BadCat Skrevet 7. oktober Skrevet 7. oktober 32 minutes ago, freedomseeker said: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nortura-varsel-dyrere-kjott-og-egg-fra-nyttar/s/5-95-2656672 Dum klikkagn Først Quote Fra nyttår smeller det. Nå planlegger Nortura å øke prisen på storfe, lam, gris og egg med inntil 11,5 prosent. Så Quote Prisøkningene som varsles fra nyttår er på om lag 5 prosent på lam, 4–5 prosent på storfe og gris, og 4 prosent på egg. Det er moderate tall sett hver for seg – men i en økonomi der inflasjonen fortsatt ligger rundt 3,5 prosent, er enhver matprisøkning merkbar i handlekurven. Det siste der er smør på flesk å skrive. Selvsagt øker prisene ved inflasjon, det er selve premisset. Kort fortalt, moderat prisøkning, ikke noe å lese om eller fare opp av. 2
Vokteren Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Enda mer «kreativitet» fra matvaregigantene som ødelegger omdømme og troverdighet: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kundene-raser-makan-til-frekkhet/18166148/
vidor Skrevet 12. oktober Skrevet 12. oktober Når man leser saken viser det seg at det er snakk om et feilkjøp. Altså Appelsinnektar vs Appelsinjuice. Her vil jeg si TV2 gjør det de kan for å "melke" en ikke-sak. Til TV2 sitt forsvar kunne REMA vært noe mer behjelpelig med å skille bedre på emballasjen som er for lik. At en kunde plukker med seg feil produkt kan skje alle, men de fleste velger riktig neste gang. 1 1
Thor. Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober https://www.nrk.no/nyheter/dagligvaretilsynet-vil-bli-lagt-ned--1.17613374 Dagligvaretilsynet vil bli lagt ned Regjeringen bekrefter i statsbudsjettet at de vil legge ned dagligvaretilsynet. Tilsynet ble opprettet i 2021. Det har i dag fire ansatte og er lokalisert i Porsgrunn. Håndhevingen av lov om god handelsskikk skal flyttes til Konkurransetilsynet.
Subara Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Merkelig tid vi lever i. Influensere må fortelle oss at vi sparer penger av å ikke kaste mat. https://www.nrk.no/ytring/vi-kaster-penger-1.17591568 Et restemåltid i uka kan være verdt over 10.000 kroner i året. Ha som vane å legge middagsrester i boks i kjøleskapet, og spis det opp i løpet av de neste 1–2 dagene. Kanskje ikke alle som gjør det. Særlig fordi man blir informert om at man kan bli syk av å spise rester av ris og pasta hvis den ikke kjøles ned riktig. Grønne poteter og nedfallsfrukt er heller ikke bra. Mugg på melkeprodukter, da må alt kastet. Ost, skjær bort med god margin. Råtten frukt og grønnsaker, skjære vekk eller kaste. 1
Subara Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Plutselig var valnøttene gått ned i pris. Hvorfor? Fordi posen har minket. Eller har det alltid bare vært 200 gram i den, mens mandler og hasselnøtter inneholder 250 gram. Kan virke som at Kiwi har blitt billigere enn Rema 1000. Extra er billigst, men jeg har ikke den butikken i nærheten.
