Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Salvesen. said:

Men fortsatt sier de bastant at sin løsning(2,3 mot 3-4mm) er bedre uten noen form for forklaring.

Forklaring er vel feil ord, det som trengs er bevis.

Jeg synes det er snedig at "små snørrunger" med VGS utdanning skal vite bedre enn IEC. Det er selvfølgelig ikke umulig å vise at en spesifikk bruksapplikasjon kan tøye tabellene som er laget for å passe alle utenkelige scenario. Men det må jo underbygges med en ganske solid testcase og følgene rapport.

Selv synes jeg det er merkelig om det kan godtas en mindre creepage for grenseverdiene er ofte satt ut fra ytre påkjenninger som ditt apparat ikke påvirker men allikevel må motstå. Men ingen ekspert på disse standardene.

Lenke til kommentar
rozon skrev (7 minutter siden):

Forklaring er vel feil ord, det som trengs er bevis.

Jeg synes det er snedig at "små snørrunger" med VGS utdanning skal vite bedre enn IEC. Det er selvfølgelig ikke umulig å vise at en spesifikk bruksapplikasjon kan tøye tabellene som er laget for å passe alle utenkelige scenario. Men det må jo underbygges med en ganske solid testcase og følgene rapport.

Selv synes jeg det er merkelig om det kan godtas en mindre creepage for grenseverdiene er ofte satt ut fra ytre påkjenninger som ditt apparat ikke påvirker men allikevel må motstå. Men ingen ekspert på disse standardene.

Ja jeg er helt enig at det trengs bevis, men at personen sier dette bastant uten å forklare hvorfor er ubegripelig. Han burde sag, "vår løsning er bedre på grunn av x, y og z. Dette er testet av insertFirma og viser at løsningen er bedre enn kravet" eller noe slikt. 

Litt usikker på hvem du sikter til ift snørrunger her :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

hvem du sikter til ift snørrunger

Easee i sin generalitet. Ungt firma. Mye ansatte uten særlig faglig tyngde. I seg selv ikke noe feil med det i seg selv, men i slike saker som dette hjelper det å ha vært i en storm før.

Quote

– Ja, det er helt riktig. Men dette er den komponenten vi valgte. Det handler om utvalget på markedet, men først og fremst handler det om at dette er en svært god løsning. Det er helt unødvendig å endre noe siden dette er minst like sikkert som standarden, sier Knut Arve Johnsen.

Ja, 2.3 mm er minst like godt som 4 mm. (??) Skal man grine eller le?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (21 minutter siden):

Easee i sin generalitet. Ungt firma. Mye ansatte uten særlig faglig tyngde. I seg selv ikke noe feil med det i seg selv, men i slike saker som dette hjelper det å ha vært i en storm før.

Ja, 2.3 mm er minst like godt som 4 mm. (??) Skal man grine eller le?

Ja det er jeg enig i, at de ser ut til å ha en ung snittalder og har sannsynligvis lite erfaring med å stå i slike ting. Men jeg skal ikke kalle de snørrunger, det er kanskje litt langt :p men hver sin ting :) Jeg har stått i "tilsvarende" ting mange ganger og vet hvor vanskelig å krevende det kan være. 

Ja her mangler det MYE info om hvorfor det er minst like sikkert, som i andre ord mener bedre. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, rozon said:

Jeg synes det er snedig at "små snørrunger" med VGS utdanning skal vite bedre enn IEC.

Vel, de har faktisk denne mannen, som til og med i følge linkedin sitter i NEK-NK64

https://www.linkedin.com/in/kjartannilsen/

Men de har nok malt seg inn i et hjørne, ved å bare satse alt på en modell, uten å ha en oppfølger klar. Jeg ser både Defa og Zaptec har nye modeller som er strippet ned til et minimum av funksjonalitet. 

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (26 minutter siden):

Vel, de har faktisk denne mannen, som til og med i følge linkedin sitter i NEK-NK64

https://www.linkedin.com/in/kjartannilsen/

Men de har nok malt seg inn i et hjørne, ved å bare satse alt på en modell, uten å ha en oppfølger klar. Jeg ser både Defa og Zaptec har nye modeller som er strippet ned til et minimum av funksjonalitet. 

