsyn med utstyr til elektronisk kommunikasjon på det norske markedet. Dette vil omfatte utstyr, deriblant elbilladere som kommuniserer via for eksempel WiFi, bluetooth, 4G/5G eller kabel. Regelverket som utstyret må oppfylle er det samme i hele EU/EØS-området."

https://www.nkom.no/aktuelt/sporsmal-og-svar-om-easee-ladere-og-vedtaket-i-elsakerhetsverket

Ja da var det vell akkurat som forventet :)

Lenke til kommentar

Fra side 6 i 23EV1830-13.pdf

 

2023-04-18_173443.jpg.ac7f798920e1cca1c00f2941b95d6aca.jpg

 

Dette ser veldig dårlig ut for de releene som er valgt.

Det er en diskusjon om Elsäkerhetsverket har rett  i at det ikke kan oppstå ved mekanisk koplede kontakter - det er i alle fall mulig at alle kontaktene kan henge hvis en sveiser seg, men sveisede kontakter tyder på for dårlig strømføringsevne, evt. for lav mekanisk utløserkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, 2N1711 said:

Fra side 6 i 23EV1830-13.pdf

 

2023-04-18_173443.jpg.ac7f798920e1cca1c00f2941b95d6aca.jpg

 

Dette ser veldig dårlig ut for de releene som er valgt.

Det er en diskusjon om Elsäkerhetsverket har rett  i at det ikke kan oppstå ved mekanisk koplede kontakter - det er i alle fall mulig at alle kontaktene kan henge hvis en sveiser seg, men sveisede kontakter tyder på for dårlig strømføringsevne, evt. for lav mekanisk utløserkraft.

Det er vel det at mekanisk koblede reléer så kan ikke én fas henge seg opp. Det er enten alle/begge eller ingen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Det er vel det at mekanisk koblede reléer så kan ikke én fas henge seg opp. Det er enten alle/begge eller ingen.

Ja, men hvis alle henger, er man egentlig like langt for da koples ikke lasten bort.

Det at det vises til "stort antall" med sveisede kontakter lover ikke godt for noe som skal være minst like godt (og påstått mye bedre) som en standard jordfeilbryter som også har sine svakheter.

Lenke til kommentar
oddeh skrev (1 time siden):

"Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ansvaret for tilsyn med utstyr til elektronisk kommunikasjon på det norske markedet. Dette vil omfatte utstyr, deriblant elbilladere som kommuniserer via for eksempel WiFi, bluetooth, 4G/5G eller kabel. Regelverket som utstyret må oppfylle er det samme i hele EU/EØS-området."

https://www.nkom.no/aktuelt/sporsmal-og-svar-om-easee-ladere-og-vedtaket-i-elsakerhetsverket

Jævlig rart, da de tingene som det stilles spørsmålstegn med har å gjøre med det elektrotekniske, ikke kommunikasjonen. Såvidt jeg har skjønt. Men da fikk jeg svar på det jeg lurte på, takker.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (8 minutter siden):

Jævlig rart, da de tingene som det stilles spørsmålstegn med har å gjøre med det elektrotekniske, ikke kommunikasjonen. Såvidt jeg har skjønt. Men da fikk jeg svar på det jeg lurte på, takker.

Det svenske vedtaket dreier seg også om utstyr som er klassifisert som radioutstyr. Det som skiller Norge og Sverige, er at vi har delt tilsynsansvaret på to ulike, mens de har ett som dekker alt med strøm.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Man fjerner i det minste ett feilscenarie. Delvis utkobling. Og slipper ekstra kretser for å håndtere dette. Kretser som muligens ikke er til stede i utgangspunktet i laderne.

Ja, man slipper en type feil, men det betyr i seg selv ikke at den andre typen feilen er mindre farlig.

Releer med mekanisk sammenkoplede kontakter er normalt kraftigere, og har større utløserkraft som kan bidra til at kontakter ikke sveiser seg, så på den måten er de et bedre valg, og det er nok grunnen til at de kreves i den harmoniserte normen. Ikke perfekte, men den minst dårlige løsningen vil jeg heller si.

Det har vært stilt spørsmål om bryteevnen til de releene Easee har valgt, og det ser ut som om den er berettiget. Lav bryteevne er å be om trøbbel uansett om det er enkle eller sammenkoplede kontaker, og Easee ser ut til å kuttet et hjørne for mye her også.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (3 timer siden):

Ja, man slipper en type feil, men det betyr i seg selv ikke at den andre typen feilen er mindre farlig.

Releer med mekanisk sammenkoplede kontakter er normalt kraftigere, og har større utløserkraft som kan bidra til at kontakter ikke sveiser seg, så på den måten er de et bedre valg, og det er nok grunnen til at de kreves i den harmoniserte normen. Ikke perfekte, men den minst dårlige løsningen vil jeg heller si.

