Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Fartnoccio skrev (17 minutter siden):

Du sier noe... Det er ikke bare valg av ledningstverrsnitt og sikringer som forbløffet meg da jeg flyttet hit i 1999.
Det er en kursoversikt i sikringsskapet med "stempel" fra ett Elfirma basert i Oslo (fra 80-tallet), men jeg tipper huseier den gangen og "svartjobber'en" lokalt har trekt ledninger og satt opp kurser i sikringsboksen...
For det er kurs 1 på 16A og 2.5kvadrat som skal fore *alt* på kjøkkenet på strøm.. Det inkluderer alt av hvitevarer samt komfyr.
Ikke greit.
 

Litt på utsiden av ladebokser, men det ble gjort mye rart på den tiden. Frem til krasjen i 1987 var det ikke uvanlig at både lærlinger og faglærte jobbet svart og kjøpte deler med rabatt av arbeidsgiver som et slags velferdsgode. Det var ikke helt fritt salg av materiell den gangen. Etter krasjen hadde firmaene nok med å holde seg i live, og da ble det mye mindre svartjobbing også. I tillegg begynte skattefolkene å grave litt mer i regnskapene for å finne dem som jobbet svart på kvelden.

Samsvarserklæringer kom ikke før i 1999, og de gamle kravene om å melde inn jobber til e-verket hadde blitt sovende, så ingen visste noe om hva og hvem.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har nylig flyttet inn i nytt bygg med carport, og her har man valgt å fortsette å bruke easee. Det utbygger da har gjort er å, ut i fra det lille jeg forstår og har blitt fortalt, ta høyde for at boksen er mangelfull, i form av ekstraordinære tiltak. Dette var visstnok billigere enn å gå for annen løsning, og får stempel fra elektriker om at detter er "OK". 

Ellers har vi en greie hvor jeg nå forsøker å bli lagt til felles ladeanlegg (dette er i tillegg til det i carporten), men er visst ikke mulig å bruke appen til å legge til ladere som du er en del av. Dette medfører herk for fellesskapet som skal fakturere de forskjellige når de av og til bruker dette. Forsøkt å legge til lader med RFID og nummer, men det har man heller ikke tilgang til og vi er alle veldig usikre. Easee svarer heller ikke på henvendelsene fra ansvarlige så vi er litt lei. 

Lenke til kommentar

Anleggseier kan legge deg til som bruker på anlegget, da vil du få tilgang til de/den laderen du trenger. Forbruk og ladehistorikk vil ikke brukere få oversikt over, dette er ment for anleggseier og administrator.

Rfid-brikke registrerer du på brukeren din via mobilen. Disse brikkene kan da initiere lading på de anleggene du er medlem av.

Jeg anbefaler deg å bli medlem av Easee Owners Club på Facebook. Der får du mange gode svar.

Har skrevet til Easee flere ganger, og det har sjeldent tatt lengre en 24 timer og få svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, BIlly Bones said:

Anleggseier kan legge deg til som bruker på anlegget, da vil du få tilgang til de/den laderen du trenger. Forbruk og ladehistorikk vil ikke brukere få oversikt over, dette er ment for anleggseier og administrator.

Rfid-brikke registrerer du på brukeren din via mobilen. Disse brikkene kan da initiere lading på de anleggene du er medlem av.

Jeg anbefaler deg å bli medlem av Easee Owners Club på Facebook. Der får du mange gode svar.

Har skrevet til Easee flere ganger, og det har sjeldent tatt lengre en 24 timer og få svar.

Takker for informasjon! 

Når jeg forsøker å scanne RFID på laderen så får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgang. Dette selv om jeg er medlem av anlegget (sjekket nå) og at eier har gitt meg tilganger. Prøvde også for gøy å legge til lader på nytt (da via å være koblet til med wifi og legge til i app); "ikke tilgang til å legge til i app" får jeg beskjed om. Logget meg på portalen via nettleser, men ser ikke ut som jeg kan gjøre så mye herifra. 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Takker for informasjon! 

Når jeg forsøker å scanne RFID på laderen så får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgang. Dette selv om jeg er medlem av anlegget (sjekket nå) og at eier har gitt meg tilganger. Prøvde også for gøy å legge til lader på nytt (da via å være koblet til med wifi og legge til i app); "ikke tilgang til å legge til i app" får jeg beskjed om. Logget meg på portalen via nettleser, men ser ikke ut som jeg kan gjøre så mye herifra. 

Da mistenker jeg at laderen er satt opp med ett eget tilgangsnivå(kun for godkjente brukere for eks.), og at du må inviteres til den aktuelle laderen. Dette er vanlig i sameie/borettslag eller større ladeanlegg hvor hver beboer skal ha tilgang til sin egen lader i samme anlegg. Ansvaret ligger fremdels på anleggseier/administrstor, og kan ordnes via portalen. Jeg har satt dette opp i mitt borettslag.

Ble litt off topic dette. Jeg ville hørt med Easee. Dette fikser de på 2 min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, BIlly Bones said:

Da mistenker jeg at laderen er satt opp med ett eget tilgangsnivå(kun for godkjente brukere for eks.), og at du må inviteres til den aktuelle laderen. Dette er vanlig i sameie/borettslag eller større ladeanlegg hvor hver beboer skal ha tilgang til sin egen lader i samme anlegg. Ansvaret ligger fremdels på anleggseier/administrstor, og kan ordnes via portalen. Jeg har satt dette opp i mitt borettslag.

