Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på forsetet i bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
peterjohn skrev (17 minutter siden):

Nå prøver vi å kjøpe denne ene MAX WAY fra Britax.

https://www.britax-romer.no/bilstoler/smabarn/max-way/1750.html

Bare ett mer spørsmål til. Er det mulig å ha en kort kjøretur til dagligvarebutikk med barnet sittende i setet alene i baksetet, eller må det være en voksen som sitter ved siden av barn i baksetet ?

https://www.politiet.no/rad/trafikk/sikkerhet-i-trafikken/sikring-av-barn-i-bil/

 

Barn som er lavere enn 150 cm, skal bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet. Dette skal de bruke der bilbeltet er montert. Barnet kan også bruke slikt utstyr sammen med vanlig bilbelte. Der det ikke finnes godkjent barnesikringsutstyr kan barn under 150 og over 135 bruke ordinært bilbelte.

Barn som er lavere enn 135 cm, skal bli sikret med sikringsutstyr som er tilpasset barnets vekt. Sjåføren har ansvaret for at barn under 15 år er lovlig sikret. Sjåføren vil få forelegg (bot) og to prikker om vedkommende blir tatt i en kontroll. Fører med prøveperiode, får fire prikker.

Uansett om det er alene eller med en voksen ved siden av, så håper jeg ikke du vurderer å kjøre bil med et barn på 1 år, uten ordentlig sikring, det vil si med godkjent barnesete festet på riktig måte. 

Det skal bare et lite uhell til før det kan få alvorlige konsekvenser for barnets helse

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

For tryggleiken sin del er det beste om borna får sitje bakovervendt så lenge som mogleg. Det finnes seter som kan fungere lenge, avhengig av bornas storleik. Eg har sett bilete av 11-åringar som sit i bakovervendt stol.

Isofix er ofte enklast å montere, men tar ein del plass og dei fleste må over i nytt beltemontert stol etter ei stund. Meiner eg har sett nyare isofix-stolar som går lengre opp i vekt og lengde.

Me har Max-Way Pluss og BeSafe Stretch.

Om du er på Facebook så finnes det veldig mange erfaringar og gode tips i gruppa Bilstoler.

Lenke til kommentar

Jeg er mest glad i beltestoler, eneste grunnen til å velge isofix imo er hvis man skal ha de ut og inn ofte...

Vær obs på vektbegrensning også: 

"Grensene for hvor mye belastning isofix-festene skal tåle er lavere enn bilbeltene. Seter med isofix som er godkjent etter ECE R 44 04 har en vektgrense på 18 kg. Mens isofixmonterte stoler godkjent etter ECE R 129 har en totalvekt sete + barn = 33 kg.

 

De beltemonterte stolene på markedet er godkjent å bruke til barnet er 25 kg."

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ser at f.eks Maxi-Cosi Emerald Bilstol kan monteres med iso-fix og brukes bakovervent til 4 år. Og festes med belte og brukes forovervendt til 7 år.

Iso-fix har vel lavere vektgrense enn feste med belter, har sett at der er en grense på 33 kg for total av stol+barn på noen stoler, og 18 kg på barnet for andre stoler. https://www.tryggtrafikk.no/kjore/bil/sikring-av-barn/sporsmal-og-svar/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest 06169...e6b skrev (10 timer siden):

Ser ikke helt hvorfor du skulle ønske å plassere et så lite barn foran

Kjenner ei som satte dattera foran fordi hun fikk fulgt med på ungen, og fordi ungen roa seg når hun fikk se mor.

Da hun sa det tenkte jeg for meg selv at mora skal se på veien, ikke ungen. Også litt bekymringsfullt at hun rygga i terassen vår da hun kom på besøk fordi hun ikke så noe i høyrespeilet på grunn av barnesetet.

Jeg har hatt begge ungene baki. Opplever at i alle fall minstemann er roligst når han sitter alene baki der uten selskap ved siden av seg.

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (2 timer siden):

Bare ett mer spørsmål til. Er det mulig å ha en kort kjøretur til dagligvarebutikk med barnet sittende i setet alene i baksetet, eller må det være en voksen som sitter ved siden av barn i baksetet ?

Ungen kan fint sitte alene bak, uansett hvor kort/lang tur dere skal ut på. Ikke noe krav om hvor den voksne sitter. 

Lenke til kommentar

Takk for alle svar og råd. De er veldig hjelpsomme. Nå har vi kjøpt denne "Britax Römer Max-Way", bilde er vedlagt. Dette er bakovervendt bilstoler som kan brukes til barn 14 måneder med vekt rundt 10-11 kg. Jeg tror vi kan bruke denne bilstoler til 3 år eller minst 15 kg. 

Men ett spørsmål til som jeg trenger å avklare angående bruk av forsetet (front seat) på bilen som er ved siden av føreren. Er det tillatt å bruke dette setet på forsetet (front seat) at kollisjonsputen er deaktivert allerede ?

 

4_MAX-WAY_CosmosBlack_05_FootPropNewTether_2016_72dpi_2000x2000.png

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (15 timer siden):

Takk for tilbakemeldingen. Jeg vil legge ut et nytt spørsmål om hvordan man deaktiverer kollisjonsputen.

Dette finner du i brukarmanualen, deaktivering av airbag vil variere litt frå modell til modell.

Du vil vanlegvis finne knappen inne i eller rundt hanskerommet. På enkelte bilar så finn du knappen ved/under rattet.
Knappen er vanlegvis litt skjult, så ofte må du bøye deg ned og kike oppover for å sjå den (dette for at folk ikkje skal fikle med airbag-knappen i tide og utide).

Knappen vil være tydeleg merka med "airbag" og vil være vridbar mellom stillene "on" og "off". På mange bilar må du bruke bilnøkkelen for å skifte modus, på andre må du ha eit flatt skrujern.
Av sikkerheitsmessige årsaker så skal det ikkje være mogleg å vri om knappen med eit uhell.

Når du har kopla ut airbaggen så vil du få eit varsellys i dashbordet som både bekrefter utkoplinga og som minner deg på å kople airbagen til igjen dersom du tar ut barnesetet.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Og på noen biler så er det "umulig" å slå av airbag.

Airbag kan kobles ut av profesjonelle, men da skal bilen vises hos  vegvesenet.  (Bilen min..)

På Mercedes vil jeg tro det enten er automatikk (lampe viser da når den er utkoblet) eller at en må på verksted for å koble den ut.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er igjen veldig takknemlig for alle svarene og jeg forsto følgende.

Barn under tre år eller under 15 kg må sitte i bakovervendt bilseter i bilen. Bilseter kan være i forsetet i bakovervendt retning forutsatt at kollisjonsputen er deaktivert.

Nå lurer jeg på barn over tre år og som har vekt over 15 kg. Kan vi bruke forovervendt bilseter ? Kan vi sette bilseter i forsetet fremovervendt ? Er det fortsatt nødvendig å deaktivere kollisjonsputen i forsetet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...