Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått et godt tilbud fra Telia for å bytte til deres 5G-løsning for internett og TV hjemme. Har i dag fiber fra Telenor. Prisen fra Telia er såpass mye bedre at jeg sterkt vurderer dette. Er det noen som bruker 5G fra Telia eller tilsvarende for internett/TV som kan dele noen erfaringer med dette? 

Skjønner at det ikke kan bli noe mer stabilt enn fiber, dette har fungert problemfritt. Spørsmålet er om jeg potensielt kan oppleve mer problemer med 5G i form av ustabilitet og ping? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Etter å ha undersøkt nærmere ser det ut som at de begrenser hastigheten over en viss datagrense i måneden, slik bzzlink spør om. Det ble naturligvis ikke opplyst om i tilbudet jeg fikk av de.

Da blir det nok å beholde fiber, men er jo i det minste greit at det har blitt litt konkurranse her, så kan man kanskje prute litt på dagens løsning.

Lenke til kommentar

 

Ja, Telia har fortsatt begrensing på datamengde med 5G/4G-bredbånd til maks 2 terabyte i måneden før de setter ned farten ut måneden.

Telenor fjernet denne begrensingen på sine 5G/4G-bredbånd før jul og har nå helt fri bruk. Så rart at Telia ikke følger etter men vil tro de gjør det etter hvert.

Sier meg enig med flertallet over, behold fiber når det er et alternativ med mindre du har veldig enkle behov til nettilgangen og vil spare litt penger. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 16.1.2023 den 18.06):

jeg vile gått for fiber. Går du for 5G så deler du mast med alle andre i nærheten som også bruker mobil data og med fiver så har du linjen alene. . 

Dette er ikke helt sant. Du har ikke en egen fiberkabel fra huset og ut på internettet.

Du må nok dele ledning med hele nabolaget ditt, nemlig. Følger du ledningen, er det ikke fryktelig langt før den skjøtes på naboens. 

Riktignok er dette ekstremt pirkete fra min side. Jeg vet. Sorry. For for alle praktiske formål, kan man gjerne anse fiber-linjen som sin egen. Det er svært urealistisk å oppleve brudd i båndbredde pga naboene nettbruk.

Så skal det sies at man ikke har fri fart på fiber; man betaler for en gitt (maks-)hastighet. Antall GB man forbruket slipper man å tenke på. Ingen kostnad.

Mobilnettet er tradisjonelt motsatt: Der betaler man for antall GB, og så får man så kjapp hastighet som netter klarer å levere. Er man alene påkoblet noden, gir det syke hastigheter. Men tilsvarende lave hastigheter hvis man må dele med mange. 

(Det finnes noen "fri-data"-abonnementer, men de har alle det til felles at de ikke er fri. De har en forbruksgrense. Går man over, strupes hastigheten noe kraftig ned!)

 ----

Til trådstarter:

Hvor mange GB er inkluderet i dette tilbudet, og hvor mange bruker du i gj.snitt pr mnd? (Nei, jeg aner ikke hvordan man kan sjekke dette...). Dersom du har et moderat bruk, så kanskje?!

Endret av qualbeen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet med 5G er at de fungerer bra helt til det ikke gjør det lengre fordi for mange prøver å bruke det til data samtidig. Du kan jo godt bruke det hvis du ikke må binde deg for lengre tid eller det blir dyrt å gå tilbake til Telenor igjen på grunn av signup-fee.

Tenk deg i alle fall godt om og regn litt på kostnader over tid også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Svein M said:

I denne oversikten så er der priser fra 499 for 50 Mbit fiber,

Sammenlign 297 fiberbredbånd (oppdatert januar 2023) (bytt.no)

Det forutsetter vel at man har NextGenTel tilgjengelig, som kan være tilfellet her eller ikke. Som @qualbeen sa, så ville jeg tatt en vurdering på bruken din og sett om behovet ditt vil bli tilstrekkelig dekket ved overgang til 5G. Det ble aldri nevnt hvor mye billigere det var men snakker man mange tusen per år så kan det gjerne være aktuelt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
ilpostino skrev (På 16.1.2023 den 18.06):

jeg vile gått for fiber. Går du for 5G så deler du mast med alle andre i nærheten som også bruker mobil data og med fiver så har du linjen alene. . 

Hva om man ikke har har fiber i et borettslag.

Fiber eller 5g?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (14 minutter siden):

Hva om man ikke har har fiber i et borettslag.

Fiber eller 5g?

I borettslag er det borettslaget som bestemmer om de skal legge inn fiber. Jeg mener de bør legge inn fiber om de har muligheten.

Edit: Jeg kjenner ikke til hvor bra 5G virker, men i reklamen ser det bra ut: Testet 5G i ett år: – Kjempegøy! | Telia

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Svein M skrev (2 minutter siden):

I borettslag er det borettslaget som bestemmer om de skal legge inn fiber. Jeg mener de bør legge inn fiber om de har muligheten.

Selv om 5g gjør samme nytten?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (24 minutter siden):

Selv om 5g gjør samme nytten?

5g er vel begrenset til 2000 GB med data hver måned (Telia). Ellers så blir det et spørsmål hvor godt det virker, om en har nok hastighet alltid slik at streaming og spilling virker godt. Også pris vil spille inn på hva en velger.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...