Simen1 Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Aner ikke, men valnøtter har kostet fra ca 160 kr/kg det siste året. Hasselnøtter ca det samme og mandler fra ca 130 kr/kg. Jeg ser alltid på kiloprisen og lar det feste seg fordi det er vanskeligere å huske på x ganger flere pose-priser ettersom det finnes mange posestørrelser og merker + løsvektpris for mandler. Kilopris gir færre priser å huske på. 1
Salvesen. Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober 50 kroner kjøttdeigen ved kjøp av to på obs neste uke for dere som ikke kjøper under 50 lappen;) ellers blir det laks i fra Kiwi i morgen til 75. Ikke kjempe billig men under 100 lappen i det minste… resten av uken blir i Ungarn så blir ikke mye tilbuds hunting for meg denne uken men ser ut som det blir greie muligheter, kronemerked hos meny osv. 1
Dubious Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Subara skrev (1 time siden): må fortelle oss at vi sparer penger av å ikke kaste mat. Kan faktisk spare penger av å kaste mat med dagens tilbud hvor de har 3 for 2, 2 for 1 etc. Har kastet mange halvfulle bokser, så jeg har fått 1,5 for prisen av 1. 1
Salvesen. Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Dubious skrev (4 minutter siden): Kan faktisk spare penger av å kaste mat med dagens tilbud hvor de har 3 for 2, 2 for 1 etc. Har kastet mange halvfulle bokser, så jeg har fått 1,5 for prisen av 1. sparer mer om du spiser det opp:p 4
Subara Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Dei dyraste har ein kilopris på nær 900 kroner: – Skuldast ekstremvêr og klimaendringar Synes du det har blitt mykje dyrare med nøtter i det siste? Det har du rett i. Årsaka ligg både i klima og i helsetrendar. --- Sitat Er det ein nøtt at prisen aukar? Det er mange grunner til at prisen på nøtter har gått i taket. Foodman er ein stor importør av nøtter i Noreg. Dei fortel at for å knekke nøtta om den høge prisen må ein sjå mange stader: Klimaendringar og ekstremvêr Auka priser på energi og frakt Vekst i global etterspurnad Handelspolitiske faktorar – Grunnlaget for aukinga i prisen ligg i eit redusert tilbod frå sentrale produsentland, seier dagleg leiar i Foodman, Petter Grunnan. Det skuldast i hovudsak ekstremvêr og klimaendringar. Langvarig tørke er kritisk for produksjonen av mandel og pistasj i California. Sein frost har ramma produksjonen av hasselnøtter i Tyrkia. I tillegg gjer auka priser på energi at det blir dyrare å til dømes riste eller tørke nøttene, og global logistikk har blitt dyrare og mindre føreseieleg, fortel Grunnan. – Prisane på frakt kan også endre seg raskt og med store utslag. I Argentina har dei ofte problem med å få konteinarar med på skipet dei ønsker fordi fraktselskapa endrar kor dei går i land til der det er mest lønnsamt og dei kan hente ut størst mogeleg gevinst. Sitat Men også tollsatsar og internasjonal handelsuro speler inn og kan føre til plutselege prishopp på spesifikke nøttetypar frå visse regionar. Om USA vel å sette ned tollen på varar frå Vietnam, vil det påverke prisen på kasjunøtter. – Samla sett skaper disse faktorane betydeleg prispress frå fleire kantar samtidig. 1
Cascada81 Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Salvesen. skrev (På 6.10.2025 den 15.13): Rimelig forbanna når jeg handlet "laks" i dag, rema1000 har en pakke til 79 med skinn. Dog skulle de ha 120++ for en uten skinn og de var tomme for de med skinn. Skinn er jo det beste så det ble helt uaktuelt, de hadde også 250g pakker til 70 spenn! Gikk til slutt for en pakke med ørret til 120 kroner. Helt latterlig hvordan disse "lakseprisene" er for tiden. Å betale 150 kroner for en laksemiddag for en voksen og ett barn er alt for mye. Var det et engangstilfelle? Er jo butikker, særlig franchise, som spekulerer i å ta inn for lite av varene som er annonsert på tilbud. Jeg har et par slike i nærheten av hvor jeg bor, og etter noen bomturer på rappen sluttet jeg å stikke innom butikken. Jeg kan skjønne det er vanskelig hvis det er mye pes å komme seg til butikken eller hvis det ikke er konkurrenter i nærheten at man går for