Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av brukt varebil ~25k


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite flyttelass som skal fra Oslo til Tromsø og deretter behov for varebil i Tromsø de neste 2-3 årene. Tenkte derfor det kunne være lurt å kjøpe den sørpå.

Nå har jeg ikke veldig peiling på varebiler så det kunne vært fint å høre hvilke modeller i den prisklassen som er kjent for å ha lite feil og være greie bilkjøp og hvilke man bør styre unna. Må kunne kjøres med B sertifikat og ha lastelengde på minimum 2,3 meter. Den trenger ikke se pen ut, men bør ha gode odds for å overleve neste EU-kontroll så jeg får nytte av den i flere år fremover og fortsatt være salgbar igjen om 2-3 år. Jeg forventer ikke all verden for 25k, men legger lista på minimum 2005 modell med maks 300k km på telleverket og EU ok til 2024. Dvs ikke delebil / rep.objekt. Prisen 25k er fleksibel (ca 15-40k) hvis det reflekteres i hva jeg får for pengene. Første filtrering:

- Toyota Hiace

- Peugeot Expert

- VW Transporter

- Ford Transit

- Opel Vivaro

- Hyundai H-1

- Citroen Jumpy

- Renault Trafic

- Peugeot Boxer

- Iveco Daily

- Mercedes-Benz Sprinter

- Nissan Primastar

- VW Crafter

- Fiat Ducato

Flere jeg bør vurdere? Noen av disse jeg bør styre unna?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett alt du har listet opp her er risiko når du skal helt ned i 25 tusen kr. 

Har du for eksempel 20 tusen ekstra å spytte inn om bilen må på verksted? 

Det kan bli veldig dyrt å kjøpe billig bil. Skrur du litt selv, så blir saken en helt annet for da kan du "overleve" med en billig bil. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@agvg Hiace antar jeg er for kort til 2,3 meters kravet mitt. Har også filtrert ut Nissan NV200, Caddy, Berlingo og en rekke andre av samme grunn.

@Opelduude Jeg skjønner det er høyrisiko med en så billig bil. Kan skru litt selv, men har ikke sted og verktøy til det før jeg kommer til Tromsø. Ser ikke for meg å gidde å ta en ekstraregning på 20k på en bil som er verd 25k. Da tar jeg heller vrakpanten og trekker nytt lodd i billotteriet. Bryter den sammen der den vanligvis vil stå parkert i Tromsø så kan jeg bruke den som ekstra utebod til den begynner å bli så stygg at den er til sjenanse og vrake den da.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er absolutt ja. Det er halve hensikten med bilen. Klarer den ikke det så dropper jeg kjøpet. Har noe 2,3 meter langt godt som skal oppover fra Oslo til Tromsø og har ingen planer om å leie meg bil for å kjøre ned og hente det. Ei heller bestille frakt siden mye av hensikten med bilen er at jeg trenger den til mye kjøring i Oslo noen uker før jeg kjører nordover. Og jeg trenger bilen i Tromsø når jeg kommer dit. Det blir altså et bilkjøp og den må klare kravet. En romslig bil har også større bruksverdi for meg både i Oslo og Tromsø enn en mindre bil, så det vil nok være verdt prisen å gå for en som klarer kravet.

Tilhenger er jo et alternativ, men mye mer knot og legger jeg ~10k i en stor nok henger så blir det desto mindre igjen å bruke på bil. Pluss at henger er jo i utgangspunktet åpen. Skaphenger koster jo mye mer.

Leie av bil kunne jo vært et alternativ hvis det var billigere. Det koster meg 2000 km, 2-3 dager, overnattinger og tapte arbeidsdager å leie bil så det spiser jo fort opp pengene det også, uten at jeg sitter igjen med nyttig bil når jeg kommer til Tromsø.

Frakt av langt gods på taket kunne i teorien vært et alternativ, men det jeg skal frakte er tungt og skjørt så jeg tar ikke sjansen på skader. Liker heller ikke tanken på å kjøre med tung taklast og så mye høyde at jeg må begynne å følge med på høydeskilt.

Lenke til kommentar

Hiace eller Transporter. Ville forsøkt å kjøpt så ny som mulig, særlig hvis man skal ha den i 3 år. 
Fremfor å avskrive den etter 3 år vil gjerne regnestykket bli bedre om man kjøpte en for 50 som var verdt 30 når du skal selge igjen. 

Transporter så vil jeg anbefale en 1,9 TDI så ny som mulig. 

Lenke til kommentar
On 1/15/2023 at 11:41 PM, daruu said:

Er 2,3m kravet absolutt? 

Det gjør at du må opp en (og kanskje en halv) "størrelse". Det fordyrer bilen betraktelig både i innkjøp og bruk.

Har prøvd flyttelass med Combo, Caddy og Berlingo.
Alt går bra, til du skal ha in skrivebord eller en sengeramme. Så har du et problem. Du får alltids til å stroppe ned bakluken/bakdøra, men du mister enormt mye plass med å prøve å stikke det lange objektet på skrå eller ved å må ha bakdøren nedstroppet. 