Ble litt off topic dette. Jeg ville hørt med Easee. Dette fikser de på 2 min.

Det er nettopp det, de har gitt meg tilgang men jeg får det ikke hehe. De har tidligere satt opp 19 andre brukere, men gangen har da vært at de gir brukertilganger via invitasjoner, og så tar brukerne via app og legger til laderne. Utfordringen nå er at Easee har fjernet denne muligheten for å legge til ladere i app (endret for rundt to uker siden), og peker på at man må verifisere med RFID og tilsvarende, noe som ikke fungerer. Borettslaget har ventet en liten uke på svar nå og har purret, uten at de har hørt noe. Kan jo så klart være at borettslaget er fulle av dritt, men de virket genuine når jeg har snakket med dem. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Er Easee styrt av idioter? Et nytt klistremerke løser ikke den fysiske mangelen av påkrevd jordfeilbryter. Ikke bare det, jeg ser for meg et gruppesøksmål mot Easee. Her snakker vi tross alt om hundretusener av kunder som har kjøpt et produkt som faktisk ikke holder det det lover. Normalt sett er dette grunn til heving av kjøp eller rabattert pris.

Jeg ser ingen måte Easee kan slippe unna dette uten å faktisk erstatte alle ladeboksene med nye, lovlige bokser. Jo før de innser dette selv, jo større sannsynlighet er det for at selskapet overlever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 minutter siden):

Er Easee styrt av idioter? Et nytt klistremerke løser ikke den fysiske mangelen av påkrevd jordfeilbryter. Ikke bare det, jeg ser for meg et gruppesøksmål mot Easee. Her snakker vi tross alt om hundretusener av kunder som har kjøpt et produkt som faktisk ikke holder det det lover. Normalt sett er dette grunn til heving av kjøp eller rabattert pris.

Jeg ser ingen måte Easee kan slippe unna dette uten å faktisk erstatte alle ladeboksene med nye, lovlige bokser. Jo før de innser dette selv, jo større sannsynlighet er det for at selskapet overlever.

Ja de ser ut til å slite med virkelighetsoppfatningen. Hva skal klistermerket gjøre med fare for overslag til pilot signal? Opplyse om faren? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Hanhijnn said:

Hæ? Du tøyser nå vel??? 🤯

Delvis. De slutta å selge klistremerker og gikk over til sånne tørkekluter man skal stryke på sikringene i stedet. Problemet med klistremerkene var at da fikk de bare solgt én gang til godtroene fjotter. Tørkeklutene kan man kjøpe som abbonement.

Med forbehold om at de kanskje har blitt busta nå. 😛

Spoiler

 

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det som er åpent tilgjengelig om planen.

 

Översänder önskade handlingar.


Handling 23EV1261-27.1 och 2 är helt sekretessbelagda och vissa andra uppgifter och delar av handlingarna är sekretessbelagda enligt 30 kap. 23 § OSL 1 och 2 st. enligt nedan:


1. för uppgift om en enskilds affärs- eller driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat, om det kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs, och
2. för uppgift om andra ekonomiska eller personliga förhållanden än som avses i 1 för den som har trätt i affärsförbindelse eller liknande förbindelse med den som är föremål för myndighetens verksamhet.

 

Det kan se ut som om de har overlevd en ny test for overspenning, noe som er fullt mulig hvis de er i grenseland.

Det med releene tror jeg fortsatt de vil slite med. I følge det som sto hos Shifter, er det TÜV Süd som går god for dem, mens Force Technology som Nkom har brukt sier tydeligvis nei.

Retten i Karlstad har for andre gang avvist anken, og der er kravet strengt for å få godtatt at forbudet skal settes på hold. Kravet er tett opp mot at det ikke skal være rimlig tvil om at det er begått feil fra myndigheten.

 

Hvis det faktisk er TÜV Süd som går god for løsningen, er det et spørsmål om de er nøytrale. Easee har tidligere gitt uttrykk for at de har vært med på å lage den.

22EV1261-27 (27.3-27.4)_Bortredigerad.pdf

Endret av 2N1711
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 timer siden):

Det står noe annet interessant der også.

"–– Det er det mest alvorlege her. Easee meiner det dei har er godt nok, men det oppfyller ikkje krava i standarden

og då er det ikkje godt nok til å stå i installasjonar som er utført etter NEK400, seier Hovde."

 

Nå er ikke Hovde myndighet, og NEK400 en forskrift, men jeg ser at en del elektrikere nok vil skygge unna hvis de må påta seg ansvaret for noe de ikke enkelt kan deklarere som OK selv om ladeboksen i seg selv skulle bli lov å selge.

Endret av 2N1711
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 timer siden):

Delvis. De slutta å selge klistremerker og gikk over til sånne tørkekluter man skal stryke på sikringene i stedet. Problemet med klistremerkene var at da fikk de bare solgt én gang til godtroene fjotter. Tørkeklutene kan man kjøpe som abbonement.

Med forbehold om at de kanskje har blitt busta nå. 😛

  Skjul innhold

 

 

Ha ha, skjønner! 😄 Skikkelige "luringer"...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Retroman skrev (2 minutter siden):

Nye Amina holder jeg en knapp på. Er det Amina S den skal hete? Men de må komme i gang med salg og produksjon asap

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...