alternativene, men da belønner man egentlig sløv eller kynisk butikkledelse som skor seg på alternativer som ikke er på tilbud. Hadde de vært serviceorientert hadde de tilbudt deg en erstatningsvare til samme pris. Hvorfor skal de gidde å ta inn varen de har null eller negativ bruttofortjeneste på hvis du og tusen andre uansett kjøper alternativet til nesten dobbel pris og 30 prosent bruttofortjeneste, og en full handlevogn i tillegg? Samme gjelder egentlig hvis de ikke har inne billigste alternativ av emv. Skal du ha premiumvaren, handler man selvsagt hvor den er billigst. Er man i en av de andre butikkene fordi billigste emv duger til det du skal lage er det kroner å spare, men gidder de ikke å ta inn billigste emv, er det nesten alltid intet å spare på å handle der. 1
Subara Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Nå går det nesten ikke an å kjøpe ferske grønnsaker lenger. Jeg pleier å ha papirka på brødskiva, og gjerne spisspaprika som har en søtere smak. Nå nærmer en pakke med to av dem seg 40 kr. Man får jo ikke kjøpt bare en av gangen, men det kommer nok. Dog fikk jeg øye på en pakke til 33 kr i en butikk. Men det er ikke lenge siden prisen befant seg på 20-tallet. Og brokkoli 33.90,- på Oda. Dessuten å kjøpe ost. Var det 75 kr jeg leste for Norvegia-osten! Denne osten er folkelig og alminnelig og burde hatt en alminnelig pris. En del dropper kjøttpålegget, fordi vi skal spise mindre kjøtt, og ost blir ofte erstatteren. I Norge spiser vi osten i tynne skiver på grunn av ostehøvel istedenfor å skjære av den med kniv, så vi sløser heller ikke med osten. Jeg er såpass kresen at jeg synes billigutgavene er dårlig kopier, både når det gjelder fasthet og smak.
Dubious Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Subara skrev (2 timer siden): Var det 75 kr jeg leste for Norvegia-osten! 75 kroner per kg er billig. 3
Subara Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Dubious skrev (2 timer siden): 75 kroner per kg er billig. Ikke per kg men pr. stk. Denne: https://meny.no/varer/ost/gulost/norvegia-26-7038010014604/ Jeg handlet på Rema 1000. Kunne ha kjøpt 1 kg ost og spart på det. Men den blir liggende så lenge.
kremt Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Jeg kjøpte for 99 per kg på obs for et par uker siden. Ost holder ganske lenge. 2
del_diablo Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober 6 hours ago, Subara said: Dessuten å kjøpe ost. Var det 75 kr jeg leste for Norvegia-osten! Denne osten er folkelig og alminnelig og burde hatt en alminnelig pris. En del dropper kjøttpålegget, fordi vi skal spise mindre kjøtt, og ost blir ofte erstatteren. Ser kilosprisen for nøytral ost begynner å kryper over 120kr/kg. 1
Subara Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober kremt skrev (1 time siden): Jeg kjøpte for 99 per kg på obs for et par uker siden. Ost holder ganske lenge. Å kjøpe 1 kg av gangen blir billigere ja. Eller 2 kg når det kommer et slikt tilbud. Om man deler osten i to deler, pakker den inn i tett plast og ikke bruker osten om hverandre, så skal den holde lenge. Kommer an på hvor stor familie. Synd man ikke kan fryse den ned. Det går forresten bra å fryse ned revet ost. 1
Jarmo Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober (endret) Subara skrev (14 minutter siden): Synd man ikke kan fryse den ned. Kan fryses ned, har gjort det årevis. Men etter tining er holdbarheten noe kortere. Så, mye pizza med ekstra ost og ostesmørbrød. Osv. Ps. kan også deles i mindre biter før frysing. Endret 22. oktober av Jarmo 1
Subara Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Jarmo skrev (11 minutter siden): Kan fryses ned, har gjort det årevis. Men etter tining er holdbarheten noe kortere. Så, mye pizza med ekstra ost og ostesmørbrød. Osv. Ps. kan også deles i mindre biter før frysing. Lurt det med å fryse ned ost i mindre biter. Og å ha en stor fryser, siden store kvanta ofte er billigere pr. kilo. Jeg pleier å skjære opp purren og fryse den ned. Fryser også ned tomatpuré når jeg ikke bruker opp hele boksen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå