Gå til innhold

Hvorfor har ikke coop de billigste matbutikkene?


Anbefalte innlegg

Alle vet at Reitan familien er rik. Noen vet kanskje også at Johan Johannson tjener milliarder hvert år. Matprisene er på vei opp. Konkurransen i bransjen svikter på grunn av for få og for store aktører. Kiwi og Rema 1000 kjemper likevel om å være "billigst". Men ville ikke disse vært billigere om ikke så mange milliarder renner ut på toppen? Hva om sjefen "bare" hadde tjent 20 milliarder istedenfor 40 milliarder?

At sjefer i Rema 1000 og Kiwi med flere tjener milliarder er nå så. Men hvem eier Coop? Er ikke poenget at man kan bli medlem og medlemmene eier det sammen? Det var hvertfall budskapet i reklamen før i tiden. Hvis milliardene ikke renner ut på toppen der, hvor blir de av da? Og hvis medlemmene eier Coop, hvorfor skrur ikke Coop ned prisene? Er det et eneste medlem i Coop som er imot lavere priser?

Det er mye snakk om matpriser. Men lite snakk om hvor mye eiere/sjefer tjener. Jeg kunne gjerne handlet i en butikk der eieren/sjefen har en normal lønn, for eksempel 1 million, eller til og med 2? Men milliarder?!? Noen er heldig og kan kanskje gå til en lokal grønnsaksbutikk eller asiabutikk, men disse er sjeldnere i distriktet.

Er det rettferdig at prisene justeres kraftig opp nå samtidig med de på toppen tjener milliarder?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Abigor said:

Noen vet kanskje også at Johan Johannson tjener milliarder hvert år.

Sikker? https://www.nrk.no/norge/skattelistene_-dette-er-noregs-rikaste-1.16209135

Quote

Johan Johannson (f. 1967) eig 74 prosent av aksjane i daglegvarekonsernet Norgesgruppen saman med familien. Han er nummer fem på lista, slik som i fjor.

I 2020 hadde han over 6 milliardar, i 2021 hadde han omtrent 5,8 milliardar i nettoformue.

Johannson betalte rundt 51,7 millionar i skatt i fjor, som tilsvarar 41.-plass på skattelista. Han hadde ei inntekt på nesten 5,5 millionar.

Om man eier store deler av et konsern blir formuen stor, men det er ikke alle som tar ut mye i lønn eller utbytte.

Et svar på spørsmålet er et Norgegruppen sitter i en maktsituasjon som gjør at de får best betingelser fra leverandører. Så sånn sett er de bedre stilt. Så spørsmålet er vel hva Rema gjør som lar eierne ta ut ca. 1,5 Mrd NOK og samtidig konkurrere. Kan vel legges til at Rema har aktivitet i andre land enn Norge også og at Reitan Retail har flere aktiviteter enn Rema 1000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/okonomi/han-er-norges-mektigste-dagligvareeier-vet-du-hvem-han-er/s/12-95-3424030224

Han er "god for flere titalls milliarder kroner". Han har en formue på drøye 44 milliarder kroner - en økning på fire milliarder kroner fra 2019.

Artikkelen er datert 2022.

Mener du med kilden din å si at han har gått ned 39 milliarder på under ett år? Må jo være tidenes gambler, eller kanskje svindlet? 😅

Fra 2014:

"Det har gjort ham til Norges rikeste med en formue på svimlende 30 milliarder kroner."

https://www.nettavisen.no/sonnene-fikk-milliardbedriften-mens-dotrene-fikk-ingenting/s/12-95-8470604

Må være veldig trist å være god for 44 milliarder kroner uten å kunne ta ut særlig lønn og utbytte 🤣

 

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Coop har ikke like vilkår på innkjøp som Norgesgruppen. Derfor har de svakere marginer - og kan ikke "leke" med prisene, slik Norgesgruppen gjør. Bekjente som har jobbet i Rema-gruppen, forteller om en helt latterlig kynisk bransje, som er beinhard i alle ledd. Så det er lett for de som forsøker... 