 

De mener de har en ny modell på trappene med bedre strøm måling, slik at en kan "ta betalt" for å dele laderen eller noe slikt. 

Men, høres bare ut som de legger til mer funksjonalitet så antar de har gjenbrukt resten slik det er i dag. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, J-Å said:

denne mannen

Ja det var et klønete utsagn. Beklager.

Det var ment som at argumentene vi hører i media fra talspersoner i Easee ligner veldig på argumenter jeg hører fra lærlinger om hva som er godt nok og ikke. For alt jeg vet kan dette like gjerne være media sin årsak, men min oppfattelse forblir den samme.

Å sitte i NK64 er egentlig bare å søke om medlemskap, og de fleste får bli med så lenge du betaler medlemskontingenten. Det at NK64 snart har en representant for hver bedrift er i mitt syn ikke nødvendigvis en styrke, og det å sitte i komiteen er heller ikke et kvalifikasjonsbevis.

38 minutes ago, J-Å said:

ved å bare satse alt på en modell

Hvis man leser Aftenbladet sin artikkel om muligheten til å skifte relé så tror jeg vi ser at Easee bare ser for seg en retning i denne saken, og det er ikke at produktet tilpasses. 

I gamle dager (les: for noen år siden) var det ikke uvanlig at produkter hadde modifikasjonskort montert inn fordi man etter første iterasjon av produktet ble nødt til å gjøre komponentendringer. Eller at komponenten man hadde valgt av en eller annen årsak ikke lengre var tilgjengelig. 

Skal ikke si det er mulig, men jeg finner det merkelig at det er helt umulig å få til.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

De mener de har en ny modell på trappene med bedre strøm måling, slik at en kan "ta betalt" for å dele laderen eller noe slikt. 

Det er kanskje ikke så dumt. Jeg ser for meg at hele ladeboksen kan flyttes inn, og bli en del av et "smart" sikringsskap, hvor gjerne fiber- eller 5G-router kan få plass også . Det er jo egentlig ingen grunn til å ha all den elektronikken stående utendørs. Men de trenger en nedstrippet modell som de kan konkurrere med på kort sikt. Siden nesten alle biler bruker samme plugg nå, er det bare fordyrende å ha løs kabel for eksempel. Både Tesla og Defa er jo på det sporet. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, rozon said:

I gamle dager (les: for noen år siden) var det ikke uvanlig at produkter hadde modifikasjonskort montert inn fordi man etter første iterasjon av produktet ble nødt til å gjøre komponentendringer. Eller at komponenten man hadde valgt av en eller annen årsak ikke lengre var tilgjengelig. 

Skal ikke si det er mulig, men jeg finner det merkelig at det er helt umulig å få til.

Jeg tror de må bytte hovedkort ihvertfall, men de trenger jo bare plass til ett 4-pols relé. Dette for eksempel:

https://www.hongfa.com/topic/HF187F

Det der med masse releer for valg av fase i 1-fase modus kan de bare droppe. Det støttes jo kun av deres egen Equalizer. Tibber Pulse støtter det ikke. 

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (21 timer siden):

I nye anlegg er det i praksis ikke godtatt med en felles jordfeilbryter, for den går i mot "tjenelig for formålet" -kravet på grunn av selektivitet, og at det er uheldig om for eksempel fryseboksen blir strømløs på grunn av jordfeil i varmtvannstanken. Når det gjelder eksisterende anlegg, er det mye som kan avvikes, for da går det under "minst like godt sikkerhetsnivå som da det ble installert" -kravet.

Men - det finnes også krav som er tilbakevirkende, som for eksempel at det må settes inn jordfeilbryter hvis man endrer noe på et bad som ikke har en fra før. Jeg er ikke elektriker, så jeg har stort sett kun prøvd å holde meg oppdatert for det som gjelder eget hus. Som jeg visstnok ikke har lov til å skru strøm i...

At noe som har med elbiler å gjøre kan trigge krav med tilbakevirkende kraft er ikke helt utenkelig, gitt det store energinivået.

Det er heller ikke utenkelig at en elektriker har misforstått noe. Det er fortsatt mange av dem som tror at NEK400 er en forskrift. Mange skriver også under på samsvarserklæringer uten å ane hvilket ansvar de tar på seg, for de har bare lært at man må skrive dem.

