Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Mr.M skrev (På 8.4.2025 den 17.28):

noen teori om hvorfor det er så voldsom prisforskjell på "standard" Kikkoman med salt (rød kork) vs. Kikkoman med mindre salt?

9pp9FoO.png

"salt" koster jo omtrent ingenting, så merkelig det drar opp prisen såpass

btw, ser her at det er 43% mindre salt i den grønne

https://www.norwayamericana.no/products/soyasaus-kikkoman-bordflaske-mindre-salt-150ml?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIgpTU7d7IjAMVY1yRBR3WhBF4EAQYAiABEgITJ_D_BwE

med amdre ord, helt ubegripelig prisforskjell

Ubegripelig er det ikke. 
Kjedene utnytter psykologi og markedskrefter. Det er aldri kostprisen på en vare som ligger alene til grunn for prissettingen i butikken. Det handler om kjøpekraft, mersalg, og markedsposisjon til det aktuelle produktet. Kjedene selger produkter med tap dersom det medfører økt salg ellers. 

En mulig forklaring er at salget på den røde er høyt på grunn av folks vaner. Så det er ikke hensiktsmessig å justere ned prisen. Folk kjøper uansett. Den grønne derimot, har antatt tam smak, er ikke "like god" osv. Da må det brukes virkemidler for å få solgt den. Den dagen salget på den grønne tar seg opp, kommer prisen til å utjevne seg med den røde. Garantert.

Bare for guds skyld ikke tro at prisene i butikken kun handler om hva en vare koster å kjøpe inn. Noen varer har astronomiske påslag, andre har negativt påslag. De som styrer dette sitter med fasiten - og den er de svært hemmelighetsfulle om. Med god grunn.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om prisene for mat i verden øker i et sykt monopol lignende oligark system som i Norge, skal ikke da butikkene ta seg bedre avanse inntekt også?

Altså går prisene opp i verden så skal Norgesgruppen og REMA også ta seg ekstra betalt..

Endret av Gouldfan
  • 2 uker senere...
Skrevet

I går kunne barnefamiliene kjøpe en kurv med jordbær til 35 kr på Rema 1000. Nesten litt rørende å se. Det er flere som sliter med økonomien enn før.

Skrevet
Subara skrev (11 timer siden):

I går kunne barnefamiliene kjøpe en kurv med jordbær til 35 kr på Rema 1000. Nesten litt rørende å se. Det er flere som sliter med økonomien enn før.

Bare barnefamilier? Er det akseptert å lange til andre personer?

Uansett, Obs har jordbær til 29,90 hele uka som kommer.

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (12 timer siden):

Støre lovte jo oss alle bedre råd...Alt dette er vel glemt og fotoshoot i det hvite hus der man kan skryte litt av hverandre ble valgflesk isteden. Journalister sa jo rett ut at dersom Støre kunne fokusere på utenrikspolitikk så ville det gavne AP. Så da glemmer man elendig kronekurs,høy inflasjon og lovnader om bedre råd...

• Liker 4
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (9 timer siden):

Bare barnefamilier? Er det akseptert å lange til andre personer?

Uansett, Obs har jordbær til 29,90 hele uka som kommer.

Nei, men jeg var i butikken på et tidspunkt da mange barnefamilier var ute og handlet. (Prisen var for alle kundene). Endelig har jordbærene kommet til en tålelig pris, var vel også med i begeistringen. Husker at jeg betalte kr 59 for en kurv til 17. mai-kaken i fjor.

29, 90 var billig.

Endret av Subara
Skrevet
Subara skrev (3 minutter siden):

Nei, men jeg var i butikken på et tidspunkt da mange barnefamilier var ute og handlet. Endelig har jordbærene kommet til en tålelig pris, var vel også med i begeistringen. Husker at jeg betalte kr 59 for en kurv til 17. mai-kaken i fjor.

29, 90 var billig.

Medlemskupp, men jeg regner med at alle er medlem, og de er fra Nederland. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (8 timer siden):

Støre lovte jo oss alle bedre råd...Alt dette er vel glemt og fotoshoot i det hvite hus der man kan skryte litt av hverandre ble valgflesk isteden. Journalister sa jo rett ut at dersom Støre kunne fokusere på utenrikspolitikk så ville det gavne AP. Så da glemmer man elendig kronekurs,høy inflasjon og lovnader om bedre råd...

Og det blir vel ikke bedre råd heller, med Trump ved roret.

Skrevet
Dubious skrev (1 minutt siden):

Medlemskupp, men jeg regner med at alle er medlem, og de er fra Nederland. 

OK. De smakte ikke så verst. Kunne vært enda søtere.

Skrevet

De var søte og gode. Ikke i nærheten av "smaken av gress" som de verste import-bærene har. I Frankrike og benelux er visstnok syrlige bær populært og har tidligere vært importert til Norge tidlig i sesongen fordi det er det de har der. Men nå har visst de også begynt å produsere de søte sortene som er populære i Norge. Jeg kjøpte først en kurv for å smake og fant ut at dette var gode saker så jeg kjøpte en til.

De jeg kjøpte måtte brukes innen få dager, så de holder ikke til 17. mai. De ble til desert og syltetøy.

Skrevet

kjøpte Grovt Surdeigsbrød på Kiwi, samme brødet koster 23 kr. mer i Spar butikkene

AT57BNP.png

ohVmVYc.png

generelt er det høye priser på SPAR, drar dit kun på tilbudsvarer (kan heldigvis velge) men er vel kanskje noen steder rundt omkring de er eneste nærbutikken. *stakkars mennesker*

• Liker 1
Skrevet

Artig triks med å kreve medlemskap i en eller annen Æ, Trump eller annen jallaklubb for å få vanlige priser. Og øke prisene for de som ikke vil verve seg i disse "klubbene". Vinn-vinn! :D

• Liker 2
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (30 minutter siden):

Artig triks med å kreve medlemskap i en eller annen Æ, Trump eller annen jallaklubb for å få vanlige priser. Og øke prisene for de som ikke vil verve seg i disse "klubbene". Vinn-vinn! :D

Det er en form for utpressing. "La oss fråtse i dine kjøpsdata eller så tar vi ekstra mye betalt"

Man får jo et visst inntrykk av betalingsviljen for mine kjøpsdata og dermed hvor lønnsomt det er å utnytte de.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet

Kan det betraktes som konkurransevridende, og en sak for en EU-domstol? De bestemmer jo så mye annet.

Nå må jo ladestasjoner ta kredittkort i stedet for flere ulike chip-løsninger som ikke er kompatible, og er avhengig av hver sin upålitelige app. En kunne vel kreve en felles plattform for rabattkort, som Trumf, men gyldig i alle butikker, ikke bare noen.

Skrevet
sedsberg skrev (27 minutter siden):

ja vil man ha beste tilbudene er man pokka nødt å registrere seg. Jeg var treg/motvillig til å begynne med, bla. fordi følte et visst stress når man blir spurt om det i kassen (å mye folk bak deg som venter å få betalt osv) men noe kan du ordne hjemmefra eller er det så enkelt som bare gi tlf. nr. så nå er jeg med overalt det er mulig. :grin2:

og føler et visst medynk når jeg bevitner folk/kunder foran meg som svare nei på om de er medlem :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...