Men det samme gjelder ikke bare dagligvarekjedene. Svak konkurranse gjør at vi har vesentlig høyere priser på både mobiltelefoni, internett, tv-tjenester - og det meste her i landet. Bankene tar ut rekordutbytte så godt som hvert år. Mange aktører har så godt som monopol på fiberbredbånd. Kommer det nye aktører, blir de kjapt spist opp av de store ulvene i bransjen. Før de rekker å utvikle seg til gode konkurrenter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Milhouse85 said:

Coop har ikke like vilkår på innkjøp som Norgesgruppen. Derfor har de svakere marginer - og kan ikke "leke" med prisene, slik Norgesgruppen gjør. Bekjente som har jobbet i Rema-gruppen, forteller om en helt latterlig kynisk bransje, som er beinhard i alle ledd. Så det er lett for de som forsøker... 

Men det samme gjelder ikke bare dagligvarekjedene. Svak konkurranse gjør at vi har vesentlig høyere priser på både mobiltelefoni, internett, tv-tjenester - og det meste her i landet. Bankene tar ut rekordutbytte så godt som hvert år. Mange aktører har så godt som monopol på fiberbredbånd. Kommer det nye aktører, blir de kjapt spist opp av de store ulvene i bransjen. Før de rekker å utvikle seg til gode konkurrenter.

Så hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Kiwi tjener klart på det, men hvem andre tjener på det? Skjulte avtaler med hemmeligholdte priser. Tenk om det var slik for oss sluttkjøpere også! Melka har ukjent pris, kanskje du betaler 20 kroner og neste mann i køen betaler 30? Henger jo ikke på greip.

Hva om man gjør noe så enkelt som å påby publisering av alle avtaler? At prisene ikke lenger kan holdes skjult? Da kunne kanskje vi "dødelige" få direkte innsyn og se hvor latterlig kynisk det faktisk er, og ting kunne normalisere seg deretter?

Det er jo åpenbart ting her som ikke tåler dagens lys.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstatt det, saa spander Kiwi, mindre enn Coop, paa det broedet, du kjoeper for samme pris.

Derfor faar du bedre broed Paa coop, enn paa Kiwi.

Coops egne produkter, Kjoettvarer, fiskevarer, kaffe, broed, opplever jeg holder bedre kvalitet, enn resten..

Hvem var det som aapnet forretninger i distriktene, der andre ikke fant markedet stort nok?

Lenge leve, kooperasjonen!

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Abigor said:

Så hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Kiwi tjener klart på det, men hvem andre tjener på det? Skjulte avtaler med hemmeligholdte priser. Tenk om det var slik for oss sluttkjøpere også! Melka har ukjent pris, kanskje du betaler 20 kroner og neste mann i køen betaler 30? Henger jo ikke på greip.

Hva om man gjør noe så enkelt som å påby publisering av alle avtaler? At prisene ikke lenger kan holdes skjult? Da kunne kanskje vi "dødelige" få direkte innsyn og se hvor latterlig kynisk det faktisk er, og ting kunne normalisere seg deretter?

Det er jo åpenbart ting her som ikke tåler dagens lys.

Les her: https://e24.no/naeringsliv/i/47EMMo/konkurransetilsynet-holder-dagligvaretall-hemmelig

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Hvorfor har ikke coop de billigste matbutikkene?

Å være billigst, slik at du får alle kundene for deg selv, er nok drømmen.

Men hverken NorgesGruppen, Coop eller Rema1000 vil sitte rolig å se på at erkerivalen er markant billigere og karrer til seg alle kundene. Nei, dersom konkurrentene prøver seg, svarer de to andre med mottiltak.

So fare, so good ...

Slike mottiltak vil jo garantere evig konkurranse, hvor den ene aktøren kjemper om å være billigere enn den neste. En god spiral, som kun kommer oss forbrukere til gode! 

Men ... Butikkjedene er jo ikke tjent på å havne i en slik negativ spiral. Det er vanskelig å tjene penger i et slikt scenario. Svært vanskelig, faktisk!