Lenke til kommentar

Hiace begynner vel å bli sikkelig gamle greier og er latterlig høyt priset pga. popularitet hos Afrika-eksportørene. På den andre siden er man tilnærmet garantert å få mye av pengene tilbake i andre enden nesten uansett tilstand.

Hyundai H-1 er litt i samme kategori, høyt priset uansett alder og tilstand, men det betyr jo igjen at man får mye tilbake ved salg.

For de europeiske modellene ser jeg for meg en større nedside, hvor man fort sitter med restverdi lik vrakpant om det oppstår noe.

Lenke til kommentar

Hiace er jo fantastiske biler. Lånte en slik sist jeg flyttet og det var jo enormt med ting man fikk i den (lang utgave).

Omtrent 0 hestekrefter og tidenes dårligste svingradius (med firehjulstrekkern iallefall) er vel de største ankepunktene.
Og prisen da. Får neppe en kjørbar sak til 25 tusen. Dog kan det jo være at man ikke taper så mye om den skal selges om 3 år da så kansje verdt å investere. Å kjøpe bil sørpå er jo dog litt risikosport med tanke på rust så burde sjekkes grundig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (På 17.1.2023 den 13.41):

Har prøvd flyttelass med Combo, Caddy og Berlingo.
Alt går bra, til du skal ha in skrivebord eller en sengeramme. Så har du et problem. Du får alltids til å stroppe ned bakluken/bakdøra, men du mister enormt mye plass med å prøve å stikke det lange objektet på skrå eller ved å må ha bakdøren nedstroppet. 

Skrivebord eller sengeramme tror jeg at jeg hadde vurdert å bytte ut - framfor å kjøre med meg fra Oslo til Tromsø men.

Lang Berlingo/partner er vel 205cm innvendig - men det er langt fra 230cm - muligens  at det hadde gått på "tvers".

 

T4 transporter(gjerne uten turbo) eller Hiace er vel de mekanisk enkleste og sånn sett tryggeste kjøpet vil jeg tro - men dette er jo litt bingo uansett 

Lenke til kommentar

Glem Combo, Caddy, Berlingo og Partner - jeg er ikke ute etter så små biler. Jeg må ha en større bil både i en periode i Oslo, på turen oppover og i flere år framover etter ankomst Tromsø. Dessuten er det ikke noen simpel IKEA skrivebord eller sengeramme som skal fraktes oppover. Det er heller ikke noe som tåler kjøring med stroppet bakdør, så de småbilene er helt uaktuelle. 2,3 meter er bare et absolutt minstemål, jeg kan godt gå et godt stykke opp fra det så lenge jeg kan kjøre den med B sertifikat. Jo større jo bedre. Jeg betaler gjerne mer for mer volum.

Lenke til kommentar

Har ikke greie på varebiler, men om alle skal ha Hiace eller VW så kanskje en får mer for pengene med de andre? Men så er spørsmålet om de gir mye problemer. Om en ikke kjører så langt med den og tilstand er ok ved kjøp så kan det gå bra.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg tenker de svært store varebilene kan være gode kjøp da mange ikke ønsker så store biler. Disse kan heller ikke kjøres inn i P-kjellere pga høyde. Det blir da typisk biler som Movano, Boxer, sprinter, crafter osv. En sånn bil til 25 tusen vil jo åpenbart ikke være feilfri men finner man en "grei" en kan man få mye ut av den i løpet av 2-3 år eierskap. En viss restverdi vil det alltids være uansett om det er noen feil på de. Det meste kan fikses og mange av de som kjøper slike biler er gjerne håndverkere, øst-europeere etc som ofte har noen "triks" for å reparere biler rimelig. Hvis man kjører langt med slike og har litt ledig plass kan man jo annonsere på ulike facebook sider at man kjører derfra til dit og kan frakte varer mot betaling. Typisk møbler, bilhjul etc. Når man uansett kjører og har liten ekstrakostnad med å ta med noen varer.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 15.1.2023 den 11.15):

Tenkte derfor det kunne være lurt å kjøpe den sørpå.

Vet ikke hvordan de har holdt på siden jeg flyttet sørover i 2019. Men biler som går sine vintersesonger nordpå ser mindre salt enn de stakkars bilene som tjener sine herrer på østlandet og rundt kysten rundt sør- og vvestlandet

Citroen, Renault, Opel, Fiat, Toyota, ofte Mercedes og Volkswagen også. Hva har disse til felles? Sitter samme franske Renault-motor i varebilene. Finn et godt eksemplar med lite rust. Kjempestort pluss om clutchen har vært skiftet også. Store biler som blir lastet tungt hele livet sliter grusomt på girkasse og clutch.

Å finne en brukanes kassebil i kategori Crafter/Sprinter til 40.000 tror jeg kan bli hardt. Håper du har lang tid på deg

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...