Det var poenget, det blir et definisjonsspørsmål. En elektriker kan godt skrive risikovurdering og si at de anser det ikke som en større ubeleilighet å måtte gå til det ene sikringsskapet man har i boligen for å vippe opp jordfeilbryteren, enn det er å vippe opp en jordfeilautomat.

For all del ja, det er en dårlig løsning som ikke blir brukt, leker bare litt djevelens advokat. At man skaffer seg elbillader betyr jo ikke at man må bygge om hele sikringsskapet men man må ha overspenningsvern og type B jordfeilautomat (med mindre produsent av lader tillater noe annet). Om elektrikeren da valgte i dette tilfellet å ettermøte kunden sitt ønske med en felles jordfeilbryter type B foran alt ser jeg ikke noe grunn til at det bryter mer forskrifter eller standarder rent direkte. Om man ikke har noe jordfeilbrytere fra før gjør man jo installasjonen ellers sikrere enn det den var. Selv om det er en dårlig løsning i moderne anlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, rozon said:

Niks. Det er umulig sier dem jo! 😉

De har antagelig ikke så mye valg, et oppgradert produkt eller konkurs. Konkurrentene kjører på med at de følger standardene og har tredjepartssertifisering. Easee produktet er uselgelig uten endringer, selv om de klarer å unngå å gjøre noe med leverte bokser.

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan de håndterer dette med nett tilkobling? Det er jo "gratis" for alle, slik var det jo med tesla også. helt til de startet med betaling. 

Må jo være en enorm utgift ved 700k ladere? Har en kollega som driver med data over tilsvarende nett og der betaler "kundene" 40 kroner i måneden om jeg ikke tar feil. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (17 timer siden):

Det er nok tilsvarene. 5,5 mill pr måned? 

 

EDIT: er fort 25-50% av inntektene deres om dagen som går til bare dette. Er vel gjerne derfor de jobber hardt med lokalt API om dagen. Tipper det stenges før sommeren, altså nettilkoblingen. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg heller i retning av at Helmikstøl er direkte dum. Det et ikke pent å si slikt om folk, men han får tåle det.

Elsäkerhetsverket synes å ha vært utrolig tålmodige med dem, men de har vel også en grense. Når de etter tre helt tydelige oppfordringer om å komme med noe som viser at valgte løsninger holder mål, ikke har fått noe særlig, hadde de ikke annet valg enn å trekke denne konklusjonen som er den direkte årsaken til forbudet.

 

116579366_Skjermbilde(1773).jpg.f76bd37ad1856d95170ea857ebbae09c.jpg

 

Her kan vi lese at Easee har holdt på sammen med TüV i lang tid (tydeligvis minst 2019) for å teste. Hvorfor i svarte sendte de ikke over noe for ett år siden? Det burde i det minste være mulig å skjønne ett av de brevene jeg la ut tidligere?

https://www.shifter.no/nyheter/easee-kjempet-et-halvt-ar-for-a-overbevise-tyske-eksperter-om-at-den-innovative-losningen-var-sikker-nok-men-sa-varslet-svenskene-omkamp/275762

 

Han skjønner heller ikke hvorfor svenskene plutselig henger seg opp i de 3 millimetrene. Det har sin enkle årsak i at de kikker inni boksen og finner flere helt klare avvik fra normen som ikke har blitt forklart av Easee. Når de ikke får noen fornuftige svar trekker de den logiske konklusjonen at ingen har brydd seg om å teste om valgt løsning er god nok, og at produktet ikke skulle blitt satt på markedet, og at salgsforbud følgelig skal gis.

 

Det med at de bestilte ny(?) risikoanalyse i desember 2022 er heller ikke veldig positivt siden den skulle vært klar før salg.

Helmikstøl får trøste seg med at de ikke er på børs, for da mistenker jeg at noen grinete aksjonærer hadde gjenopplivet Bandidos Kapital & Invest AS fra 1999 / 2000...

 

Denne saken bør gå inn i lærebøkene for både vordende ingeniører og bedriftsledere med temaet "Hvordan kjøre et milliardselskap i dass på to uker".

Imens koser jeg meg med noen bilder av Salvador Dali. Det er mye i hans kunst som passer inn her.

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...