Da er det bedre å akseptere at man ikke klarer å utkonkurrere de andre. De får dele markedet seg i mellom, i stedet. Og akkurat det har skjedd. Vi har fått et marked hvor det finnes tre lavpris-aktører, og de har alle ca 1/3 markedsandel hver. Ingen av de er særlig interessert i å jakte større markedsandeler, da det bare blir en kostnadsdrivende affære, med heller tvilsomt resultat.

For å ikke tape ansikt utad, er det ekstremt viktig å fremstå billigst. Fremstå at prisene hele tiden kuttes, presses og barberes! Ser man på statistikken fra f.eks VG, ser man at de ulike tre butikkene hele tiden bytter på å være billigst og dyrest. Samtidig ser man jo at totalprisen over flere uker/måneder ikke går ned. Så på tross av at maten ikke blir billigere, hevdes det at prisene kuttes noe voldsomt..

De siste dagene var bransjen overraskende ærlig på prisøkningen. Her skyldes det (delvis korrekt) på prisstigning fra underleverandører. I tillegg gir økt rente og varige høye strømpriser (tross alt ingen gode ordninger for næringslivet) økte leie-/driftskostnader. Ja, også økte de garantert prisen noe mer enn strengt tatt nødvendig — slik at de kan slå i bordet med vanvittige påsketilbud om litt (hvor varene ofte kun prises til normal pris, før økningen inntraff).

Så .. nuvel. Hvorfor Coop ikke er billigst? Jeg tror de ikke er interesserte i å være det. De vet de ikke klarer å få særlig større markedsandel, og det å være billigst, gir da bare dårligere fortjeneste. Mye smartere å veksle mellom å være dyrest, uten å miste markedsandeler! Og det klarer både Rema, Coop og Kiwi med glans!

Endret av qualbeen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje det burde være hardere progressiv beskatning og ikke flat skatt på aksjeutbytte.

Jeg mener at selskaper som eies av folk med bosted i utlandet også bør beskattes hardere enn de som bor i Norge og har norske eiere. Dette går vel strengt tatt imot noen internasjonale lover, men pyttsann, vi bør finne en måte å fikse det på. Det bør ikke lønne seg å flagge ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Feynman said:
Quote
Quote

 

– Når mer informasjon blir tilgjengelig for aktørene, øker også sannsynligheten for at dette kan skade konkurransen i markedet. Vi vurderer alltid dette spørsmålet før vi offentliggjør noe, og i år vurderte vi at nok en offentliggjøring av resultatene fra innkjøpspriskartleggingen ikke ville være hensiktsmessig.

Hæ?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
54 minutes ago, qualbeen said:

...

Så .. nuvel. Hvorfor Coop ikke er billigst? Jeg tror de ikke er interesserte i å være det. De vet de ikke klarer å få særlig større markedsandel, og det å være billigst, gir da bare dårligere fortjeneste. Mye smartere å veksle mellom å være dyrest, uten å miste markedsandeler! Og det klarer både Rema, Coop og Kiwi med glans!

Godt og utfyllende svar! Litt på siden av detaljene du deler her, hvis vi ser veldig enkelt på det og sier 1/3 markedsandel per lavpriskjede, så har Kiwi 44 milliarder penger som forsvinner ut på toppen. Reitan suger vel en god dose milliarder også. Men coop? De har ikke noen matkrøsus på toppen. Med mindre de på toppen jobber gratis? Det vet vi ikke er tilfelle. Så om alt var helt likt, så kunne Coop likevel vært billigst. I den virkelige verden er det vel ikke så enkelt...

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (23 minutter siden):

Så om alt var helt likt, så kunne Coop likevel vært billigst. I den virkelige verden er det vel ikke så enkelt...


Coop er samvirker, det er vel 14 lokale samvirker, eller noe sånt, under "Coop"-paraplyen.

Overskuddet er formidabelt. Mesteparten betales ut som poeng til medlemmene i samvirket, men Coop har de senere årene brukt mye penger på å bygge opp en byggevarekjede, Extra-butikkene, flere Obs-butikker og annet.