Det har vært stilt spørsmål om bryteevnen til de releene Easee har valgt, og det ser ut som om den er berettiget. Lav bryteevne er å be om trøbbel uansett om det er enkle eller sammenkoplede kontaker, og Easee ser ut til å kuttet et hjørne for mye her også.

Så skal det sies at ladestasjonen selvsagt også vil droppe pilotsignalet ved evt. feil, så selv om releene skulle sveise seg fast vil bilen slutte å lade ved å koble ut sine egne releer. Risikoen som da gjenstår er evt. jordfeil på kabel fra ladestasjon til bil, bilens type 2 inntak, og kabelen fra dette til bilens lader. 

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (5 timer siden):

Fra side 6 i 23EV1830-13.pdf

 

2023-04-18_173443.jpg.ac7f798920e1cca1c00f2941b95d6aca.jpg

 

Dette ser veldig dårlig ut for de releene som er valgt.

Det er en diskusjon om Elsäkerhetsverket har rett  i at det ikke kan oppstå ved mekanisk koplede kontakter - det er i alle fall mulig at alle kontaktene kan henge hvis en sveiser seg, men sveisede kontakter tyder på for dårlig strømføringsevne, evt. for lav mekanisk utløserkraft.

Er det konkrete krav i forskriften om at man i slike løsninger skal bruke mekaniske rele? Det er jo en kjent sak at solid statereleer har en tendens til å gi fullt gjennomslag hvis de ryker, mens mekaniske rele har en tendens til å svikte i åpen stilling. Det har jo sågar vært diskutert her inne mtp bruk av de ulike typene i bil, men høres jo rart ut at det må dokumenteres hvis det ikke er konkrete krav. Feilrate vil jo variere mellom ulike typer/produsenter og må da være noe releprodusenten må kunne dokumentere?

Endret av AL123
Lenke til kommentar

Merk at det står "mekanisk koblede reléer". Dog må de nødvendigvis være mekaniske for å kunne ha mekanisk kobling. 😛

Jeg tolker det som at reléene skal ha meanisk forbindelse seg i mellom slik at alle polene er garantert å koble ut. Easee har ikke dette men har i stedet styring som kobler ut individuelle mekaniske reléer.

Solid State-reléer har den ulempen at de ikke har elektrisk separasjon.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Er det konkrete krav i forskriften om at man i slike løsninger skal bruke mekaniske rele? Det er jo en kjent sak at solid statereleer har en tendens til å gi fullt gjennomslag hvis de ryker, mens mekaniske rele har en tendens til å svikte i åpen stilling. Det har jo sågar vært diskutert her inne mtp bruk av de ulike typene i bil, men høres jo rart ut at det må dokumenteres hvis det ikke er konkrete krav. Feilrate vil jo variere mellom ulike typer/produsenter og må da være noe releprodusenten må kunne dokumentere?

Jeg vil anbefale å lese hele 23EV1830-13.pdf

Det er godt skrevet, og viser tydelig hva som skiller det å følge en gitt norm, og det å avvike.

Det finnes releer som er testet og godkjent av tyske VDE for bruk i DC-vern som følger IEC 62955.De brukes i flere andre ladebokser, men vil ikke uten videre bli godtatt som jordfeilbryter. Jeg vet ikke om det finnes små releer som vil bli godtatt etter EN61008-1, eller om man må opp i størrelse og bruke en kontaktor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, 2N1711 said:

Det finnes releer som er testet og godkjent av tyske VDE for bruk i DC-vern som følger IEC 62955.De brukes i flere andre ladebokser, men vil ikke uten videre bli godtatt som jordfeilbryter. Jeg vet ikke om det finnes små releer som vil bli godtatt etter EN61008-1, eller om man må opp i størrelse og bruke en kontaktor.

Ja, og et godkjent relé har en egen femte monitorkontaktpar, for å sjekke om det åpner. Hvis det ikke åpner vil som Kirkebø sier bilen likevel få beskjed om å slutte å lade. Det vil stå spenning på pluggen, men det vil gå en alarm. Om noen trekker pluggen ut og berører pinnene, så vil  jordfeilbryter slå ut, hvis den er separat og uavhengig. Det er vel noe av poenget med å ha egne kontaktsett for jordfeilbryter/effektbryter. Kontakter som normalt ligger inne har mindre risiko for sveising også.  Sveising skjer gjerne hvis et kontaktsett åpnes med høy strøm, og deretter lukkes igjen mens metallet er varmt. 

I et stort fellesanlegg med Easee ladere kan det ta lang tid å finne sikringsskapet og få slått av strømmen.

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...