Det er også en hel kabal av toppledere i Coop, som alle tjener formidabelt, dog ingen milliarder.

https://www.nettavisen.no/okonomi/her-er-coop-toppenes-monster-lonninger/s/12-95-3424103517

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvalmt. Man har liksom aldri noe man skulle sagt da de på toppen forsyner seg fritt uansett. Hvis du trenger 10 mill i lønn for å være leder så indikerer det for meg manglende motivasjon. Ingen som gidder å være leder for skarve 5?

Finnes det noen butikk igjen man kan handle i hvor millionene ikke renner ut på toppen?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Oppdaget at et av mine innlegg var formatert feil. Men jeg var helt sikker på at jeg hadde skrevet det riktig! Hvorfor funker ikke quoting og redigering på dette forumet? Det pleide å funke så ufattelig enkelt før!

Ser jo helt groteskt ut, ingen steder å legge til tekst eller redigere:

image.thumb.png.6cad970e5c148fb98ffa81f430830cf2.png

Det var slik på diskusjon.no før og brorparten av andre forum fortsatt at med quote så åpner man med 'quote' i square brackets og lukker med '/quote' (også i square brackets. Men nå funker det ikke lenger på diskusjon.no?

Eksempel tekst over quote

Eksempel tekst inni quote

Eksempel tekst under quote

image.png.6eb99c29a575832f5c6d4191291da98d.png

Lenke til kommentar
Abigor skrev (26 minutter siden):

Det var slik på diskusjon.no før og brorparten av andre forum fortsatt at med quote så åpner man med 'quote' i square brackets og lukker med '/quote' (også i square brackets. Men nå funker det ikke lenger på diskusjon.no?

Jeg markerte teksten din og trykket på boksen som kommer opp på slutten av teksten "Siter utvalg"

Eller du kan kopiere teksten, markere den og trykke på " over ved siden av lenken, men da blir ikke den du siterer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Coop har en del butikker de driver selv. Når de presterer å ha Matkroken midt i en by og omsetningen svikter fordi de tar 25 kr mer for en pakke Fjordland og folk lett kan komme seg til en annen butikk. Da vil jeg si at de ikke vet hva de driver med. Man må prise seg etter sted og ikke etter kjede. Matkroken er noe møkk de har tatt over etter ICA. De skulle aldri ha holdt på med slike konsepter. Det må utvikles nye konsept som passer for 2025 og fremover, ikke overta gammel elendighet og bruke årevis på å se at det eneste som nytter er å avvikle driften. Nå har de avvikle flere butikkert, men jaggu så mange år det tok. De må ha blødd penger hver dag siste 5 år.

Det Coop driver med er omtrent på nivå med at jeg hadde starten en kjede kalt Dobbelt Pris og så justert prisene hver dag til å være nøyaktig på øret Kiwi-pris x2, for så å bruke 10 år på å lure på hvorfor det ikke kommer kunder.

Det samme gjelder MEGA. 5-10 kr mer for det meste, dårligere utvalg enn Extra og de som vil ha ferskvare kan vel like godt dra til et sted hvor de selger kun ferskvare.

Svaret på trådens tittel er enkelt. Når man lager dyre og elendige konsepter eller overtar disse fra andre og ikke makter å avvikle gammel skit, blir det umulig for Coop å være billig. Coop Extra sliter med å være den lavprisbutikken de forsøker å være eller røver å lure folk til å tro at de er. Å pøse ut penger på TV-reklame om Extra billig, det greier de, men ikke noe så basic som å sørge for at konseptet lever opp til markedsføringen. Utsagn om at de skal fortsette å være en ledende  landsdekkende lavprisbutikk fremstår som absurd. Er det lavprisbutikk når de har priser som gjør at kunder returnerer til bilen og drar et annet sted? Lavprisbutikk er når man har lave priser, ikke at man bruker begrepet lavprisbutikk i markedsføringen for så ikke å leve opp til det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...